Julekalender: Nordlandsbanen

Kategorier: NRK & TV

With recordings from both winter, spring, summer and autumn we are able to make pictures such as this.

Er det kjedelig å vente på julaften? 24 lange dager før du kan begynne å tenke på å åpne noe som ligner på pakker. Det er lenge, det. Men frykt ikke. Det finnes hjelp å få!

For å gjøre ventetiden litt kortere, skal nemlig vi i NRK gi deg årets beste julekalender: hver dag frem mot jul deler vi ut biter av Nordlandsbanen minutt for minutt, både fra vår, sommer, høst og vinter. 24. desember får du siste del, i tillegg til GPS-logger og annet snacks.

Nordlandsbanen i vinterdrakt
Vi har filmet Nordlandsbanen gjennom fire årstider. Nå kan du få laste ned råmaterialet, en bit for hver dag frem mot julaften. Foto: Sindre Skrede

Etter å ha filmet Nordlandsbanen minutt for minutt gjennom fire årstider, var det bare nå nylig at prosjektleder Thomas Hellum i NRK Hordaland fikk vite at produktet kommer til å bli sendt på TV en gang i desember.

— Vi vet ikke hva vi får, eller helt hvordan vi skal bruke dette opptaket – jeg tror kanskje det enkleste er å si at vi er ute for å eksperimentere litt, sa Hellum i mars da prosjektet startet.

Filmingen er avsluttet, og nå er ønsket å dele materialet med dere, bit for bit. Dette både for å gi dere hele Nordlandsbanen i fire årstider, men også for å se hva dere kan gjøre med materialet. Alt vi legger ut deles under Creative Commons BY-SA 3.0.

TV-sendingen kommer først 29. desember, så nå har du muligheten til å skaffe deg råmaterialet allerede før du får se Nordlandsbanen på TV!

Hva kan vi lage med fire like videospor av fire forskjellige årstider? Vel - blant annet slike bilder som dette... Foto: NRK

… eller videoer som dette:

Hver dag frem til julaften kan du besøke denne siden, og finne en torrent-fil som lar deg laste ned ca 100 minutter med Nordlandsbane. Linkene blir lagt inn nederst i denne artikkelen. Den første kommer i morgen, 1. desember. Alternativt kan du abonere på denne RSS-feeden i torrent-klienten din. Vi begynner med opptakene fra våren, og hver 6. dag vil årstiden skifte.

Konkurranse

Vi er også spente på hva dere der ute kan gjøre med disse unike opptakene. Redigere det på spennende måter. Lage nettløsninger. Rendre ut stills. Hva som helst. Lek dere med materialet når dere har lastet ned alt. På julaften kommer også GPS-loggen, som gjør det lettere for dere å for eksempel synkronisere filene eller bare vise hvor toget er til enhver tid. Frist for innsendelse (via kommentarfeltet i denne artikkelen) blir 24. januar.

Oppdatering: for å gi folk litt mer tid til å sende inn bidrag, utvider vi fristen til 1. mars 2013.

Premien er et reisegavekort på 1 krone per kilometer jernbane ganget med fire årstider. Det blir 729 km x 4 årstider = 2916 kr. I tillegg får du en eksklusiv t-skjorte.

Vi gleder oss til å se hva dere kan lage!

God jul!

Luke 1 Luke 2 Luke 3 Luke 4 Luke 5 Luke 6

Luke 7 Luke 8 Luke 9 Luke 10 Luke 11 Luke 12

Luke 13 Luke 14 Luke 15 Luke 16 Luke 17 Luke 18

Luke 19 Luke 20 Luke 21 Luke 22 Luke 23 Luke 24

GPS-data

Oppdatering:

Da vi i dag forsøkte å tilgjengligjøre den første filen via trackeren vår, viser det seg at den har gått ned, antagligvis pga. hardwarefeil. Vi jobber med saken, og oppdaterer dere igjen så snart vi vet noe mer.

Da er maskinen oppe igjen, og vi holder på å få trackeren i gang.

51 kommentarer

    • Nesten helt i begynnelsen av TV-sendingen (kl. 0.01.44) sier programlederen at «I dag er det 23. februar». Men her svarer Sindre Skrede i et innlegg at vinteropptaket er fra 23. mars.
      Hvilken måned er den riktige?

    • Sindre Skrede (svar til Roar)

      Huff. Jeg beklager, opptaket er gjort 23. februar! Skjønner ikke hvorfor jeg har blingset.

    • Kaare K. Johnsen (svar til Kaare K. Johnsen)

      Bliss! Put on your favourite music, run the videos on a big screen, lean back and just take off!
      (Works just as good with the backup recording of Telemarkskanalen.)

  1. Kaare K. Johnsen

    Hei NRKbeta!
    Jeg har laget en video av opptakene dere har lagt ut til nedlasting her. Av komponisten/rettighetshaveren har jeg fått velvillig tillatelse til å bruke noe kopibeskyttet musikk til videoen. Spørsmålet mitt er da: Når det i utgangspunktet er Creative Commons-lisens på selve videoen men ikke på lydsporet, hvordan kan videoen med lydsporet deles? Kan jeg dele videoen inkludert lydsporet på samme måte som dere har delt «Telemarkskanalen minutt for minutt», dvs at den deles fritt kun til påsyn, men at klipping og all annen bearbeiding er forbudt? Eller må jeg skrive at selve videoen uten lydsporet har CC-lisens, mens lydsporet for seg selv samt videoen inkludert lydsporet kun er er til påsyn?

    Svar på denne kommentaren

    • Hva slags videoeditor må du ha for å redigere en slik video? Jeg har en MacBook Pro med bl.a. iMovie, men klarer vel ikke å få til speilvendinger med den?

    • Kaare K. Johnsen (svar til Eirik Lie)

      Jeg kjenner ikke iMovie, så jeg vet ikke hva som er mulig der. Jeg har brukt TMPGEnc Video Mastering Works. Det er først og fremst et program for å konvertere videoer til forskjellige filformat, og for å bearbeide videoer på ulike måter, men det har også en enkel timeline-editor. Jeg kjenner heller ikke de vanligste halvprofesjonelle videoredigeringsprogrammene, men jeg tipper at de kan rotere og speilvende videoer.

    • Motivasjonen var vel den at Nordlandsbanen, som er definert fra Trondheim til Bodø, fyller 50 år. Strengt tatt ble deler av den strekningen fullført før, men det er altså den fullstendige linken Trondheim-Bodø som har 50-årsjubileum.

      Kanskje blir det Oslo-Trondheim neste gang?

  2. Dette synes jeg NRK kunne gjort bedre. Storyen er tynn, kameraføringen for begrenset (spesielt i dalførene), de intervjuene på toget jeg så ble for lange i forhold til innhold). Hva var hensikten: å selge NSBs togsett/skinneganger eller Norlandsbanen (= strekningen)? Hvorfor fare forbi de tyske fangeleirene som bisetninger? Hvorfor ikke la oss få se mere av livet på ruten?

    Svar på denne kommentaren

  3. Stemmer det at det er samme lydfil som er lagt ut sammen med alle de fire årstidene? På vinteropptaket sburde lyden vært mer dempet pga. snøen i sporet. Det burde heller ikke vært så mye av de gnisselydene man hører mellom hjul og skinne om sommeren på skinner som er veldig tørre og rene etter regnvær.

    Svar på denne kommentaren

  4. Hej NRK2, det er en vældig fin udsendelse, I der har lavet. Specielt med muligheden for at se strækningen på forskellige årstider. Norge er jo et fantastisk smukt land. Også langs jernbanerne.
    Mange hilsener og godt nytår her fra Danmark

    Svar på denne kommentaren

  5. Hvilken enhet brukes for «speed»-dataene i GPS-loggene? Får det ikke til å stemme med noen «normale» enheter (km/t, m/s etc.). Fins det evt. noen komplett forklaring på enhetene som er brukt? Tror jeg har funnet ut de fleste, men greit å være sikker…

    Svar på denne kommentaren

    • For hastigheten er det er vel standarden for NMEA-data, som er i knop, som er brukt.
      I tillegg er verdien multiplisert med 100, så det bør bare være å multiplisere opp verdiene med 0.01852 for å få verdiene som km/t.
      For tid er det GMT, for lat og lon er det grader, men multiplisert opp med 100.000. For course er det grader, men mulitplisert opp med 100. Når det gjelder altitude, er den oppgitt i cm over havet, men siden GPS-antennen var montert på taket av lokomotivene, må høyden av vognen trekkes fra. Har ikke det eksakte tallet men anslår mellom 4 og 5 meter.

      Håper det ble klarere da.

    • Da ble det veldig mye klarere. Takk!

      Ser forøvrig at høydeangivelsen spriker noe mellom de ulike GPS-sporene. Jeg forsøker å synkronisere disse (omtrent på samme måte som dere har synkronisert dem) og ta gjennomsnittet av de synkroniserte høydene for å få en mer «riktig» høydeangivelse, men jeg ser at det er en del «hopp» enkelte steder (både i forbindelse med at GPS-en mister sporet i tunneler, men også andre steder).

    • Eilif Leknes (svar til Sindre Skrede)

      Skjønner. Barometrisk høydemåling hadde sikkert hjulpet på her, men det er ikke så ille, tross alt.

      Blir nok en «kopi» av Bergensbanen-bidraget fra min side.

  6. Som tidligere nevnt har jeg for denne konkurransen laget en tilsvarende løsning som jeg laget for Bergensbanen-konkurrensen, nemlig en såkalt RLV (Real Life Video) som lar en «sykle» hele strekningen, dersom man har en såkalt «VR-sykkelrulle». For mer info, se min post for Bergensbanen-konkurransen: http://nrkbeta.no/2009/12/18/bergensbanen/#comment-84958

    I motsetning til for Bergensbanen-prosjektet, hadde jeg denne gangen en (eller faktisk: fire) GPS-spor å jobbe med, så jeg slapp å måtte lage en profil helt fra scratch. Jeg forsøkte likevel å lage en manuell profil basert på GPS-profilene, for å få alle endringene i stigningsprosent til å treffe helt korrekt, men etter å ha gjort dette for de første 80 km fant jeg ut at det ville bli for mye jobb, samt at profilen basert på GPS-sporene var god nok. Profilen er uansett langt bedre enn den var for Bergensbanen.

    Siden man her hadde fire GPS-profiler, hvor høydeangivelsen spriket noe, synkroniserte jeg disse (omtrent på samme måte som NRK synkroniserte videoene) og laget en profil som var basert på gjennomsnittet mellom disse (i tillegg glattet jeg ut profilene på de stedene hvor høydeangivelsen gjorde hopp / hadde store avvik).

    Som for Bergensbanen, laget jeg to profiler. En hvor hastigheten er «korrekt» i forhold til hvor fort man sykler på rulla (dvs. at dersom man sykler 30 km/t på rulla, og toget gjør 90 km/t på samme sted, går videoen i 1/3 hastighet), og en hvor videoen går i dobbel hastighet (for å få mer «flyt» i videoen). Det er ikke laget noen «tunnelkutt-versjon» denne gang, da det er langt færre lange tunneler her enn på Bergensbanen.

    Da videoen denne gangen ikke inneholder informasjon om tunneler, bruer og stasjoner, har jeg lagt inn dette som infobokser, som popper opp etter hvert som man passerer. Noe av informasjonen er hentet fra Wikipedia, men den viste seg å være ganske mangelfull (og også tildels feilaktig), så jeg har fått hjelp fra en kamerat som jobber i Jernbaneverket (takk, Rune!) for å få informasjon om alle tunneler etc. Visste dere forreste at noen tunneler mellom Snåsa og Grong har navnene Steinbrudd, Rettlinje, Kurve, Tørn, Kort, Fjorten, Håkon Pedersen, Elleve, Fire og Tre?

    Det er også lagt inn en god del infobokser i forbindelse med alle lengre bakker, som gir fortløpende informasjon om hvor langt det er igjen til toppen, samt maks og gjennomsnittlig stigning for neste km. Til sammen er det lagt inn nærmere 400 infobokser.

    For nedlasting, gå til http://cyclingrlv.com/index.php/component/content/article/1-rlver/145-nonorlandsbanen . Foreløpig er kun videoene tilgjengelig, men det jobbes på spreng på å få styringsfilene klare i løpet av kvelden. Det er også godt mulig at det vil publiseres oppdateringer etter hvert.

    Svar på denne kommentaren

    • Petter Goga (svar til Eilif Leknes)

      Hei Eilif.
      Hvis du ønsker så har jeg en liste over alle suprene som ble lagt på i programmet. De er listet med tidskode i forhold til starttiden på pogrammet.
      Petter
      (redigerer)

    • Det hadde vært fint. Men jeg tror nok ikke at jeg kommer til å endre noe mer på dette nå (med mindre det er noen store feil noe sted). Har lagt på noen flere infobokser (med høydeinformasjon) så antallet har passert 400 nå.

    • DA har du flere enn det vi hadde av infobokser i programmet. Det jeg har er Stasjoner, tunneler noen av de største broene, og ellers alle info-suprene som var på skjermen i programmet. Så det er mulig du alt har dette.

      Av helt egen interesse lurte jeg forresten på om RLVen din også har en tts for Tacx Trainer 3. Jeg har en Bushido rulle og kan derfor ikke bruke TT2.

    • Petter (svar til Petter)

      Hvis du fortsatt er interessert så send meg en epostadresse på min nrk adress. petter.goga(at)nrk.no

    • Mail sendt. Ang. tts-fil så får ikke jeg laget dette, da jeg har den gamle Fortius-programvaren. Men jeg skal høre etter om noen får til å lage dette.

      For øvrig ser det ut til at styringsfilene ikke er lastet opp på http://www.cyclingrlv.com ennå, og det er heller ikke lagt inn noen beskrivelse der (jeg vil prøve å få gjort det i kveld dersom eieren av siden ikke har gjort det innen da). Men torrenter til videoene ligger klare. Alle fire årstider er representert, hver med en video i 1280×720-oppløsning (7,5 – 9 GB) og en i 1920×1080-oppløsning (30 – 34 GB)

  7. Michael Bürge

    I didn’t notice this in time to make the competition deadline, but the availability of this material got me excited enough to do something with it anyway, as it makes for a good showcase for a project I’ve been working on.
    In short, it provides tight integration of videos and maps.

    Without much further ado, check out the links below.
    Just let me point out a few things first:
    – For best viewing, use some recent browser (preferably not IE, which is supported but has the highest tendency of screwing up).
    – Avoid starting playback before the videos have loaded (this can take a moment, and again IE seems to be the worst regarding loading time).
    – Click the map or drag the current location indicator to move to a specific location.
    – Note the buttons below the map.
    – Resize map/videos and graphs by dragging the grey bars.
    – Use Space to start/stop playback.

    Individual seasons:
    http://tracks.orino.ch/view/nrk-nordlandsbanen–spring
    http://tracks.orino.ch/view/nrk-nordlandsbanen–summer
    http://tracks.orino.ch/view/nrk-nordlandsbanen–fall
    http://tracks.orino.ch/view/nrk-nordlandsbanen–winter

    2 seasons together:
    http://tracks.orino.ch/view/nrk-nordlandsbanen–spring-fall
    http://tracks.orino.ch/view/nrk-nordlandsbanen–summer-winter

    All four seasons (beware, this one is a resource-hog):
    http://tracks.orino.ch/view/nrk-nordlandsbanen–all-seasons

    There is still a lot to be refined/fixed and more features will be added in the future (the beta video mixer you guys made is intriguing and got me thinking…).
    Hope you enjoy. Any feedback is welcome.

    Thanks for making the material available.

    Svar på denne kommentaren

    • Michael Bürge (svar til Michael Bürge)

      Disclosure: Currently I’m shamelessly linking to the video files hosted by NRKbeta through Akamai.
      Please let me know whether this is acceptable.
      The links I posted currently exist on this page exclusively and I won’t distribute them any further before hearing back from you.

  8. The NRK tracker seems to be long gone, but these can still be downloaded by using magnet links and DHT.

    Winter videos:
    magnet:?xt=urn:btih:0bb8c1a2ad5b85a86ddd4da42f2fb248ea0017b2&dn=Cab+Ride+-+Trondheim+To+Bodoe+%28Winter%29+%282012-03-23%29+1080p+1+of+6&tr=udp%3A%2F%2Ftracker.openbittorrent.com%3A80&tr=udp%3A%2F%2Ftracker.coppersurfer.tk%3A6969
    magnet:?xt=urn:btih:f5dc606c59e87ac24e430ed616c4843e35858c23&dn=Cab+Ride+-+Trondheim+To+Bodoe+%28Winter%29+%282012-03-23%29+1080p+2+of+6&tr=udp%3A%2F%2Ftracker.openbittorrent.com%3A80&tr=udp%3A%2F%2Ftracker.coppersurfer.tk%3A6969
    magnet:?xt=urn:btih:6b01b22d495a3a181d254eeb692515826886d563&dn=Cab+Ride+-+Trondheim+To+Bodoe+%28Winter%29+%282012-03-23%29+1080p+3+of+6&tr=udp%3A%2F%2Ftracker.openbittorrent.com%3A80&tr=udp%3A%2F%2Ftracker.coppersurfer.tk%3A6969
    magnet:?xt=urn:btih:9f524fb8e337948162cffb23808eb35132a2dd79&dn=Cab+Ride+-+Trondheim+To+Bodoe+%28Winter%29+%282012-03-23%29+1080p+4+of+6&tr=udp%3A%2F%2Ftracker.openbittorrent.com%3A80&tr=udp%3A%2F%2Ftracker.coppersurfer.tk%3A6969
    magnet:?xt=urn:btih:b5c2b02f08ff2ec8a24687c1837879fef7c8d86c&dn=Cab+Ride+-+Trondheim+To+Bodoe+%28Winter%29+%282012-03-23%29+1080p+5+of+6&tr=udp%3A%2F%2Ftracker.openbittorrent.com%3A80&tr=udp%3A%2F%2Ftracker.coppersurfer.tk%3A6969
    magnet:?xt=urn:btih:22dc26086f905bb36b0d2344e64b0b4d20f7abd7&dn=Cab+Ride+-+Trondheim+To+Bodoe+%28Winter%29+%282012-03-23%29+1080p+6+of+6&tr=udp%3A%2F%2Ftracker.openbittorrent.com%3A80&tr=udp%3A%2F%2Ftracker.coppersurfer.tk%3A6969

    Winter subtitles with speedometer, compass and odometer:
    magnet:?xt=urn:btih:bb4a7c5f5848933090e932e0d031502100e67328&dn=Cab+Ride+-+Trondheim+To+Bodoe+%28Winter%29+%282012-03-23%29+%281080p%29.SRT&tr=udp%3A%2F%2Ftracker.openbittorrent.com%3A80&tr=udp%3A%2F%2Ftracker.coppersurfer.tk%3A6969

    GPS data:
    magnet:?xt=urn:btih:11ca4486ca487d4ec28f1a074245e8049d1106ff&dn=Cab+Ride+-+Norway+-+Trondheim+To+Bodoe+%28×4%29+GPS+Data.zip&tr=udp%3A%2F%2Ftracker.openbittorrent.com%3A80&tr=udp%3A%2F%2Ftracker.coppersurfer.tk%3A6969

    Svar på denne kommentaren

  9. Jeg vil lige høre hvornår i får serveren op og køre igen både utorent og delugen har stået stille siden sidst i oktober jeg kunde godt tænke mig og kunde downloade den serie der hedder hvor ingen skulle tro at nogen kunne bo og har i en link til alle de andre man før kunde downloade.

    Mvh.
    Frede Rasmussen

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.