nrk.no

Test: tre mini-mikrofoner

Kategorier: Film,Lyd,Tester & Video

Smarte løsninger. Gummien som demper støy fra bevegelse sitter godt fast, og batteriet er lett å komme til på Sennheiser MKE 400. Foto: Sindre Skrede

Skal du ha god lyd, nytter det ikke å stole på de innebygde mikrofonene i dagens kameraer. Vi har testet tre små mikrofoner som hjelper deg med å få god lyd på filmen din. Foto: Sindre Skrede

I 2003 kjøpte jeg mitt første digitalkamera, et Canon Digital IXUS II. I tillegg til stillbilder kunne kameraet ta opp film i 640×320, i maks 30 sekunder av gangen. Siden den gang har kvaliteten på både stillbilder og videofiler fra slike kompaktkameraer – og speilreflekskameraer – gått oppover. Lydkvaliteten fra de innebygde mikrofonene, derimot, har stått mer eller mindre på stedet hvil siden dagene med IXUS II.

Sammenlign for eksempel denne videoen:

Med denne:

Førstnevnte er tatt med Canon digital IXUS II i 2004, sistnevnte er tatt med 5D mark II i 2011. Det er vanskelig å påstå at lyden fra 5D mark II er noe særlig bedre enn lyden fra IXUS II — et kamera som er fem år yngre, og koster vesentlig mer. Lyden er, i begge tilfeller, flat og kjedelig – kanskje spesielt fra 5D mark II (!). Du kan også sammenligne denne filmen fra 2003 med denne filmen fra 2012. Sørgelig, ikke sant? Virkelig sørgelig.

Problemet

I et bittelite kamera fra 2003 kan jeg godta at mikrofonen er liten og dårlig. Den har muligens blitt litt bedre i nyere kameraer, men konklusjonen er fremdeles den samme: innebygde mikrofoner er dårlige. Ikke bare er de dårlige, men de er ofte dårlig plassert, et eller annet sted inni kameraet hvor kun et lite hull slipper lyd inn til mikrofonen.

Vi har kontaktet Nikon og Canon for å høre hva de mener om saken. Nikon sier de opplever kvaliteten fra de innebygde mikrofonene som god (!). Canon svarer at de prioriterer god bildekvalitet, men at lyd absolutt er noe de ønsker å forbedre.

Løsningen

Hotshoe for blitz kan også brukes som feste for mye forskjellig utstyr - deriblant mikrofoner. Foto: Sindre Skrede

Men det finnes en løsning, og den heter ekstern mikrofon. Mange av de litt dyrere kompakt- og speilreflekskameraene du kan kjøpe, har en egen inngang for ekstern mikrofon. Noen av dem har også hotshoe for blitz, eller en coldshoe for utstyr: denne skoen kan brukes som feste for mikrofoner.

Innebygde mikrofoner på profesjonelle videokameraer er ofte definert som «OK» i et nødstilfelle, om man ikke har noe annet. Vi har dog til gode å finne en mikrofon på noe kompakt- eller speilreflekskamera som kan defineres som «OK» i nødstilfeller. Blåser det litt? Sitter bestemor mer enn 3 meter unna kameraet? Skal du ta opp din sønns første opptreden i skolemusikken? Javel. Har du med et kompaktkamera? Dessverre. Filmen din er dømt til å ha dårlig lyd.

Innebygde mikrofoner er ofte:
– Dårlig plassert. En mikrofon plassert i et skall av metall høres aldri bra ut.
– Dårlig kvalitet. Vi forventer ikke verdens beste vokal-, eller stereomikrofon, men OK lyd til hjemmebruk.
– Dårlig beskyttet mot vind.

Siden lyd er halve filmen, og det ikke alltid passer like bra å redigere inn et nytt lydspor på hver eneste film du tar opp, kan derfor en ekstern mikrofon være løsningen. En ekstern mikrofon du skal dra med deg overalt må være:
– Vesentlig bedre enn den innebyggede, rent kvalitetsmessig.
– Vesentlig bedre på vindskjerming.
– Liten og lett.
– Ha god batteritid.

Skal du ha "full pakke", med lydmikser og ekstern mikrofon, blir det fort mange kabler og mye å dra på... Foto: Sindre Skrede

Kandidatene

Her i NRKbeta-redaksjonen har vi plukket ut tre små mikrofoner vi har brukt over lengre tid. Dette er:

Røde VideoMic

Røde VideoMic montert på 5D mark III. Foto: Sindre Skrede

Rødes VideoMic har vært på markedet i mange år. Det er den største og tyngste mikrofonen i testen, men er en god mikrofon. Den er retningsbestemt (super cardioid), som betyr at den i utgangspunktet kun tar opp lyd av det som foregår foran mikrofonen.

Pris: ca 1000 kroner.
Vekt: 176 gram.
Batteritid: 70 timer/9V-batteri.
Her kan du lese Rødes beskrivelse av mikrofonen.

Røde VideoMic Pro

Røde VideoMic Pro montert på Canon 5D mark III. Foto: Sindre Skrede

Rødes VideoMic Pro er en mini-utgave, i alle fall nesten, av Rødes VideoMic. Den er mindre, lettere, men på grunn av størrelsen er den ikke like retningsbestemt som Rødes VideoMic.

Pris: ca 1500 kroner.
Vekt: 85 gram.
Batteritid: 70 timer/9V-batteri.
Her kan du lese Rødes beskrivelse av mikrofonen.

Sennheiser MKE 400

Sennheiser MKE 400 montert på Canon 5D mark III. Foto: Sindre Skrede

Sennheisers MKE 400 er den minste mikrofonen vi har testet. Mikrofonelementet er svært lite, og selv med vindhetten ser mikrofonen ganske puslete ut. Den er dog svært liten, svært lett og er laget i metall.

Pris: ca 2000 kroner.
Vekt: 60 gram.
Batteritid: 300 timer/AAA-batteri.
Her kan du lese Sennheisers beskrivelse av mikrofonen.

Alle disse mikrofonene er relativt kompakte (kanskje unntatt førstnevnte), relativt billige og relativt gode. Alle kan også fås med en ordentlig vindhette (pels, eller katt, som det ofte kalles). Men hvilken er best?

Teknisk test

Mic in. Foto: Sindre Skrede

En god mikrofon er ikke nødvendigvis alt. I lydverden finnes det i utgangspunktet to slags signaler: svake og sterke. Signalene som kommer fra en mikrofon er svake. Disse må forsterkes før de sendes til en høyttaler, ellers vil man ikke høre noe. Denne forsterkningen foregår som oftest i opptageren (kameraet).

Kvaliteten på denne forsterkningen har mye å si for lydkvaliteten, men dessverre er mange kameraer utstyrt med svært dårlig og billig elektronikk. Dette fører til at man ofte hører mer støy fra elektronikken enn det kameraets mikrofon klarer å produsere. Flere av mikrofonene har derfor et innebygget forsterkerledd, som er vesentlig bedre enn kameraets innebyggede forsterker. Signalet er fremdeles svakt i lydsammenheng, men sterkere enn et vanlig mikrofonsignal. Det betyr at kameraets forsterkerledd ikke trenger å øke lydnivået like mye, og resultatet er som oftest et bedre lydspor.

For å finne ut hvilken mikrofon som rent teknisk sett leverer den klareste, reneste og dynamisk beste lyden, tok vi kontakt med lydtekniker Håkon Aarøen, som jobber i NRKs lydavdeling. Han fikk tilsendt klippene du ser nedenfor, og har gjort seg opp en mening basert på det han hørte.

Det vi har gjort er å teste mikrofonene innendørs i et studio, for deretter å ta turen utendørs for å se hvordan mikrofonene oppfører seg under «normale» forhold. For enkelhets skyld er klippene med samme mikrofon innendørs og utendørs limt sammen til én film:

Røde VideoMic

Røde VideoMic Pro

Sennheiser MKE 400

Filmene er tatt opp med 5D mark III, men lyden er tatt opp med en ekstern opptager (Zoom H4n, 48 kHz/24 bit). Når det gjelder den litt uformelle testen av retningskarakteristikk i studio (hvor jeg beveger meg ut på siden av kameraet), er dette noe jeg ikke gjorde utendørs, hvor forskjellene sannsynligvis ville kommet bedre fram enn inne i et rom.

Lydmannens dom

Håkon Aarøen har vurdert mikrofonene for oss. Hans dom er i grunnen klar: Rødes VideoMic er best, både på lydgjengivelse og kansellering av støy fra sidene.

— Røde Videomic låter fyldig og fint i studio. Den har en frekvensgang som er lett å jobbe med i postproduksjon. Mer enn nok «mat»/fylde i bunnen og en behagelig diskant. Ute i byen så får man også payoff for lengden på mikrofonen, med tanke på utfasing av støy. Dette er ren fysikk – jo lengre kanon – jo smalere er den i karakteristikken, sier han.

Rødes VideoMic Pro får også gode skussmål, men faller til kort på en del punkter.

— Proen er vesentlig dårligere på taletydeligheten på lyden ute på gata. Dette er som sagt ren fysikk, og årsaken er at mikrofonen er kortere. Den har også en del mer støy rundt 10 kHz, som VideoMicen ikke har på langt nær så mye av, sier Aarøen.

Også Sennheiser MKE 400 har sine ulemper, lydmessig, men Aarøen ville likevel foretrukket denne fremfor Rødes VideoMic Pro:

— Lyden fra mikrofonen høres litt tynn ut, men bassen er derimot ikke filtrert bort, bare attenuert — så det er fullt mulig i etterarbeid å hente inn igjen noe av fylden denne mikrofonen i utgangspunktet mangler, sier han.

Mikrofonen har også vesentlig lavere egenstøy enn Rødes VideoMic Pro, og er også litt mindre.

— Sennheiseren er nok den mest praktiske i mange sammenhenger, men kan kreve litt etterarbeid. Jeg ville valgt den fremfor VideoMic Pro, sier Aarøen.

Hovedproblemet med standard kameramikrofoner, forteller Aarøen, er at de ikke er retningsbestemte nok. Noen slike mikrofoner fungerer «greit nok» til atmosfære-opptak, men ikke så mye annet.

— Når man skal ta opp verbalt innhold så er det essensielt å komme så tett på lydkilden som mulig, med en egnet mikrofon. Da reduserer man problemet med romklang og annen støy. En mikrofon tett på lydkilden gir bedre lydkvalitet, som igjen gir deg flere muligheter ved et eventuelt lydetterarbeid, sier han.

Skulle vi vært pinlig nøyaktige der ute på gaten, hadde jeg med andre ord brukt en håndholdt mikrofon, eller en mygg.

Praktisk bruk

Men du vil ikke dra med deg en mygg eller en håndholdt mikrofon overalt. I mange tilfeller vil du bare ha en mikrofon som er vesentlig bedre enn den innebygde i kameraet ditt. Så hvordan er det å bruke mikrofonene i testen i praksis?

En ting er klart: uansett hvilken mikrofon du skal kjøpe, må du spandere på deg en ordentlig vindhette. Den medfølgende skumgummien er verdiløs om du tar mikrofonen med utendørs. Vindhette til disse mikrofonene koster mellom fire og fem hundre kroner.

Røde VideoMic

Rødes VideoMic leverer bra lyd, er god og retningsbestemt. Mikrofonen er så god at den er fullt brukbar til intervjuer og lignende. Vindskjermingen er også god når man har kjøpt inn pels. De medfølgende strikkene som skal hindre at vibrasjoner og risting fra kameraet danner uønsket støy, virker å være av dårlig kvalitet, og sprakk etter vel tre måneders bruk på mikrofonen jeg har brukt. Kvaliteten på selve mikrofonen virker ellers å være god, og den tåler litt juling og transport uten å klage.

Bilde av sprukne strikk som holder en RØDE VideoMic.
Strikkene som holder RØDEs VideoMic sprakk fort etter at jeg kjøpte den, men strikk-systemet demper effektivt uønsket støy fra kamerabevegelser. Foto: Sindre Skrede

Mikrofonen er ganske stor, og å bruke denne på noe annet enn et speilreflekskamera eller kamera av lignende størrelse blir fort rart. Bruker du ekstrem vidvinkel kan det også hende at mikrofonen (dersom du har pelsen på) kommer i bildet, selv om vi ikke har oppfattet dette som et stort problem. Mikrofonen har dessverre ingen forsterkerledd, men snarere demperledd dersom du skal på steder med svært høy lyd.

Røde VideoMic Pro

Rødes VideoMic Pro har det samme mikrofonelementet som Rødes VideoMic, men mikrofonen leverer likevel mer støy enn den eldre VideoMicen. NRKbetas Marius Arnesen, som har brukt mikrofonen ganske mye, mener mikrofonen er god. Spesielt gjelder dette for bruk på kameraer hvor lydkortet er dårlig, siden mikrofonen kan forsterke lydsignalet for deg. Dette er en svært nyttig funksjon; mikrofonens innebygde forsterkerelement overtar her for kameraets (ofte elendige) forsterkerelement, og sørger for bedre lydopptak.

Batteribytte på Rødes VideoMic Pro er litt mer kronglete enn på de to andre modellene. Spesielt når vindhetten (pelsen) er på kan det være litt komplisert å komme til batterihuset. Det kan selvsagt løses ved å ta av vindhetten, og med 70 timers battertitid er det ikke så ofte man trenger å bytte batteri heller. Gummistrikkene som holder denne mikrofonen har en tendens til å hoppe ut av sporene sine, så du må passe på å feste dem igjen hver gang du tar mikrofonen opp fra sekken. Irriterende.

Legger du Røde VideoMic Pro i sekken, kan du være sikker på at strikken som holder mikrofonen på plass i skoen sin er hoppet av på minst ett sted når du tar den opp igjen. Også denne strikken later til å sprekke opp over tid. Foto: Sindre Skrede

Sennheiser MKE 400

Det var med en viss skepsis at denne mikrofonen ble kjøpt inn, som en backup-mikrofon for Rødes VideoMic. Mikrofonen er svært liten, og mikrofonelementet tilsvarende lite. Vindhetten så heller ikke spesielt imponerende ut — men den var jo veldig liten og lett. Undertegnede har brukt mikrofonen aktivt siden juli, blant annet i fem uker ombord på RRS «James Clark Ross» i Grønlandshavet. Rødes VideoMic ble lagt bort på grunn av interferens fra skipets radaranlegg, og Sennheiseren har først og fremst blitt brukt som erstatning for kameraets innebygde mikrofon under opptak av alt annet enn intervjuer. Det er en jobb MKE 400 utførte overraskende bra.

De to videoklippene nedenfor er filmet med 5D mark III. På kameraet stod Sennheisers MKE 400, mens jeg samtidig hadde en Sennheiser 416 som tok opp den samme lyden. Denne var igjen koblet til en Zoom H4 lydopptaker. Lyden er ikke justert i ettertid, annet enn for å få noenlunde samme lydnivå på begge klippene. Først ut er Sennheiser MKH 416 (den store):

Dernest Sennheiser MKE 400 (den lille):

Som man hører er MKE 400 litt tynnere i basstonene enn den «ordentlige» mikrofonen, men leverer fremdeles fullt brukbar lyd.

I motsetning til konkurrentene er denne mikrofonen bygget i metall. Den støtdempende gummien mellom mikrofonen og skoen er ordentlig festet, og later heller ikke til å gå oppløsning.

Smarte løsninger. Gummien som demper støy fra bevegelse sitter godt fast, og batteriet er lett å komme til på Sennheiser MKE 400. Foto: Sindre Skrede

Og vinneren er …

Å kåre en vinner er ikke så lett. Skal du ha den beste mikrofonen av de tre vi har testet, er nok Rødes VideoMic det du bør velge. Skal du ha den beste mikrofonen for et kompakt- eller speilreflekskamera, hvor lydforsterkeren er dårlig, må du velge mellom Røde VideoMic Pro og Sennheiser MKE 400. Disse mikrofonene har begge innebygde forsterkerledd som gjør jobben mye bedre enn kameraet ditt.

Av disse to mikrofonene vil vi anbefale Sennheiser MKE 400. Den har vesentlig lavere egenstøy, er ekstremt liten, lett og robust. Å bytte batteri er enkelt, selv om du neppe kommer til å trenge å bytte batteri så ofte.

Alt i alt er Sennheiser MKE 400 en mikrofon det er enkel å ta med seg sammen med kameraet ditt, og mikrofonen gir deg vesentlig bedre lyd enn det du ellers ville fått.

25 kommentarer

  1. Pål Julius Skogholt

    Dristar meg til med eit lite spørsmål her. Kva er det billigaste kameraet ein kan få tak i som og har inngang for mikrofon. Prøver av og til å lage ein liten videoblogg (talking head) lyden er den store utfordringa, men har ikkje mykje pengar å legge i utstyr. Forslag?

    Svar på denne kommentaren

    • Jeg har et helt ålreit kamera uten inngang for mic. Jeg løser det med Zoom, som jeg så eksporterer inn og automatisk syncer med originallyden, som så blir fjernet etter sync. Funker bra.

    • Billigste løsningen er å bruke ekstern mikrofon, og synkronisere etter på.

      For synkronisering virker DualEyes og PluralEyes fra Singular Software overraskende bra.

      For bildekvalitet og kompakthet, så bør du se på Panasonic GF2. Ved hacket firmware på GF2 vil du kunne overgå video-kvaliteten fra en Canon 5d mk2 uten problemer.

  2. Ivar Munch Clausen

    Hei, jeg er ingen dreven videoopptaker men har bistått min bedre halvdel i opptak av noen forskningsvideoer.

    Vi kom kjapt til at istedet for å investere i ekstern mic som fortsatt i praksis ga ganske dårlige lydopptak så investerte vi for omtrent samme summen i en ekstern opptager som var langt mer fleksibel (Zoom H4n). Mubliehter for å justere opptaksvolum, mulighet for å ha lydopptaket nærmere enn kameraetn, tilkobling av evt flere micer og også bruk av standardmic’er er fordeler her.

    Fem minutter med Dualeyes i etterkant og vips ferdig synkronisert og problemfritt.

    Hva tenker dere i NRKBeta om å bruke et slikt oppsett fremfor ekstern mic?

    Svar på denne kommentaren

    • Sindre Skrede (NRK) (svar til Ivar Munch Clausen)

      Hei Ivar! Jeg har også en zoom som jeg bruker når lydkvalitet står i fokus. De tre testfilmene over har alle lyd tatt opp med Zoom H4n. Det som har irritert meg lenge, og som er bakgrunnen for at jeg gjorde disse testene og skrev artiklene, er at jeg alltid føler at jeg må dra med meg hele lydriggen om jeg skal få noenlunde kvalitet ut i andre enden. Når jeg går tur i fjellheimen eller er ute i båt og ikke nødvendigvis skal bruke opptakene til noe annet enn å ha noe å se tilbake på når høsten kommer, er jeg ikke interessert i å dra med med lydopptaker, lydmikser, kabler og en diger mikrofon. Jeg skulle ønske kameramikrofonen var grei nok til slike opptak, men jeg har til gode å treffe på en eneste en som er det (på kompakt- og speilreflekskameraer).

      Målet med denne testen var derfor å finne den mikrofonen som fungerer godt nok til lydopptak, men samtidig er så liten at du faktisk vil ta den ned deg når er ute med kamera.

      Hvis lydkvalitet og kontroll over lyd er viktig, tar jeg gjerne med ekstern opptaker og «full pakke». Zoomens innebygde mikrofoner er gode, og til det bruket du beskriver er en Zoom et fleksibelt og godt verktøy.

    • Sindre Skrede (NRK) (svar til Ivar Munch Clausen)

      (og ja, når man skal ta opp tale er det ikke praktisk å ha en mikrofon på kameraet. Da bør man absolutt ha mikrofonen så nært lydkilden som mulig, slik Aarøen sier i artikkelen.)

  3. Jeg har et Canon 60D og når jeg kobler til min Røde Videomic (stereo) setter kameraet på AGC (Auto Gain Control) og man har ikke mulighet til å slå den av. Dette gjør at man får ubrukelige susete lydopptak, spesielt i stille omgivelser. Utendørs funker den fra «helt greit» til «å gosjameg så bra».

    Noe av det som skulle gjøre 60D til et bedre videokamera, er at man kan skru av AGC og justere volum manuelt … men ikke når man kobler til en ekstern mikrofon? Tullete.

    Løsningen min er å bruke en Zoom H4n når jeg trenger gode stemmeopptak fra noen meter unna kameraet – og sync’er i etterkant. Men, det aller beste er å installere Magic Lantern på kameraet. ML gir drøssevis av ekstra-valg, spesielt at man kan skru av AGC også når ekstern mic er tilkoblet (og en god del andre nyttige snacks).

    Svar på denne kommentaren

  4. Emil Andreassen

    Jeg er musiker og filmer blant annet konserter. Til dette formålet benytter jeg et rimelig Sony HDR-CX570 videokamera. Dette er det rimeligste fullHD kompoaktkamera m.mikrofoninngang jeg har sett. Jeg benytter en Zoom h4 (gammel type) som mikrofon og jeg har vært svært fornøyd med dette oppsettet.

    Svar på denne kommentaren

  5. Haakon Stensrud

    Kjempegod artikkel, har selv irritert meg grønn over dårlig lyd fra DSLR lenge!

    Er du imidlertid kun en glad amatør (i likhet med undertegnede), så kan du jo alltids improvisere med utstyr du mest sannsynlig allerede har for hånden. Dette kan for eksempel være med en hvilken som helst smarttelefon og bare med dette får du resultater langt bedre enn den innebygde mikrofonen.

    En kort og enkel guide fra Fstoppers ser du her:

    youtube.com/watch?v=4tFcUghQ3TI

    Personlig har jeg selv blitt imponert over lyden jeg får ut av en iPhone 4 med litt hjelp fra opptaker-appen FiRe 2 (som du kan finne her: audiofile-engineering.com/fire/ )

    Dette er så absolutt noe å vurdere før man eventuelt går til innkjøp av dyrere utstyr som for eksempel Zoom eller lignende, selvfølgelig avhengig av hva slags video du skal lage!

    Svar på denne kommentaren

    • Anders Hofseth (NRK) (svar til Haakon Stensrud)

      Jeg bruker FiRe2-appen som musikk-notatblokk på en 4S. Glimrende lydkvalitet og effektivt å kunne dumpe over audioen til PC via WiFi

    • Sindre Skrede (NRK) (svar til Gunnar Bjørgum)

      Takk, Gunnar. Jeg må innrømme at jeg gikk meg kraftig vill og blandet MPE/MKE/MKH etter hvert som jeg skrev om Sennheisermikrofonene. Filmene over har mer enn en tagning, for å si det slik 😉

      Vi testet ikke Shure VP 82, dessverre. Jeg hadde rett og slett ikke tilgang til et testeksemplar.

    • Grei intro av de tre mikrofonene, men jeg skulle gjerne også likt å se flere direkte alternativer til Røde VideoMic.

      Røde VideoMic er ikke det beste alternativet til formålet dessverre. Den er veldig populær siden mange forhandlere i Norge har del vel å merke, men er ikke utmerket å noen måte.

    • Sindre Skrede (NRK) (svar til Geir)

      Den er kanskje ikke utmerket, men med tanke på prisen vil jeg si det er det en veldig god mikrofon. Den gjør da også jobben veldig mye bedre enn kameraets innebygde mikrofon (selv om det ikke nødvendigvis skal så mye til). Målet med denne testen var å finne den minste mikrofonen som låter bra. Her er VideoMicen litt stor, men fremdeles den beste på lydgjengivelse av de tre vi har omtalt.

      Har du forslag til mikrofoner vi burde testet?

  6. Hans-Erik Bjørgan

    Flott artikkel som berører et vanskelig tema.
    Når sant skal sies, er det ingen av disse mic’en som duger, alle har for store problemer i forhold til vindskjerming i særdeleshet. Dette kunne kanskje ha vært betonet noe mer i artikkelen, etter som vindstøy er like ødeleggende mht kvalitet på lydopptak som kvaliteten på mic. Kanskje et tema som kan tas opp ved en annen anledning?
    Selv anvender jeg Sennheiser K6/ME64 på DSLR og videokamera, som med god vindskjerming gir en god lydkvalitet. Dette oppsettet er faktisk fysisk mindre en Rode VideoMic, men prisen blir en del høyere….
    Et annet forslag, er å kjøre den kameramonterte mic gjennom en Edirol eller Zoom, og så tappe lyd via hodetelefonutgangen på disse opptakerene til kameraets micinngang. Denne kan settes lavt for å unngå hiss. Dette blir da en liten rigg, noe mer ledningsstyr og mer å holde styr på, men gir fordelen av kontinuerlig lyd på eksten kilde, og lyd inn i kamera.
    Og sist, er det mulig å kople en liten hodetelefonforsterker mellom mic og kamerainngang, og på det vis bedre signalet vesentlig. FiiO har flere løsninger som er lette og ikke spesielt dyre. Det fungerer bra.
    Ser fram til flere artikler spesielt rettet mot det siste.

    Svar på denne kommentaren

    • Sindre Skrede (NRK) (svar til Hans-Erik Bjørgan)

      Hei Hans-Erik!
      Jeg opplever ikke at mikrofonene har så voldsomme problemer med vindskjerming som det du beskriver. Både Røde VideoMic og Sennheiser MKE 400 har jeg brukt over lengre tid, også utendørs i dels kraftig vind. Det kommer til et punkt hvor vanlige «kattunger» ikke er nok, og man må over til Zeppeliner med pels for å få god nok vindskjerming, men jeg synes mikrofonene i testen gjør det overraskende bra i vind med pelsen man får kjøpt.

      Artikkelen oppfordrer også til å kjøpe ordentlige vindhetter, både i teksten og i filmene («En ting er klart: uansett hvilken mikrofon du skal kjøpe, må du spandere på deg en ordentlig vindhette. Den medfølgende skumgummien er verdiløs (…)»). Alle mikrofonene er også avbildet med vindhetten man får kjøpt originalt fra produsenten. Rycote lager også vindhetter til i alle fall Rødes mikrofoner. Mulig disse er hakket bedre, men jeg har ikke prøvd akkurat disse selv.

      Forforsterkning av mikofonsignalet er smart, og vi har en del løsninger på det her i redaksjonen, blant annet slik du beskriver med tapping fra hodetelefonutgangen. Det finnes også forsterkerledd du kan sette mellom mikrofonen på kameraet og rett inn i micinngangen på kameraet, da slipper man å gå om en ekstern lydopptager. Her får du dog problemer dersom kameramikrofonen trenger ekstern phantom power.

  7. Stein Unger Hitland

    En godt gjennomført artikkel, Sindre. Jeg vil bare understreke det du selv sier – at mikrofonen må være tett på lydkilden.

    Jeg har selv brukt MKE400 i standup (reporter i bildet) i en by. Jeg holdt mikken i hånden med en 3 meters forlengerkabel til speilreflekskameraet. Det virket helt fint. Trafikken høres selvfølgelig, men talen kommer godt igjennom.

    Det som er viktig å huske på her er at lyden mikrofonen oppfatter er «omvendt proporsjonal med kvadratet på avstanden». I klartekst betyr det at dersom du halverer avstandem mellom reporter og mikrofon fra en meter til 50 cm, blir lyden 4 ganger så sterk. En kan derfor skru ned lyden på kameraet og trafikkstøyen blir derfor 1/4 ved 50 cm mikrofonavstand i forhold til hva den er ved en meters avstand. Jeg kaller dette for «Avstandsregelen»

    Svar på denne kommentaren

    • Sindre Skrede (NRK) (svar til Stein Unger Hitland)

      Takk, Stein! Du må vel sies å være grunnen til at jeg ofte har med meg SD 302-mikseren når jeg skal ha god lyd — jeg får liksom litt dårlig samvittighet dersom jeg prøver meg på noe annet.

      Har aldri brukt MKE400 til intervjuer selv (da har jeg gått for mygg eller MKE 416), så det er interessant å høre at du mener det fungerer greit.

      Har du prøvd de andre mikrofonene vi har hatt med i testen? Hva synes du om dem?

  8. Knut Harald Evensen

    Takk for fin artikkel og oppfølgende kommentarer, nyttig! Jeg jobber mest med intervjuer, bruker Nikon D800 og en Nikon ME-1 mikrofon som jeg har satt på blitzskoen. Kvaliteten blir grei, men siden jeg selv sitter bak kameraet og passer på der samtidig som jeg intervjuer, og objektet sitter foran, blir det for stor forskjell på stemmevolum og -kvalitet på intervjuer og objekt. Mulig løsning som jeg tester ut nå: Kobler mic’en til en blitzsynkkabel og den andre enden i blitzskoen. Dermed kan jeg flytte og bevege mic’en opptil halvannen meter, og plassere den mer riktig mellom intervjuer og objekt.
    Jeg prøvde nylig en Røde NGT-2, koblet til med Audio Link Cord fra Soundking, XLR minijacket for kamera. Det gikk dårlig – en hizzende, summende lyd lå under opptakene, og reduserte opptakskvaliteten kraftig.
    Noen som har gode erfaringer med lyd til Nikon D800?

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar til Dan Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.