nrk.no

Undervannsfotografen

Kategorier: Film,Foto & TV

Under vann er sikten dårligere enn på land — men motivene er så definitivt til stede. Foto: Gisle Karlsen Sverdrup

For å få pene bilder under vann trenger man både rett utstyr, rett tid på året og en porsjon flaks. Vi har snakket med NRKs egne eksperter på undervannsfoto og en av Norges svært få profesjonelle undervannsfilmfotografer for å få tips til hvordan du kan ta bilder og film under vann.

Dette er en del av en artikkelserie på to artikler. I denne artikkelen skal vi se hvordan proffene gjør det, og i neste artikkel skal vi fortelle deg litt om hvordan du kan ta bilder under vann selv.

En dykker som filmer dyreliv på sandbunn.
Det finnes ikke så mange profesjonelle undervannsfotografer i Norge, og enda færre profesjonelle filmfotografer. Vi har blant annet snakket med Gisle Karlsen Sverdup - som her er i arbeid "et sted langs norskekysten". Foto: Espen Rekdal

— Det meste av natur over vann er jo filmet hundre ganger før. Skal man vise noe nytt må man under vann. Litt spissformulert, kanskje, men det er i alle fall en naturtype folk ikke har sett så mye av, forteller Nils Arne Sæbø, som jobber i NRKs naturredaksjon som fotograf og produsent.

Under vann

De av oss som vanligvis holder oss over vann kan gjennom Ut i Naturen eller tilsvarende programmer få innblikk i en fantastisk undervannsverden vi vanligvis aldri ser eller har noe forhold til. Kanskje har vi prøvd oss litt på undervannsfotografering selv hvis temperaturen en sjelden gang tillater bading. For min egen del har denne fotograferingen- og filmingen aldri tatt helt av.

— Det å filme under vann er vidt forskjellig fra det å filme på land, sier Nils Arne Sæbø.

— Det er så mye bevegelse, og kameraet er som regel håndholdt: sikten er ofte dårlig, og skal du filme noe må du tett på — alltid, sier han.

Det skaper utfordringer, men gir ofte fantastiske bilder man ikke får ellers: filmer man elg i skogen er det ofte på avstand, tatt med telelinse. Filmer man en diger kveite i sjøen, en spekkhogger eller en breiflabb, er det gjerne tatt med vidvinkellinse på maks et par meters avstand. Det gir en helt annen nærhet til subjektet, også for oss som sitter i sofaen hjemme og ser.

Undervannsfotografen

Da er det kanskje like greit at NRK overlater slik filming til de virkelig profesjonelle. I Norge har vi ikke mange filmfotografer som er skikkelig gode på undervannsfotografering. Faktisk bare én, i følge Nils Arne Sæbø, og det er Gisle Karlsen Sverdrup fra Skien.

I dag er han utdannet marinbiolog ved Universitetet i Bergen, men har siden han var 15 kombinert sine interesser for film, foto og livet i havet.

— Jeg har alltid ønsket å ha undervannsfilming som jobb, og ikke bare som hobby, så jeg har satset mye på dette. I tillegg ønsker jeg å fortelle historier fra havet, og vise hvordan det er der nede i dypet, forteller Sverdrup.

Med på jobb har han i mange år hatt med seg speilreflekskameraer, og på filmoppdrag for NRK har han stort sett brukt Canon 5D mark II. Motivasjonen bak det valget var både økonomisk, men også fordi 5D mark II har lite støy selv med høye ISO-verdier. Det har også NRK merket:

— Jeg opplever 5D mark II som bedre under vann enn over vann. Selv om det er lite å justere på i filene man får ut, fungerer det godt som undervannskamera, sier Nils Arne Sæbø i Ut i Naturen.

En dykker med et kamera i undervannshus stikker hodet opp fra et hull i isen
Gisle Karlsen Sverdrup dykker i både ferskvann og saltvann. — En gang filmet jeg gjedde for NRK. Det var dårlig sikt, og plutselig dukket det opp en halvannen meter lang gjedde rett foran meg. Det er den eneste gangen jeg har vært virkelig redd for et rovdyr i Norge, sier marinbiologen. Foto: Håkon Sandåker/NRK

For å dykke for NRK må du ikke bare være god på filmfronten, men du må også ha yrkesdykkersertifikat. Det krever et visst antall dykk hvert år, samt legesjekk fra godkjent dykkerlege. På hvert oppdrag skal det også være med en sikkerhetsdykker, men i Sverdrups tilfelle kan han også dykke alene, siden han er utdannet dykkeinstruktør.

— Det kan bli en del oppdrag hvor jeg er alene, men jeg tenker alltid på sikkerheten først, for dykking kan være farlig. Filming krever stor konsentrasjon, og man må være helt trygg på sine egne ferdigheter som dykker før man begynner med filming i tillegg, sier Sverdrup.

Film- og TV-produksjon tar ofte en del tid, men her står nok naturfilm i en særstilling. Jobbing med dyr i sitt naturlige habitat krever tid. Mye tid. Det gjelder å finne de riktige stedene, de riktige dyrene man ønsker å filme, og nok tid til å få fanget de gode bildene.

Det hender også at det blir bomturer, hvor en kan svømme, dykke og lete i timesvis – eller dagevis – uten å treffe på det man leter etter. Slik er det å jobbe med dyr.

— Det jeg savner mest når jeg er ute, er tid. Det å filme dyrs adferd krever tid nok til å kunne vente på det riktige øyeblikket, og det er det ikke alltid vi har når vi er ute på oppdrag, sier han.

Under vann er sikten dårligere enn på land — men motivene er så definitivt til stede. Her er en stor, gul korall og en kråkebolle. Foto: Gisle Karlsen Sverdrup

Teknikk

Elektronikk og vann er en dårlig kombinasjon. Under vann er det derfor tette undervannshus som gjelder; kameraet inni kan være det samme som brukes på land. Undervannshuset må tåle trykket kameraet utsettes for, siden rykket øker med 1 atmosfære for hver 10. meter man dykker ned. Skal man ha et profesjonelt hus til kameraet sitt er det Gates serie med undervannshus som er mest brukt.

Som nevnt har Sverdrup bruk 5D mark II under vann i flere år. Fordelen her er pris, men det finnes også ulemper: filene man får ut er svært komprimerte, og det å ha skjermen bak på kameraet er en stor ulempe når man filmer under vann. Skal man filme dyr som lever på bunnen, og samtidig se hva man filmer, blir det vanskelig å komme ned på høyde med objektet. En ekstern skjerm løser dette, men kan være vanskelig å få til med et speilreflekskamera.

Noen ganger er livet som undervannsfotograf helt greit. I alle fall ser dette ganske behagelig ut. Foto: Sindre Skrede

Gisle Sverdrup har tatt konsekvensen av dette, og filmer nå med Sony EX 1. Dette er også et litt eldre kamera, men fungerer i følge Sverdrup ypperlig under vann. Noe som ikke fungerer så godt er lydopptak.

— Men det ER lyd under vann. Det er bare at det ikke har vært så mange muligheter til å ta opp denne lyden på en enkel måte før. I tillegg lager dykkere ofte mye lyd med alle luftboblene vi slipper ut, sier Sverdrup.

Skjønt, selv har han tatt steget over i den mer lydløse verden, og dykker ofte med et rebreather-system. Det er et lukket system hvor luften dykkeren puster ut blir resirkulert, i motsetning til tradisjonelle flaske-systemer, hvor luften dykkeren puster ut blir sluppet rett ut i sjøen.

En dykker med kamera og rebreather fotografert under vann.
Med rebreather-utstyr kan dykkere både være lenger under vann, og lager ikke lyd. Da er sjansen mindre for å skremme det man prøver å filme, og større for å kunne ta opp lyd samtidig. Foto: Vegard Sandvik

— Det skaper mye lyd, men når man dykker med rebreather er det mye stillere, forteller Sverdrup.

Å finne noe nytt

I mai vant «Min ungdoms vår» Gullruten for beste magasin- eller livsstilsprogram, med flere undervannsscener filmet av dykker Gisle Karlsen Sverdrup for NRK. «Havets sølv» ble nominert til Amandaprisen for beste dokumentar, hvor Sverdrup også stod for undervannsfilmingen.

Både Sverdrup og Sæbø er enige i at det ligger mye ukjent og ufortalt under havets overflate.

— Norge som kystnasjon har et ansvar for å ta vare på og bevare livet i havet, og første skritt på veien er kunnskapen om at livet faktisk finnes. Det er det vi driver med — å vise hva som finnes, sier Sverdrup.

 

I neste artikkel skal vi fortelle dere ekspertenes egne råd for å filme under vann.

9 kommentarer

    • Sindre Skrede (NRK) (svar til bertram sømme)

      Du har rett i at det ikke er helt nødvendig – det er også noe vi kommer til å ta opp i neste artikkel, hvor vi skal gi tips og råd til hvordan du kan ta bilder og film under vann selv. Følg med!

  1. Takk til NRKbeta som lager artikler om undervannsfotografering og undervannsfilming. For to uker siden prøvde jeg for første gang GoPro2 kameraet på dykketur i Kristiansund. Brukte et undervannshus med flat linse og stripset dette fast på lykta. Har aldri filmet under vann før og gleder meg til å lære mer om dette. Se snutt vimeo.com/51402011

    Svar på denne kommentaren

  2. Erik Bjørnstad

    Det er ikke nødvendig å være redd gjedde under vann, jeg har riktignok lagt dykkinga på hylla (nesten), men har noen hundre sportsdykk i Mjøsa og hverken jeg eller mine mange ivrige dykkevenner har noen gang blitt angrepet av gjedde. Jeg har har til og med hatt ei som svømte mellom bena på meg uten at den gjorde noen utfall. Må vel innrømme at pulsen gikk opp et hakk akkurat den gangen. Jeg var med når denne amatørvideoen ble tatt opp youtube.com/watch?v=ZQXEg00jqpA og selv om bildene er litt mørke så går det jo klart fram at vi har gjeddene tett på oss. Ingen grunn til å være redd med andre ord.

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.