Fredag skulle jeg gå en kveldstur på byfjellene i Bergen. Det begynte å bli mørkt, og jeg fant derfor frem hodelykten min. Det burde jeg kanskje ikke ha gjort.
Lykten har en ekstern batteripakke, som jeg ladet opp før jeg skulle gå ut. Da laderen viste et optimistisk grønt lys, la jeg batteripakken i baklommen, satte lykten på hodet og strakk ledningen fra lykten under jakken og plugget i batteripakken. Jeg var klar til å gå ut.
I det jeg tar i dørklinken merker jeg at det begynner å bli merkelig varmt i baklommen. Jeg vrir hodet, og ser en sky av hvit røyk og en liten stikkflamme stå opp fra lommen min. Det begynner fort å bli så varmt at det gjør vondt. Jeg vrenger av meg jakken for å få løs ledningen, og prøver å fiske opp batteripakken av lommen samtidig. Den glovarme batteripakken løsner fra ledningen selv, og jeg får kastet batteriet ut på baktrappen.
Pakken er svært varm, og det er tydelig at det har vært kortslutning i pluggen som forbinder selve lykten med batteripakken. Her gnistrer det fortsatt, men ledningen har smeltet tvers av. På hånden har jeg to små, men dype brannsår. Buksen jeg hadde på meg har svimerker, men jeg fikk heldigvis fisket batteripakken opp av lommen før det gikk galt. Jeg tør ikke tenke på hva som hadde skjedd dersom buksen, i polyester og bomull, impregnert med intet mindre enn parafinvoks, hadde tatt fyr.
At batterier kan være farlige, kjenner vi til. Kortslutning og overlading kan føre til røykutvikling, varmgang og brann — slik jeg selv opplevde. Lading av alt av batterier bør egentlig skje mens du er til stede og våken, men de fleste av oss lader vel mobilen om natten, og lar laptopen stå med strømmen koblet til hele døgnet.
Gjennom flere artikler her på NRKbeta har vi blant annet fortalt deg hvordan du kan bygge ditt eget quadkopter, som bruker batterier av typen LiPo. Disse batteriene er spesielt skumle, siden de ikke trenger oksygen for å brenne: de utvikler ekstrem varme, og man må egentlig bare la reaksjonen gå sin gang og prøve å begrense skadene. For å hindre at en eventuell feil i en LiPo-celle gjør skade, kan du lade batteriene dine i en pose som begrenser skadene ved en eventuell brann. Andre batterier kan du også legge i slike poser når du lader dem.
Å bli helt trygg på at alle batterier du bruker aldri kommer til å gjøre skade på noe, er vel umulig. Selv om batteripakkene brukes med fornuft er det tydelig at andre ting enn deg selv kan feile: laderen kan være defekt, kabelen kan være dårlig, eller batteriet kan være en mandagsutgave som ikke liker strøm i det hele tatt.
Nedenfor er en av mange filmer på youtube av oppladbare batterier som tar fyr.
Slikt har man ikke lyst til å ha i baklommen.
Har du opplevd skumle ting med batterier?
Håkon
Skummelt, det er jo akkurat en sånn hodelykt jeg har! I tillegg er pluggen litt vrien, for hvis kabelen bøyes slukker lykten. Sannsynligvis et brudd i selve lederen, og ikke en kortslutning, men tror nok at jeg skal skaffe meg en ny lykt for sikkerhets skyld…
(for øvrig takk til NRKBeta for å gi meg et godt påskudd til å kjøpe ny og bedre hodelykt)
Sindre Skrede (NRK)
Høres ut som om du blir nødt til å kjøpe ny og bedre lykt, ja! Vi beklager de ekstra kostnadene det vil medføre, men er redd du ikke har noe valg 😉
Jostein
Ble litt skeptisk etter den dærre youtube videon altså.
Morten Hjerde
Det egentlige problemet er ikke så mye en svakhet i kabel og kontakt, men at produsenten bruker batterier som ikke er beskyttet mot kortslutning. Det er ikke tillatt å selge slikt til forbruker, så produsenten bør tilbakekalle produktene.
Med mindre du har kjøpt et kinesisk kopiprodukt. I så fall har du bokstavlig talt fått steke i ditt eget fett. 🙂
Sindre Skrede (NRK)
He he. Både batteripakke og lykt er originale fra Silva, skjønt batteripakken er en nokså standard NiMH-pakke Silva sikkert kjøper inn fra en eller annen underleverandør uansett.
André
Vi har delt en ladeopplevelse her:
seierstenrc.com/2012/04/16/advarsel/
Dette var ikke LiPo, men ladepose anbefales uansett
Sindre Skrede (NRK)
Det så ikke så veldig hyggelig ut. Det er i alle fall ganske tydelig at man aldri skal lade batterier når man ikke er til stede.
Johan S. Wibye
Skummelt – ja. Kanskje dårlig kvalitet, kanskje også resultat av bruk – en kabel som vris og vendes ryker før eller siden. Og særlig når den tvinnes stramt rundt produktet for å ta minst mulig plass før den legges bort etter bruk.
Sindre Skrede (NRK)
Jeg er faktisk ganske nøye på å ikke mose kabler slik at ting som dette skal skje, men det er et godt poeng: skånsom behandling av kabler er viktig for å hindre brudd. I tillegg er det viktig at produsenten sørger for at overgangen fra kabel til plugg er godt beskyttet.
Lars Kristiansen
Jeg har eksakt samme lykt og opplevde det samme her i stua i kveld. Lykta har fungert dårlig en stund og jeg kjøpte et erstatningsbatteri fra Kina for å løse problemet. Det er nå åpenbart at kinabatteriet jeg kjøpte ikke har kortslutningssikring. Jeg fikla litt med ledningen og plutselig begynte det å frese og ryke fra kontakten, før det sto stikkflamme ut av batteriet. Ledningen brant tvers av slik som på bildet og kontakten satt i batteriet som brant. Jeg spratt opp av sofaen med batteriet i handa, fikk røska opp verandadøra og kasta batteriet ut på plenen før stua ble helt røyklagt.
Fattern
Guttungene hadde bygget legohus, og snille fattern puttet inn orginale legolys i vinduene, med ledning bort til en orginal lego batteriboks. Det lyste riktig fint, men etter en stund klaga de på at det lukta svidd på rommet. Batteriboksen smelta! Av/på-bryteren smeltet faktisk fast i på-posisjon, og boksen lot seg heller ikke åpne, så den måtte vi bare kaste rett ut av vinduet og vente til det var tomt for strøm.