nrk.no

Med 5D mark III i felt: etterarbeid

Kategorier: Film,Foto,Journalistikk & Video

Arbeidsplassen min om bord på RRS «James Clark Ross». Foto: Sindre Skrede

Etter forrige artikkel om 5D mark III i felt, fikk vi følgende spørsmål:

Screenshot av en kommentar på NRKbeta

Nå er det slik at jeg faktisk aldri har klargjort film fra 5D mark III til TV-sendinger — det eneste jeg har gjort er å legge slike filmer ut på nett. Jeg skal likevel fortelle litt om hvordan jeg jobber etter at materialet er samlet inn.

I arbeid ombord på RRS «James Clark Ross». Foto: Mirjam Glessmer

For klargjøring av speilrefleks-film til TV (og ikke nødvendigvis internett), er det en del å ta hensyn til. Film fra speilreflekskameraer er ofte svært komprimert, og kan være vanskelig å fargejustere i etterarbeidet. Det stiller store krav til at fotografen evner å stille inn kameraet riktig, spesielt med tanke på hvitbalanse, hver gang. NRK Ut i Naturen har brukt film fra speilreflekskameraer (i hovedsak 5D mark II) til undervannsfilming de senere årene, hvor erfaringene har vært gode. NRKbeta kommer med en artikkel om dette om ikke så alt for lenge.

I 2011, da jeg var om bord på RV «Knorr», med mulighet for å laste opp film, laget jeg oftest en kort filmsnutt sammen med hver artikkel. Da var hovedpoenget å lage filmen kjapt, og starte opplasting tidlig på kvelden for å få filmen ferdig samtidig med artikkelen. Opplastingen kunne ta 3-12 timer (filmene var aldri større enn 10 MB), alt etter hvor heldige vi var med nettforbindelsen.

Nedenfor er et enkelt eksempel fra 2011, hvor filmen er tatt, klippet og lastet opp samme dag. Målet var å tilføre den skrevne artikkelen noe ekstra.

I andre tilfeller, hvor filmen er det viktigste og kanskje skal vare lengre enn 2-3 minutter, tar jeg meg bedre tid i redigeringen, men også sorteringen.

I denne artikkelen har jeg beskrevet det jeg vil anse som en rimelig kjapp redigering fra min side. For større prosjekter jeg har jobbet på, har sortering, gjennomsyn og klipping tatt mye lengre tid.

Arbeidsplassen min om bord på RRS «James Clark Ross». Foto: Sindre Skrede

Overføring og organisering

Etter endt arbeidsdag, hvor alt materialet er samlet inn, overfører jeg filene fra minnekortet til to separate disker. Om bord på skipene gikk dette til to LaCie Rugged-disker. Jeg valgte rugged, fordi jeg ville ha noe som kunne overleve et fall i dørken, i tillegg til disker med FireWire. USB er for tregt, ustabilt og ubrukelig til overføring av store mengder data. Nå begynner det å komme disker med Thunderbolt, som er noe jeg vil vurdere å kjøpe neste gang jeg skal investere i lagringsplass.

Når jeg redigerer ligger som oftest materialet på den eksterne disken, koblet til via FireWire.

På lange oppdrag lager jeg stort sett en mappe for hver dag, eventuelt inndelt etter tema. Jeg pleier å skille bilder og film fra hverandre. I eksempelet fra toktet over, blir strukturen omtrent som dette:

Et skjermbilde av et sorteringssystem for film

«Taggingen» av innholdet begynner allerede på mappenivå, og mappene mine har ofte lange navn. Det kan for eksempel være «44 GoPro-shots på CTD under vann og isfjell og skipet utenfor Kapp Tattershall, Grønland, 13. august 2012». Slik er det lett å gjøre et kjapt søk i mappene for å se etter det jeg trenger. Filene beholder sitt originale navn. Normalt ser jeg raskt gjennom alle filmklippene etter å ha overført dem, og sletter klippene som er åpenbart ubrukelige.

Programvare

Jeg har tidligere redigert i Final Cut Pro 7 (FCP 7), men har i stor grad gått over til Final Cut Pro X etter at det kom på markedet i fjor. Det har bedre støtte for h.264-filer fra speilreflekskameraer, og om jeg vil kan programmet kode filene om til ProRes 422 mens jeg jobber. Det har også en mye mer effektiv bildestabilisering enn i Final Cut 7, som kan være grei å bruke om jeg skyter mye håndholdt.

Jeg bruker også Adobe After Effects til visse oppgaver, så som stabilisering (om FCP ikke gjør det godt nok), retiming og fargekorrigering. Til mer krevende lydarbeid bruker jeg oftest Soundtrack Pro, oftest til støyfjerning.

Overgangen fra Final Cut Pro 7 til X var nokså smertefri. Så lenge man lærer seg hva som er forskjellig, er FCP X et program du fint kan jobbe med, også profesjonelt. Hylekoret som i fjor dømte programmet nord og ned var kanskje litt vel tidlig ute, etter min mening.

Redigering

Min 5D mark III er satt til å ta opp film i full HD, 1920×1080 pixler, 25 bilder per sekund, intra-frame. Det betyr lavere komprimering enn inter-frame som 5D mark II hadde (og 5D mark III fortsatt har mulighet for), men gir større filer. Jeg hadde med meg tre minnekort på 32 GB, som hver holdt til rundt en time med filming.

La oss klippe sammen et kort intervju med 2. styrmann Piers Munoz Alvarez om bord på RRS «James Clark Ross», tatt med 5D mark III i september 2012.

Import

I Final Cut importerer jeg stort sett kun de videofilene jeg vet jeg trenger. Vi begynner med videofilene som inneholder intervjuet med Alvarez, samt et par detaljbilder som ligger i samme mappe. I Finder finner jeg ut hvilke filer som er interessante, og importerer kun disse.

Når jeg importerer filene, ber jeg Final Cut X om å kode filene om til ProRes 422. Det er et mindre komprimert format enn h.264-filene kameraet gir ut, og gjør at redigeringen går raskere.

Klipping

Hele intervjustrekket er på ti minutter og tjue sekunder. Jeg vil ha det ned til en mer overkommelig videosnutt på tre-fire minutter. Intervjuets tema er isbryting, og hvordan det er å føre en isbryter. Målet må derfor være at seeren etterpå sitter igjen med en viss idé om hvordan en styrmann på en isbryter opplever det å seile et digert skip gjennom is.

Jeg begynner da med å høre gjennom klippene, og merker med én gang at fotografen (meg) har plassert mikrofonen litt for langt unna munnen til Munoz. Ventilasjonsanlegget om bord (en ytterst irriterende støykilde) er for fremtredende, noe som var vanskelig å høre i intervjusituasjonen siden støyen er overalt. Dette må vi se om vi kan gjøre noe med. Jeg åpner derfor filene i Soundtrack Pro, og forsøker å redusere summingen og skrapingen der. Soundtrack Pro har en fantastisk funksjon for dette, hvor jeg kan fortelle programmet at en viss del av videoens lydspor er støy. Programmet finner så støyens «signatur» (eller frekvenssammensetning), og søker å redusere disse frekvensene gjennom hele lydsporet.

Final Cut Pro X har en innebygget funksjon for støyreduksjon, men denne er uten mulighet til å definere for maskinen hva som er støy. Resultatet blir derfor ofte litt så som så. Det fungerer i nødsfall, men ikke noe mer.

Ved å definere for programmet hva jeg mener er uønsket støy, kan Soundtrack Pro hjelpe til med å redusere lydnivået på akkurat de frekvensene jeg ønsker å ta bort. Ren magi.

Etter å ha redusert støyen, får jeg Final Cut til å synkronisere de nye lydfilene med filmklippene. Jeg demper så det originale lydsporet, og resultatet er mye bedre å høre på.

Jeg kan nå begynne å gå gjennom intervjuet. Hver gang jeg hører et spørsmål og svar, eller et resonnement som høres fornuftig ut, klipper jeg det ut og legger det ned på tidslinjen. Så snart det er ferdig, hører jeg gjennom det som ligger på tidslinjen, og forkaster deler som enten høres for mye ut som noe annet jeg allerede har funnet, eller som ikke tilfører målet med filmen noe særlig.

"Grovklippen" eller kladden er ferdig, og jeg må begynne å velge ut hvilke sekvenser og uttalelser jeg ønsker å ha med i det ferdige intervjuet.

Etter å ha funnet alle de sekvensene eller uttalelsene jeg ønsker å ha med, begynner den virkelig vanskelige jobben, nemlig det å slette og fjerne alt som ikke får plass. Her kommer uttrykket «kill your darlings» inn: jeg mener så klart at alt Munoz sa i intervjuet er interessant, men det er sannsynligvis bare jeg som tenker slik. Derfor er det opp til meg å kutte ut de delene som enten repeterer det som allerede er sagt, og finne de bitene som er best blant alt det gode.

Den beste måten å redigere på, er å filme det du trenger og la være å filme det du ikke trenger. Det gjør etterarbeidet vesentlig lettere og raskere enn å skulle jobbe seg rundt manglende bilder eller å se gjennom og kvitte seg med ting man ikke egentlig trenger, men forelsker seg i underveis. Les gjerne denne ypperlige guiden til video- og multimediajournalistikk, laget av videojournalist Lam Thuy Vo.

Så snart jeg har intervjuet dette ned til en passelig lengde, kan jeg begynne å lete etter innklippsbilder.

Synlige hvileskjær

Det kan fort bli kjedelig å se en person snakke i fire minutter, så da trenger vi innklippsbilder. Disse filmklippene er bilder som kan tilføre historien noe. De kan også brukes (og misbrukes) til å skjule kutt i filmen din. Hovedmålet mitt, dog, er å la seeren få se det intervjuobjektet snakker om, ellers kunne jeg like godt laget radio. I Munoz’ tilfelle vil det være interessant å vise isbryting, så la oss finne noen klipp som viser RRS «James Clark Ross» i sitt rette element.

Å filme isbryting fra skipet selv var ikke alltid like lett. Det å finne en vinkel som var interessant kunne være komplisert, men en GoPro 2 på en lang stang fungerte ganske greit. Foto: Mirjam Glessmer

For å finne klipp med isbryting, går jeg tilbake til mappesystemet mitt, hvor mappenavnene sier noe om hva som skjer. Slik er det lett å finne hva som er hva, og jeg trenger ikke bruke et program for å organisere filmfilene. Til større prosjekter hadde det vært en klar fordel, dog — enten man sorterer og logger filer i Final Cut Pro, Aperture, Lightroom, NRKs egen programbank og så videre.

Når jeg har funnet innklippsbildene jeg ønsker å bruke, er det bare å legge dem over klippene hvor det sies noe relevant, eller jeg ønsker å skjule enten mine egne spørsmål eller kutt i intervjusekvensen.

På jakt etter innklippsbilder.

Når alt dette er ordnet, og jeg mener jeg står igjen med det jeg ønsker å eksportere, begynner jeg å tenke på lydnivåer, bildestabilisering, fargebalanse og så videre. Dette pirkearbeidet tar egentlig lengre tid enn selve klippingen: en frame mindre her, en frame mer der — fungerer det å klippe mens han beveger hånden, eller skal jeg vente til bevegelsen er ferdig? Viser klippet jeg har det han faktisk snakker om, eller er det for urelatert?

Når det gjelder fargekorrigering har jeg ikke gjort så mye i videoen som vises nedenfor.

Nei, nei, nei. Slikt vil vi ikke ha. Et lite slag mot mikrofonen gir et ekkelt "bump" det fort blir vondt å høre på. Her må man enten legge over noe annet, eller dempe lyden.

Når jeg til slutt sier meg ferdig med pirkearbeidet, legger jeg på grafikk, så som navnetags (supertekst), logo, intro og outro.

Eksport

Når det er gjort, og jeg er fornøyd med den vesle filmen, eksporterer jeg klippet. Fra Final Cut eksporterer jeg filmen «som den er», i full kvalitet. Det vil si at jeg ikke ber Final Cut Pro om å komprimere filen for meg, den jobben overlater jeg til MPEG Streamclip. Final Cut Pro har ikke alltid vært like flink på komprimeringssiden, og MPEG Streamclip gir meg flere muligheter enn det Final Cut Pro gjør.

Det jeg får ut fra Final Cut Pro er en fil i full HD, kodet i Apple ProRes og med 116 Mbps. Total størrelse er 3,8 GB.

5-6 Mbps burde holde i massevis for opplasting til internett, så her kan vi komprimere filmen kraftig. Sannsynligvis vil filmen din komprimeres ytterligere når du laster opp uansett.

I MPEG Streamclip velger vi MPEG-4 som filcontainer, og h.264 som filformat. Ved å sette kvaliteten til ca 56 %, og begrense bitraten på filmen til 6 Mbps, får vi ut en fil med helt OK kvalitet.

Til slutt står vi igjen med en film på 4 minutter og 16 sekunder, med en størrelse på 187 MB. Dette laster vi opp til vimeo eller youtube, og vips — filmen er klar. Nedenfor kan du se resultatet.

I filmen ser jeg tre problemer. To av dem oppstår når Alvarez peker: jeg vil se isfjellet han peker på, og jeg vil se isklumpen han peker på. Dette er et klassisk problem: jeg kunne godt ha klippet inn et isfjell, for det har jeg mange bilder av, men jeg har ikke av det bestemte isfjellet, og jeg har heller ikke video av et isfjell inne i feltet med pakkis vi seilte i. Den lille isklumpen på styrbord side har jeg heller ikke noe bilde av. Skulle jeg avbrutt intervjuet og løpt for å filme det han pekte på? Jeg valgte å la være, og har heller krydret reportasjen med andre bilder.

Pipingen som kommer enkelte ganger i filmen er fra skipets autopilot, som sier i fra når skipets kurs endres med mer enn så-og-så mange grader over en gitt tid.

Hvordan jobber du?

17 kommentarer

  1. Martin Høgberget

    Takk for innblikket!

    Har du noen raske tips for hvordan å bli «venn» med FCP X? For min egen del ville kanskje det å legge vekk alle forhåndsdømmingene hjulpet meg langt på vei, men jeg klarer ikke la være å rive meg i håret hver gang jeg nærmer meg programmet. Har blitt tvunget til å måtte jobbe med programmet i videoreportasje-sammenheng, men etter å ha brukt tidligere versjoner i mange år er det ikke lett å omstille seg.

    Svar på denne kommentaren

    • Sindre Skrede (NRK) (svar til Martin Høgberget)

      Hei Martin, og takk for tilbakemeldingen!

      Jeg tror det er viktig å tenke at FCP X ikke en oppgradering av FCP 7, men et nytt program som må behandles deretter. Jeg tar meg fremdeles i å savne tracks innimellom (spesielt på store prosjekter), men det er kanskje fordi jeg er vant til FCP 7. Det å ikke ha en enkel måte å lage cross fade på lydspor kan også være en ulempe innimellom, disse må i tilfelle lages manuelt.

      Man kan gjøre det samme med FCP X som man kan med FCP 7 – i noen tilfeller både bedre og enklere, men annerledes. Det gjelder å ta seg tid til å lære seg nye måter å gjøre ting på, som noen ganger kan være frustrerende når man allerede er «satt» i en viss rutine eller måte å jobbe på.

    • Sindre Skrede (NRK) (svar til Bård)

      Hei Bård,

      det stemmer – men da legger man samtidig på en cross dissolve på bildet, og det er svært sjelden jeg vil legge på overganger mellom bilder. Det finnes, såvidt meg bekjent, ingen innebygget funksjon eller snarvei for å legge på et kryss på bare lydsporet.

  2. Erling Ballestad

    Jeg vil også anbefale å ta en titt på Premiere Pro CS6.
    Liker veldig godt at man slipper transkoding og at maskinvareakselrasjonen gjør at det går ganske knirkefritt uten å måtte «rendre» hele tiden.

    Svar på denne kommentaren

  3. Mye bra her. Filmer ikke selv, men kjekt å få innblikk i hvordan man jobber om jeg en gang skal benytte meg av filmfunksjonen til 5dm3’en til annet enn å dokumentere hverdagslivet.

    Et lite sidesprang. Det ser ut som du har et gjennomtenkt system for fil og mappestruktur. Med kamera som trofast venn blir det en del bilder i uken. Systemet mitt er litt tilfeldig, kunne du fortalt litt om tankene bak ditt system? Har du et program for å sørge for at backup harddisker er «up to date» og som sørger for at det ikke er for mange duplikater?

    Takk for en veldig bra «blogg». Lisenspengene kommer godt med her 🙂

    Svar på denne kommentaren

    • Sindre Skrede (NRK) (svar til Thomas)

      Hei Thomas,

      takk skal du ha!

      For enkeltprosjekter som dette har filsystemet jeg har skissert fungert helt greit. Backup har jeg tatt manuelt over til disk nr 2 hver gang jeg har lastet inn filene mine. Det jeg kunne ha gjort var å bruke et program som SuperDuper, shirt-pocket.com/SuperDuper/SuperDuperDescription.html, som kan ta backup av en ekstern disk til en annen ekstern disk. Programmet kan også ta intelligent backup, dvs. at det ser hvilke endringer som er gjort og kun gjør de samme endringene i backupen.

      Privat lagrer jeg bildene (filmene) mine under årstall->måned->hendelse. Det har fungert bra siden 2003.

    • Takk for tips. Skal sjekke det ut.

      Systemet med år – måned – hendelse skal jeg se litt nærmere på. Må gjennom en omfattende reorganisering av bildene mine i løpet av vinteren.

      Ett problem jeg har støtt borti er hvordan man skal finne tilbake til et stort antall bilder fordelt over mange hendelser og år. For noen år siden gikk familiens hund bort av alderdom og vi ville samle bildene vi hadde av henne. Det ble dermed et solid dektektivarbeid for å prøve å huske tilbake hvilke ferier/hytteturer og andre settinger vi kunne ha bilder av henne. Tagging av bilder fungerer, men er forferdelig tidkrevende og ikke minst kjedelig. Du har vel ikke tilfeldigvis noen tips på den fronten også?

    • Sindre Skrede (NRK) (svar til Thomas)

      Tagging av bilder er både tidkrevende og kjedelig – det er helt sant. Jeg har derfor gått for lange mappenavn som inkluderer mye av det man ellers kanskje ville tagget bildene med. Går jeg for eksempel tur med hunden og tar bilder, vil mappenavnet få med hundens navn. Er man på hytten får jeg med det, og er man i båten tar jeg ikke bare med «båten» men også hvilken båt det er og hvor man reiste.

  4. Veldig spennende lesning.
    Hvordan møter du problemet med varmeutvikling på CF-kortet under opptak? Jeg har selv opplevd at kameraet ikke lengre kan filme, fordi CF-kortet er blitt for varmt, og må ta en pause. I fremtiden planlegger jeg å gjøre lengre opptak enn jeg tidligere har gjort, men frykter for varmeutviklingen inne i 5D3.
    Takk for svar

    Svar på denne kommentaren

    • Sindre Skrede (NRK) (svar til Thor Håkon)

      Hei Thor!

      Jeg har ikke opplevd varmgang som noe problem. Mener å ha lest at dette var en ting Canon har jobbet med i 5D mark III. I ishavet var det uansett ikke så varmt at kjøling av kameraet var noe problem 😉

      Heller ikke på land har jeg opplevd dette som noe problem, men må legge til at jeg stort sett har filmet utendørs.

  5. hei bra innlegg men lurer på en ting når det gjelder lyd opptak med 5d mark II. Vet du om noen smart måte å få kyd fra en microfon som har en XLR kabel som går helt likt med det jeg filme.
    Frederik

    Svar på denne kommentaren

  6. hei bra innlegg men lurer på en ting når det gjelder lyd opptak med 5d mark II. Vet du om noen smart måte å få kyd fra en microfon som har en XLR kabel som går helt likt med det jeg filme.
    Frederik
    PS: det er jeg som har stilt det foriige spørsmålet måtte bare fikse noe 😀

    Svar på denne kommentaren

    • Sindre Skrede (NRK) (svar til Frederik)

      Hei Frederik,

      jeg er litt usikker på hva du spør om: er problemet ditt at du har en mikrofon med XLR, men vil ha det inn på kameraets minijack-plugg? I så tilfelle finnes det et vell av overganger der ute. Vil anbefale deg å finne en overgang fra XLR til minijack som har en myk kabel mellom XLR og minijack-pluggen.

      Du kan for eksempel vurdere Maycom Mictube. Den har en innebygget forsterker som øker signalstyrken ned til kameraet fra XLR-mikrofonen din. maycom.nl/main.html

  7. best fleshlight

    best fleshlight
    She is also modest when it comes to running around
    nkaed but get her in a hot red dress and she exudes «vavavoomness».

    4 My new friend V. She is a rebel and she uses her body as form of self expression. Oy.
    I was a good brusher before, but that gave me the final kick.
    Having braces was a new hobbie, really.

    sex Toys for couples Border, organizers said on April 4.
    Border, organizers said on April 4. Macaya, Rusvel Rasgado Washington Post affairs issues trump america america Trump
    heats up rhetoric on border, immigration as some supporters grow impatient That caravan of migrants Trump was tweeting about?
    Mexico stopped it. sex Toys for couples

    sex toys Read on. National Arboretum plans to remove a mature azalea display
    on Mount Hamilton. According to the Washington Gardener blog,
    «the Garden Unit Leader at the National Arboretum, Scott Aker, announced that the azaleas will be cut down in the summer of 2011 and their stumps painted with herbicide.» Read
    more here about a campaign to stop the removal..
    sex toys

    cheap sex toys We barely had anything in common. But, I moved in with another girl in the house we had swapped roommates
    and she and I ended up being very close. She is still one
    of my close friends; and I miss her a lot. Good morning. And extending through early Thursday morning.

    Area. cheap sex toys

    male sex toys Across the dragon design is a
    strip of leather that holds the d clip in place. As soft and supple as the
    leather is, it covers a lot of the dragon silk design, which is a shame as it really is a gorgeous design. Metal rivets attach
    the padded leather backing, dragon silk design and the leather
    strip together; they feel very tough and well made..
    male sex toys

    cock rings My heart goes out to you and others who have experience this.
    Even «nice» people will use manipulation to get what they want.
    When I was much younger I pressured my partner into having sex with me and I am regret it deeply,
    but I also recognize I was a kid at the time
    and did not understand what I was doing. cock rings

    male sex toys Two of the people in the class had a certain chemical
    in their cup (the «STD»). At the end, the teacher went around, and put a few
    drops of some other chemical, which would reveal if you had the «STD» or not.
    If it turned pink, you did. And then? He sings! An able musician (Alexander’s keyboard skills were part of his shtick in his real life bids for president in ’96 and ’00), the senator sits down to a grand
    piano and plunks out riffs from a dozen old standards, with Mark Russell caliber satirical
    lyrics. Most don’t translate into print (we’ll let you be the judge of whether they’re
    funny on video), but you’ll have a hard time getting his jab at Mike Huckabee out
    of your head. To the tune of «Call Me Irresponsible,» sing along,
    everyone! «Call him evangelical, call him unelectable like me, he lost New Hampshire, tooooo!».

    male sex toys

    cock rings Anyway, I think that the toy itself is
    sort of averages despite this small defect, and can be a decent hand toy.Care and Maintenance:You need to
    clean this toy before and after each use with an antibacterial toy cleaner
    or mild soap, accompanied by warm water. Using a condom with the toy is recommended to extend its life.
    Just make sure to swap condoms before inserting it into a partner, if you intend to share it with others.The only
    lubricant you can use with this toy is water based, similar to a silicone based toy.
    cock rings

    cheap vibrators The music is lovely but it is not music that puts
    me «in the mood,» but I could see using it to put the kids to sleep so my
    partner and I could make love, or just have some quiet time with each other.
    You could play it during a candlelight dinner. You could
    use the music for meditation to calm the mind.
    cheap vibrators

    dildos They fit great and are a little snug on the body.
    One thing I did not like about them was the little tag on the back on the inside of them saying «EXCITE».
    I found the tag would make me itch and was digging in me so I CUT
    it off. The other way is to roll the dice that are in the box.
    After rolling, use them in the red black sequence to find your
    number and find the equivalent number on the card and go.For example:
    1 1 is the «Hot Wax Nipple Torture» card, in which they tell you to «Light the candle and then undress her. Enjoy touching the rest of her body and blindfold her when it becomes appropriate dildos.

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.