nrk.no

Twitter blir yngre

Kategorier: Det sosiale nettet & Forskning

Foto av en kvitrende spurv
Tweet av Helga’s Lobster Stew på Twitter CC-BY

Mikrobloggtjenesten Twitter så lenge ut til å være arenaen for de voksne og velutdannede. Men nå, snart seks år etter oppstarten, er veksten størst blant de yngste. Nærmere 12 % av 15–29-åringene i Norge tvitrer nå ukentlig.

Foto av en kvitrende spurv
Tweet av Helga's Lobster Stew på Twitter CC-BY

En innflytelsesrik dverg

Twitter er i utgangspunktet et lite medium i utbredelse. Ifølge en spørreundersøkelse analyseselskapet Ipsos MMI har gjennomført for NRK i desember 2011, var det under fire prosent av befolkningen som skrev minst en Twitter-melding i løpet av uka. Tallet har økt de tre årene vi har gjennomført undersøkelsen, men som mediefenomen målt i utbredelse, er det fortsatt marginale greier.

grafikk som viser utviklingen i bruk av Twitter 2009: 1%, 2010 3%, 2011 4%

Det betyr ikke at Twitter ikke kan være en viktig og interessant kommunikasjonskanal, men den diskusjonen lar vi ligge i denne sammenhengen.

Ung eksplosjon

For bak totaltallene finner vi en annen interessant trend vi gjerne vil diskutere med dere: Twitter blir stadig yngre. De første årene så vi stadig rapporter på at den typiske twitterbrukeren var i 30-årene og jobbet med kommunikasjon, IT eller media. Nå ser dette ut til å være i endring. Bruk av Twitter blant de yngste har eksplodert det siste året.

Grafikk som viser Twitterbruk i tre alderssegmenter: 15-29, 30-59 og 60+. 15-29-aksen hopper brått opp fra 5 til 12% mellom 2010 og 2011, de to andre er relativt stabile.

Nesten 12 % av 15–29 åringene i Norge tvitrer nå ukentlig eller oftere. Og som dere ser av grafen, har forskjellen mellom aldersgruppene økt. De eldre grupperingene ligger stabilt på et moderat nivå, mens flere og flere blant de yngste kommer til.

Om vi dykker enda dypere, kan det også se ut som om det er aller flest blant gutter under 20 som twitrer. Men da blir også den statistiske feilmarginen såpass stor at tallene blir for usikre til å gjengi.

Samme i USA

Nylig publiserte Pew Internet en undersøkelse om Twitter-bruken i USA. Der kan man lese at den samme trenden gjør seg gjeldende der.

Tabell fra Pew Internet som viser vekst i Twitterbruk i yngre årsklasser
Tabell fra Pew Internet

De yngre tvitrer mest, og øker mest. Pew peker på en mulig forklaring som kan være interessant å diskutere videre. De viser til utbredelsen av smarttelefoner blant unge som en katalysator for økt bruk av sosiale medier og Twitter. Vi synes det gir mening.

Hvorfor?

Det spørres stadig om ungdommen kommer til å forlate Facebook når foreldre og familie kommer til, selv om vi har sett lite konkret av det her hjemme – undersøkelser om Facebook-bruk viser ikke noe fall blant unge. Kan Twitters fremvekst blant de yngste likevel være en konsekvens av Facebook-tretthet?

Eller hva tror dere er årsaken til denne utviklingen?

24 kommentarer

  1. Er ikkje under 30, men synes det hadde vore interessant å sjå kven dei under 30 følger. Min hypotese er at dei går etter kjendisene, og vil ha kjendisstoff direkte utan at det er filtrert av media.

    Svar på denne kommentaren

  2. Som representant for «under 30» på Twitter i fem år, så lurar eg på korvidt desse nye unge menneskja samtalar eller berre spyttar ut tweets. Samd med Herdis at eg trur kjendiseri kan ha ein stor del av det óg.

    Svar på denne kommentaren

  3. ungdommen bruker twitter fordi de ikke husker hva internett en gang var og kan bli igjen.

    nrkbeta hjelper ikke akkurat, med det ensidige fokuset på kommersielle sentraliserte tjenester som utnytter brukerne sine og gjør verden til et verre sted.

    Svar på denne kommentaren

  4. Jørund Høie Skaug

    Når spørsmålet er «har du skrevet en eller flere twittermeldinger den siste uken» – indikerer ikke det kommunikasjon og samhandling, deling av lenker osv. – og ikke bare å følge kjendiser ufiltrert?

    Svar på denne kommentaren

  5. Øyvind Solstad

    Dette er interessant, fordi det endelig vises på tallene hva noen av oss har hevdet i flere år; at unge mennesker bruker Twitter og at det bare var det første året omtrent at Twitter var bare «nerds», kommunikasjonsfolk og politikere.

    Ser man på Trending Topics så skjønner man kjapt at tallene fra PEW stemmer: Det er MYE slang og memes som går igjen.

    Jeg tror Herdis har helt rett: Det er Justin Bieber og Lady Gaga og alle de andre kjendisene som drar yngre mennesker. Når det har skjedd noe blant de rike og berømte, så fortsetter det på Twitter. Kjendis A sier unnskyld til Kjendis B eller Kjendis C tar bilde av seg selv sammen med Kjendis D.

    At en bråte engelske fotballspillere har begynt å tvitre om kamper, fester og livet generelt har dessuten hatt stor betydning for menns interesse, en gruppe brukere som kanskje ikke har vært så interessert i Britney og JB.

    Her i Norge har det vært en gruppe unge mennesker som har dratt med seg andre inn til Twitter ved å være edgy og frekke, kommentert medier, seg selv og tatt det temmelig langt i forhold til hva som har vært vanlig får. Spesielt endel unge kvinner har vært temmelig drøye på Twitter og har fått mye oppmerksomhet i egne grupper.

    Det er interessant at noe som lurer under overflaten lenge til slutt vises så tydelig. Skal man se på trender (i betydningen: hva som kommer), så er det absolutt verdt å se på slike ting som ikke kan måles ennå – og se om de får betydning lengre fram på veien. Unges bruk av Twitter er et glimrende eksempel på dette.

    Svar på denne kommentaren

    • Men går ikkje memes og slang igjen nettopp fordi Trending Topics i Twitter berre plukkar opp «nye» ord – ikkje berre det som vert skrive om mest?

      Eit godt eksempel er jo etter premiera på Harry Potter and the Deathly Hallows, part 1, då namnet Harry Potter mest ikkje dukka opp på Trending Topics (mest sannsynleg fordi folk alltid skriver namnet Harry Potter). Figuren Dobby derimot – som fekk ei trist skjebne – hang der lenge, fordi den ikkje hadde blitt tweeta særleg om før.

      Dette er vel sjølvsagt for å unngå at JB, Jonas Brothers og One Direction skal konstant vere øvst på Trending Topics. Men ungdommen forsøkjer å unngå dette ved å endre litt på hashtags og uttrykk frå dag til dag (#1Direction, #Jona54life, OneDirectionMusic, #FollowJonasMusicNews).

      Det skulle for øvrig ikkje overraske meg om slike «smått endra hashtags» er koordinert frå store fan-tumblrs ein stad.

    • Øyvind Solstad (svar til tanketom)

      Jeg mente at andelen av trending topics som var «ungdomsting» er så stor at det viser tydelig at det er et ungdomsfenomen i USA. Det viser da også tallene fra PEW.

  6. Iacob Christian Prebensen (NRK)

    Jeg regnet med at du kom til å kommentere denne, Øyvind. Vi har jo diskutert det noen ganger. Og nå har virkeligheten innhentet kartet ditt. Endelig.

    Jeg tror videre vi skal være forsiktig med å være for bastante om hva tenåringer og folk i 20-årene tvitrer om, før vi vet mer om det.
    At de ikke snakker med hverandre, og bare er opptatt av kjendiser, osv.

    Dette er jo ikke ting vi vet, og selv om det sikkert kan ha en viss rot i virkeligheten, kan det også være produkt av våre egne fordommer.

    At visse ting trender trenger heller ikke bety stort for hva de brede lag er opptatt av, så lenge noen få er ekstremt opptatt av dem.

    Svar på denne kommentaren

    • Jeg støtter Herr Solstad sine betraktninger han kommer med mot slutten.

      Det siste året har jeg begynt å følge en del unge folk, særlig unge piker. Ja, kremt… Men det er veldig interessant å se hva som skjer der. De fyller opp feeden min helt vanvittig, det virker som enkelte av dem har twitter direktekoblet til hjernens tankesenter.

      Mine betraktninger er at de retweeter hverandre over en lav sko, kommer med (tilsynelatende) ekstremt banale ting. Samtidig er det noe ekstremt hipster-aktig over det. For mange er det om å gjøre å være mest mulig åpen om sex, være drøyest i humoren eller være den morsomste. Flere har nærmest blitt merkevarer ved å være seg på Twitter, som f.eks. @miamilde og @festbrems, og et kobbel med andre. Flere av disse har lagt ut titusenvis av tweets.

      Det jeg ser blant disse, er at de kjører ikke hardt på de store kjendisene som Lady Gaga etc., men de er mer opptatt av seg selv og andre som er lik dem.

    • Haha, «virkeligheten innhentet kartet». Det er vel mer snakk om at «statistikken har innhentet virkeligheten». Som jeg skrev over: Det er vanskelig å få tak i trender som går under radaren med endel av de metodene som brukes, spesielt siden dette var et fenomen som begynte i bestemte ungdomsgrupper som ikke nødvendigvis er så godt representert i utvalgene som spørres.

      Men til det andre: Jeg tror bestemt ikke at unge er på Twitter BARE pga kjendiser. Tvert i mot! Men det er ofte en inngang for det brede lag. Og så oppdager de hvor kult det er.

      Så jeg mener på ingen måte at de bare følger med kjendiser og intet mer. Jeg ser jo at de snakker veldig mye med hverandre. Mange bruker Twitter nesten som messenger – med endeløse tråder der andre hopper inn og ut som det passer.

      Utøya er da også et godt eksempel på hvordan unge bruker Twitter. Da mener jeg ikke bare twittermeldingene fra de som var der, men hvordan tusenvis la ut støtte, bilder, sorg, trøstet og delte i dagene og ukene etter. Og det var i høyeste grad ikke bare ungdomspolitikere, men «vanlige» ungdommer som så nytten og behovet for å bruke Twitter.

      Jeg spurte på Twitter i morges hvorfor folk bruker Twitter, og et fint svar kom fra Marius som skrev «Jeg får tilbake litt troen på menneskeheten».

      twitter.com/gorken/status/210609099191230464

    • Nå har vi (i Ipsos MMI) spurt et representativt befolkningsutvalg (18 år og eldre) om hvor ofte de bruker Twitter og hva de gjør der. Til sammen 1021 personer ble intervjuet (online). Ca. 16 % oppgir at de bruker Twitter – dvs. at de har profil og bruker oftere enn «aldri». Av disse sier 41 % at de bruker Twitter til å følge med på venner/kjente, som dermed er den hyppigste/vanligste aktiviteten, mens 34 % sier at de følger med på kjendiser (nest vanligst). Dessverre er intervjugrunnlaget litt for tynt ned på aldersintervallnivå (under 30 år) til å kunne si noe entydig om hvorvidt de unges bruk skiller seg fra de «eldre». Tallene kan imidlertid tyde på at de under 30 er mer opptatt av kjendiser enn de over 30. Forskjellen er ikke statistisk signifikant, i hovedsak pga. få intervju per aldersgruppe, men det er den eneste «aktiviteten» hvor vi finner en såpass klar lineær sammenheng mellom alder og bruk.

    • Anders Hofseth (NRK) (svar til @jensottar)

      Gjerne!
      Hiv dem over, så skal vi se om vi finner en spennende vinkel 🙂

      send til anders.hofseth [at] gmail.com

  7. Jeg kan ikke si jeg har brukt Twtitter så mye, men når det ble brukt ble det brukt som en nyhetskilde. Twtitter er perfekt som nyhetskilde siden du kan abonnere på aviser fra hele verden. Skjer det noe i USA så har jeg over 5 aviser jeg «follower» som sender ut nyhetstweet med engang. Etter en time så kan NRK komme med en oppfølgende tweet som samme sak. I min verden er den timen en time for mye.

    Svar på denne kommentaren

  8. Jan Barstad

    I tillegg til punktene over er det vel en naturlig tanke at med twitter som endel av Apples iOS 5 så har dette noe med saken å gjøre. Aldersgruppen har noen Apple-dingser. Mindre SMS/MMS og flere tweets?

    Svar på denne kommentaren

  9. Unge bruker twitter fordi de ikke blir overvåket av samfunnet der som de blir på facebook. På twitter sier man gjerne det man føler for, helt usensuret…
    På facebook må man tenke på at alt av venner og familie skal lese dettte.

    Svar på denne kommentaren

  10. Vidar Falkenberg

    Med et mye mindre og langt mer avgrenset datasett ser jeg samme bilde: twitterbruken øker blant ungdom. I dette tilfellet er det russen som sammenlignet med tilsvarende periode i 2011 seksdoblet antallet tweets om en årlig kampanje. Jeg kan ikke vite om økningen skyldes endret bruk alene, men tendensen er klar.

    Samtidig er det en nedgang i offentlige (public) statusmeldinger fra Facebook. Her tror jeg forskjellen skyldes endringer i grensesnittet til Facebook hvor det etter Timelinen ble langt enklere å se hvem man delte oppdateringer med. Er det noen som vet noe om utviklingen i bruk av Facebook til oppdateringer som alle kan lese?

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar til John Christian Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.