nrk.no

MIA – et stort og stille drama på nett

Kategorier: Internett,NRK & Video

tre jenter oppstilt for kamera, yngre enn på forrige bilde

I starten av mars etterlyste NRKbeta hvilket innhold vi voksne vil ha for barn på nett. Det er et godt spørsmål, og jeg var spent på kommentarene som fulgte. Ville noen nevne MIA, nettdramaserien som lages i NRK Super? Vet voksne om MIA? Eller tenker de ikke på MIA som innhold for barn på nett? Så langt er filmene på MIA sett 60 millioner ganger, og vi har 200 000 unike besøk i løpet av en måned. En stor og stille suksess, med andre ord.

tre unge jenter med en god del sminke - står og poserer for kamera

MIA er en karakterdrevet dramaserie som gjennom nettspesifikke grep utgjør en fortelling om de tre fiktive venninnene Marie, Iben og Alexandra og deres liv. Dramaserien publiseres på nett i sanntid gjennom to og et halvt år, fra de tre hovedkarakterene er 11 år og til de fyller 14 år. Vi startet i januar 2010, og lager så langt vi vet, det eneste nettspesifikke dramaserien som bruker nett-mulighetene for hva de er verdt.

På nettets premisser

Nettspesifikke fortellergrep er alt fra blogg-tekster i jeg-form, bilder, web-kam-snutter, tegninger, tekstmeldinger, og ikke minst filmer. Alle postene kan kommenteres, og svært mange av de som følger med, engasjerer seg dypt i karakterene over lang tid.

De som følger med på MIA, er klar over at dette er manusbasert drama, og ikke på ekte. De vet at det er MIA-teamet som lager serien med castede skuespillere i alle roller, og de vet at de ikke kan bestemme hva som skal skje videre. Likevel er de aller fleste kommentarer råd til hovedkarakterene. Målgruppa er smal, vi forteller først og fremst for jenter mellom 10 og 13 år. Dem finnes det bare 120 000 av i Norge, men det er hele 80 000 som følger MIA fra uke til uke (unike besøkende). Og 200 000 unike besøkende i løpet av siste måned.

Selv om publikum som nevnt vet at dette er en dramaserie knytter seg tett til MIA, fordi fortellingen engasjerer og oppleves så sann at den kunne vært på ekte, fordi dette er drama av høy kvalitet laget av et dyktig drama-miniteam og frontet av Norges mest erfarne skuespillere under 15 år. 

Om å være jente

Det kommer nye vendinger i fortellingen hver dag, og siden MIA er et nettdrama og ikke et tv-drama, så er sjansen til fordypning og tilknytning veldig god. Nett er intimt. Drama på nett muliggjør at man alltid kan komme inn i historien på egen hånd, når som helst. Og de som følger med, vil ha mer. Hele tiden.

Du og moren din kommer nok til og finne ut av det! Ikke vær lei deg! Det går sikkert bra til slutt!

Tror du ikke det? Jeg digger MIA så sykt mye – kan ikke dere legge ut flere innlegg det hadde vært helt supert! Jeg er veldig glad at MIA kom, for jeg ble lei meg da Sara sluttet på nrk super. Men så kom jo MIA da!

MIAs største FAN, 12. april 2012

De fleste som følger med på MIA, er store jenter som går fra å være barn til ungdom, akkurat som hovedkarakterene. De forteller oss stadig at MIA får dem til å føle at de ikke er alene, at det er flere der ute som har det som dem. En dramaserie som MIA, som oppleves så tett på virkeligheten at den kunne vært på ekte, vil store jenter ofte slippe å dele med foreldra, og det gjør nett perfekt som publiseringsplatform. Privat og intimt, kan sees hvor som helst og på en hvilken som helst smarttelefon og nettbrett. Vi har dessuten fått filmene fra og med sesong 5 til å spille på iPhone og iPad, etter trøkk fra seerne og litt research.

tre jenter oppstilt for kamera, yngre enn på forrige bilde

MIA kan sies å være et fenomen uten sidestykke og en av NRKs mest hemmelige suksesser på nett. Jeg tenker det er helt ok at voksne ikke vet om MIA, for det beskytter skuespillernes identitet, og det gir MIA-teamet fin arbeidsro. Men hvorfor er det ikke drama på nett for voksne? Kanskje diskusjonene rundt hvor mange millioner man bruker på dyre dramaserier, kan generere nye diskusjoner om hvordan man kan treffe andre målgrupper for voksendrama?

Tett på publikum

De som følger med på MIA fra dag til dag, ser altså filmene og leser tankene og opplevelsene som de tre jeg-fortellerne på MIA deler på nett. Mange kommenterer handlingen hver dag, og deler egne erfaringer. Vi som produserer, leser kommentarene og tolker hva de som følger med forstår og liker, hva de ikke liker, hva de frykter, hva de elsker – og hva de håper skal skje videre. Vi er tett på vårt publikum, og kommentarene leses av teamet – hver dag. Dette betyr ikke at de som kommenterer, får det de sier de vil ha, men vi blir smartere og mer skjerpa fortellere av å vite hva de tror de vil ha.

Og siden vi skriver manus og produserer fortløpende, kan vi justere handling underveis om vi synes vi bør. Er det laget en historiebue som ikke blir mottatt slik intensjonen var? Manusgruppa kan utdype gjennom tekstmanus eller filmmanus. Er det en karakters handling som trenger utdyping? Manusforfatterne og regissørene utdyper i tekst, gjør et ekstra web-kam-opptak, eller justerer litt hva vi hadde planlagt for neste ukes dramaopptak.

Lag mer film!

Det er krevende å jobbe slik. Det er aldri stille, aldri skjermet fra publikum. Dessuten kan kommentarene være urettferdige og kjipe (Lag mer film! Jobb i helgene! Hotel Cæsar lager en halvtime om dagen, hvorfor kan ikke dere gjøre det samme? Om det ikke kommer film nå, så slutter jeg å se på MIA!) Men stort sett er kommentarene råd til karakterene og deling av egne erfaringer, med masse omtanke, kjærlighet og håp for MIA og seg selv. Og det gir oss som lager MIA, en kontinuerlig innsikt i målgruppa som oppleves spesielt viktig. Her tror vi det er mye å lære – også i NRK.

Produksjonsformen er tilpasset publiseringen. Manusgruppa utvikler historien fortløpende, måned for måned. Manusforfatterne (som også er regissørene og klipperne) skriver 15-20 sider manus til hver uke, fordelt på en rekke tekster og filmer. Vi gjør opptak til ca 15 minutter live-action drama i løpet av en arbeidsdag – hver eneste uke. Det fordrer multifunksjonalitet og uortodokse løsninger fra et bittelite team, et kynisk forhold til darlings og høyt fokus på effektiv fortelling.

MIA er nå inne i sin 5. sesong. Et utvalg av filmene fra hver sesong settes sammen til en lang film, som vises på NRK Super, vi lager halvtimes-filmer og lengre filmer etter behov, vi lager bakomfilmer og har nettmøter og prøver å lage det MIA-fansen trenger fra oss. F eks var det en MIA-fan som minnet oss på at vi burde tekste sesong-filmene, og det var fans som ønsket seg de første bakomfilmene. Teamet har også gjennomført to spesialvisninger på kino med skuespillerne tilstede. Den siste var på Barnefilmfestivalen i Kristiansand fredag 27. april, hvor 500 MIA-fans hylte og klappet seg gjennom utdrag fra sesong 1-5. Neste kinovisning blir på Klingenberg 1 lørdag 16. juni, hvor sesong 5 vises som én lang film.

60 000 000 avspilte filmer

Så langt, gjennom fem sesonger, er det postet 775 filmer. Disse filmene er hittil sett 60 millioner ganger. Det er et massivt tall, men mulig fordi MIA-filmene nå spilles av 140 000 ganger – hver dag.

I løpet av en måned, f eks mellom 22. mars og 22. april hadde MIA 200 000 unike besøkende, som ga 3 millioner sidevisninger (klikk) fordelt på 1 440 000 besøk. Vi har ingen andre nettdramaserier å sammenlikne oss med, men vi gjetter på at dette er ganske høye tall uansett. Vi slår f eks (drama)seriene på VGTV. Eller «knuser dem», som de sier selv.

Men mer verdifullt enn antall millioner videovisninger og klikk: De som følger med, knytter seg tett til MIA, de går gjerne inn på MIA-siden mange ganger hver dag, de venter på neste vending i historien – som de aldri vet når kommer – mens de lurer på hvordan det kommer til å gå med Marie, Iben, Alexandra – og dem selv. For dette er fortellingen om deres egne liv.

Flere fakta

Fredagsepisodene av MIA vises i Fin fredag, NRK Supers direktesendte underholdningsprogram fredager. MIA promoteres også på NRK Super på tv. Konseptet publiseres i WordPress med Brightcove som videospiller. Det er 7-9 personer i teamet som produserer MIA, og disse har ansvar for alt fra casting til produksjon, manus, foto, klipp, publisering og moderering.

MIA finner du her

 

14 kommentarer

    • Ingvill Marie Nyborg (svar til Synne)

      Takk, Synne.
      Tror at de som er voksne og HAR hørt om MIA, aller helst har barn i målgruppa, eller jobber i NRK Super.
      😉

  1. Jon Stabell Sauge

    MIA er en fantastisk reise, og har klart å fornye seg kontinuerlig. Jeg er egentlig helt enig med deg, Ingvill. Det er kanskje best at de fleste voksne ikke vet. ;D

    Svar på denne kommentaren

    • Ingvill Marie Nyborg (svar til Jon Stabell Sauge)

      Hei Jon – enig i at det er bra for MIA at voksne ikke er så informert. Om MIA hadde vært en serie som foreldra ville at unga skulle se (Ferdig med leksene? Gå og se på MIA, det er bra nettinnhold for deg) så hadde det nok ikke vært så populært, nei.

  2. Mia er kjempebra! Jeg er egentlig altfor gammel til å følge med (25 år…), men har vært trofast mot serien helt siden jeg tilfeldigvis fant den i sesong 1. Det er et godt og spennende manus og flinke skuespillere, derfor blir jeg engasjert selv om jeg er «litt» utenfor målgruppa. Håper det ikke er noen planer om å legge ned serien! Og forresten, hvor blir det av Jenny? Jeg regna med at hun skulle komme tilbake; synes ellers det var litt feigt å skrive henne ut.

    Svar på denne kommentaren

    • Ingvill Marie Nyborg (svar til Anna)

      Hei Anna – så hyggelig å endelig høre fra en av våre voksne seere! Vet at vi har noen av dere! Vi som lager MIA tenker dette er drama for alle som enten skal gå fra barn til ungdom, eller har vært der. Siden vi jobber i Super, er målgruppefokuset stort, men jeg ville fulgt med selv om, for å si det sånn. Smiljefjes.

      Og til Jenny: Vi har absolutt ikke feiga ut. Følg med – håper du liker!

  3. MrLockertsen

    Har aldri sett MIA, men har barn som ser på NRK Super konstant, så eg får jo med meg reklamen for serien. Ante imidlertid ikkje at det var meir innhald ut over sjølve serien.
    Dette er fantastisk imponerande, og eit godt døme på ting ein får for den svært rimelege NRK-lisensen. Kudos! Når jentene mine blir store nok blir det spennande å sjå om dei også blir hekta. EG lovar å halda meg unna.

    Svar på denne kommentaren

  4. Åslaug Sem-Jacobsen, NRK

    Konseptet og alt stoffet rundt – for ikke å snakke om suksessen hos målgruppa – er intet mer en ekstremt imponerende! Jeg visste MIA var bra og funket, men jeg kjenner jeg virkelig hadde ønsket meg at andre en redaksjonen selv og dens leder var den som i NRK-systemet kunne fortalt meg om suksessen. Jeg håper virkelig ikke at det at det har vært så stille på selvskrytfronten fra ledelsessiden/intranettet/nrk.no, skyldes at dette er stoff for barn/unge. Jeg håper nærmest at det kun er en ren forglemmelse:) Og så håper jeg at mange andre i NRK-systemet fremover kan få nyte godt av alle erfaringene dere har fått med dette vellykkede prosjektet.

    Svar på denne kommentaren

    • Ingvill Marie Nyborg (svar til Åslaug Sem-Jacobsen, NRK)

      Tusen takk, Åslaug! Regner med at Beta er et sted hvor man kan synse litt, så:
      Jeg skulle gjerne sett at andre enn meg – en av dem som faktisk lager MIA – som hadde behandlet fenomenet MIA redaksjonelt.

      Skal sies at jeg inviterte meg selv til å skrive på Beta ved å appellere til deres dårlige samvittighet for å ALDRI ha gjort det selv. Det funka jo fint. Og fordelen ved å skrive sjæl, er at det som kommer på trykk ikke handler om «de hemmelige barnekjendisene» eller beslekta, litt barnekjendissvette vinklinger som ellers hadde vært nærliggende.

      Til at NRK ikke akkurat har oversolgt MIA: nrk.no vil i følge nrksuper.no kun unntaksvis fronte stoff for barn, mens Torget faktisk har behandlet MIA – på et tidlig tidspunkt i serien.

      Til resten av NRK-systemet:
      Åpenbart enklere å selge inn f eks suksessen til Hurtigruten enn suksessen til nettdrama om og for store jenter. Tror det handler nettopp om at MIA er stoff for barn/unge, jeg. Innhold retta mot barn og unge anses som mindre interessant enn stoff som journalistene selv konsumerer. Med unntak av Supernytt, som omtales ganske mye av journalister, fordi det er bra, men også fordi det handler om nyheter, og journalister synes å like å lage nyhetsjournalistikk på journalistikk.

      Uansett: Tror vi faktisk er invitert til å fortelle om drama på nett og våre erfaringer på Fagdagen 13. juni? (En i fagdagskomiteen jobber i Super, og overbeviste resten av komiteen, tror jeg.

      Til sist: NRK Drama ved Jan Strande Ødegårdstuen har selv skrevet på Torget at MIA er noe av det mest spennende som skjer på dramafronten i NRK. Tror jeg. Torget er ikke så søkbart, så jeg finner ikke formuleringen. Men uansett: Det var raust og fint sagt fra selveste NRK Drama, synes vi i MIA.

    • Anders Hofseth (NRK) (svar til Ingvill Marie Nyborg)

      For lesere utenfor NRK: «Torget» er NRKs intranett-sider.

      Og for the record: Jeg er også en stor fan av Mia – i betydningen at vi har det. Har ikke sett så mye selv, men ser godt hvor verdifullt det er for målgruppen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.