nrk.no

Filming fra droner i luften tatt til neste nivå

Kategorier: Film & Foto


Da vi i NRK sendte fra Hurtigruten i sommer kom mange av de flotteste bildene fra et såkalt Cineflex-kamera som stod på båten. Det er kort fortalt et svært avansert stabiliseringssystem med et høykvalitetskamera inni. Det ga oss muligheten til å levere helt stabile bilder fra båten selv om vi zoomet kraftig inn på detaljer i vannkanten osv.

Cineflex er stort og tungt og har blitt brukt til luftfoto fra helikopter og fly i mange år.

Men nå har firmaet Schiebel montert et slikt på et ubemannet helikopter. Sammen med blant annet Brainfarm som stod bak den allerede legendariske skifilmen The Art of Flight.


Link til video på YouTube.

Vi snakker ikke om et lite quadcopter av furu til noen tusenlapper. Dette er store og dyre greier. Men det vil likevel kunne gi bilder som vi aldri har sett før. Selv om utstyret er dyrt er det uendelig stor forskjell på å krasje med et bemannet helikopter og et ubemannet helikopter. Så her kommer noen til å tøye grenser og gi oss spennende innhold.

…så kan vi som driver med dette som hobby glede oss til noen lager en slags mini-cineflex for GoPro som passer under litt mindre doninger.

(Via sUAS News)

9 kommentarer

    • digi_owl (svar til hydrogenics)

      Som med alle verktøy så er det mulighet for missbruk.

      Men samtidig så vil det gi politiet mulighet til å ha luftstøtte som er mer tilgjengelig og fleksibel enn noe helikopter. Dette siden en kan i teorien sende opp mindre varianter fra patruljebiler. Og om disse har varmekamera muliggjør det raskere søk etter både savnede og personer på rømmen.

  1. Skal ikke nrk beta snart starte med fpv på quaden? Det hadde vært kult hvis dere hadde fortsatt å utvikle quadprosjektet. Og når dere har gjort det kan utvikle det ltt mere osv. En slags serie.

    Svar på denne kommentaren

    • Eirik Solheim (NRK) (svar til Chris)

      Beklager sent svar på denne. Planen er to til tre artikler til i denne serien: en som tar for seg neste steg for dem som vil ta det hele generelt et hakk lengre. Med litt om FPV, mer avansert kontroller, bedre motorer osv.

      Den andre får fokus på profesjonell bruk. I tillegg ser vi på opensource-aspektet ved denne teknologien. Mye av både maskinvaren og programvaren som brukes for å styre disse enhetene er opensource. To vidt forskjellige prosjekter som det kunne vært spennende å se nærmere på er Rolf Bakkes billige og nærmest legendariske KK-kort og det litt mer avanserte OpenPilot-prosjektet.

  2. Denne type virksomhet er kommet for å bli, vi her på berget, – og i europa for øvrig, ligger langt bak når det gjelder komersiell bruk av Droner/UAV.
    «En vakker dag» i 2013-14-?, vil Luftfartstilsynet & EU introdusere regelverk/krav for å operer disse, med vekt over noen få kg.. Da skal vi være klar til å kunne gi en utdanningspakke for dette.

    Svar på denne kommentaren

  3. Andreas Sundby

    Jeg mangler noen oppsiktvekkende grunner til å bruke drone av denne typen, mot et helikopter bemannet av en pilot.
    – Hvordan er rekkevidde for å styre dronen ifht sikkerhet/annen trafikk i luftrommet?
    – Hvordan er rekkevidden for overføring av bilder/signaler?
    – Hva slags kvalifikasjoner har i så fall denne «piloten» som styrer dronen? (når man gjør opptak i luften er man jo avhengig av et samarbeid med pilot for å få bildene man ønsker..)

    Inspill!?

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar til Eirik Solheim Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.