Apples støtte for Final Cut Studio 3 går ut ved nyttår 2012. Innen den tid må NRK ha bestemt seg for en arvtager til videoredigeringsprogrammet Final Cut Pro 7.
NRK har brukt Apples programvarepakke i produksjon av nesten alt du ser på kanalen siden 2009 (dagsrevy-redaksjonen benytter dog Quantel). Mye har skjedd på både programvare- og maskinvarefronten siden den tid.
— Vi har egentlig ganske dårlig tid til å velge et nytt system, sier Egil Ljøstad, leder i seksjon for filbasert produksjon.
—Final Cut Pro 7 fungerer jo i dag, men når Apple ikke lenger vil oppdatere programpakken og vi vet at programmet ikke klarer å utnytte nyere maskinvare, er det nødvendig å finne noe nytt, sier han.
Sammen med Helge Løken, prosjektleder for nye redigeringssystemer, forteller han NRKbeta om NRKs tre alternativer: Adobe Premiere Pro, Avid og Apples Final Cut Pro X.
Final Cut Pro 7 kom opprinnelig i en programvarepakke kalt Final Cut Studio 3. Denne pakken inneholdt Final Cut, selve redigeringsprogrammet for film og video, men også programmer som Motion (produksjon av animasjon/grafikk), Soundtrack Pro (lydredigering) og Color (fargekorrigering).
Programmene er skrevet for datamaskiner bygget på 32-bits arkitektur. Det er dermed begrenset hva de klarer å utnytte av for eksempel RAM og prosessorkraft i nyere maskiner, som baserer seg på 64 bit. Det nytter ikke med 12-kjerners prosessor og 32 gigabyte minne, dersom programvaren ikke klarer å utnytte alle ressursene.
Ulike behov
— Brukerne her i NRK spenner over alt fra dramaproduksjon til nyhetsredigerere. De jobber på vidt forskjellige måter, og dels med ulike programmer. Utfordringen er å finne hvilken programvareløsning som er best for alle; det er ikke sikkert vi finner ett program som kan gjøre den jobben. I så fall må vi kanskje gå for flere forskjellige systemer, sier Ljøstad.
Apples nye Final Cut X har høstet mye kritikk fra proffbrukerne etter at det ble lansert, selv om det også har kommet positive tilbakemeldinger. For eksempel har manglende XML- og flerkamerasupport blitt kritisert (XML-støtte kom i versjon 10.0.1, flerkamera i 10.0.3 lansert 31. januar 2011), i tillegg til det at programmet på mange områder fungerer vidt forskjellig fra Final Cut Pro 7. Hverken Ljøstad eller Løken er dog negative til programmet, men mener det kan ha mye for seg:
— Apple har på mange måter tenkt helt nytt og annerledes med Final Cut X – men ikke nødvendigvis dumt eller feil. Vi ser på det som en grunnmodell som både har og kommer til å utvikle seg, sier Ljøstad.
— Men hvem er hovedkunden, og hvilket marked vil Apple prioritere i fremtiden? Final Cut X har blitt enklere å bruke, og fungerer til TV-produksjon for profesjonelle i dag, men vil en slik forenkling av programvaren gå på bekostning av fleksibiliteten? sier Helge Løken.
Apple er som kjent ikke spesielt åpen om sine tanker og vurderinger når det gjelder fremtiden for produktene sine.
Arbeidsflyt
Premiere Pro er kanskje det programmet som lettest kunne overtatt Final Cut Pro 7s plass hos NRK i dag. Programmet er nylig oppdatert, men har en nokså klassisk layout og funksjonalitet som bransjen er vant til.
— Men det er ikke sikkert at vår måte å jobbe på i dag er den beste, heller, sier Ljøstad.
Idéelt sett trengs et system som kan håndtere alt hva NRK bruker i dag av lagringssystemer, filformater, metadatahåndtering og så videre. Fremtidig utvikling på kamerafronten må også tas med i vurderingen. Hverken pris eller plattform er et avgjørende argument, selv om NRK i dag har en stor andel Mac Pro brukt til redigering.
— Vi skal finne et system som tjener ansatte i NRK på en best mulig måte, uavhengig av plattform og pris. Den største utgiften ved et bytte av programvare er opplæring, og den prisen vil være noenlunde lik uansett, sier Ljøstad.
For Løken og Ljøstad er det sluttresultatet som teller.
— Det er klart at dette er et veldig følelsesladet tema. Folk jobber med disse programmene hver eneste dag, og er vant til sin måte å arbeide på, sier Løken.
Ljøstad nikker.
— Det viktigste er å ha et verktøy hvor du intuitivt kan sette deg ned og legge tankene dine ned på klippebrettet. Det må være et verktøy hvor du ikke trenger å tenke på tastene du trykker på, men heller konsentrere deg fullt og helt om historien du skal fortelle. Det er historien som er det viktigste, og vi skal velge et program som gjør det enklest mulig å skape de gode fortellingene – både for dramaprodusenter og nyhetsredigerere, avslutter Ljøstad.
Emil Broll
Jeg synes det er synd at Apple har gått såpass langt bort fra proffbrukere, jeg skjønner veldig godt hvis dere tviler litt på å gå for FCX, jeg hadde heller ikke valgt det om jeg var dere.
Sindre Skrede (NRK)
Det er ikke sagt noe hverken fra eller til om hva NRK skal velge. FCP X gjør, som Ljøstad sier, ting annerledes, men ikke nødvendigvis feil. Det er et nytt program, og må behandles som det. Det er fullt mulig å gjøre profesjonelt arbeid også i FCP X, og det er et reelt alternativ for NRK.
Eirik
Om det er sånn at NYDI skal gå over til samme type program så er vel Avid med sine løsninger det beste med tanke på deres serversystemer og metadatahåndtering så vidt jeg vet, om ikke dere skal beholde Quantel da.
Selv er jeg stor fan av Adobes Suite, og mener helt klart at PP+AE+Audition er bedre enn Apples FC/Motion/Soundtrack Pro. Det eneste er integrasjonen med Color som slår Adobe sin løsning, noe jeg tror de vil ta igjen i CS6, med sitt oppkjøp av IRIDAS (adobe.com/aboutadobe/pressroom/pressreleases/201109/090811AdobeAcquiresIRIDASl.html).
Håper på å høre mer om dette, det er kjempeinteressant å høre hva slags opinioner som finnes rundt en stor avgjørelse som dette.
Forresten: hva skjedde med torget og den storoppgraderingen som skulle skje med den? Mener at det var en post på det for mange år siden her.
Martin Berglund
For de som ikke kjenner NRK sine egne navn på divisjoner og intranett:
NYDI = Nyhetsdivisjonen (?)
Torget = Intranettet i NRK
Edit:
Ble litt usikker på om det faktisk heter nyhetsdivisjonen. Poenget var at interne ord og forkortelser kan være ukjent for folk flest.
Mr. Hassan
Ang.. Nye Torget, var to artikler om det her på Nrkbeta i om emnet den første i 2009 den i 2010 ( nesten eit år i mellom artiklene..)
Anbudet gjekk til Bouvet, og skulle være eit samarbeid med ei prosjektetgruppe i NRK. (Ikkje noe nytt om prosjektet på Bouvet. no etter at anbudet var vunnet)
Kanskje @ssandvin eller @Oyvind husker/veit no.. Sandvin skreiv under på avtalen. Øyvind skreiv den første artikkelen ( veit han har sluttet 🙂 )
Eller spurte du Sindre? Satt han i prosjektgruppa kanskje?
Hans Ivar
Personlig har jeg jobbet med Adobe Premiere siden versjon 3, og den har utviklet seg til en komplett løsning i CS5.5. I tillegg så er jo samarbeidet mellom alle Adobeprogrammene genialt. Så totalt sett tror jeg en Adobeløsning ville vært best.
jlr
Jeg har en del erfaring med Avid MC, Final Cut Pro, Premiere og Sony Vegas. Premiere er den siste jeg ville valgt av disse. Den er ustabil, krøkkete å jobbe med og ikke spesielt fleksibel.
Avid til store tunge prosjekter og Vegas til småreportasjer og korte innslag.
Det er mitt råd, men jeg ser jo fordelene ved å kjøre samme system på alt.
Et annet alternativ kunne kanskje være å nøste opp i et av open source systemene og få skreddersydd noe til NRK med dette i bunnen. Tidkrevende og risky kanskje, men på lang sikt system man kan satse på og bygge videre, uavhengig av krumspring i programvaremarkedet.
Egil Ljøstad
Takk for innspill!
Odin Hørthe Omdal
Haha, dersom NRK kunne bygd Lumiera (lumiera.org/) for oss so hadde det vore knall. Men, vel, det er nok langt i frå det NRK skal og bør driva med. Og dessutan er det nok ikkje særleg lur bruk av pengar. 🙂
Dei bør nok ha noko som fungerer allereide no. Ingen friprog-løysingar fungerer godt nok til mitt bruk i dag eingong, – då trur eg neppe dei gjer det for NRK. Og eg er sjølv ganske fanatisk friprog-tilhengjar og fær det ikkje til – då er det langt att til t.d. NRK han bruka noko slikt.
Fredrik Olsen
Fine de nye oppdateringene i fcpx 10.0.3. Fikser et par utilgivelige mangler. Men…
Det er ikke bare et spørsmål om en klipper kan bruke fcpx til proffe produskjoner eller ikke. Man må også spørre seg om en proff organisasjon som NRK kan forholde seg til et selskap som ikke lenger kommuniserer bra med proffkundene sine.
Apple tjener penger av forbrukere, ikke proffmarkedet.
(Ref. rykter om end of life for mac pro. ..som alle andre proffprodukter Apple har hatt)
Føler kanskje Avid er et safere bet for fremtiden. Eller Adobe for den saks skyld. Deres hovedmarked er proffmarkedet.
Noen lese linker:
digitalcomposting.wordpress.com/2011/06/28/x-vs-pro/
onerivermedia.com/blog/?p=322
richardharringtonblog.com/files/d29a1da61ba1ff6025fb9c52b99b74cd-1448.php
Nik
Etter åtte år i TV-bransjen hvor de tre første var med Premiere, to neste med Avid og tre siste med Final Cut har jeg gjort opp meg noen meninger og erfaringer på området.
Premiere var jeg alltid fornøyd med, det var stabilt, spiste mange formater og alle funksjoner var relativ enkle å forstå seg på. Det samme gjelder Final Cut opp til ver. 7. Disse to er ganske like sånn sett. Avid derimot, er et lite kapittel for seg selv, men fullt brukbart om man setter deg ordentlig inn i det. Brukte det som sakt i to år. Tankegangen til Final Cut og Premier finner man ikke like lett igjen i Avid, i tillegg var formatstøtten noe dårligere.
NRK bruker Final Cut i dag mye fordi ikke Avid ønsket å jobbe med Programbankstøtte. Tipper at ikke Avid blir noe alternativ. Som noen nevner over er det et stort pluss at Premiere og resten av Adobe-pakka er rett og slett bestevenner med hverandre. Skulle Adobe også være positive til Programbankstøtte og henvende seg i større grad til proffbrukerne enn det Final Cut for øyeblikket ser ut til å gjøre holder jeg en knapp at Premiere blir valgt om man må bytte. Premiere funker også kjempebra på mac og er like lite krøkkete som noe annet når du lærer deg det skikkelig.
Egil Ljøstad
Avid krevde en mellomvare for at den skulle fungere mot Programbanken på den tiden Programbanken ble laget. Final Cut var enkel å integrere på løsningen som ble valgt. Det gjorde at vi endret plattform fra Avid, som frem til da var vår plattform, til Final Cut. Mye er endret i Programbanken og hos Avid siden 2007, da Programbanken ble opprettet.
børge / forteller
Har dere sett noe på Lightworks i det hele tatt? Jeg er på ingen måte en som kan noe om videoredigerere og hva som trengs for TV-produksjon, men den høres jo bra ut:
Lightworks is an Oscar and Emmy award winning professional NLE system for editing and mastering of movies in 2K and 4K as well as television productions in PAL, NTSC and HD. Lightworks is a pioneer in computer-based film editing and is being developed since 1989. Numerous internationally renowned and Oscar award-winning feature films, including The King’s Speech, Martin Scorsese’s The Departed, Mission Impossible, Pulp Fiction, Braveheart and Batman were edited on Lightworks[1].
Egil Ljøstad
Lightworks har vi testet.
Lightworks var av de foretrukne dramaredigeringsverktøy da tenkemåten bak verktøyet var veldig lik den som ble brukt under fysisk filmklipp på et klippebord.
De versjonene vi har prøvd til nå har vært ustabile og vi har ikke lykkes å få helt dreisen på det.
Vi har klippere som følger med på utviklingen og som følger utviklingen der. Det er et helt annet lisensregime hvor lisensen er gratis, men kodekstøtten koster alt etter hva du vil ha støtte for.
børge / forteller
Takk for svaret! Bety dette at dere vil vurdere Lightworks hvis dere føler den blir stabil nok før fristen?
Egil Ljøstad
Vi vil nok være våkne på hva som skjer med Lightworks. Mange liker måten de tenker på langfomatproduksjoner som drama og dokumentar.
Kommer an på hva brukerne liker å jobbe med. Det er deres verktøy.
Christian
Jeg ville pr. idag stilt meg ytterst skeptisk til om Apple er ett pålitelig nok selskap til å satse såpass med resurser på. Man aner i praksis lite om de kan finne på å «revolusjonere» noe igjen om ett par år.
Personlig liker jeg meg best i Avid, jobber pr idag som onlineredigerer i tillegg til foto. Har dog vært lite borti premiere, men jeg tørr påstå at formatstøtten til Avid pr. idag veldig god, i praksis alt som kan spilles i quicktime. Den største fordelen mener jeg kan finnes på opplæring, de fleste kjenner Avid(også folk som jobber med fcp).
Såvidt jeg vet er det ett redigeringsverktøy NRK trenger, der holder jeg en knapp på Avid. Fargekorrigering(ut over det enkleste) har man jo Resolve til. Evnt kan man jo slenge inn Symphony på en og annen maskin…
Men det kan jo være integrasjons argumenter som taler for feks. Premiere.
Thomas Vordal
Det blir spennende å se hva NRK går for. Særlig for oss som jobber med postproduksjonsundervisning i høyere utdanning. Vi skal jo utdanne kandidater som behersker verktøy og arbeidsflyt de møter ute i arbeidslivet.
BBC begynte sin overgang til tapeless i 2007 med Adobe CS3, og kjøpte i 2010 2000 nye seter med CS5. Søker dere råd der borte? (Jeg regner med dere skal beholde Quantel for redigering og avvikling i tillegg.)
FCPX er snart der programmet skulle vært ved lansering, men dessverre leker ikke programmet særlig godt med andre ennå.
Kommer Adobe og Avid til å støtte FCPX XML-roundtrip slik at programmet enkelt kan brukes sammen med After Effects og Pro Tools? Blackmagic er der allerede med DaVinci Resolve (som finnes i en flott gratisversjon.)
Som nevnt i tidligere kommentarer: spørsmålet blir om proffmarkedet (NRK) kan stole på at Apple satser på dem i tida framover?
Egil Ljøstad
Hei,
Vi søker råd hos andre kringkastere gjennom EBU og i USA for å se hvilke argumenter og valg som ligger til grunn i sammenlignbare miljøer som oss.
Vi registrerer Apples trend mot det mobile markedet, men ser også på den andre siden at det også gjeninnfører mye profunksjonalitet som vi savnet i første versjon av FCPx.
Avid kjenner vi godt og mye skjer på den fronten nå. De kom med app til iPad. Artig sak.
Adobe er blitt et bra total produkt som ligner på redigeringsplattform FCP 7 og som er en bra combo med CS5 pakken.
Brukeropplevelse, filformatstøtte, kameravalg og lagring er viktige faktorer for å treffe riktig valg.
Adobe Weekly, week 5 « Adobe Nordic Blog
[…] Final Cut or Premiere Pro? Norwegian broadcaster NRK has to make a stand – learn what they think of the different software. (Norwegian) […]
Kristian
Kom til å tenke på en liten ting – Må ikke NRK sette dette ut på anbud? Da ville jo Final cut 10 vunnet.
Adven
Nei, dette må ikke ut på anbud, og hvis det må det kan anbudsteksten justeres slik at det programmet man vil ha vinner anbudet uansett.
Og FCP X leverer ikke det som kreves for programbanktilgang.
MXF formatet i fcp har ikke fungert skikkelig noengang, men fungerer ikke i det hele tatt på fcp X.
Ettersom jeg har forstått bruker hele «banken» til nrk MXF, med browse og metadata i en stor sql?
Teksten til teksterne lagres f.eks i denne databasen og kan hentes ut via .PAC/.XML
Og behovet for metadata øker ettersom «banken» får flere innskudd.
Derav ønsket om native XML støtte i redigeringsapplikasjonen.
NRKBETA: Hvor mange klipp har dere i basen nå ?
Hvor stor kapasitet har dere totalt ?
og hvor bruker dere enda MXF (Media exchange format) som container ?
Egil Ljøstad
Vi er forpliktet til å overholde de regler som gjelder for anskaffelse, enten via rammeavtaler eller anbudsrunder. Det er vi nøye på.
Programbanken består av flere ingestservere(innlastingsservere), en Mediegrid (en stor lagringsserver som alle kan jobbe mot) og taperobot.
Antall registrerte klipp er fordelt mellom flere domener på distriktskontorer, domener lokalt og i taperoboten. Et kjapt estimat ligger mellom 450 000 til 500 000 klipp.
MXF er et praktisk wrapperformat som forenkler filflyten gjennom hele systemet fra opptak til ferdig lagret program i taperoboten, totalt sett. Som en bedrift med mange behov og systemer er det viktig å finne et wrapperformat som støttes gjennom alle komponenter.
børge / forteller
>hvis det må det kan anbudsteksten justeres slik at det programmet man vil ha vinner anbudet uansett.
Også kjent som «å dra en Ruter»… 🙂
Rolf Valle
Apple har vel laget et helt nytt program som har et effektivt brukergrensesnitt, og selger det til en pris som selv unge amatører har råd til.
Er det så intuitivt at man kan lære seg å bruke det på egenhånd?
Har Final Cut Pro X den funksjonaliteten NRK trenger? Kan NRK teknisk bruke det allerede, eller er det noe som mangler?
Odin Mikal Ekstrøm
Meg bekjent har NRK allerede en historie med lightworks. Både Avid og Lightworks ble vurdert tilbake på starten av 90-tallet. Den gangen var det Ligthworks om vant.
En NRK drama var vant til en film arbeidsflyt og overgangen var letter for redigerne siden Lightworks hadde en filmbasert styrings mekanisme. ¨
Men mot slutten av 90-tallet overtok AVID plassen, Om det var på grunn av at Lightworks brukte veldig lang tid på å gå fra offline redigering, til at du også kunne gjøre Online redigering i det vet jeg ikke. Jeg mistenker at det siden Lightwork med sine egne ord side at de har vært et filmklippeverktøy.
Jeg er enig i at NRK burde vurdere Lightworks igjen. Av flere grunner, programmet er billig, det er åpen kildekode som gjør at NRK kan få det de vil utav det og det skal vis nok spille godt med de andre i ”kongerike NLE”
Men jeg mistenker vel at NRK kommer til å bli to eller tre delt med skiller mellom AVID, MC Premier Pro og Quantel. På samme måte som BBC har endt opp med å gjøre det.
Adobe PP: For magasin (FBI, Puls, Solgt!, Bokprogrammet, National galleriet), lett underholdning (Tweet4Tweet, Nytt på Nytt m.m), lett drama, F.eks. (Små Byliv), Mesteparten av NRK Super materialet.
Avid MC: Seriøst drama, (Himmel Blå, Kodenavn Hunter, TAXI)
Quantel: Nyheter og Sport
Jeg innser at det er en mulighet for at Avid ikke vil bli brukt fordi PP kan gjøre mye av dennes jobb, men ut i fra at NRK mye av tiden henter inn folk uten i fra ser jeg det som sannsynlig at Avid vil være et godt valg for Drama.
Men dette er bare mine tanker.
Øyvind Solstad
Hei Odin,
jeg jobbet tidligere i NRK og var ansvarlig for både det første heldigitale produksjonsstedet for online videoredigering i NRK – som var i promoavdelingen med Avid Media Composer. Og for NRKs første installasjon av Final Cut Pro – også i Promoavdelingen noen år senere.
Ved begge tilfeller prøvde vi å finne nye, bedre og billigere måter å produsere tv (eller i dette tilfellet tv-promoer) på. Og syns vi lyktes bra. Noen år etter at Promoavdelingen begynte med FCP, var hele NRK over på samme plattform. Riktignok med en ganske annerledes argumentasjon enn hva som var tilfelle da Promo skiftet fra Avid til FCP, men like fullt en spennende utvikling.
Min personlige hovedinnvending mot Lightworks er nettopp det du beskriver som styrken; «filmbasert styringsmekanisme». Jeg har vokst opp med datamaskiner OG med å fortelle historier. Så det at en snurrehjul som minnet om en rekvisitt fra en film på 60-tallet skulle være et argument for en programvare, var helt merkelig for meg.
I en avdeling som trengte å jobbe mye med grafiske elementer, fargekorrigering, effekter, inn og ut av lydbearbeiding etc. – var det helt andre ting som var viktig.
Det er vanskelig å forklare uten å sitte ned med programvaren og vise deg men FCP er etter min mening det verktøyet som best lar meg lage video både bortover, oppover/nedover og innover.
Bortover handler om måten programmet lar deg klippe og sette historien din sammen bortover tidslinjen. Der er Avid også veldig gode, som kommer fra filmklippemiljøer.
Oppover/nedover handler om hva som skjer når du skal begynne å legge lag på lag. Det kan være så enkelt som et enkelt korreksjonslag for å blurre en anelse i hjørnene på et bilde, eller 24 lag oppå hverandre med bevegelige masker, videoer, tekster og animasjoner. På dette arbeidet GRUSER FCP Avid. Det er så forskjell at det nesten ikke er morsomt engang. Apple har tenkt at programvaren skal være slik fra bunnen av, mens jeg mener Avid fortsatt bærer preg av å skulle ta litt for mye hensyn til de tradisjonelle filmklipperne. Det er ikke nødvendigvis en dårlig ting, om du klikker spillefilm f. eks. Men det er det ikke så mange som gjør lengre.
Innover handler til slutt om hvordan effekter o.l. kan legges på de enkelte videolagene. Jeg jobbet med reklamefilm og justerte på ALT som havnet inn på maskinen. På dette området også mener jeg fortsatt FCP er overlegent Avid, og her er Premiere også veldig bra.
NRK har mange hensyn å ta, og som det skrives har det skjedd mye siden forrige korsvei: FCP har endret ham ganske kraftig og Avid har vel litt slemt sagt fått ut litt en den hånda de hadde satt fast et sted for noen år siden.
Til syvende og sist MÅ dette spille med NRKs Programbank, ellers kommer man ingen vei. Da må man ha moderne systemer som kan importere og eksportere både materiale og data effektivt.
Blir spennende og se hva som skjer!
T.R
Hva med å legge ned hele NRK? 🙂 Sony Vegas er forresten undervurdert
Øyvind Solstad
Fin artikkel om FCP X her:
philipbloom.net/2012/02/07/fcpxeditors/
Et sitat:
«Our professional world is ever-changing. For arguments sake, the post world has changed more dramatically in the past 2 years than in the past 15ish years. We have adapted. I can see how this makes people…irritated.»
Thomas Vordal
FCP X som offline-verktøy fungerer jo brillefint.
At grensesnittet endres bør ikke være et problem for en profesjonell klipper. Er man ikke villig til å med jevne mellomrom endre/oppdatere måten man jobber på i denne bransjen overlever man ikke lenge.
Hvis FCP X blir i stand til å utveksle mediefiler fritt med andre enheter og programmer, samtidig som kringkastingsbehov som tape-I/O og monitoring kommer på plass, bør ikke en bevegelse vekk fra den «gamle» track-baserte viewer/timeline-måten å klippe på forhindre kringkastere å ta programmet i bruk.
Hva tror du om FCP X metadatabaserte media management-system? Funker det for NRK?
Fredrik
Hvorfor tas ikke Lightworks med i vurderingen?
Egil Ljøstad
Vi har en versjon til test, men har slitt med at det har vært ustabilt. Har nok ikke testet de siste oppdateringene.
Har du input her så er det interessant.
Anders Haavie
Veldig spennede utvikling. Jeg er skuffet over Apples strategi i forhold til videomarkedet, men det kan hende at det er en god tanke at redigering blir demokratisert. Problemet er at bare at proffe klippere trenger andre verktøy enn vanlige folk. Dette har ikke Apple prioritert. Jeg har sett meg nødt til å gjenoppta Avid kunnskapen min.. og det er litt som å gå 10 år tilbake i tid. På godt og vondt.
Hans-Olav Hodøl
Har dere kommet noe lengre i prosessen nå? Blir det FCP X fremover?
Sindre Skrede (NRK)
Hei Hans-Olav!
Jeg har nettopp sjekket med prosjektgjengen, og NRK skal snart inn i en anburdsrunde med aktuelle leverandører. Noe mer kunne de dessverre ikke si foreløpig, men jeg regner med de aktuelle kandidatene er de som er nevnt i denne artikkelen. Hvem vinneren blir er uvisst, men vi i NRKbeta skal følge med videre fremover.
Frederik
Betyr det at etter 1 januar 2013 kommer ikke final cut pro 7 til å funke på mac? må man da ha final cut pro x eventuelt?
Egil Ljøstad
Nei, FCP 7 fungerer fint og kommer til å fungere fint en stund ennå. Utfordringene kommer når man vil oppgradere maskin og OS på sikt. Om man ikke føler behov for å ha siste versjon av program og OS-versjon så har du en velfungerende redigeringsplattform.
Øivind
Har NRK valgt en ny redigeringsplattform? Savner en oppdatering på dette 🙂
Jon
Ja, runden med de aktuelle kandidatene er gjort i våres, men jeg er usikker på hvor offisielt resultatet er..
NRK satser på flere videoredigeringssystem
[…] februar 2012 skrev vi om at Apple kutter støtten for Final Cut Studio 3. NRK har nå valgt å satse både på Adobe Premiere Pro CC og Apple Final Cut Pro X, samtidig […]