nrk.no

Asia, assa!

Kategorier: Forskning & Snacks

Kakediagram som viser fordelingen av verdens internettbrukere Asia 44% Europa 22,7, Nord-amerika 13, Lat Am/Carib 10,3, Afrika 5,7, Midtøsten 3,3, Oc/Aus 1%
Fra internetworldstats.com © 2011 Miniwatts Marketing Group

Kakediagram som viser fordelingen av verdens internettbrukere Asia 44% Europa 22,7, Nord-amerika 13, Lat Am/Carib 10,3, Afrika 5,7, Midtøsten 3,3, Oc/Aus 1%
Fra internetworldstats.com © 2011 Miniwatts Marketing Group

Hvis noen hadde spurt meg i hvilken verdensdel det var flest internettbrukere, og jeg skulle svart helt uten å tenke, ville jeg gjettet Europa eller USA. Men vi er selvsagt dverger. Primært fordi det er mange innbyggere i Asia, ikke fordi andelen nettbrukere er rekordhøy der. Men likevel er nettbrukerandelen høyere i mange av landene i regionen enn det stereotype bildet av slum, landsbyer, palmer og strender en blek Oslo 3-sentriker som meg lett har. Rekk opp hånden de som visste at Vietnam har høyere andel nettbrukere enn verdenssnittet, for eksempel.

Kina alene har dobbelt så mange internettbrukere som USA. Det er lett å la seg lure når det man får opp i Google stort sett er fra egen banehalvdel, men dette skyldes kanskje like mye at nordmenn oftere bruker kinesiske skrifttegn i tatoveringer enn i søkefeltet.

Men Norge har flere Facebookbrukere enn Kina. Så er vi da best i noe vi også ;).

Plenty mer tall på Internet World Stats for dem som vil vite mer. Fortell oss gjerne om hva dere finner. En ting jeg ble nysgjerrig av, var at Facebookpenetrasjonen i Japan er 10% av hva den er i Hong Kong. Bruker de noe annet, gjør kulturforskjeller at de ikke bruker sosiale medier i samme grad, eller er det språkbarrierer?

5 kommentarer

  1. Harald (som har bodd i Kina)

    At Norge har flere Facebook-brukere enn Kina er ikke så rart når Facebook er blokkert der. De fleste nettsteder som er store i vestlige land har en «C2C», copy to China-variant som er mange ganger så utbredt:

    Google -> Baidu
    Facebook -> RenRen
    YouTube -> Tudou
    eBay -> Taobao
    Wikipedia -> Baidu Baike

    Selv om mye av det som skjer på mobil- og nettmarkedet i Kina avfeies som dårlige kopier, må en ikke undervurdere at en stor del av innovasjon i forretningsmoeller, digitale vaner og produkter foregår i Kina og India, ikke i Silicon Valley. For eksempel er e-bokmarkedet 10 år foran Norge, og spillmarkedet er på et helt annet nivå i mange asiatiske land.

    Svar på denne kommentaren

    • Harald (svar til Eivind)

      Min svigerbror har faktisk levd som fulltids profesjonell e-bokforfatter siste fire år for heldigitale forlag som for nordmenn kanskje kunne beskrevet som et slags «bok-spotify». Noe slikt finnes knapt på tankestadiet i Europa (Ordflyt.no for lydbøker kanskje unntak jeg kommer på). Mange suksessrike forfattere i Kina starter rett på digitalstatidet, med p-bøker som en lite lønnsom biinntekt til digitalsalget. Forfatterene styrer selv (ikke forlaget) hvilket innhold som skal være gratis (smaksprøve) og hva som skal bak en anonnmentsvegg.

      Dette er et av de første eksempler jeg kommer på for at ikke bare antall nett- og mobil brukere er dominerende i Asia, men også innovasjon. Masse masse flere eksempler som jeg ikke kjenner til pga manglende språk- og markedskjennskap.

Legg igjen en kommentar til Harald (som har bodd i Kina) Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.