Nylig dukket noe så sjeldent som et nystartet norsk livsstilsmagasin opp på iPad. Magasinet, som har fått navn etter det japanske ordet for form, Katachi, har vært bebudet i svært lang tid.
Under AppWorks03, som nylig gikk av stabelen i Oslo, tok vi en prat med Katachis grunnlegger for å høre litt om hvordan magasinet har tatt form. Vi var spesielt nysgjerrige på hvordan gjengen bak Katachi har tenkt rundt forholdet mellom navigasjon og innhold i nettbrettverden.
Et multinasjonalt prosjekt.
Med artikler om alt fra vesker via kameraer til hvordan-overleve-på-tapas-bar-i-Barcelona, spenner magasinet vidt i innholdsverden, og tilbyr på mange måter akkurat det man forventer av innsalget som «livsstilsmagasin».
Med kontorerer i Oslo, Tokyo, London og New York har Katachi allerede fått et innhold som løfter magasinet opp på et internasjonalt nivå. Du kan også selv velge om du vil ha artiklene på norsk, engelsk eller japansk.
Det som er meget spennende og gjør at Katachi stikker seg ut i skogen av iPad-magasiner, er hvordan det hele ser ut og fungerer. Selskapets grunnlegger og primus motor, Ken Olling, forklarer det slik:
– Vi så allerede ved lanseringen av den første iPad’en at det var behov for et mye mer interaktivt og neste-generasjons-aktig magasin, enn hva som fram til da eksisterte. Allerede under SXSW 2010 kom vi opp med ideen til Katachi, som vi så har jobbet med de siste 18 månedene, sier Olling.
Under sitt foredrag på AppWorks03 la Olling stor vekt på at Katachi helt fra begynnelsen av skulle skille seg fra det han omtaler som PDF-magasiner, og at Katachi ikke skulle være en digital kopi av et papirmagasin,
– Papir er et fantastisk materiale, så vi har måttet spørre oss selv på hvert eneste nivå gjennom prosessen med å skape Katachi om det vi nå lager kunne eksistert på papir. Hvis svaret på spørsmålet var ja, var det slettes ikke sikkert vi skulle lage det digitalt. De aller fleste av våre konkurrenter produserer idag PDF-magasiner, som er behagelige å produsere fra en produsents ståsted, men som ikke blir spesielt inspirerende for de som skal lese dem, sier Olling
Der svært mange av de iPad-magasinene vi ser i dag er satt konstruert med hjelp av ulike maler i et lite knippe eksisterende produksjonsverktøy, har Katachi valgt å gå sine egne veier.
– Vi endte opp med å bygge vårt eget publiseringssystem ved navn Origami Engine, med et tilhørende designverktøy kalt Origiami Design. Ideen er at det hele ikke består av store templates som definerer interaktiviteten, men heller har mange objekter med ulike funksjonalitet som man kan sette sammen og bygge til større og mer kompleks interaktivitet, sier Olling.
«Papirbrettemotor»
Ut av arbeidet med Katachi har det altså kommet en fullstendig pakke med verktøy for å produsere iPad-magasiner som ikke følger de tradisjonelle malverkene.
Katachi Medias publiseringsverktøy består i dag av tre bestanddeler. Web-baserte «Editorial tool» er et samarbeidsverktøy for redaktører og bidragsytere, «Origami Design» er en desktop-applikasjon for Mac med alle verktøyene man trenger for å gjøre interaktivt design og «Origami Engine» er verktøyet som rendrer ut og bygger den interaktive publikasjonen.
Til slutt samles det hele i «skya» av et API som limer bestanddelene sammen til magasinet man får på iPad’en.
En av fordelene med malbaserte, og litt enklere magasiner, er at brukerne til slutt kjenner igjen systemene, og enkelt kan navigere rundt i dem. Når designet blir friere, løper man den risikoen det er at design og navigasjon kommer i veien for det faktiske innholdet, hvordan har så Katachi forsøkt å håndtere dette?
– Vi måtte gå tilbake til den klassiske ideen rundt print design, hvor man designer for innholdet man skal presentere. Som print designer setter man seg ned å leser innholdet, reflekterer over det, og forsøker gjennom designet å gjøre det til noe mer enn bare de ordene som er skrevet. Hvis vi overfører dette til den digitale verden, har vi muligheten til å gjøre dette med både bilder, lyd, video og berøring. Det er altså viktig at man setter innholdet først, for deretter å bygge rundt det, noe som har vært den store drivkraften rundt vårt publiseringssystem, forteller Olling.
Start-up-Norge med amerikanske øyne
Vi her i NRKbeta har i det siste snust litt rundt på forskjellige start-ups i Norge, og hørt litt med ulike aktører hvorfor det er såpass lav aktivitet og lite oppmerksomhet rundt gründervirksomhet i Norge, sammenlignet med “land vi liker å samenligne oss med.
Olling, som opprinnelig kommer fra USA, har fått oppleve både de gode og de dårlige sidene med å etablere en start-up i Norge,
– Det er veldig, veldig vanskelige å etablere en start-up i Norge. Det er haugevis med barrierer, og ikke minst så mangler det en kultur i Norge rundt dette. På den andre siden har Norge en svært sterk øknonomi, som kan brukes som et springbrett for å bygge seg opp kapital for å satse internasjonalt, uten å måtte ta opp for mye gjeld. Som start-up må man være veldig forsiktig med bruken av pengene man rår over, og klarer man det i Norge kan man nå veldig langt internasjonalt med en norsk krone i ryggen, sier Olling.
Katachi finnes som applikasjon for iPad i AppStore.
Her i NRKbeta synes vi det blir spennende å følge Katachi framover, både som norsk start-up, men også som innovatører innen nettbrett-magasiner.
Hva synes dere?
Hallvard
Fyrst av alt: hight-five til Katachi! Vi vil sjå fleire slike initiativ.
Men, som artikkelforfattaren her er inne på så bli det mykje navigasjon og mindre lesing. Eg fant liksom aldri roen til å sette meg ned og lese ordentlig. Det vart mykje trykking og navigering og små-animasjonar – og det er jo kuult, men var det intensjonen? Trur eg heller vil lese gode artiklar/reportasjar i strippa og enkle format, som til dømes Kindle.
Jan Robert Johnsen
Suverent at noen tør å lage en godt magasin for en (relativt) ny platform og i tillegg utvikler viktig software som de sikkert kan gjøre god butikk på. At de er flinke på promotering og tør å satse stort er suverent og dessverre litt unorsk. Med masse flotte omtaler og eget typesnitt, så er det bare å si; tommelen opp!