nrk.no

Litt statistikk frå Spotify

Kategorier: Musikk og lyd, Nettjenester & Streaming


Spotify er blant dei desidert mest populære tenestene for streaming av musikk, både nasjonalt og internasjonalt.

Ein naturleg konsekvens av popularitet på nettet, er at ein må finne på smarte og skalerbare løysingar for leveranse av innhold. Dette har Spotify løyst ved å levere musikken via ein proprietær P2P-teknologi, ikkje ulikt BitTorrent-teknologien som vi i NRKbeta er ganske glad i.

Denne artikkelen frå tidligare i år presenterer nokre interessante fakta om Spotify, og datamengda som blir levert via tenesta. Her er nokre utdrag:

91% av musikken kjem ikkje fra Spotify sine serverar

På grunn av den særs velfungerande P2P-teknologien, er det berre 8.8% av musikken som kjem direkte frå Spotify sine serverar. 35.8% kjem via P2P-nettverket, medan 55.4% kjem frå brukarane sin lokale buffer. Dette fører til at Spotify ikkje treng å bruke store summer på ein distribuert og utstrakt infrastruktur for musikkleveransen, men heller kan nytte kundane som eit allereie eksisterande distribusjonsnettverk.

Ingen superseeders

P2P-teknologien har ingen begrep som Super seeding – alle noder blir behandla likt, og ei «nettverksgruppe» har maks 60 medlemmer. Som Spotify-brukar lastar du opp til maks fire andre medlem samtidig.

Noko av det meir interessante er at 60% av alt innholdet på Spotify vart henta minst éin gong i løpet av ei veke. Med utgangspunkt i at Spotifys katalog no har over 15 millionar sangar, vart over 9 million av desse spelt i løpet av ei veke. Dette er høgt.

For resten av tala, sjekk ut artikkelen Spotify Technology: How Spotify Works.

(Illustrasjonsbildet er henta frå Kevin Dooley på Flickr, og er lisensiert under CC BY. http://www.flickr.com/photos/pagedooley/2121472112/)

4 kommentarer

  1. Det hadde vært interessant å se litt statistikk på hvordan utviklingen har vært på Spotifys kompensasjon av innholdsleverandørene (artister og opphavsmenn).

    I artikkelen over er det kun fokus på teknologien og hvordan distribusjonsleddet (Spotify, eid av de fire store multinasjonale plateselskapene + svenske venture-kapitalister) effektivt sprer et innhold som er skapt av andre. Musikkbutikker og -distributører har sin funksjon, men de kommer og går med få års mellomrom. Innholdsleverandørene og deres muligheter til nyproduksjon er viktigere.

    Det er på tide å

    Svar på denne kommentaren

  2. Den mørke sida av spotify sin bruk av p2p er at de har ingen muligheter i programmet til å begrense dette. Jeg bor på en studentby og får gjennom universitetet internett inn på hybelen min. Jeg har en grense på 10gb ned/opplasting daglig, en kb over denne grensen fører til at netter frakobles automatisk i en dag. Neste overtredelse en uke, tredje overtredelse permanent.

    Universiteter leverer som regel raskt internett, og mitt er ikke noe unntakk. Dermed trengte ikke spotify kjøre mange timer i bakgrunnen mens jeg sov før jeg var uten internett. Jeg håper inderlig dette blir å finne i en fremtidig utgave av spotify.

    Svar på denne kommentaren

  3. anton: jeg har bodd fire år i et land med nedlastingsbegrensning. alt fra 4gig i måneden til nå sist 40gig i måneden. gikk fint å bruke spotify unlimited der uten problemer, og brukte det hele dagen.
    mulig du har noe annet gående i bakgrunnen som laster ned eller?
    spotify er egentlig ganske gjerrig på båndbredden..

    Svar på denne kommentaren

  4. P2P – fordeler med nettverksdeling | Mellom linjene

    […] for å distribuere musikk. Bare 8,8% av musikken kommer rett fra Spotify sine servere, 35,8% kommer fra P2P-nettverket og 55,4% kommer fra brukerne sine lokale buffere. For Spotify betyr det en økonomisk besparelse, […]

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.