nrk.no

Fribi – Norsk gratistorg med verden som mål

Kategorier: Apps,Det sosiale nettet & Nettkultur

Ny versjon av applikasjonen for iOS
Ny versjon av applikasjonen for iOS

Ta opp telefonen fra lomma. Knips bilde av noe du vil gi bort. Skriv en beskrivelse. Trykk publiser. Og vips så har du tilbydd din give-away til hele verden.

Så enkelt kan vel tjenesten Fribi beskrives i en slags elevator-pitch. Graver man litt dypere i materien, kommer noe så sjelden som en norsk startup med internasjonale ambisjoner til syne.

Vi her i NRKbeta synes dette var såpass spennende at vi rett og slett tok med oss et kamera og stakk på besøk til folkene bak Fribi.

En ny norsk suksess in the making? Foto: Marius Arnesen / NRKbeta (CC) BY-SA
En ny norsk suksess in the making? Foto: Marius Arnesen / NRKbeta (CC) BY-SA

En norsk breakout startup

Norge er på ingen måte bortskjemt med et gryende gründermiljø hva teknologi angår. Vi skal ikke lengre enn til våre naboland før vi finner mer levende miljøer for startups, med påfølgende sukesshistorier i form av tjenester og produkter.

Det som amerikanerne så fint beskriver som en startup, har langt på vei blitt måten moderne utvikling på Internett tar form.

Fribi har sitt utspring fra reklamebyrået JimmyRoyal. Foto: Marius Arnesen / NRKbeta (CC) BY-SA
Fribi har sitt utspring fra reklamebyrået JimmyRoyal. Foto: Marius Arnesen / NRKbeta (CC) BY-SA

Små nystartede firmaer med en god ide, massevis av pågangsmot, dyktige og gjerne unge medarbeider, samt en klokketro på at det er akkurat de og deres produkt som kommer til å gjøre det stort.

Fribi er i så måte en klassisk breakout startup i kraft av at firmaet har sitt utspring i et allerede etablert og voksent utviklermiljø. Majoriteten av folkene bak tjenesten kommer fra reklamebyrået JimmyRoyal.

Vi tok en prat med Mona Jensen og Morten Isachsen om hvordan Fribi oppstod og hvordan de har tenkt når de har utviklet tjenesten. Håpet var å komme litt under huden på en av de mange startupene som nå popper fram fra krikler og kroker.

Tjenesten

Fribi finnes foreløpig kun som en applikasjon for iOS, hvor tanken er at du skal kunne tilby ting og tjenester du vil gi bort, til alle Fribis brukere. Tjenesten er svært enkelt skrudd sammen, og har følgelig en meget lav terskel for bruk.

Fribi på iPhone
Fribi på iPhone

Noe av det som gjør tjenesten spennende er at alle de såkalte Fribis er geotagget, noe som betyr at du alltid vet hvor langt unna Fribien befinner seg. Kan du rusle over å hente den? Må den du ta bilen? Eller er dette noe som må sendes?

Støtte for web og andre plattformer er foreløpig på tegnebrettet, i følge Fribi.

Foosballbord gis bort.
Foosballbord gis bort.
Foosballbord gis bort.
Foosballbord gis bort.
Gi bort hva som helst.
Gi bort hva som helst.

Tjenesten rulles i disse dager ut i ny versjon, hvor det nå blant annet blir mulig å kommentere de ulike Fribiene, få pushvarsler, følge favorittbrukerne dine og gir deg mulighet å rate brukerne.

Ny versjon av applikasjonen for iOS
Ny versjon av applikasjonen for iOS

Collaborative consumption.

Felles for mange startups er høy innovasjonstakt, og muligheten til å endre produktet etter hvert som man ser hvordan folk velger å bruke det. Tjenesten Fribi faller inn under tjenestene i kategorien «Collaborative consumption» – en slags økonomisk modell basert på bytting og deling av produkter og tjenester.

Dette er en trend som må kunne sies å være på frammarsj og er etter hvert representeret med en anseelig mengde tjenester på Internett. Byttemarkedsplassen swap.com, det litt intrikate auksjonsnettstedet listia.com, samkjøringstjenesten zimride.com, parkeringstjenesten parkatmyhouse.com og airbnb.com er alle tjenester som opererer i denne «nye økonomien».

Ta en titt på denne videoen for en rask og grei innføring i konseptet Collaborative Consumption.

Det er altså i dette landskapet Fribi nå forsøker seg med sin gi-bort-tjeneste.

Så hva skjer så når man slipper løs en ny tjeneste i collaborative consumption-verden og lar folk bruke den som de vil? Gjør de som utviklerne har tenkt, eller går det i helt andre rettninger?

Konkurransen

I Norge har Finn.no lenge vært den store dinosauren innen kjøp, salg og gratis-torg på Internett.

Vi lurte på hvordan det kan ha seg at en liten startup tar sjansen på å trampe inn i et marked hvor norges største mediekonsern har mer eller mindre monopol?

Ut i verden

Noe av det som er mest unorsk med Fribi som nystartet norsk selskap, er ambisjonene.

Fribi er er på ingen måte en tjeneste lagd kun for det norske markedet, noe både språklig utforming, men også holdninger og tankesettet til folkene bak vitner om.

Fribi i engelsk språkdrakt.
Fribi i engelsk språkdrakt.

Hvordan kommer man så fram til at ideen man har er for stor for lille Norge og klarer å kaste janteloven over bord for å satse stort?

Les også: YouTube satser på norsk teknologi

Hvordan skal det så tjenes penger?

Det uunngåelige spørsmålet til enhver startup, enten man liker det eller ikke, er hvordan man ser for seg at man skal tjene penger i framtiden.

Folkene bak FriBi bedyrer at inntjening og forretnings-modell foreløpig ikke er noe de fokuserer på. Kortene holdes foreløpig tett til brystet når temaet kommer opp, men lure smil forteller oss at dette også er ting gjengen har tenkt på. Det er viktig å ikke avsløre alt…

Her i NRKbeta synes vi det er veldig spennende og gledelig å se at det så smått begynner å røre seg også i det norske startup-miljøet og ser fram til å følge firmaer som FriBi framover og ut i den store verden.

Har du tips om en norsk startup som du mener vi burde se nærmere på?

Tips oss i kommentarfeltet!

8 kommentarer

  1. Morten Isachsen

    Stor takk for en fin fin artikkel av Marius og NRK Beta. Om noen av dere ønsker å gi feedback eller tipse oss om gode idéer eller forbedringer av Fribi, er dere hjertelig velkommen til å sende en mail til [email protected]. Slik liker vi. Gleder oss til å slippe ny versjon om kun kort tid. 😉

    Svar på denne kommentaren

    • Morten Isachsen (svar til Albin Aas)

      Vi vil definitivt lage Fribi for Android og andre platformer. Akkurat nå tror vi dog det er smart å utvikle til iPhone først, samt å gjøre dette så bra som overhode mulig, før vi utvikler på nye platformer. I en ideell verden skulle vi gjerne eksistert på alle mulige platformer fra første stund, men vi er enn så lenge bare noen få hoder som utvikler Fribi, og da begrenser det seg noe hvor mange ulike platformer det er hensiktsmessig og mulig å utvikle på samtidig. Vi går i disse dager i gang med utvikling av en helt ny webløsning, som gjør at alle kan bruke Fribi, uavhengig av hvilken mobil de har i lomma. Det tror vi blir bra som fy. Men for all del, Android står øverst på lista vår også. 😉

  2. Thomas Skavhellen

    Det er veldig gøy og inspirerende å se at flere norske selskap satser på egenproduksjoner.

    Vi i MottiMotti har laget apps og digitale kampanjer til mange kunder, men er i disse dager i gang med å lansere vårt første egenproduserte spill som etter planen slippes i November.

    Vi gleder oss til å se hvordan brukere tar oss imot 🙂

    Svar på denne kommentaren

  3. En annen norsk app (Android) innen «Collaborative Consumption» er SkyLib, som lar deg låne ting av venner og naboer. Brukerne selv lager et stort bibliotek ved å legge inn ting de er villige til å dele med mobilen. Bruker strekkodescanner til raskt å legge inn info om hver gjenstand.

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar til Morten Isachsen Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.