nrk.no

Se Clay Shirky snakke om sosiale medier

Kategorier: Det sosiale nettet, Internett, Media, Mobil, Nettkultur, NRK, NRKbeta & Streaming

Clay Shirky står på scenen og snakker foran et bilde som blant annet viser en stor rosa dametruse
Clay Shirky på NMD Spesial 2011 Foto Anders Hofseth NRKbeta, Creative Commons

Clay Shirky står på scenen og snakker foran et bilde som blant annet viser en stor rosa dametruse

Sosiale medier-guru Clay Shirky snakket for rundt 300 stykker på Nordiske Mediedager Spesial sist torsdag. NRKbeta fikk tillatelse til å ha en fotograf i salen og har fått legge ut opptakene. Dermed kan vi by på flere timer med eksklusive opptak. God fornøyelse!

PS: Foreløpig ligger videoen kun som Flash fordi kodemesteren vår var syk idag, men han klarer forhåpentlig å ordne med et html5-alternativ i løpet av helgen eller tidlig neste uke for dem som ikke har Flash.

Headlineren

Clay Shirkys presentasjon Social media: Insurgents and incumbents

Dette er hovedpresentasjonen, den som fikk nordiske medietopper og universitetsfolk til å fly til Bergen.

Q&A med Clay Shirky

Heidi «VamPus» Nordby Lunde intervjuet Clay Shirky og håndterte spørsmål fra salen. Vi har allerede klipt ut ett av svarene til saken Er Facebook blitt uerstattelig, men det er flere interessante betraktninger og utdypninger her. Vi som har lest litt Shirky fant nok flere gullkorn i Q&A’en enn i presentasjonen.

Det er et brudd på noen sekunder i det aller siste spørsmålet på grunn av bytte av disk på kamera. Beklager.

Oppvarmerne

Nordiske Mediedager inviterte to skandinaviske foredragsholdere som snakket om beslektede temaer – hvordan sosiale medier og samfunnet endrer hverandre. Førstemann ut var meg selv:

Anders Hofseth om Terrortwitter

Jeg snakket om prosjektet Terrortwitter, som vi allerede har skrevet endel om her på NRKbeta, blant annet i Bakom 244 034 terror-tweets og Følelsene etter terrorangrepene.

Nestemann på scenen var en trivelig Malmöværing, Måns Adler:

Måns Adler om Bambuser

Måns snakket om direktestreamingverktøyet Bambuser og kom blant annet inn på rollen det spilte i den arabiske våren – eller egentlig allerede høsten 2010.

Mer Clay Shirky på radio!

Og vi er slett ikke ferdige med Shirky ennå. P2-programmet Kurer kl 12:03 lørdag 5. november handler i sin helhet om Clay Shirky. Hør på det, enten på P2 på lørdag eller nå med en gang som podcast.

Ekstramateriale

Det er også endel biter fra radiointervjuet som ikke fikk plass i programmet, blant annet om hans forhold til Libya. Vi legger ut alt råstoffet fra intervjuet på NRKbeta om en uke eller to – må bare ordne noen andre greier først!

7 kommentarer

  1. Siden jeg selv har vært innvolvert med data, i 40 år, og kjenner utviklingen, så lurer jeg alltid på hva disse guruene bidrar med. De kommer med sine vyer, men tar aldri del i noe, som har skapt nye trender og industrier. Ja, selskaper har blitt startet fra ingen ting, og blitt de høyest kaptitaliserte i verden til tider – ikke av guruer. Og når en ser på historien til noen av disse selskapene, så var det ingen guruer, som skjønte noen ting, før de var ett faktum. Ta Google, på ett punkt ville de selge ut algoritmen for 1 million dollar, til en etablert søkemotor. Fikk avslag, så kom noen smarte «venture capitalists» inn. Så forteller guruene oss om historien.

    OG DE DRAR VERDEN RUNDT OG FORTELLER OSS HVA SOM VIL KOMME I FREMTIDEN? Verre, noen betaler for å høre foredragene deres. Det sitter noen guttunger, i USA, og de kommer til å skape fremtiden, som de har gjort siden Steve Jobs så mulighetene. Fredag gikk «Groupon» public for 20 dollar, sluttet godt over det. En annen amerikansk ungdom, og nå kopierer alle hva han gjorde. Store selskaper i varehandelen, så ikke denne ideen heller. Ikke guruer heller.

    En ung jente faktisk, skaffet seg en stall av folk som kan gjøre alt fra å sette sammen IKEA møbler, til annet husarbeid. Nå i mange byer, hvor publikum legger ut jobber, og de som er godkjent av henne, byr på slike jobber. Fikk ideen fordi hun hadde selv ett slikt behov. All utvikling kommer fra det kreative lag av befolkningen, de holder ikke foredrag, de prater ikke. De jobber i det stille med sin visjon. Sier de ett ord, kommer det en guru, og kritiserer. Som filmkritikere, som har slakter mange av de største klassikerne.

    Svar på denne kommentaren

    • Anders Hofseth (svar til Ole Årseth)

      Shirky snakket litt om akkurat dette i radiointervjuet. Han fortalte at det aller flest spør ham om, er hva kommer om fem år. Han sa han ikke hadde noe svar på det, men at han anbefalte å holde sansene åpne og følge med. Sånn sett er han kanskje ikke en av dem som snakker om hva som vil skje, men hva som nylig har skjedd og kan ha betydning. Fungerer for meg, men jeg forstår din skepsis.

  2. Viser til min kommentar ovenfor. Jeg skal vise til ett annet eksempel. Jeg var tenåring da Beatles slo igjennom, samme med Elvis, og mange andre store navn. Alle «guruer» lo av dem, særlig Beatles. For noen år siden hørte jeg på NRK Kulturnytt, fra en akademiker (guru) at Lennon og Mc Carthy var de største kunstnere i forrige århundere. Really?? Kultur «eliten» lo av dem, mens tenåringer så deres storhet med en gang, guruer brukte 30 år. NRK nektet å spille vår musikk, langt ut på 80 tallet. Var vi heldig spillte de den siste plata i Ønskekoserten for oss, jeg hørte på Radio Luxembourg. Og grunnen til at NRK fikk ut fingen, var at folk lyttet til NATO sin radio på Kolsås. Lytt aldri til guruer/ «eliten»!!!

    Svar på denne kommentaren

    • Øyvind Solstad (svar til Ole Årseth)

      Ole, så kritikken din handler om at noen mener noe om noe? Jeg syns det blir for ensporet for det var faktisk folk som syntes Beatles var fremtiden, og folk som spådde at Google kom til å bli digert, og folk som allerede første sommeren Facebook fantes mente dette kom til å bli digert.

      Så det du sier:

      «Og når en ser på historien til noen av disse selskapene, så var det ingen guruer, som skjønte noen ting, før de var ett faktum.»

      …stemmer kanskje for noen tilfeller, men er langt fra sannheten. Både framveksten av sosiale medier, søk, video på nett, blogging osv har mange av de som pressen kaller «guruer» spådd til store høyder lenge før det ble mainstream.

      Jeg lurer på om det egentlig ikke handler om vinklingen i media. Clay Shirky kaller seg ikke guru, og da jeg var i USA og hørte han der i mars var det ikke en sjel som kalte han det. Kanskje vi blir ydmyke og snodige her på berget når det kommer en fyr som faktisk har noe å fare med og som langt på vei har en godt fundamert begrunnelse for spådommene sine også?

  3. Øyvind Solstad

    Synes forøvrig det er et sunnhetstegn og kvalitetsstempel at han ikke vil spå fem år frem i tiden. For seks år siden hadde vi ikke Facebook i Norge og knapt hørt om bloggere. Så verden forandrer seg fort og det ville være idiotisk å komme med bombastiske spådommer så langt fram i tid.

    Svar på denne kommentaren

  4. Syntes innlegget til Ole Årseth var meget bra. Det er alltid interessant å lese hva som egentlig skjer/skjedde, og det er litt slitsomt med disse som flokker seg om guruene. Det er ikke helti samme gate, men Aftenposten har betalt en guru i dyre dommer for å legge om layouten i alle kanaler. Resultatet viser at de burde visst at han ikke var en publiseringsguru, men en tar-seg-godt-betalt-for-å-sette-det-opp-annerledes-med-mange-streker-guru.

    Når det er sagt, er det topp at nrk følger opp og rapporterer om det som rører seg.

    5 år er lang tid, men ikke så lenge at det er vanskelig å spå at da ser alle at facebook er en dinosaur som vil blø ihjel, og at alle norske mediehus er i alvorlige vanskeligheter.

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.