Nå er det lettere enn noen gang å bygge et avansert helikopter med god løfteevne og lekende enkel styring.
Oppdatering:
Første del av byggeloggen er nå klar.
Siden tidenes morgen har mennesket stirret på fuglene og drømt om å fly. Kommersiell flytrafikk har gjort drømmen mulig for mange av oss. Men de aller fleste sitter fremdeles bare på. Det er forbeholdt dem med lang og dyr utdannelse å føle friheten av å styre en maskin fritt i tre dimensjoner.
Men du kan få en smakebit. Det å ha kontroll på noe som svever fritt i luften er noe mange finner fascinerende. Om du så bare har følt en viss glede over å sende et papirfly ut fra et høyt hus bør du lese videre.
Da vi testet det morsomme lille 808-kameraet tidligere i høst var noe av det første som slo oss at vi hadde lyst å få det opp i luften. Og det gjorde vi. Med papirfly og modellfly.
«Helikopteret alle kan fly»
Dette ga mersmak, så jeg gikk hjem og satte i stand mitt gamle Lama V3 koaksiale helikopter. Kjent for å være et av de helikopterne som det er enklest å fly. Likevel ikke enklere enn at jeg stort sett har brukt en time eller to på reparasjon for hvert femte minutt med flyging.
Men nå måtte det frem igjen. Noen timer med reparasjon og jeg hadde det i luften. Denne gangen gikk jeg litt mer vitenskapelig til verks og prøvde å lære meg å kontrollere det skikkelig. Her er mine nybegynnertips:
1. Finn et vindstille sted med god plass
2. Sett helikopteret med halen mot deg
3. Få det minst en halv meter opp fra bakken
4. Øv deg på å holde det stille i luften med halen mot deg
5. Fortsett med øvelsene, hele tiden med halen mot deg
6. Når du mestrer dette skikkelig kan du begynne å dreie helikopteret og fly høyere
Ikke bra nok
Etter å ha fått litt kontroll på helikopteret festet jeg 808-kameraet på og tok en tur. Da så jeg fort at her måtte det mer kraft til. Lama-helikopteret klarte bare såvidt å løfte det lille 22-grams kameraet og vibrerer alt for mye. I tillegg tåler ikke Lama noen som helst form for vind. Ikke engang litt trekk.
Som dere ser på videoen fører all vibrasjonen til en ganske ekstrem variant av det som kalles «rolling shutter». Effekten fører til at det ser ut som om vi har filmet på et blafrende teppe…
Dessuten er et koaksialt helikopter en litt komplisert innretning. Mye tannhjul og finmekanikk.
Og tilhørende ganske tidkrevende reparasjonsarbeid.
Løsningen
Men så viser det seg altså at det finnes enklere, kraftigere og mer stabile greier der ute. Jeg husket plutselig å ha sett en veldig kul video som åpenbart hadde blitt filmet med en eller annen form for flygende dings. En video av noen som syklet i Hafjell.
Dessuten hadde våre flinke lesere allerede begynt å legge inn spennende linker til flotte videoer filmet fra luften på vår sak om 808-kameraet:
Begge disse videoene er filmet med såkalte multikopter. Rett og slett helikopter med mer enn to rotorer; Trikopter, quadkopter, hexacopter og oktokopter.
Takket være kombinasjonen av bedre batterier, bedre børsteløse motorer og billig styringselektronikk har denne typen farkoster blitt mer og mer populære de siste årene.
Spennende teknologiutvikling på mange plan.
Det slo oss at vi burde skrive noe om dette på NRKbeta. Mekanikk, elektronikk, programmering, aerodynamikk og sendeteknikk i skjønn forening. Og dette så såpass moro ut at vi uten tvil kunne være villige til å spe på arbeidsdagen med en god porsjon fritid også.
Bli med!
Eneste fornuftige måten å gripe det an på ble jo selvfølgelig å begynne byggingen av et Beta-helikopter. Og i en liten serie artikler fremover vil du få vite alt du trenger for å bygge ditt eget helikopter med fire rotorer. Eller mer korrekt: ditt eget quadkopter.
Vi har lagt vekt på at det skal kunne bygges på et vanlig stuebord uten mer verktøy enn det de fleste har hjemme fra før. Og prislappen ser ut til å ende på ca. kr. 1300,-
Som vanlig ønsker vi å gjennomføre dette sammen med leserne våre. Så dere må gjerne komme med innspill.
Vår første prototype er i luften og neste artikkel i denne serien blir en nøyaktig byggebeskrivelse.
Her er en smakebit:
Og for de spesielt interesserte kan jeg allerede nå gi noen enkle spesifikasjoner:
1. Styrt av en KK-kontroller fra HobbyKing.com
2. Rammen er laget av 15×15 furulister + litt kryssfiner
3. Cockpit er en lock&lock-boks
4. Børsteløse motorer og elektroniske hastighetskontrollere
Men fyr løs i kommentarfeltet. En byggelogg er åpenbar. Men hva mer vil dere se? Mer om det å lære seg å fly? Intervjuer med de mest profilerte personene i denne delen av hobbyverden?
Trond
Kva med å ta for seg dei systema som finnes der det monteres kamera og radiosendar i flyet slik at piloten kan styre flyet frå avstand men samtidig sjå på skjerm kor flyet er?
gowiththeshark.com/
Kevin Brubeck Unhammer
GPS killed the camera star? hackaday.com/2011/06/24/automatic-micro-copter-cameraman/
Kristian
Parrot AR.Drone (ardrone.parrot.com/parrot-ar-drone/en/) er et godt eksempel på et fiks ferdig Quad-kopter med innebygget videokamera. Styres fra en iPhone med gyroen i telefonen og du kan se live video på telefonen. Koster det dobbelte av den hjemmesnekrede løsningen, men funker som ei kule (vi har et på jobben).
Ola
Godt poeng av Trond. Point-of-view flyging innebærer et kamera som gir live video til briller med skjerm, i tillegg kan man kombinere head tracking med bevegelig kamera slik at at man bare snur på hodet for å se seg rundt i luften. Og alt lages på stuebordet! Veldig fascinert av dette.
Eksempel: youtube.com/watch?v=2UCdl_C3FPI
Finner videoer med FPV og head tracking fra 2007 så dette er nok gammelt nytt for de hardbarka entusiastene.
Eirik Solheim (NRK)
Ja. Det tok ikke lang tid før vi skjønte at FPV (First Person View) er neste trinn. Men vi tenkte å begynne enkelt. Så skal vi nok ta for oss FPV etter hvert.
Eirik Solheim (NRK)
Forøvrig er Hafjell-videoen i denne saken gjort med FPV.
Jon
Kombinasjonen av kryssfiner og mikrokontrollere er bare herlig.
Fokus på skalerbare løsninger er en god ting. Mikrokoptere er gøy i alle størrelser -og rimelige løsninger = mere gøy for flere.
Forøvrig er det verdt å nevne at det eksisterer lover og regler som gjelder alle former for luftfoto i dette landet.
Jon
For ordens skyld er det denne forskriften som gjelder: lovdata.no/for/sf/fo/to-19970106-0003-0.html
Privatpersoner kan søke direkte til NSM pr. epost.
Trond
Tenker selv å bygge en av disse kryssfiner variantene: blueskyrc.com/ og styre den med denne open source saken openpilot.org/ 🙂
Eirik Solheim (NRK)
Om du for tak i et coptercontrolkort så si fra. Da vil jeg vite hvor du kjøper. Virker veldig bra, og veldig vanskelig å få tak i for tiden…
Thomas
Dette forbudet gjelder hovedsakelig områder av nasjonalsikkerhet eller militær betydning.
Jon
Riktig det, men forskriften gjelder *all* bruk av flyvende sensorsystemer.
Hvis du for eksempel har tanker om å selge video eller stillbilder tatt på denne måten, bør du nok ha tillatelsene i orden.
Even
Dette er tull.
Det følger av § 3 sier at forbudet bare gjelder «områder, anlegg eller objekter hvor Forsvarets overkommando har fastsatt restriksjoner for slik fotografering mv».
Eirik Solheim (NRK)
For kommersiell bruk må du normalt ha lisens:
«Person som utfører ervervsmessig luftfotografering eller opptak med luftbårne sensorsystemer, herunder for presse- eller annet mediaorgan, skal normalt ha lisens for denne virksomheten.»
Tormod
Sjekk ut diydrones.com 🙂
Eirik Solheim (NRK)
Skal prøve å få med linker til alle de spennende prosjektene der ute i neste artikkel. diydrones, MultiWii, OpenPilot osv…
GPS-styring og flere sensorer må helt klart prøves ut en gang.
Øyvind
Diydrones ble startet av Chris Anderson som er redaktør for tidsskriftet Wired. På frivillig basis utvikles en autopilot basert på Arduino som kan brukes på modellfly, quadcopter og vanlige modellhelikoptre.
Prosjektet er i konstant utvilkling. Pt. kan autopiloten slås av/på med vanlig fjernkontroll og bl.a. fly mellom lagrede gps-punkter (følge en programmert rute). Data kan sendes tilbake til en bakkestasjon via trådløs forbindelse.
Kent
ArDrone finnes allerede og har fire rotorer og to kameraer, og styres fra iphone/pod/pad. Kan modifiseres til å bære et Hero GoPro Hd-kamera.
Eirik Solheim (NRK)
AR drone er veldig kul. Men koster litt mer og er litt vanskeligere å reparere enn noe man har bygget selv. Dessuten har den begrenset rekkevidde og mister litt av magien når du flyr mer enn 6 meter over bakken. Da mister noen av sensorene kontroll og du må korrigere mer selv. Men likevel, den streamer video, er full av avansert elektronikk og kan løfte en GoPro den også.
Ola
Må forresten nevne Panorama Hardanger:
panoramahardanger.no/
Noen veldig smarte og flinke folk som gjør næring av dette. Kjenner jeg er ganske misunnelig på dem!
Etoo
Høyner med falkeblikk.no.
Veldig, veldig kult helikopter. Løfter et speilreflekskamera, halvannen meter vingespenn. Har laget/satt sammen alt selv… Holder til i Sogndal, filmer ski og sport i tillegg til flyfoto og sånn.
Kristoffer
Videoen til Kings of Convenience er verdt å få med seg.
Kay Bærulfsen
Personlig synes jeg Tricopter‘et til David Windestål, en pioner innen UAV og FPV (Ikke glem å sjekk FPV-videoene han har på siden sin), er et spennende prosjekt. Det er nok hakket dyrere, og krever litt mer av den som bygger, men like vel overkommelig. Kanskje en lang og kald vinter og inspirasjon fra NRKBeta kan få meg til å bestille alle delene? 🙂
Eirik Solheim (NRK)
Han lager fine ting ja. Og veldig fine byggeguider. Vi bestemte oss for å begynne med en quad, da det er det absolutt enkleste å bygge (legg to pinner i kors). Så får vi se om vi blir fristet og lager en tri etter hvert…
Mats Taraldsvik
Spennende!
Hadde vært artig om man kunne eksperimentere litt med intelligens i disse, og/eller bruke de til et eller annet i tillegg til å «bare fly».
Hvor god løfteevne vil dette quadcopteret ha? Kan man få bedre telefon-/wifi-dekning ved å ha et repeater/antenne rett (og langt?) over seg, dersom man befinner seg et sted der det er dårlig dekning — eller en annen, sprø idé… 🙂
Eirik Solheim
Diydrones.com putter inn mye greier. GPS, avstandsmåler, kompass osv… Og du kan programmere løyper den skal kjøre i 3D på datamaskinen først.
Mats Taraldsvik
Interessant, takk 🙂
Thomas
Et lite obs. Jeg mener å huske at det er regler angående bruk av automatiske styringssystemer. F.eks hobbyrakketter med styringssystemer er forbudt, da det vil kunne bli klassifisert som missiler og av militær betydning. Kanskje noe av det samme gjelder her også?
Eirik Solheim (NRK)
Ja, dette er viktig. Og jeg skal prøve å få med så mye som mulig rundt lover, regler og sikkerhet. Men så lenge du flyr med visuell kontakt og styrer selv kommer du innunder vanlige regler for hobbyflygning.
Jan Robert
Når man ikke har bygget eller fløyet noe på 20 år, er et slikt lavbudsjett prosjekt midt i blinken. Det var uhørt å få til slike ting under en månedslønn før. Hurra for utviklingen! POV er veldig interessant, men jeg tror på enkle løsninger først.
Parkgjengere se opp!
Jonas
En foretingside til den som har kompetansen og tid:
Bygg et helikopter som er eksplosjonssikkert og tåler litt vind. Oljeselskapene bruker store resurser på inspeksjon av utstyr som krever å bygge store stillas eller bruke klatrere for tilkomst på plattformer. Send gjerne litt penger til meg når du blir millionær.
Fredrik Kilander
Her er det noen som har brukt et «Mikrokopter» til å løfte en Canon 550D, og i tillegg festet på en «FollowMe»-sak, som får flyvemaskinen til å følge etter en på wakeboard:
mikrokopter.de/ucwiki/en/PointOfInterest#Video_with_Wakeboarder
Martin Skogholt
sjekk ut Lasse Farstad som har tatt dette til neste steg! 🙂
lassefarstad.com/rox2
Daniel Gullbrå
Neste steg etter POV-modifisering kunne kanskje vore å leggja til ei EEG-hette og ei datamaskin, slik at personen kan styra tri-/quad-/hexacopteret med berre tankane, etter litt biofeedback-trening. Det er forsåvidt allereie gjort, men for vanlege coaxial-helikopter:
instructables.com/id/Brain-Controlled-RC-Helicopter/
Om ein då i tillegg sender videofeeden på eit par videobriller, er jo illusjonen av å faktisk fly so å seie komplett! 😀
kristoffer
skjønner ikke helt det med kk kontroller?? og hva man bruker til å kontrolere hvilken motor som yter hva?? kan noen forklare??
Eirik Solheim (NRK)
Alle detaljene kommer i neste artikkel. Der vil du få en full beskrivelse av betakopteret vårt, hvilke motorer du trenger og hvordan alt skal kobles sammen.
kristoffer
takker 😉 men hvet du når neste artikkel kommer?
Eirik Solheim (NRK)
Satser på å få den publisert i slutten av denne uken.
Anonym
[…] artikkelen jeg.. Teknisk revolusjon i luften Jostein Gjelstad – Horten – Condor Mfk – [email protected] – http://www.cmfk.no […]
Ben_E
Synes det skal gis kred til «Kaptein Kuk» fra Bergen. Han har gjort et stort arbeid og laget og programmert hovedkortet slik at «vanlige» folk klarer å fly disse farkostene.
Når det først skal fly fjernstyrte farkoster så er det viktig at dette gjennomføres etter de grunnleggende reglene for modellflyging. Fly aldri over andre mennesker f.eks. Dette syndes det mye mot. Om du går tom for batteri og styrter ned i en folkemengde og kutter en person opp i f.eks øynene… Er du forsikret mot dette?
Lær gjerne folk å lage quadd’er, men gi samtidig informasjon om hvordan slike farkoster opereres trygt. Er dere i tvil, ta kontakt med Norges Luftsportsforbund v. modellflyseksjonen.
Eirik Solheim (NRK)
Takk for to viktige innspill. Cred til Rolf Bakke og ikke minst et avsnitt om sikkerhet og grunnleggende fornuft! Skal få med begge deler når vi går videre i artikkelserien.
Sindre Skrede
Veldig kult! Dette må definitivt bygges! (Får bare håpe jeg får lønning snart…)
Har et helikopter jeg flyr litt med fra før av, og har blant annet festet GoPro på det for å prøve, men vibrasjonene er et problem når man ikke har gyrorigg samtidig. Målet er naturligvis å få festet f.eks. en 5D en gang i fremtiden, men da helst når jeg har blitt flink nok til å unngå ting som dette: i599.photobucket.com/albums/tt73/sinwin/crash.jpg
Skeptisk
godt gammeldags harddiskoppheng av gummistrikk fixer mye av rs-problematikken.
Sindre Skrede
Det har du rett i. Burde prøve å fikse noe sånt, i alle fall til GoPro.
Olaf
Kan noen lage en shoppinglist? Jeg har aldri drevet med noe særlig av dette, og har lyst til å bygge meg et helikopter. Noen anbefalte radiokontroller? Budsjettrammene er stramme!
Eirik Solheim (NRK)
Som det står i saken: komplett byggebeskrivelse i neste artikkel. Den vil også inneholde en liste over utstyret du trenger og forslag til nettbutikker som selger det.
Carl
Tenkte selv på å starte et trikopterprosjekt, men jeg har også gått veien fra helikopter (uten stor suksess foreløpig), og vil gjøre de riktige valgene på neste multikopter. Følger dette prosjektet med stor interesse 🙂
ps: kunne gjerne tenkt meg at dere la mye vekt på gode løsninger for kameramontering (stabilitet/ vibrasjonsdemping/ løsninger for arm og prop ut av bildevinkel osv).
Tor
Spennende prosjekt. Dette skal jeg følge med på.
Jeg drev og en gang i tiden med radiostyrte modællfly, så det er ikke umulig dette blir neste prosjekt.
Jeg har et noen andre tips litt på siden av dette prosjektet, men litt i samme ånd.
DIY 3D-printer prosjekt:
http://www.reprap.org
Gratis parametrisk 3D design/tegne-verktøy fra Autodesk:
http://www.123dapp.com
Grafisk programmerings miljø for DSP og (Robot)styrings systemer:
dsprobotics.com/
Det finnes også mange andre alternativer til sistnevnte som er gratis men neppe så lett å lære og komme i gang med.
Med disse to programmene, DIY elektonikk og en selvbygget 3D-printer kan man bygge masse spennende ting.
Vegar
Ja, en artikkelserie om hvordan man bygger en RepStrap og senere en RepRap hadde vært fantastisk. Dere må veldig gjerne også lage en utvidet artikkel om bygging og bruk av MakerBot utover den korte dere laget fra CES2010 (nrkbeta.no/2010/01/11/ces2010-skal-det-vaere-en-3d-print/).
Liker at dere gjør stilige prosjekter som dette. Keep up the good work! 🙂
Christoffer Steinsvåg
Spennende at dere går igang med slike prosjekter!:0) Multicopter har blitt ganske «mainstream» forstår jeg, sjekk ut den voksende aktiviteten på http://www.fpv.no -norges beste kilde for info om fpv generelt samt masse multicopter byggetråder.
Jeg har selv holdt på med tricopter og quadrocopter i et par år nå og prøvd å legge ut nyttig info på min blogg christoffer.iflogg.com/
Sjekk også ut min deleliste til quadrocopter christoffer.iflogg.com/2010/10/quadrocopter-deleliste/
Jeg bruker utelukkende KK controller da disse er enkle, billige og flyr godt. Utfordringen for meg er mangel på autoleveling (slipp stikkene og den retter seg opp). Har derfor ikke våget å fly med dyrere kamera enn GoPro HD Hero ennå :0) Man må fly MYE fpv for å få dette i fingrene, noe jeg ikke har satt av tid til ennå..
Gleder meg til neste artikkel i denne serien!:0)
Eirik Solheim (NRK)
Takk. Din blogg var faktisk en av inspirasjonskildene da vi satte igang… 🙂
Christoffer Steinsvåg
Det var hyggelig å høre! 🙂
Odd-Håkon Bye
Hei, jeg lurte på om dere kunne lagt ut en liste over alle de elektriske komponentene, link til nettbutikk eller nøyaktig navn på alle delene dere kjøpte inn.
Vi fikk nemlig lov å ha dette som prosjekt på skolen 🙂
Takk 😀
Eirik Solheim (NRK)
Kult skoleprosjekt! Ja, liste og byggeinstruksjoner kommer i neste artikkel. Sansynligvis litt senere denne uken.
Odd-Håkon Bye
Juhuuuuuuu 😀
Erling Myrland
Hadde vært kult å fått ett kamera av litt bedre kvalitet ombord. Feks. GO Pro HD, eller enda bedre: Speilrefleks med skikkelig kvalitets optikk. Jeg laget en video tidligere i sommer med GO pro Chase cam hengende etter paraglider:
vimeo.com/29843354
GO pro under quadcopter hadde nok blitt veldig bra!
Eirik Solheim (NRK)
Ser du nøye på bildet øverst i denne artikkelen skimter du en GoPro på toppen av BetaKopter… Testet og funnet godkjent. BetaKopter løfter GoPro uten problemer. 🙂
Fredrik Kilander
Lenger oppe linket jeg til noen som hadde festet en EOS 550D under et modellhelikopter, og i dag så jeg denne:
vimeo.com/30255067
(De henger en RED Epic i et modellhelikopter… Gale gale mennesker)
edit: Og der så jeg at den allerede var linket til to ganger 🙂
edit2: Denne var jo en lur sikkerhetsgreie (selv om jeg aner ikke hva den gjør med flyegenskapene)
http://www.maclife.com/files/u310631/parrot-ar.drone-11-620×465.jpg
Christoffer Steinsvåg
Vår koreanske venn selger slike sett i sin nettbutikk kkmulticopter.kr/index.html?modea=vieweng&mc_selected=MultiCopter&sc_selected=Others&…
Han selger fine rammer og slikt til en grei pris, men KK kortene hans er jeg litt negative ting om.
Thor Åge Eldby
Denne videoen fra ETH Zürich er den mest imponerende bruken av multikopter som jeg har sett:
youtube.com/watch?v=3CR5y8qZf0Y
Pettercam
Med et motion-capture-system og noen datamaskiner i bakkant som tracker og beregner flygemønsteret til Quad-ene til enhver tid så er det imponerende ja, men dessverre er nok dette ganske vanskelig, om ikke umulig, i manuell mode…
Øyvind Løkling
Kult at dere skriver om quadcopters. Noe for en TV reportasje med tiden og?
Fint om dere tar med noen gode råd angående sikkerhet for de som måtte ønske å prøve seg. Tenker da spesielt på håndtering og lading av lipo batteriene, samt gode vaner som å ha propellene av om man skal gjøre tester/endringer av HW. Det går som oftest bra, men kan få alvorlige konsekvenser når noe først skjer. De selvbygde quadene er farligere enn f.eks Ar.Drone siden propellene er både større og stivere.
KK kontrolleren er bra for akrobatikk – for de som ønsker å fikle med elektronikken og software for auto-leveling, gps etc kan jeg anbefale de arduino-baserte open-source prosjektene som diydrones / ardupirates / aeroquad. Selv vil jeg anbefale aeroquad.com – godt miljø på forumet, og koden ligger på github (github.com/AeroQuad/AeroQuad).
McDurf
Dette var stilig! Har testet FPV med fly før, men det ble for vanskelig for meg. Dette ser ut som det er mer tilgivende for nybegynnere.
Skal definitivt lese den komplette artikkelen og prøve meg. 🙂
Trond K
Se et oktokopter løfte en Red Epic vimeo.com/30255067
Per
Artig lesning.
Noen med et litt høyere budsjett har bygget et octocopter og koblet på et RED Epic kamera: vimeo.com/30255067
Svein-Inge
Kan også anbefale FPV.no
Viktige punkter jeg har kommet frem til i multicopter verden er.
-Bygg noe som du ikke er redd for 🙂
-bruk KK kontroller drit litt i autosatbilisering og slikt,
– Lær deg og fly, de som blir gode i FPV har stort sett erfaring fra modellfly eller helikopter fyking.
Jeg flyr mest med tricopter rcexplorer.se har uten tvil den beste guiden på og bygge en billig og god tricopter.
Eirik Solheim (NRK)
Og om du skulle lure: nettsiden din har også vært en inspirasjon da vi begynte på dette lille prosjektet. Fint med alle dere som deler erfaringer.
Slik bygger du ditt eget quadkopter – del 1
[…] samme måten som et vanlig helikopter, men er mekanisk enklere og lett å reparere. Dere har fått bakgrunnshistorien, vi har bygget et og deler nå erfaringene og […]
Eirik Solheim (NRK)
Da har jeg postet første del av byggeloggen: nrkbeta.no/2011/10/13/slik-bygger-du-ditt-eget-quadkopter-del-1/
Slik bygger du ditt eget quadkopter – del 2
[…] har fått litt bakgrunn og er ferdig med byggetrinn 1. Så nå er det på tide å få quadkopteret i […]
Christian Løverås
Kanskje gammelt nytt, men her er et Red Epic med åtte propeller.. Omcopter: Flying Epic: vimeo.com/31252441
| Rena Music and MediaRena Music and Media
[…] ca 1200 kr og tok ca 10 timer å bygge. For mer info og nærmere beskrivelse av dette, sjekk ut Sjekk ut Eirik Solheims beskrivelse her! This entry was posted in Digital Medieproduksjon, Music Management, Musikkproduksjon, […]
Sa hei til intetanende elg – Web Guiden | Web Guiden
[…] Les også: Teknisk revolusjon i luften […]