nrk.no

Full gass fra Facebook

Kategori: Det sosiale nettet

Facebook vil gi deg muligheten til å fortelle mer...
Facebook vil gi deg muligheten til å fortelle mer…

Facebook Timeline kommer til en Facebook-profil nær deg.
Facebook Timeline kommer til en Facebook-profil nær deg.

Det har lenge vært snakk om en kraftig Facebook-oppgradering. For et par uker siden begynte da også ting å skje. Live-ticker, Spotifyintegrasjon og kraftigere styring av hvem man publiserer hva til, via en forbedring av listefunksjonaliteten.

For de fleste av Facebooks 800 millioner brukere (Sept 2011) framstår nok disse endringene som revolusjonerende og omfattende nok i seg selv. Reaksjonene på både Spotify-integrasjonen og den svært så detaljerte Live-tickeren har ikke latt vente på seg.

Sannheten er at dette bare er en liten smak av hva som kommer.

Det er Facebooks totale omlegging av den enkeltes profilside som er den virkelige forandringen for Facebook i den kommende tiden. Noen har allerede fikset til seg den nye profilen ved å følge 8 mer eller mindre enkle skritt.

For de resterende millionene av brukere vil Facebook Timeline dukke opp i nær framtid, enten man måtte like det eller ei.

Facebook Timeline i detalj.

Facebook fra din egen personlige tidenes morgen
Facebook fra din egen personlige tidenes morgen

Mange har som sagt allerede fått sin profil konvertert over til den nye Facebook Timeline. At de såkalte «early adopters» søker og trakter etter alt som er nytt overrasker vel ingen.

Hva reaksjonene blir når massene i nær framtid blir tvunget over til en tidslinjestyrt profil, gjenstår å se. For det er en ganske revolusjonerende og kraftig endring vi står ovenfor. Den største og mest betydningsfulle endringen er at all den informasjonen vi har lagt inn i det sosiale nettverket, nå blir svært mye mer tilgjengelig for alle.

Bildene fra fyllefesten i 2008, de bitre statusoppdateringene dine til ex-kjæresten i 2007 og den noe ivrige statusmeldingen med skamskryt til storfilmen «When In Rome» fra 2010, har alltid vært der, men det krevdes tålmodighet og tid for å scrolle seg tilbake til det.

Nå er det så definitivt slutt på akkurat det. Med et klikk kan man hoppe tilbake til et gitt årstall og måned, for å så se hva man foretok seg i sitt eller andres digitale liv akkurat da. De fleste vil nok bli overrasket over hvor mye informasjon som faktisk er lagt igjen av en gjennomsnittlig Facebook-bruker – i den grad en slik finnes.

Artikkelfortatterens Facebook i 2007. Jeg var tilsynelatende på fylla på julebord, dro en practical joke på kontoret og postet en hel rekke bilder.
Artikkelfortatterens Facebook i 2007. Jeg var tilsynelatende på fylla på julebord, dro en practical joke på kontoret og postet en hel rekke bilder.

Det mest iøynefallende med den nye profilen er muligheten for å legge inn et coverbilde. Dette er et slags bannerbilde, som vil dekke hele toppen av profilen din, og gjør at det er lettere å gi profilen din et sterkere personlig uttrykk.

LES MER: 10 Facebook Timeline Designs That Will Blow You Away[Mashable]

Facebook ser likevel ikke ut til å ha gått i MySpace-fella hva design angår, der alt etter hvert bare ble et latterlig rot og kaos – mye takket være frie designmessige tøyler for hvermannsen.

Rett under cover-bildet har man nå fått to viktige menyvalg. «Update info» og «View Activity».

Under førstnevnte kan du oppdatere all info som har med din egen profil å gjøre, mens du under «View Activity» får en privat oversikt over alt du har foretatt deg i Facebook-universet. Her kan du også enkelt slette ting du måtte angre på.

Activity Log
Activity Log

Oversikten over venner, bilder og «likes» er her som før, om enn noe mer sentralt plassert enn tidligere. Nytt er menyvalget «Maps». Her får du all din plasserbare aktivitet på Facebook plassert utover et kart.

Alle bilder, check-ins og statusoppdateringer som inneholder geo-posisjon, kan nå enkelt beskues i kart-modus.

Kartvising av Facebook-aktivitet
Kartvising av Facebook-aktivitet

Gjennom hele den nye Facebook-profilen følger nå en tidslinje i høyrekolonnen som gjør at du enkelt kan navigere deg fram og tilbake i tid, mens alt av innhold som du måtte velge å vise fram ligger spredt nedover profilsiden din i kronologisk rekkefølge. Alt pent pakket inn med små «fliker» som viser hvor i tidslinjen dette hører hjemme.

Ved første øyekast kan det hele virke litt rotete, men med litt tilvenning synes vi det fungerer overraskende godt.

En reise er nå et av mange alternativer du kan legge inn i din timeline.
En reise er nå et av mange alternativer du kan legge inn i din timeline.

Nytt er det også at man nå får muligheten til å legge inn nye typer hendelser. Der man tidligere kun kunne legge inn statusmeldinger, bilder og check-ins, har Facebook nå åpnet for et aldri så lite hav av muligheter.

Hva med å legge inn en jobb du har hatt, militærtjenesten din, barn, kjæledyr, kjære som har gått bort, info om når du flytta, kjøpte et hjem, fikk ny samboer i kollektivet, kjøpte ny bil, reiste et sted, brakk et bein, ble operert, ble frisk fra en sykdom, eller rett og slett fikk lappen.

Facebook vil gi deg muligheten til å fortelle mer...
Facebook vil gi deg muligheten til å fortelle mer...

Facebook har lagt opp alle disse, samt muligheten til å lage egne eventer som ramler på plass i ditt digitale liv.

Enorm gjennomføringskraft

Facebook er verdens desidert største sosiale nettverk med sine 800 millioner brukere (Sept 2011). Desidert størst er de også hva bruk angår blant befolkningen i Norge, med en dekningsgrad blant tenåringer på 93% daglig bruk.

LES MER: Blogger og debatt er mest av alt et tenåringsfenomen

Til tross for, eller kanskje på grunn av, sin dominerende posisjon ligger ikke Facebook på latsiden. Siden starten i 2004 har de konstant fornyet, forbedret, forverret, endret og endret tilbake funksjonalitet og utseende på nettstedet. Ser vi på et screenshot av Facebook fra 2007 ser det noe gammeldags og utdatert ut.

Facebook profil fra 2007
Facebook profil fra 2007

LES MER: http://prowler.uk.to/2011/06/a-history-of-facebook-designs-part-1/

Gjennom en nesten uforståelig innovasjonstakt har de klart å holde andre sosiale nettverk på god avstand. Google er de som har prøvd hardest på å hente inn forspranget, men de har på ingen måte lykkes i stor skala med sin Google+.

Suck it up! Get used to it!

Facebook Timeline er ikke offisielt lansert ennå, men diskusjonene har ikke uteblitt blant de som allerede har skaffet seg tilgang. Noe annet er kanskje ikke å forvente. Når verdens største sosiale nettsted endrer på noe så drastisk som din personlige profilside, dytter de millioner av brukere fra det kjente og ut i det ukjente.

Det ukjente skremmer jo som alltid vannet av de fleste.

Mange av endringene Facebook har gjort opp gjennom tiden har gått på bekostning av personvern, og ved flere anledninger har de måttet gå tilbake på konsepter de har dyttet på folk. De aller fleste har imidlertid vært med på å sette en ny standard for hva vi bruker nettet til, og hvordan vi forholder oss til deling av innhold.

Morsomt, iallefall for meg, å se at det første jeg gjorde på Facebook var å Like NRKbeta :)
Morsomt, iallefall for meg, å se at det første jeg gjorde på Facebook var å Like NRKbeta 🙂

Reaksjonene vil garantert komme når Facebook Timeline rulles ut til alle, noe Facebook nok er klar over. Timeline har av Mashable blitt beskrevet som «Facebooks biggest gamble yet», og ses av skeptikerne på som bare nok en måte Facebook kan hente inn informasjon om deg, for i neste runde å kunne «selge» deg ting via enda smartere reklamebannere.

Historisk sett har klagingen på endringene hos Facebook sjelden ført til noen store endringer. Vi tør gjette at det vil det ikke gjøre denne gangen heller. Med 93% dekning blant tenåringer, har man råd til å miste en og annen indignert 40-åring som velger å melde seg ut fordi man synes det rett og slett har blitt litt for mye av «det gode».

Her på bruket både liker og misliker vi nyvinningen. Generelt sett er det de som i utgangspunktet ikke bruker Facebook så aktivt som misliker, mens de av oss som bruker Facebook svært aktivt, liker det vi ser.

Personlig liker jeg det mest fordi ting har blitt ryddigere og mer oversiktlig. Det er fullt mulig å gå gjennom profilen sin og «rydde» litt før man publiserer den, men nå vet vi iallefall hva av informasjon som ligger hvor.

Akkurat det har vært litt vanskelig å finne ut av på den gamle Facebook-profilsiden.

PS: Er du ikke overbevist enda lar vi Don Draper gjøre et siste forsøk, mens vi andre tar diskusjonen i kommentarfeltet 😉

42 kommentarer

  1. eddy jacobsen

    SÅ BRA!!! – tenk all desinformasjonen som verden for vite om oss smarte mennesker som er overlykkelige over at et slikt viktig VERKTØY som Facebook, eksisterer som vår hjelpende hånd. Og politiets, for all del; den brukes flittig til å fange diverse elementer…

    BY THE WAY – noen forsøker også å få FB nedlagt, ser man denne YouTuben…

    youtube.com/shutfacebookdown

    Svar på denne kommentaren

  2. Tror jeg kommer til å gjøre om facebook-profilen min til å være omtrent like minimal som linkedin-profilen. Jeg har ikke noe behov for å konkurrere over hvem som har best eller mest begivenhetsrikt liv, eller dele alt med alle. Det lille jeg bruker FB til disse dager er å kommunisere med enkelte jeg kjenner som nå nærmest kun kan nås via denne masete nettsiden.

    Svar på denne kommentaren

  3. Det er rett og slett imponerende hvor mye tid og plass media bruker på facebook. Det kan vanskelig unnskyldes med antall brukere, da aktører innen media nettopp har bidratt til dette antallet, gjennom gratis-reklame for nettverket i utallige artikler. Jeg har en mistanke om at den gjennomsnittlige journalist (hvis noe sånt fins) er mer enn gjennomsnittlig imponert over facebook. Faktisk så imponert at journalisten ikke klarer å se at han/henne er nærmere å være en markedsfører enn journalist. Det seg være om NRKbeta skriver om det også: Er dette informasjon om teknologi og internett, eller annonsering for ett av mange sosiale nettverk på internett?

    Svar på denne kommentaren

    • Øyvind Solstad (svar til Nilsen)

      800 millioner bruker Facebook. Det er Norges mest brukte nettsted, over 50% større en VG. Hvorfor skulle man IKKE skrive om det?

    • Som jeg nettopp nevnte: Fordi omtalen media har gitt er en av de største grunnene til det store antallet brukere. Og jeg skrev da ikke at de ikke skulle skrive om facebook. Mitt ene poeng var at jeg syns det skrives for mye om facebook i nyhetsmediene. Mitt andre poeng var at mange ikke helt har skjønt hva facebook (eller internett) er, pga sin beundring over nettverket. Et annet, men veldig aktuelt eksempel på det: Både under «the Arab spring» og ved demonstrasjonene som foregår i vesten nå fokuserer mediene på hvordan demonstrasjoner sprer seg ved hjelp av internett og sosiale medier. Det kalles således for ting som sosiale nettverk-bevegelser, bevegelser drevet frem av sosiale nettverk osv. Er det oppsiktsvekkende at en bevegelse benytter seg av det mest effektive kommunikasjonsmiddelet som fins? Eller er det bare media som tar tak i de enkleste sammenhengene som er lettest å generalisere inn i en tilsynelatende logisk tankegang?

    • Anders Hofseth (NRK) (svar til Nilsen)

      «Fordi omtalen media har gitt er en av de største grunnene til det store antallet brukere» – er du sikker på dette?

      Det hadde selvsagt vært artig om media hadde hatt denne makten, men jeg er redd ikke engang Pravda i glansdagene kunne fått folk til å frivillig tilbringe evigheter på Facebook – daglig. Hadde vi onde manipulatorer i NRKbeta hatt denne makten, ville vi nok heller prøvd å hypnotisere folk til å bruke våre egne kanaler. 😉 Forklaringen er nok dessverre så prosaisk at folk er på Facebook fordi vennene deres er der…

    • «onde manipulatorer i NRKbeta» er dine ord, ikke mine. Men du gir et godt eksempel på enkel generalisering i media ved å vise til at det er så enkelt som at folk er på facebook fordi vennene deres er der. Selvfølgelig er det også en av de størst grunnene. Men mener du det er den eneste? Sa jeg medias omtale var den eneste? Og når det angår mediemakt: Jeg regner med du kjenner til teoriene om allmektige, avmektige og mektige medier? Etter hva jeg forstår ser du på mediene som mer eller mindre avmektige. Riktig? Jeg for min del ser på de som mektige: De påvirker ikke samfunnsdeltakernes tankegang direkte, men er virkelig med på å sette dagsordnen i samfunnet. Er ikke det velkjent for personer som jobber innen media? Skremmende isåfall.

    • Nilsen (svar til Nilsen)

      Forresten er vel det at media har makt til å påvirke også en særs prosaisk forklaring, selv om media selv fokuserer lite på den. Ta en kikk på hva som er å lese om dette innen litteratur fra samfunnsfag og medievitenskap.
      Til slutt: et kjapt søk på Retriever viser at media omtalte facebook over 10 000 ganger både i 2010 og 2011. Til sammenligning ble myspace nevnt 480 ganger i 2010 og 192 ganger 2011. Har dette ingen innvirkning på bruken av disse sosiale nettverkene?

    • Inger-Marit (svar til Nilsen)

      Ang. Retriever: Fra 2004 til 2007 ble MySpace omtalt «bare» 3800 ganger i norsk media. Likevel var det verdens største nettsamfunn.

    • Norsk media – verdens største nettsamfunn. Ser du ikke noe problematisk ved å sammenligne det? Har du noen tall på den internasjonale dekningen av myspace?

    • Inger-Marit (svar til Nilsen)

      Nå var det vel du som dro frem medias dekning av Facebook og MySpace i første omgang. Jeg bare bidro med tall som er relevante for de årene MySpace’s popularitet kunne sammenlignes med Facebook. (som du unnlot å ta med i innlegget)

    • Det stemmer at det var jeg som dro den sammenligningen først. Jeg påpekt feilen i din sammenligning av dekning i Norge, og brukerantall på global basis.
      Kikker du litt lenger ned på siden her ser du at jeg har tatt med de tallene du referere til også nå.

    • Anders Hofseth (NRK) (svar til Nilsen)

      [Denne kommentaren er et svar til Nilsens kommentar som starter
      «Forresten er vel det at media har makt til å påvirke også en særs prosaisk forklaring, selv om media selv fokuserer lite på den.»]

      MySpace var vel relativt dead in the water allerede før 2010?

      Dersom du ser på salget av dampmaskiner, herrehatter eller tannkremen Stomatol i forhold til mediedekningen av disse, kan det hende du vil se at omsetningen av disse varene går ned og at mediedekningen parallelt minker. Det beviser dog ikke at det er vognen som skyver hesten.

    • Hehe sant det angående myspace. Men likevel, Facebook ble nevnt 28803 fra 2001 til 2011, myspace 3132 ganger. Men selvfølgelig forklarer ikke dette i seg selv nedgangen. Blant annet vil sikkert de fleste si at facebook er bedre enn myspace. Og før den kommer: Jeg sier dermed ikke at det er media som har fått folk til å mene det.
      Og du har helt rett. Eksemplet du gir beviser ingenting. Ei heller motbeviser. Salg av varer avhenger av ganske mye mer enn mediedekning.

    • Inger-Marit (svar til Nilsen)

      «Mitt andre poeng var at mange ikke helt har skjønt hva facebook (eller internett) er, pga sin beundring over nettverket»

      La meg gjette: Facebook og internett er bare manipulative verktøy styrt av mektige kommersielle aktører, media og statsmakter, laget kun for å føre oss bak lyset, tjene penger på oss og holde den virkelige sannhet skjult? 🙂

    • Det må du gjerne gjette, men det var nå ikke poenget mitt. Jeg mente heller at internett er et så nytt fenomen at vi ennå ikke helt har skjønt mulighetene med det. Samtidig er vil full av beundring over det. Mente ikke å rette dette kun mot journalister, men mot oss som samfunnsdeltakere generelt. Jeg tror vi kommer til å se tilbake på vårt syn på internett med et smil om noen år.
      Ellers er jeg forbauset over at det jeg skriver synes å bli tatt som svært kontroversielt, og tydeligvis som nærmest konspiratoriske tanker som kommentaren til Inger-Marit antyder. Jeg skriver på bakgrunn av egne erfaringer og hva jeg har studert, ikke på bakgrunn av løs synsing om konspiratoriske maktforhold.

    • Anders Hofseth (NRK) (svar til Nilsen)

      [Denne kommentaren er et svar til Nilsens kommentar som starter «“onde manipulatorer i NRKbeta” er dine ord, ikke mine.»]

      Slik jeg forstår media, er noe av poenget med dem at de forenkler: For å absorbere verden 1:1 behøver man ikke mediene som et mellomlag for å dra ut det vesentlige.

      Jeg mener kanskje ikke at det at folks venner (og andre de er interessert i) er på Facebook er det eneste som drar folk dit og holder dem der, men jeg mener nok det er den vesentligste attraktoren.

      Medier er etter mitt syn ikke avmektige, men påvirkningskraften du ser ut til å tillegge mediene i «Fordi omtalen media har gitt er en av de største grunnene til det store antallet brukere» ser jeg på som en konspirasjonsteori uten særlig substans.

    • Jeg er helt enig i at media skal og må forenkle. Det må vi alle hele tiden i det daglige liv. Derav kategorier som snill, ond, sikker, usikker osv. Men forenklinger og generaliseringer må også ha en hvis nøyaktighet for å kunne benyttes. Det er ikke alltid tilfellet.
      Etter hva jeg skjønner må det være det at jeg omtaler medienes dekning som en av de største grunnene, og ikke som en av grunnene, som gjør at du oppfatter uttalelsen min som konspiratorisk. Riktig? Er du enig i at de har hatt en viktig rolle i utbredelsen av facebook, eller er dette også konspiratorisk?

    • Anders Hofseth (NRK) (svar til Nilsen)

      Jeg tror media har hatt en relativt liten rolle i Facebook’s utbredelse.

      Men spør gjerne også folk du kjenner og stoler på som er på Facebook om hvorfor de selv mener de er der. Viser det seg at andelen som peker i retning media er lav, kan det hende du har en konspirasjonsteori i hendene.

      Forøvrig: Dersom media skulle vært en viktig Facebook-driver burde vel ikke gruppen som bruker media minst (altså kidsa) vært gruppen som er mest på Facebook og omvendt? 😉

    • Jeg skal spørre folk jeg. Vet selv hvorfor jeg har benyttet meg av facebook: Så godt som alle jeg kjenner var der, samt et overveldende fokus både i medier og blant venner på dette sosiale nettverket.Med andre ord ser jeg både den grunnen du vektlegger, og den grunnen jeg vektlegger. Som du ser er det ikke noe motstridende i perspektivene våre.Men de er forskjellige.
      At konspirasjon hele tiden trekkes inn, er igjen forbausende for meg. Jeg kan ikke se logikken i at hvis mange vektlegger viktigheten av venner på facebook, er det et bevis på at en tanke om at media har vært viktig i facebooks utbredelse er konspiratorisk.
      Jeg ser ikke helt at det siste spørsmålet ditt er relvant i en kontekst der samfunnsdeltakere påvirkes av både andre samfunnsdeltakere og omgivelser, der i blant mediene. Og det er da svært mange som ikke er «kids» som er på facebook?

    • Nilsen (svar til Nilsen)

      Det er morsomt hvordan dere angriper detaljer i det jeg skriver. Jeg er veldig for at en skal være nøyaktig, men syns en skal være det selv før en angriper andres unøyaktigheter.
      Jeg har først og fremst ytret to meninger:
      1. Medias dekning av facebook har vært viktig i utbredelsen av den. Derfor har media til tider fungert som et annonseringsverktøy for facebook.
      2. Vi har ikke helt klart å skjønne omfanget av og egenskapene ved internett som et kommunikasjonsverktøy fordi dette er et relativt nytt fenomen i historisk sammenheng.
      Mot disse påstandene får jeg beskyldninger for å være konspiratorisk, mene at vi lever i et nærmest totalitært samfunn og mene at media har en påvirkningskraft fordi aktørene innen media er onde.
      Det er desverre altfor fristende å avslutte dette forsøk på en diskusjon, med en like usakelig kommentar som deres avsporinger:
      Ta dere en bolle.

    • Anders Hofseth (NRK) (svar til Nilsen)

      Kan godt være vi har latt oss forvirre litt av formen din, det er lettere å se hva du mener når det setter det opp slik.
      1) hovedsaklig uenig
      2) hovedsaklig enig

      En bolle høres bra ut. Tar en tur i kantinen.

    • Ja, struktur og nøyaktighet er en god oppskrift på så mangt. Hindrer avsporinger på mange måter det. 🙂
      En tur i kantina høres lurt ut.

    • Vebjørn (svar til Nilsen)

      Media bruker spalteplass på Facebook fordi folk leser om det. Av samme grunn dekker VG og Dagbladet Apple presentasjoner av nye produkter. Ihvertfall de mediene med reklame (dvs alle unntatt NRK) er avhengige av mange trykk på en sak for å få reklame inntekter. Folk vil lese og leser saker om Facebook og Apple, derfor brukes det stor plass på disse. Hadde sakene med Facebookrelatert innhold derimot ikke generert trykk hadde de ikke skrevet så mye om det… Enkelt og greit, media skriver om det vi leser og trykker oss inn på…

  4. Denne modige gamblinga på ei revolusjonerande nyvinning minner om då Jordan i si tid skrapa all den gamle designen sin. Plutselig ein dag var butikkhyllene fyllt kun med tannbørster med bøyelig skaft! Innslag i dagsrevyen og greier, der du fikk lære at når skaftet bøyde seg, betydde det at du børsta for hardt.

    Det var månge som ville ha dei gamle børstane tilbake. Folk er som kjent redd for det ukjente. men i dag har Jordan nær 93% dekning i heile noregs befolkning. Jordan satte en ny standard og «alle» er innom børsten minst ein gong om dagen. Ikkje minst, alle får no sanntids feedback frå børsten om pusseteknikken sin. Med denne formidable innovasjonskraften har Jordan hold konkurrenter som Oral+ frå livet og vil truleg fortsette å gjere det!

    Svar på denne kommentaren

  5. Jeg har ingen mening om timeline ennå, men synes det høres spennende ut. Det jeg derimot IKKE er så glad i, er den nye nyhetsfeeden. Jeg er vel det vi kan kalle en SVÆRT aktiv facebookbruker, til glede og forargelse for mange venner.

    Men takket var topphendelser/nylige hendelser/tidligere hendelser-inndelingen går jeg nå glipp av MANGE statusoppdateringer fra venner som jeg liker å kommentere med, evnt smugkikke på.

    Ser at det også slår inn den andre veien, da jeg plutselig får mye mindre respons på mine egne oppdateringer enn tidligere.

    Noen som vet om det er mulig å gå TILBAKE i tid, på samme måte som folk nå hopper frem i tid for å få tyvstarte med timeline?

    Svar på denne kommentaren

    • Inger-Marit (svar til Inger-Marit)

      Har fått tips om at jeg må gå inn på hver enkelt venn og trykke «abonner», samt sette det til høyeste nivå, men selv om jeg bare har rett i overkant av 300 venner, høres det unødvendig tungvint og tidskrevende ut…

    • Gjorde det slik jeg: La inn alle vennene mine inn i «Nære venner», slo «Nære venner» sammen med «Venner», og får nå opp ALT fra alle mine venner og tror at de også får alt fra meg… og samtidig kan jeg redigere hele gruppa hva jeg ønsker eller ikke ønsker å se fra dem; som f.eks spillaktivitet og slikt…

    • Eg har det motsatte problemet men same likevel. Eg har så få vener (på facebook ja) at eg gjerne vil ha absolutt alt av alle. For meg er all filtrering eit onde.

      «abonner» skal ein passe seg på forresten. Eg måtte slå det av fordi det spamma den vesle blå globusen oppe til venstre

  6. Har man mye gammelt skrafs man ikke ønsker å dele med andre er det enkleste å slette profilen og deretter opprette en ny. Husk å kopiere vennelisten så du enkelt kan sende venneforespørsler.

    Svar på denne kommentaren

  7. Prøver å forstå facebook, men klarer det ikke.

    Bruker en russisk side som er mange ganger bedre. Alt er instinktivt, veldig oversiktlig, klikker du på noe, skjer det du mente skulle skje, etc.

    Delete dukker opp overalt, absolutt full kontroll, etc. Tror du må bruke russisk eller engelsk, har ikke sjekket det )))

    http://www.vkontakte.ru

    Svar på denne kommentaren

    • Futuristen (svar til McDurf)

      ..og facebook er en nettby-kopi vi ikke trenger?

      Facebook er bare en amatørmessig start på hvordan slike sider blir en gang i fremtiden.

      Siden jeg nevnte er mange ganger bedre enn Facebook, men likevel ikke i nærheten av hvordan en slik side kan være.

    • Anders Hofseth (svar til Futuristen)

      For de fleste er nok Facebook først og fremst et interface, det er hvem som er i den andre enden som teller.

      Og er mesteparten av vennene dine brukere av en russisk Facebook 2.0, funker det sikkert greit å bruke det istedet. Men å overbevise dem man ønsker kontakt med – og deres nettverk (og deres nettverks nettverk) om at fordelene er så store at de bør flytte til vkontakte i stedet … jeg tror det er en oppoverbakke.

    • Hensikten var bare å illustrere et poeng om hva facebook egentlig er, i forhold til hva det kunne vært og en liten antydning om hva som vil komme i fremtiden. Det var mange som mente nettby var superbra og dynget det fullt av innhold og brukte masse tid…. De tok feil alle sammen. I hvert fall i forhold til hvordan det kan være og hvordan det vil bli i fremtiden.

      På en skala fra 1- 100 ligger facebook et sted mellom 1 – 2. Det er selvsagt vanskelig å tro før du ser hva som kommer.

  8. NRKs sandkasse for teknologi og nye medier sto det i linken hos google. Det syntes jeg hørtes spennende ut, men etter å ha sett meg litt rundt ble jeg ganske skuffet.
    For å være mindre misvisende, og å unngå at sånne som jeg som ikke er målgruppen forviller seg inn hit, kunne dere kansje forandre det litt? Feks.
    «NRK: Lisensfinansert informasjonskanal for visse/noen amerikanske selskap»

    Svar på denne kommentaren

    • Stoffer (svar til Lime)

      «Never argue with an idiot. He will drag you down to his level, then beat you with experience.» – Mark Twain

  9. Fin artikkel, artig diskusjon.

    Trodde aldri at mediefolk skulle innta posisjonen med å påstå at media ikke har så mye makt :).

    Generelt vil jeg vel si at medias makt oftere er overvurdert enn undervurdert. Folk leser mye aviser i Norge, men troverdigheten til dem er på bånn…

    Det som virkelig betyr noe er hva venner sier og gjør – og hvor de er. Om en konsert er bra, kan like gjerne avhenge av hvem du er sammen med som hvem som spiller…

    Og i dette bildet er det forsåvidt interessant hvordan facebookbekjente påvirker hverandre.

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar til Ott Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.