nrk.no

La oss snakke, iPhone

Kategori: Mobil

iPhone 4S kommer med 1080p videostøtte. Foto: Scanpix/Afp/Kevork Djansezian
iPhone 4S kommer med 1080p videostøtte. Foto: Scanpix/Afp/Kevork Djansezian

Manesjen er den samme. Den mørke draperte bakveggen. Den store scenen. Gigantskjermen med Keynotes. De forventningsfulle tilhørerne. Spotlighten på Scenen. Det eneste som er byttet ut er sirkusdirektøren selv.

Apple har sagt vi skal snakke enten om iPhonen, med iPhonen eller kanskje både om og med.

Apple CEO Tim Cook presenterer iPhone 4S. Foto: Scanpix/Afp/Kevork Djansezian
Apple CEO Tim Cook presenterer iPhone 4S. Foto: Scanpix/Afp/Kevork Djansezian

Når verdens høyest prisete selskap presenterer en ny utgave av sin smarttelefon, iPhonen, over et år etter at versjon fire så dagens lys, lytter alt fra teknologipresse til bestemødre lydhørt. Ryktene har svirret i månedsvis. Ingen ting har denne gangen lekket fra teknologigiganten.

Så langt var det altså intet nytt fra vestfronten.

iPhone 4S

Det har som sagt vært mange spekulasjoner og rykter om hva vi kom til å få se under kveldens pressekonferanse. At det var en ny versjon av selskapets populære iPhone som skulle presenteres har i lang tid vært hevet over enhver tvil. Selv på den lett kreative Apple-ryktebørsen.

Og det ble da også iPhone 4S og ikke iPhone 5 som så dagens lys i dag. En skuffelse vil de nok si, de mange som gikk og håpet på nytt design og utforming fra Apple.

Apples Philip Schiller foran sliden som med ikoner viser nyhetene i iPhone 4S.
Apples Philip Schiller foran sliden som med ikoner viser nyhetene i iPhone 4S. Foto: Scanpix/Reuters/Robert Galbraith

Den nye iPhone 4S har samme utforming som forgjengeren iPhone 4. Den kommer med Retina Display som sin forgjenger, og har de samme fysiske målene.

Innmaten er imidlertid oppgradert og telefonen kommer nå med en A5 dual core prosessor, noe som gir den 2X raskere CPU og opp til 7X raskere grafikkhåndtering.

Også batteriet på telefonen skal være kraftig oppgradert, og den kan nå tilby åtte timer med samtaletid på et 3G-nett, seks timer med internett-surfing på 3G og ni timer på Wi-FI, ti timer med videoavspilling og 40 timer med musikkavspilling.

Apple har også satt opp telefonen slik at den skal kunne sende og motta data på to forskjellige antenner, noe som i teorien skal gi dobbelt så rask nedlasting av data.

Telefonen er utstyrt med et åtte megapixel kamera, noe som gjør at den har 60% flere pixler enn kameraet i forgjengeren iPhone4 med en oppløsning på 3264×2448. Kameraet er også utstyrt med ansiktsgjenkjenning, den har fått 26% bedre auto hvitbalanse, og oppstartstiden er redusert til 1,1 sekund, men påfølgende 0,5 sekunder mellom hvert bilde.

iPhone 4S kommer med 1080p videostøtte. Foto: Scanpix/Afp/Kevork Djansezian
iPhone 4S kommer med 1080p videostøtte. Foto: Scanpix/Afp/Kevork Djansezian

På videofronten støtter telefonen nå opp til FullHD (1080p), med innebygget bildestabilisator og støyreduksjon.

Det er nå bygd inn støtte for både GSM og CDMA i telefonen, noe som i praksis betyr at den kan brukes over hele verden, og at Apple kan produsere en og ikke to fysiske telefoner som tidligere.

Telefonen kommer i 16GB, 32GB og 64GB og vil koste henholdsvis $199, $299 og $399 med en 2 års bindingstid med operatører i USA.

Slippdato er 14 oktober i US, Kanada, Australia, UK, Frankriket, Tyskland og Japan. I Norge og de aller fleste andre Europeiske land må vi vente til 28. oktober før telefonen er i salg.

iPhone 4 og iPhone 3GS vil fortsatt være i salg, men nå kun i 8GB versjoner. iPhone 4 til få en prislapp på $99 i USA, mens iPhone 3GS vil gis bort med bindingstid.

Update: Norske priser har nå ramla på plass hos Apple.no:

iPhone 4, 8GB:  3.990,00 NOK

iPhone 3GS, 8GB: 2.890,00 NOK

 

Siri

Som forventet på ryktebørsen er telefonen utstyrt med noe Apple har valgt å kalle Siri. Tanken er at du ved å trykke inn og holde menyknappen skal få tilgang til Siri, som er en slags personlig assistet som du kan stille de spørsmålene du måtte ønske til.

iPhone 4S kommer med stemmestyring
iPhone 4S kommer med stemmestyring. Foto: Scapix/Afp/Kevork Djansezian

Under demoen fra scenen viste Siri hvordan man kan få satt vekkeklokken ved å fortelle telefonen «Wake me up tomorrow at 6am», hvorpå telefonen responderer med «Okay, I set it for 6am.»

Den samme demoen svarer på spørsmålet «How’s the NASDAQ doing today?» og «Find med a great greek restausrant in Palo Alto». Telefonen kan også spørres om alt fra hvordan kalenderen ser ut, til hvordan det ligger ann i innboksen din.

Også besvarelse av meldinger, oppsett av avtaler i kalenderen, huskelapper, musikkavspilling, diktafon-inntaling og wikipedia-oppslag foregår ved hjelp av stemmestyring. Tjenesten skal fungere i en beta-versjon når telefonen kommer, men skal ha evnen til å «lære» og bli bedre med tiden.

Foreløpig støttes Engelsk, Fransk og Tysk, men Apple lover at flere språk er på trappene.

Det er vanskelig å anslå hvor bra Siri faktisk fungerer før man har fått testet det skikkelig. At det ikke fungerer på norsk er selvsagt et stort minus, men er teknologien implementert halvparten så godt som ved Apples demo, er dette noe vi iallefall vil ta imot med åpne armer og teste.

Både den nåværende stemmestyringen i iPhone4 og hos Android bærer preg av en teknologi som vil mye, men som på langt nær er så moden som de fleste entusiastene vil ha det til.

Ny iPod Nano

Nye versjoner av iPod Nano med softwareoppgradering av iPod Nano softwaren med utvidede muligheter for å registrere løping og gåing, samt 16 nye varianter av klokkefunksjonen i den lille spilleren.

En versjon med 8GB minne til $129 og en versjon med 16GB til $149.

Update: Norske priser:

8GB : 999,00 NOK

16GB: 1.190,00 NOK

Ny iPod Touch

Nye versjoner av selskapets iPod Touch musikkspillere er også rett rundt hjørnet.

Spilleren kommer i følgende versjoner: 8GB versjonen til $199, 32GB til $299 og 64GB til $399.

Slippdato er 12. oktober

Update: Norske priser:

8GB: 1.490,00 NOK

32 GB: 2.290,00 NOK

64 GB: 3.090,00 NOK

Find My Friends

En ny tjeneste har fått navnet «Find my friends», og lar deg, på samme måte som du nå kan finne ut hvor din iPhone eller iPad befinner seg, også finne de av vennene dine som har åpnet for dette via deres iOS-enheter. Du har også muligheten til å dele din posisjon med vennene dine for en avgrenset tidsperiode.

Det ser ut til at noen iallefall har tittet på funksjonaliteten som finnes i programmer som Glympse

Slippdato for iOS5

Scott Forstall, Senior Visepresident for iPhone Software hos Apple på scenen ved Apples hovedkvarter i Cupertino
Scott Forstall, Senior Visepresident for iPhone Software hos Apple på scenen ved Apples hovedkvarter i Cupertino

Det tidligere annonserte iOS5, Apples neste versjon av sitt mobiloperativsystem, har fått en slippdato: 12. oktober 2011.

Hvordan gikk det med Tim Cook?

Tim Cook hadde ingen enkel jobb i dag. Å presentere Apple-produkter etter Steve Jobs, må vel i beste fall være som å hoppe etter Wirkola. Cook gikk da også på scenen og introduserte seg selv foran et fulltallig pressekorps med den lett spøkefulle settning: «This is my first product launch since being named CEO. I’m sure you didn’t know that.»

Tim Cook på scenen. Foto: Scanpix/Paul Sakuma
Tim Cook på scenen. Foto: Scanpix/Paul Sakuma

Mye av mystikken og auraen rundt Apples lanseringskalaser har vært knyttet til den tidligere sjefen Steve Jobs.

Til tross for at den nye sjefen ser ut til å foretrekke svart langermet skorte og ikke høyhalsa svart pologenser, blir han beskrevet som noe mer subtil enn forgjengeren av Engadget som satt i salen og liveblogget under arrangementet. Det er åpenbart at mye er forsøkt bevart i selskapets «Steve Jobs»-ånd, selv om den nye sjefen hadde en langt mer tilbaketrukket rolle, og overlot mye av presentasjonen av de ulike produktene til folk under seg.

Det berømte «Reality distortion field’et» som Apple har vært eksperter på under Steve Jobs er noe tonet ned, selv om ryktene og hypen i forkant av denne lanseringen som vanlig har vært  skrudd opp til elleve.

Det ble ikke noe revolusjon denne gangen, men en edruelig oppgradering av en eksisterende telefon, noe som i dagens smarttelefon-marked er helt nødvendig for å holde tritt med konkurrentene.

Hva stemmestyringen er verdt lover vi å komme tilbake til så fort vi får kloa i et eksemplar og får testet for egen maskin.

Ferdig snakka iPhone for i dag!

 

 

 

 

 

29 kommentarer

  1. Ser at norske priser er lagt ut på apple.no nå slik at dere kan oppdatere det for alt utenom 4S!

    Er det bare jeg som synes at priskuttet på iPhone 4 med 8gb ikke er mye å skryte av? Korrigert for mindre minne har den ikke blitt spesielt mye billigere. Og med tanke på mengden apps som en kan kjøpe blir 8gb litt lite.

    Svar på denne kommentaren

  2. Nok en oppskytt pressekonferanse med minimal nyhetsverdi, men som omhandler oppskytte produkter, som gis masse gratisreklame fra medieaktører som gikk rett på limpinnen nok en gang. Skal de aldri lære? (Ære være Apple for deres mediestrategi).

    Svar på denne kommentaren

    • Marius Arnesen (NRK) (svar til Janne)

      Det må du jo gjerne mene.

      Men rent journalistisk ville det også vært veldig rart om vi ikke dekket en pressekonferanse fra verdens mest verdsatte selskap som slipper en mobiltelefon, som svært mange nordmenn har og bruker, en gang i året.

      Jeg kan imidlertid også være enig i at det ikke var veldig spennende denne gangen her.

      En helt ordinær oppdatering, men størrelse og dominans gjør, enten vi liker det eller ikke, at Apple er viktige i dagens teknologiske virkelighet.

    • Eivind (svar til Janne)

      Nå har det seg sånn at Apple har definert for en hel verden hva en smarttelefon er og bør være. Derfor er det naturligvis mer interessant å høre hvilke nye innovasjoner Apple har kommet med da dette, tro det eller ei, vil påvirke alles fremtidige smarttelefoner.

      Eier selv kun iPod Nano av Apples produkter, sånn at det var sagt.

    • Janne (svar til Eivind)

      Nå var jo litt av poenget her at det ikke var noen innovasjoner denne gangen, …og heller ikke har vært det på en god stund.

  3. Apple er ikke viktigere enn det vi gjør dem til. Ja de er høyt prissatt (for høyt, etter min mening), men de har ikke vært ledende teknologisk. Det de har vært flinke til er markedskommunikasjon og design. Akkurat det som skapt Nokias suksess på 90-tallet. Men det øker fallhøyden i neste omgang, jf. igjen Nokia.

    Ja, En Apple-lansering gir at det er svært nærliggende å omtale det. Og at det på mange måter er forventet at ma gjør det. Men det er journalistisk sentralt da å si at denne lanseringen av 4S, og ikke 5, var en «bummer», og at det stiller kravene desto høyere neste gang!

    Svar på denne kommentaren

  4. Saknar info om evt endringer av chassis. Iphone er vel kjend for å ha ymse svake punkt. Er desse utbetra?
    Tenkjer då spesielt på skjermar som knuser lett, og chassis som ikkje held støv og fukt ute.

    Svar på denne kommentaren

  5. Med apple appdeveloper-,selger- og serviceerfaring vil jeg si at denne oppdateringen er kjedelig og lite innovativ. Jeg kunne aldri tenke meg å bruke siri der jeg stort sett er med telefonen min i offentligheten uansett. Jeg har hatt iOS 5 beta helt siden den kom, og har funnet ut at iOS egentlig er et ganske «barnslig» OS, med alt for få tilpasningsmuligheter. Har skaffet meg en BlackBerry 9900 som har blitt nesten som en åpenbaring for meg. Jeg anbefaler dere i nrkbeta å kikke på den! =)

    Liker bloggen deres!

    Svar på denne kommentaren

  6. «Medienes troverdighet er avhengig av et klart skille mellom redaksjonelt stoff og reklame/sponsing. Publikum skal være trygg på at det redaksjonelle stoffet springer ut av en selvstendig og uavhengig journalistisk vurdering, og at innhold og presentasjon er uten bindinger til utenforstående interesser.

    Tekstreklame oppstår når produkter og kommersielle interesser blir eksponert eller positivt omtalt på redaksjonell plass ut fra andre hensyn enn uavhengig og kildekritisk journalistikk.»
    (nj.no/no/Journalistikk/Etikk/Tekstreklameplakaten/)

    Jeg hadde forventet mer av NrkBeta. Seriøst.

    Svar på denne kommentaren

    • Marius Arnesen (NRK) (svar til Magnus)

      Heisann!

      Det er hyggelig at du ønsker å opplyse oss om Tekstreklameplakaten. Den er vi imidlertid svært bevisst og klar over fra før.

      Det at du i praksis sier at vi her omtaler iPhone 4S «ut fra andre hensyn enn uavhengige og kildekritisk jouranlistikk» er i utgangspunktet en relativt drøy påstand å servere, og jeg lurer på om du kan være konkret på hvor i artikkelen du mener vi bryter med Tekstreklameplakaten.

      Vi omtaler Apples årlige slipp av iPhonen fordi vi vet at dette er en nyhet som angår svært mange, ikke minst blant NRK.no’s brukere, hvor en relativt stor andel av våre brukere faktisk benytter seg av et Apple-produkt i mobilsegmentet (Tallene i tabellen er for alle klienter mot NRK.no, ikke bare mobile)

      OS % clients

      iOS (iPad) 3,90 %
      iOS (iPhone) 2,36 %
      Android 0,82 %
      iOS (iPod) 0,13 %
      Java Pla…icro Edition 0,07 %

      Windows 80,45 %
      MacOS 9,28 %
      Linux 0,77 %
      Ubuntu 0,26 %

      unknown 1,84 %

      Vi har her, som i alle andre artikler, ingen andre motiver og hensikter med det vi skriver om, enn å på best mulig måte våre leser om hva som er nytt og på hvilken måte vi tror dette vil ha innvirking på den digitale hverdagen vi lever i.

    • Anders Hofseth (NRK) (svar til Marius Arnesen)

      En liten utdyping av tallene Marius bruker: kilden er TNS Scores, september 2011.
      Tallene er for alt nettinnhold NRK er involvert i.

      Ettersom mye av mobiltrafikken til yr.no skjer via yr-app’er og denne trafikken ikke telles i vår statistikk, ser trafikken fra mobilplattformene iPhone og Android lavere ut i totalen enn de gjør om vi holder yr.no ute av regnestykket:

      OS % clients

      iOS (iPhone) 4,06 %
      iOS (iPad) 3,86 %
      Android 1,37 %
      iOS (iPod) 0,25 %
      Java Pla…icro Edition 0,11 %

      Windows 76,77 %
      MacOS 10,33 %
      Linux 0,70 %
      Ubuntu 0,24 %

      unknown 2,15 %

    • «Vi har her, som i alle andre artikler, ingen andre motiver og hensikter med det vi skriver om, enn å på best mulig måte våre leser om hva som er nytt og på hvilken måte vi tror dette vil ha innvirking på den digitale hverdagen vi lever i.»

      Etter å ha lest teksten på ny, har jeg vanskeligheter for å tro dette er ikke er sagt mot bedre viten. Jeg hevder selvfølgelig ikke at dere er korrupte, kjøpt og betalt – men at dere har trådd grundig feil når det gjelder å sørge for at «presentasjonsformen må være slik at stoffet ikke oppfattes som reklamebudskap.»

      Dersom målet var å ivareta journalistisk integritet, ville dere publisert en meningsbærende artikkel med selvstendig vinkling – eventuelt med en lenke til pressemeldingen der ‘specs’, priser og slippedato er omtalt. En presentasjon av denne typen er noe man til vanlig må betale for å slippe til med – eller man tilbyr motytelser.

      Det jeg som leser ser, er en oversettelse av en engelsk pressemelding. I detalj. Uten redaksjonelle vurderinger over hodet. Vil 26% bedre hvitbalanse ha innvirkning på den generelle leserens fremtidige digitale hverdag? Neppe.

      Jeg forstår noe har gått galt når det beste argumentet for at dette er en sak (besøksstatistikken) ikke er del av teksten, men først dukker opp i kommentarfeltet. Selv om jeg må medgi at jeg gruer meg til nest Microsoft-lansering, der teksten med besøksstatistikken til grunn vil være 16-20 ganger så detaljert.

      Samtidig setter jeg selvfølgelig stor pris på at dere deltar i kommentarfeltet. Og jeg ville neppe latt meg provosere noe om jeg ikke allerede hadde et positivt inntrykk av NrkBeta. Kanskje nettopp derfor ville det også vært OK om dere gikk litt i dere selv, så dette an om et par dager og vurderte litt selvkritikk.

      Sett utenfra er det nemlig vanskelig å ikke oppfatte dekningen av en PR-jippo som et pinlig eksempel på, ja nettopp, tekstreklame.

    • Marius Arnesen (NRK) (svar til Magnus)

      Vel… jeg tror kanskje du ikke helt skjønner helt hvordan hvordan ting er skrudd sammen her, så jeg skal forsøke å forklare deg hvordan jeg som journalist har tenkt rundt denne saken.

      Først: Når Apple slipper en ny telefon, noe de stort sett bare gjør en gang i året er dette, firmaets størrelse og dominans i teknologiverden tatt i betraktning, noe som så til de grader har nyhetens interesse at vi, og de andre store medier i verden velger å dekke dette redaksjonelt.

      NRKbeta er en teknologiblogg, og har følgelig et av fokusene våre på teknologi. Det er mulig det ikke appellerer til akkurat deg, men specs som skjermstørrelser, prosessorhastigheter, hvitbalanse og gigabytes er noe som opptar og interesserer oss kraftig. Så selv om dette bare ser ut som en oppramsing av fakta for deg (eller det du tilsynelatende velger å tolke som tekstreklame) er det verdifull informasjon for de mest teknologinteresserte som følger NRKbeta.

      Den ene delen av journalistikken rundt teknologi går derfor ofte ut på å gå gjennom og tolke specen for leseren, som forsøkt i artikkelen ved å samenligne det man nå får, men hva man tidligere hadde. I dette tilfellet var den største forventningen til specen knyttet til design og fysisk utforming. Større skjerm? Tynnere telefon? Høyere skjermoppløsning?

      Pris og tilgjengelighet er ofte det andre folk etterlyser og er nyskjerrige på. Litt drevet at «Når kan JEG får en ny gadget» og «Kan jeg få den FØR alle andre». Derfor velger vi også å fortelle hva den vil koste, både i USA og Norge, noe som også sier noe om hvordan vi nordmenn ligger ann rent kostnadsmessig i forhold til feks USA. Bør du handle i Norge eller vente til juleshoppingen i USA?

      Å blande inn hvor mange det er som bruker Apple-produkter i Norge for å «forklare» hvorfor vi skriver saken i utgangspunktet, er noe jeg over hode ikke ser som relevant, og det er tatt med i kommentaren for å forsøke å understreke nyhetens interesse i et slikt slipp for akkurat deg.

      Jeg ser fortsatt ikke at du peker på noe som helst som jeg kan være enig i at er i nærheten av tekstreklame.

      Artikkelen innholder, som den ofte gjør når man skriver om teknologi, en liste med det nye produktets spesifikasjoner, samt tanker og analyser rundt hvordan vi tror produktet blir mottatt og vil fungere.

      Dette er overhode ikke noe oversettelse av en engelsk pressemelding. Det fantes ikke noe slikt på det tidspunktet da artikkelen ble publisert.

      Verktøyene for å følge med på et produkt-slipp i USA som ikke tilbyr streaming, er, med mindre du er på plass i San Fransisco (Noe vi ikke var), ulike liveblogger og twitter.

      Så kjapt produktet blir tilgjengelig for oss, vil vi forsøke å teste de nye funksjonene, og fortelle hvordan disse fungerer og oppleves first-hand.

      Ja. Artikkelen forteller deg hva Apple kommer med, men den sier da også tydelig noe om en generell skuffelse rundt hva som ikke kom.

    • Janne Bjørgan (svar til Marius Arnesen)

      Interessant diskusjon!

      Jeg er på en måte enig med dere begge. Artikkelen er ikke ren tekstreklame, men den hadde blitt bedre hvis den hadde vært noe mer kritisk og kanskje sammenlignet iPhone 4S med andre produsenters nylige eller forestående slipp, eller reflektert litt mer over 4 vs. 4S. Hvorfor har de ikke giddet å gjøre chassiet og skjermen mer robust for eksempel? Det sitter jeg og lurer på nå.

      Har bare lest gjennom saken en gang, men jeg fikk ikke inntrykk av at du var spesielt skuffet. Heller at du la deg på en slags ‘dette var da tross alt ikke så verst’ holdning.

      Tekniske detaljer mener jeg alltid er viktig, spesielt når de forklares slik som det gjøres her. Det er jo faktisk de som har svært mye å si for produktet som helhet, og ‘operativsystemet’ får dere jo ikke tatt en titt på enda side Apple ikke vil dele noe som helst.

    • Trond M. (svar til Magnus)

      Er du sikker på at du er helt objektiv når du nå beskylder NRK for å drive reklame for Apple, eller kan holdningen din være farget av at du er generelt negativ til Apple? Eller har du klaget på dette på andre produkter/selskaper NRKBeta har presentert også?

  7. Det er faktisk en fyr som heter Dag Kittlaus som var med på å starte Siri i 2007 og var CEO til de ble kjøpt opp av Apple. Før det jobbet han i Telenor bl.a. Ikke at det betyr at Siri har noe som helst med Norge å gjøre… men kult at nordmenn har suksess i Silicon Valley.

    Svar på denne kommentaren

  8. gleder meg til alle skal prate til fonen sin overalt … nei trokke det.

    fenomenet ‘å prate til dingser’ er noe jeg ikke skjønner. ihvertfall ikke til daglig bruk. passer bedre i en privat setting, med en dings som ikke er i hånda.

    Svar på denne kommentaren

  9. iMessage

    Etter å ha testet iOS 5 en liten stund virker det som iMessage blir prioritert foran SMS på de kontaktene mine som bruker iOS 5 (på iPhone). Hvordan fungerer dette når en kontakt har en ikke-iOS-telefon samt en iPad/iPod med iOS 5? Vil meldinger da automatisk sendes som iMessage (til iPad/iPod), eller kan man kunne velge at det skal sendes som SMS til denne kontakten (uten å måtte 1; fjerne epost fra kontaktinformasjonen, eller 2; skru av iMessage på iPhonen) ?

    Svar på denne kommentaren

  10. NRK Lydverket » En duett med «Siri»

    […] teknologi fører til nye sanger, og det tok ikke lang tid fra Apple lanserte den personlige assistenten «Siri» på iPhone 4S til noen hadde funnet ut at hun var perfekt til en aldri så liten […]

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar til Johan Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.