nrk.no

Thomas Dolby: Musiker med sans for internett

Kategorier: Internett & Musikk og lyd

spillskjerm på en iPhone med ordet "POISONED"

Thomas Dolby i antikk lærhjelm med sveisebriller på hodet og lykt på siden av hjelmen. I bakgrunnen solpaneler.

Thomas Dolby, kanskje mest kjent for She Blinded Me With Science, som klatret til 5. plass på Billboardlisten i 1982, er en musiker som er flink til å utnytte teknologi og internett. Han er også en musiker av typen det er interessant å lese wikipediaartikkelen om. Blant ting man kan lære der, er at den tidlige karrieren hans ble finansiert av at han bidro med synth på Foreigner’s Urgent og Waiting for a Girl Like You og at han har vært musical director for TED siden 2001. I mitt hjem er han mest kjent for å ha overprodusert Prefab Sprout’s smellvakre Steve McQueen-album

Men altså Thomas Dolby og nettet:

I marvel at the new landscape of the music business – distribution via the Internet and recording technologies I barely dreamed of when I started out.

Thomas Dolby i pressemelding

Et medium med ubegrenset plass

Dolby kan synes å være glad i detaljer. Han deler dem gjerne med sitt publikum. Han bruker nettstedet sitt til å formidle hvordan ting er gjort, lage podcasts der han svarer på spørsmål fra publikum eller forteller om treverket i den antikke livbåten som er blitt studioet hans.

The making of

NRKbeta ble begeistret for denne serien i tre deler, der han gjør en «disseksjon, eller post mortem som enkelte vil kalle det» av sangen 17 Hills – blant annet hvordan han valgte å regissere gitaristen Mark Knopfler:

Part 1 looks at how we recorded the 17 Hills backing track, and overdubbed fretless bass and pedal steel. YouTube-lenke

Part 2 focuses on the day I spent with Mark Knopfler doing the guitar parts, and how to give direction to a demigod.
YouTube-lenke

Part 3 talks about Ethel, Natalie MacMaster, and how I came up with the song in the first place. YouTube-lenke

En ny dimensjon til det å spille et album

YouTube-lenke

Men blog og podcast er ikke nok. Det nyeste albumet til Dolby fikk på starten av sommeren et tilhørende onlinespill – A Map of the Floating City. Vinnerne av spillet blir invitert til en hemmelig one-off-konsert, der Thomas Dolby spiller musikken fra ‘A Map Of The Floating City’ i sin helhet.

Thomas Dolby is to Steampunk what Iggy Pop was to Punk

Amanda Palmer

…og å spille en single

Singelen Toad Lickers fra det siste albumet hans ble også sluppet som iPhone-spill, der han ifølge presseskrivet hadde hatt en viktig hånd med i spilldesignet:
spillskjerm på en iPhone med ordet "POISONED"

Hva tenker dere; styrker disse tingene musikken hans, eller kommer det i veien?

4 kommentarer

    • Anders Hofseth (NRK) (svar til Jan Omdahl)

      La oss si at den er ganske mye produsert, da. Det kan anføres at Paddy McAloon 20 år senere så et behov for å spille inn sangene på nytt uten vegg-til-veggteppet til Dolby.

      Den er uansett favoritt-Prefab Sproutalbumet mitt, så helt galt kan det ikke ha vært.

    • Joar Rasmussen (svar til Jan Omdahl)

      Steve McQueen er favoritt-Prefab albumet mitt også, akkurat _på_grunn_av_ produksjonen til Thomas Dolby. Faktisk var hele motivasjonen min for å klikke inn på denne saken nå (egentlig ikke tid til å lese den..), å protestere på at du kalte plata overprodusert. Mye produksjon er det ingenting galt med, hvertfall ikke når det er så fantastisk gjort som i dette tilfellet!

Legg igjen en kommentar til Jan Omdahl Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.