Thomas Dolby, kanskje mest kjent for She Blinded Me With Science, som klatret til 5. plass på Billboardlisten i 1982, er en musiker som er flink til å utnytte teknologi og internett. Han er også en musiker av typen det er interessant å lese wikipediaartikkelen om. Blant ting man kan lære der, er at den tidlige karrieren hans ble finansiert av at han bidro med synth på Foreigner’s Urgent og Waiting for a Girl Like You og at han har vært musical director for TED siden 2001. I mitt hjem er han mest kjent for å ha overprodusert Prefab Sprout’s smellvakre Steve McQueen-album…
Men altså Thomas Dolby og nettet:
I marvel at the new landscape of the music business – distribution via the Internet and recording technologies I barely dreamed of when I started out.
Et medium med ubegrenset plass
Dolby kan synes å være glad i detaljer. Han deler dem gjerne med sitt publikum. Han bruker nettstedet sitt til å formidle hvordan ting er gjort, lage podcasts der han svarer på spørsmål fra publikum eller forteller om treverket i den antikke livbåten som er blitt studioet hans.
The making of
NRKbeta ble begeistret for denne serien i tre deler, der han gjør en «disseksjon, eller post mortem som enkelte vil kalle det» av sangen 17 Hills – blant annet hvordan han valgte å regissere gitaristen Mark Knopfler:
Part 1 looks at how we recorded the 17 Hills backing track, and overdubbed fretless bass and pedal steel. YouTube-lenke
Part 2 focuses on the day I spent with Mark Knopfler doing the guitar parts, and how to give direction to a demigod.
YouTube-lenke
Part 3 talks about Ethel, Natalie MacMaster, and how I came up with the song in the first place. YouTube-lenke
En ny dimensjon til det å spille et album
Men blog og podcast er ikke nok. Det nyeste albumet til Dolby fikk på starten av sommeren et tilhørende onlinespill – A Map of the Floating City. Vinnerne av spillet blir invitert til en hemmelig one-off-konsert, der Thomas Dolby spiller musikken fra ‘A Map Of The Floating City’ i sin helhet.
Thomas Dolby is to Steampunk what Iggy Pop was to Punk
…og å spille en single
Singelen Toad Lickers fra det siste albumet hans ble også sluppet som iPhone-spill, der han ifølge presseskrivet hadde hatt en viktig hånd med i spilldesignet:
Hva tenker dere; styrker disse tingene musikken hans, eller kommer det i veien?
Jan Omdahl
«Steve McQueen» er da IKKE overprodusert!
Anders Hofseth (NRK)
La oss si at den er ganske mye produsert, da. Det kan anføres at Paddy McAloon 20 år senere så et behov for å spille inn sangene på nytt uten vegg-til-veggteppet til Dolby.
Den er uansett favoritt-Prefab Sproutalbumet mitt, så helt galt kan det ikke ha vært.
Joar Rasmussen
Steve McQueen er favoritt-Prefab albumet mitt også, akkurat _på_grunn_av_ produksjonen til Thomas Dolby. Faktisk var hele motivasjonen min for å klikke inn på denne saken nå (egentlig ikke tid til å lese den..), å protestere på at du kalte plata overprodusert. Mye produksjon er det ingenting galt med, hvertfall ikke når det er så fantastisk gjort som i dette tilfellet!
Jan Omdahl
Da er vi enige om det viktigste. Hørte nylig på unplugged-versjonen. Den er fin, men det var enda finere å ta fram originalen etterpå. På vinyl, sefføgli.