nrk.no

Nå svarer NRK Info publikum på Facebook

Kategorier: Det sosiale nettet,Internett,NRK & Spørsmål og svar


Hittil i år har NRK Info behandlet 55 000 henvendelser fra publikum. 6. september laget publikumsservicen side på Facebook. Hva skal de der å gjøre?

– Endelig!
Sjef Gro Stenvik trykker på «vis side» og registrerer fornøyd at første post er publisert. De første på teamet på 10 har blitt lagt til som admins, åpningstiden er lagt til i om-feltet og noen av de progammene det er mest spørsmål om er lagt til som favorittsider. Siden er klar til bruk og med det har gode gamle publikumsservice tatt steget ut på sosiale medier og blitt en del av det moderne NRK, et mediehus som er i daglig dialog med lisensbetalerne, der de er.

– Vi har hatt lyst til å gjøre dette lenge, fordi vi har sett at det er en smart måte å kommunisere på – vi vil jo gjerne være lett tilgjengelige.


Innsikt før start. En måned fram i tid vil det forhåpentligvis være tydelig at folk får kjappere svar mer på direkten.

Nylig omdøpte NRK Info får daglig spørsmål på mail, telefon og brev, mengdevis i den rekkefølgen, om alt fra hvilket service som ble brukt under Sommeråpent til hvorfor fotball enda en gang har laget forskyvninger i tv-kvelden. Alle henvendelser registreres. Klager videresendes der de hører hjemme og spørsmål besvares i tur og orden. Før sommeren var teamet i Mo i Rana ajour, etter terrordøgnene ligger det enda 900 ubehandlede henvendelser i innboksen. Med andre ord nok å gjøre for 10 allvitere, noe som gjør at tjenesten kan virke treig utad.

– Svarfristen vår nå er en måned, selv omhastesaker riktignok besvares asap, opplyser Stenvik. – Når vi kommer i gang på Facebook håper jeg at vi kan svare flere løpende, der og da. Jeg tror publikum også kan være med å gi svar om mye og at jobben vår alt i alt kan gå kjappere.

Kommunikasjonsstrategien for NRK 2011-2015 sier blant annet:

«Vi skal etablere en aktiv dialog med publikum. Det skal vi gjøre fordi dialog er essensielt i en ny medietid og en klar forventning blant vårt publikum.»

NRK Info på sosiale medier er et av flere grep i den retningen.

Hva trenger du?

Har du tips til NRK Info om bruk på sosiale medier? Fortell oss gjerne om det i kommentarfeltet!

38 kommentarer

    • Nina Nordbø (NRK) (svar til Geir Arne Brevik)

      Vi var faktisk inne på det samme, å kalle siden for «NRK». Etter noen runder kom vi fram til at det ble for utydelig. NRK er hundrevis av redaksjoner i manga kanaler, og det finnes allerede flere NRK-kontoer på FB. NRK Info-navnet ble valgt fordi det sier noe om den gjengen som jobber med publikumsservice og hvilken oppgave de har; å formidle informasjon om det folk lurer på.

      En spesiell unit i NRK, jeg kaller dem for allviterne våre. De vet så mye om det som lages i NRK, at de kunne fungert som en infosentral internt også =)

    • Ikke alle henvendelser til NRK er fanskryt? Dvs. man kan vel både like dem i noen ting, og ønske å få svar eller oppklaring på saklig kritikk mot dem andre ganger? Flott med NRK Info! Ros fra meg.

    • Nina Nordbø (NRK) (svar til STB)

      Du kan fortsatt kontakte NRK via telefon og mail, gjerne også brev om du vil. Mer info om det her: nrk.no/kontakt/

      Denne siden er ment som et alternativt tilbud til de ca 2,5 millioner norske brukerne på Facebook.

  1. Hovmestern

    NRK har i mange år kjørt denne slitsomme filmen lille julaften. Den handler om en underordnet som må drikke for å glede sin grevinne, som åpenbart ikke er helt god i hodet. Fylla tar overhånd og hovmesteren snubler rundt i rommet.
    Dette har NRK klart å gjøre til en «juletradisjon». Mange elsker fyllehumor. Det kan fortsette i 50 år til. Spørsmålene er: Hvorfor sender NRK denne filmen? Og hvor lenge har NRK tenkt å fortsette med det?

    Svar på denne kommentaren

    • Gro Stenvik (svar til asbjørn)

      Grevinnen og hovmesteren er ganske riktig en tradisjon; den har vært sendt på lille julaften siden 1980. Og vi ville fått en storm av klager hvis den forsvant! Hvor lenge denne tradisjonen vil fortsette er ikke godt å si, men du må nok belage deg på å se den også kommende lille julaftener på NRK1. Eventuelt velge NRK2 eller NRK3 i stedet 🙂

    • Interessant. Gro Stenvik sier at når en tradisjon har blitt en tradisjon, tør ikke NRK å endre noe som helst. Selv om det er NRK som har skapt denne såkalte «tradisjonen», som ikke er noe annet enn noe mange (men absolutt ikke alle) har blitt vant til.
      NRK har altså gjort oss vant til dum fyllemoro hver lille julaften. Jeg går da ut fra at heller ikke Askepott er på vei ut? Hvilket gjør NRK til en meget feig og forutsigbar kanal, i hvertfall i jula!

    • Nina Nordbø (NRK) (svar til asbjørn)

      Enig eller uenig, at en av NRKs oppgaver er å ta vare på tradisjoner er vel nesten skrevet i stein i kringkastingen. Det skulle ikke forundre meg om du fant det risset inn på en av de hvite veggene på Marienlyst!

      Ikke i motsetning til nyskapning, heller i tillegg til.

      Jeg for min del skulle ønske at den originale Askepott ble sendt, istedet for den med fortellerstemme. (Ikke at jeg tror jeg får det oppfylt, men man vet aldri.) Så min julaften-tradisjon er å se Die Hard, den første filmen altså.

    • Nina: Askepott med originalstemmer, ja. Da kommer vi fort inn på en av mine hjertesaker: Hvorfor bruker ikke NRK muligheten til å sende flere lydspor, nå som alle sendingene er digitale? Det er jo teknisk mulig å sende både originaltale og dubbet versjon av alle filmer og serier som er dubbet til norsk.

    • Asbjørn: Innemellom er det jo greit å tenke på at det finnes veldig mange der ute som ikke mener det samme som deg, også. Selv om du personlig ikke ønsker å se et program, det er veldig mange andre som gjør det. Og da er det jo godt at man har flere andre alternativer både på NRKs øvrige to kanaler og alle andre norske og utenlandske….:)

  2. Minsker ikke dette terskelen til folk for at dere får enda flere henvendelser, dermed enda mer å gjøre, og at det går enda tregere å svare?
    Jeg vet med meg selv at jo lettere det er å spørre, jo lettere spør jeg.

    Svar på denne kommentaren

    • Nina Nordbø (NRK) (svar til Stian)

      Du er inne på noe; idéen med siden er at det skal være lett å spørre =)

      Det kan hende at det betyr enda flere henvendelser til NRK Info, men det blir i så fall en positiv problemstilling. Det kan jo også hende at det blir færre mail eller telefonhenvendelser av det?

    • Nina Nordbø (NRK) (svar til Regine)

      Åpningstidene er ment å fortelle når det er folk på kontoret, som kan svare. Hvis du sender et spørsmål en natt eller en søndag, er det ikke folk på jobb. Kan hende er «bemannet» et bedre ord enn «åpent»?

  3. Hei!

    Skjønner at NRK info vil være tilgjengelig på facebook,da ein i NRK har eit overordna mål om å være tilgjengelig på lesarane og sjåarane sine (sic.) «arenaer» ,dog kunne eg heller ønsket meg ein tjeneste noe alla den som er på rikstv.no .Ein chat,veldig grei om ein vil ha eit raskt svar,og ein trenger ikkje ha facebook profil;)

    For litt lengre spørsmål til NRK info har eg alltid brukt epost som komunikasjonform..

    Svar på denne kommentaren

    • Nina Nordbø (NRK) (svar til Mr.Hassan)

      Mm, har fått bra hjelp på flere kundeservicer på chat. NRK Info får mange spørsmål som det tar tid å finne ut av, så de er usikre på om det vil fungere i praksis. Men forslaget er lagret på riktig sted, kanskje det er verdt å teste?

  4. Hvorfor kjøper NRK inn serier som Haven?
    NRK faller ned på nivået med TV3 og TV2 ved å sende slik møl.
    Det er da massevis av serier som er enormt mye bedre enn dette tullet.
    (Jeg lurer på om NRK får betalt for å sende serien.)

    Svar på denne kommentaren

    • Marius Krinnan (svar til Gunnar)

      Det har nok sammenheng med at det er mer enn nok folk som er interessert i den serien.
      Og det er mye annet på tv som Havenfans vil synes er møl.
      Smaken er som baken.

    • Nina Nordbø (NRK) (svar til Gunnar)

      Foreslår at du hører med NRK Info 😉 De har direktelinje til ekstern-redaksjonen som kjøper inn serier.

  5. Jadda Immen, hver dag sender NRK mange programmer jeg ikke liker og det er helt greit. Mitt spørsmål handler om hvorfor NRK tilsynelatende ALDRI vil slutte å sende dette programmmet med hovmesteren og grevinnen. Er det stor kunst? Er det godt spilt? Hvis det nå likevel er hylende morsomt, hvorfor? En blind grevinne sender sin gamle hovmester på snubletur i fylla. Morsomt? I så fall, hvorfor? Fordi fyllehumor bare ER morsomt? Mange av oss har sett nok gamle revynumre fra Oslo til å mene det motsatte.
    Nina Nordbø forklarer saken slik: «En av NRKs oppgaver er å ta vare på tradisjoner er vel nesten skrevet i stein i kringkastingen. Det skulle ikke forundre meg om du fant det risset inn på en av de hvite veggene på Marienlyst»! (sic)
    Sett nå at NRK hadde mot til å innse at man har skapt en ganske dårlig juletradisjon? Kunne man ikke da stille og rolig kutte den ut til fordel for noe bedre, i stedet for å fortsette til evig tid – av frykt for mobbens brøl?
    Det handler altså ikke om hva jeg liker eller misliker, jeg etterlyste et svar på prinsippielt grunnlag.

    Svar på denne kommentaren

  6. Jeg lurer på hvorfor NRK alltid fokuserer på Utøya tragedien, er det for å få mest mulig støtte fra AP og Sv, for det ser ut som Ap har den største apellen i norsk politikk når det gjelder NRK.Dette er meget motbydelig når det gjelder politikken til andre partier i norsk politikk. Jeg synes er for politisk når det gjelder å forsvare Ap,s politikk, enn når det er andre partiers politikk som serveres på NRK?

    Svar på denne kommentaren

  7. Denne gangen gjelder det denne forferdelige «QuizDan». Han som alltid er så gemyttlig og ALDRI unnlater å peke på oss seere. Selv om undersøkelser viser at vi faktisk reagerer negativt når noen peker på oss.
    Men QuizDan kan ingen stoppe. Har noen med regiansvar lagt opp til at «dette med peking er ditt varemerke, Dan!» eller har han funnet på det helt alene?

    Svar på denne kommentaren

    • Anders Hofseth (NRK) (svar til asbjørn)

      Det er et spørsmål du ikke kommer til å få svar på her. Det er fullstendig utenfor tema i saken.

    • Jeg ser at dere av og til bruker samme lettvinte standardsvar: «Det er et spørsmål du ikke kommer til å få svar på her. Det er fullstendig utenfor tema i saken».
      Tema i saken? Jeg er interessert i å vite hvem som bestemmer visse regitrekk i NRK og avfeies med dette flåsete svaret fra Anders Hofseth.

  8. Vedr QuisDan og peking: Sett at det ikke bare var unge selvsikre folk fra NRK Beta som fikk svare for hele NRK? Sett at mitt spørsmål ble forelagt hovedpersonen selv, noe som kunne gitt mer interessante svar: A)» Jeg peker overhodet ikke mer enn normalt!» B) «Jeg peker litt, men bare for å vise at jeg bryr meg om hver eneste lille seer der ute». C) «Jeg peker så mye jeg vil, og det finnes jo andre kanaler..»
    Alternativt: «Du peker på noe interessant og jeg vurderer å slutte med det».

    Svar på denne kommentaren

    • Nina Nordbø (NRK) (svar til asbjørn)

      De som spør får svar, det er jo det viktigste. Ser det er aktivitet hver dag, men publikumsservice er nok ikke helt egnet for hæla i taket og masse diskusjoner, der i gården er det mer enkel og grei info som gjelder.

Legg igjen en kommentar til kristian wennberg Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.