nrk.no

Hurtigruten: Seertall satt i sammenheng

Kategorier: Design, Internett, Nett-tv, Nettjenester & TV


Vi har laget noen visualiseringer til dere.

I artikkelen “Hurtigruten: Det er forskjell på mange og mange”,  gikk Iacob Chr Prebensen gjennom en del av TV- og nett-tallene rundt Hurtigruten-prosjektet.
Ofte kan det være nyttig å se tallene i sammenheng. Når man snakker om at “3.2 millioner var innom Hurtigruten på TV”, eller “3 av 4 nordmenn så sendingen”, så kan det være vanskelig å vite om det er mange. Mange – i forhold til hva? Hvordan var Hurtigruten i forhold til VM-sendingen? Hvordan kan vi skape en sammenheng mellom antall TV-tittere mot antall sidevisninger eller videostrømmer på nett? Er det å sammenligne pærer og epler? – eller vil det hjelpe til med å skape en dypere forståelse?

Infografikk

Visualisering av data rundt Hurtigruten - minutt for minutt
Visualisering av Tom J Halsør, NRK – Klikk for full størrelse

Tallseriene som er brukt kan du laste ned her:
NRK2 sine markedsandeler
Hurtigruten, minutt for minutt – TV-seere og Internettvisninger

Rein tekst med tall i seg, vil for mange være nok til å skape seg et mentalt bilde av en situasjon. Enkeltstående tall fungerer sjelden godt alene, så det kan være lurt å sette det inn i en sammenheng. Visualisering av tall kan skape større forståelse – kan gjøre det lettere å se sammenhenger.

Nå er Hurtigruten blitt en slags TV-historisk kuriositet. Ved å visualisere tallmaterialet vi sitter på, gjør vi det for å mette en slags sult etter fakta rundt sendingen, men også for å se flere sider av saken. Hva skjedde over tid? Hvor stor eller liten var egentlig denne sendingen i forhold til andre sendinger? Ligger det historier eller kunnskap i tallene som vi kan lære av?

 

Google Earth-modellering av seertall

[maptype=G_SATELLITE_3D_MAP;gpxview=all]

Seertall GPS-posisjonert i Google Earth av Bjørn Sandvik/Tom J Halsør, NRK – Klikk for å manipulere visningen

Anm: Vi sliter litt med å få Google Earth-plugin’en til å starte i riktig vinkel, visualiseringen fungerer best om du først zoomer deg lenger ned mot kartet og deretter justerer nord-punktet litt med klokken og trekker og drar i kartet til det ser ok ut før du begynner å utforske – noe slik som dette kan være et OK utgangspunkt:

Minutt for minutt-tallene kan du last ned her:
Hurtigruten minutt for minutt, antall seere
Her er GPS posisjoneringen minutt for minutt

Et spørsmål vi ofte får, er “Hvordan kan vi vite hvor mange som ser på minutt for minutt?” Rundt 2.600 personer av Norges befolkning forteller oss hele tiden hva de ser på, Haakon Wærstad forklarer hvordan i sin artikkel “Slik måler vi seertall”.

Hvis du ser nøye etter, vil du se at TV-tallene er forskjellige i infografikken ovenfor sammenliknet med de som er brukt i Google Earth-visualiseringen. I infografikken er det brukt tall som sier hvor mange som har vært innom i løpet av den angitte timen, til forskjell fra Google Earth-visningen som tar for seg “Ratingen”, hvor det regnes antall seere gjennomsnittlig i det gitte tidsrommet. Dette er gjort fordi Nett-tallene våre ikke var gjennomsnittstall pr time, men hvor mange som faktisk hadde vært innom i hele timen. Om ikke tallene i utgangspunktet er sammenlignbare, så blei de ihvertfall litt mer sammenlignbare.

Vi sitter fortsatt og titter på disse tallene, forsøker å forstå fenomenet og lære av det. Alle tallene vi har brukt ligger som lenker i denne artikkelen – bruk dem gjerne hvis du vil.

13 kommentarer

  1. aivan fantastinen lähetys tuosta laivareitistä
    ja upeat maisemat ja luonto-ja Norjalaiset,enemmän ja vähemmän viisaat 🙂
    nyt on kiva käydä kohteita läpi nettivideon kautta ja katsella että «oi kun tuonne pääsisi käymään»
    smakelig reise

    Svar på denne kommentaren

    • Kiitos

      Ifølge Google Translate:

      «fantastisk levering av skipet rute og den spektakulære natur og dyreliv, og nordmennene, mer eller mindre kloke Nå liker å gå gjennom elementene online gjennom videoen og se at «oh det når du går til nå» smakelig Reise»

  2. Sukk. Jeg begynner å føle meg som en masekopp, men når skal dere slippe resten av dataen? 🙂 Jeg er redd interessen og oppmerksomheten rundt Hurtigruten svinner så mye at det ikke lenger er verdt å gjennomføre de ideene jeg har lekt med.

    Svar på denne kommentaren

    • Hei
      De som har tilgang til dataene og skal strukturere dem ferdig er på ferie, så det vil ta litt tid. Ingen idealsituasjon, men det blir fort sånn når en produksjon gjennomføres så rett før ferien og arbeidstidsbestemmelsene sier at de involverte (som er de som har ekspertisen og tilgangen) må gå og legge seg og bli i sengen en stund når de er ferdige til sjøs…

      Kanskje er det smarteste vi gjør å rett og slett spare opp hele bunken, fremfor å dryppe det ut gjennom fellesferien?

  3. Veldig interessant!

    Hjemme hos oss har vi også lurt på hvordan det var å lage selve programmet:
    – hvor mye var planlagt og hvor mye ble til underveis?
    – hva var erfaringene i forhold til mengde kommentarer, klipp, intervjuer, sanger og stillhet?

    Hadde vært interessant om dere hadde skrevet litt om slike ting i en artikkel også.

    Svar på denne kommentaren

  4. Jeg har tallene deres fra: Hurtigruten, minutt for minutt – TV-seere og Internettvisninger og lagt til besøkstallene fra hurtigruten.no i samme periode. Tanken min var å se om man finner noen interessant ved å se på TV-tall, internettvisninger og besøkstall på hurtigruten.no. Jeg har også sett på søketrafikken i perioden. Ark nummer 2 inneholder normaliserte verdier.

    Dette kan være interessant for folk som ønsker å se en sammenheng mellom TV-titting og internettbruk?

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.