«Check-ins» var et av fjorårets virkelige buzz-words. Ulike tjenester poppet opp som paddehatter og gigantene som Facebook og Yelp kastet seg inn i kampen om din «Check-in». Nå, halveis inn i 2011, begynner forstå-seg-på-erne å mumle om at 2011 blir året da innsjekkingstjenestene vil dø.
Mye av problemet med «Check-ins» slik de framstår i de fleste tjenestene i dag, er at folk rett og slett ikke føler de har bruk for det. Nytteverdien på de fleste tjenestene er ikke stor nok til at folk gidder å bruke dem. Marshall Kirkpatrick hos ReadWriteWeb peker på de fem årsakene til at folk velger å sjekke inn:
– For å finne andre folk i nærheten.
– For å samle poeng og utmerkelser
– For å huske steder de selv har vært
– «Personal branding»
Problemet er at ingen av disse årsakene i seg selv er noe som gjør at du tenker: «Åååå… så utrolig nyttig». De er alle i kategorien kjekt-å-gjøre-hvis-jeg-husker-og-gidder tjenester. En applikasjon vi har lekt litt med i den siste tiden har imidlertid gitt oss god-følelsen hva nytteverdi angår.
Samtidig er det også enkelte som klarer å være nyskapende hva stedsbaserte tjenester angår. ROVIO, skaperne bak megasuksessen «Angry Birds» annonserte for en tid tilbake at de planlegger en ny versjon av spillet kalt «Angry Birds Magic», hvor mye av funksjonaliteten vil være knyttet til nettopp din geografiske posisjon. Avhengig av hvor du er når du spiller vil du være i stand til å låse opp nye brett og konkurrere på lokale rankinglister.
Les flere av våre artikler om stedsbaserte tjenester:
– SCVNGR: Stadsbaserte utfordringar
– Unngå Facebook Places-problemer
– Se hvor vennene dine er. På Facebook.
– Hva er vitsen med GoWalla?
– Hvem, Hva.. og nå også Hvor
Posisjonsdeling på direkten.
Glympse kan ikke sies å være en innsjekkingstjeneste, men deler noen av egenskapene til disse tjenestene i kraft av at den lar deg si ifra om hvor du befinner deg på direkten.
Det handler ikke om å si fra hvor du er for å skryte eller samle poeng, men heller å si ifra til noen om at du er på vei og hvor langt unna du er. Glympse er i så måte en posisjoneringstjeneste heller enn en check-in-tjeneste.
Konseptet med Glympse er enkelt:
– Start opp programmet.
– Velg hvem du vil dele posisjonene din med via enten SMS eller email.
– Bestem deg for hvor lenge dine tilskuere skal få følge med og trykk send.
Mottakeren vil motta en SMS med en link som tar ham til en Google Maps side hvor du kan følges på i din ferd igjennom verden. For vår del er det slutt på alle SMS’av typen «Framme om 5 minutter». I 2011 sender vi heller en Glympse så kan den som venter selv følge med på hvor du er.
Det finnes allerede tjenester som gjør dette til en viss grad. De fleste av dem relatert til «sports-tracker»-segmentet.
OutFront var en av de første av sitt slag, og tilbyr, sammen med blant annet Runkeeper og Google Latitude funksjonalitet som ligner på Glympse’s.
Likevel er det noe utrolig enkelt, gjennomført og ikke minst brukervennlig over Glympse. Glympse er laget kun med tanke på å kunne gi andre en rask og effektiv melding hvor de kan følge din posisjon i realtid. Og det fungerer.
Glympse kan ligge i bakgrunnen på telefonen og rapportere din posisjon, samtidig som du bruker telefonens bilnavigering eller gjør andre ting. Den kan enkelt sende ut posisjonen din til dine Facebook eller Twitter-venner.
I applikasjonen får du beskjed når noen av de du har sendt ut lenke til har koblet til for å følge deg, og du kan legge til tid til vedkommende eller avslutte sesjonen når som helst.
Tidslimiten man gir hver enkelt bruker er spesielt viktig med tanke på personvern, og gjør at man slipper å være redd for å glemme at man starte Glympse og plutselig ha folk som følger deg hele døgnet.
Men jeg vil vise alle hvor jeg er!
Glympse er i hovedsak bygget for å gi enkeltpersoner din nøyaktige posisjon i et gitt tidsrom. Men hva om du vil lime inn kartet som viser hvor du er på en nettside?
Dette er fullt mulig. Men i utgangspunktet støtter ikke Glympse en fast kode som varer evig. Så om du legger inn en glympse på din egen webside må koden som gir posisjonen din oppdateres hver gang du sender en ny glympse.
Dette er upraktisk. Inntil videre har Glympse løst dette med et lite triks. Du bruker den så langt eneste offentlige publiseringsmetoden: Twitter. Så sjekker websiden du har lagt inn kartet på om det er en ny gyldig glympse på din twitterkonto hver gang folk åpner siden med kartet.
Vi har testet dette og vil anbefale å sette opp en egen twitterkonto for løsningen slik at ikke alle dem som følger deg får melding hver gang du begynner å sende posisjon til kartet du har limt inn på siden din.
Men når det først er satt opp får du et fint sanntidsoppdatert kart der folk kan følge deg nøyaktig hver gang du velger å dele din posisjon med den utvalgte twitterkontoen.
Glympse forklarer det hele i detalj her: «Vanity glympses»
Last ned Glympse for iPhone, Android, WinPhone 7, Blackberry
Bakgrunn: ReadWriteWeb – The Year The Check-in died
Bakgrunn: SimplyZesty – Why the Check-in will not die in 2011 (or any time soon
Marius Lauritsen
Du glemmer at når folk sier «er på vei» eller «er der om 5 minutter» så har de faktisk ikke dratt hjemmefra ennå. Jeg er ihvertfall ikke klar for Glympse. 😉
Frode Evensen
Haha… Helt enig.
«Kjører hjemmefra nå» er synonymt med «Skal bare en kjapp tur i dusjen – samt spise frokost – så kjører jeg».
Petter O
Er det ikke mer brukervennlig bare å skrive «Jeg er der om fem minutter» enn å plage mottakeren med å måtte åpne kartet? Kartet vil også gi liten mening for mottakeren hvis hun ikke er kjent på stedet.
La oss snakke, iPhone
[…] Det ser ut til at noen iallefall har tittet på funksjonaliteten som finnes i programmer som Glympse… […]