nrk.no

Genialt offentlig transport-verktøy

Kategori: Nettjenester

et kartutsnitt fra danmarkskartet med linjer som viser hvor langt man kommer på 30 min, 1 time osv

Stefan Wehrmeyer har laget en nettjeneste som lar deg finne ut hvor langt du kan komme med offentlig transport innenfor en gitt tid. De første par sekundene høres det kanskje banalt ut, men ser du på forklaringsvideoen til den tyske master-studenten, forstår du raskt at dette både er en utrolig smart dings og ganske avanserte greier:

Vimeo-video

Tjenesten Mapnificient bruker trafikkdata fra GTFS Data Exchange – et åpent system for automatisk utveksling av rutetabeller osv. Det ser ikke ut til at noen har klart å gjøre tryllingen som skal til for at norske byer skal kunne utforskes på denne måten – foreløpig er Helsinki, Berlin, London og Manchester det nærmeste vi kommer. Og Berlin (Wehrmeyers hjemby) ser heller ikke ut til å ha vært den mest åpenbare byen for å finne opp tjenesten, om man leser hva Wehrmeyer skriver:

Freely available public transport data spawns an innovative eco system of apps that creates enormous value for riders at hardly any cost. And BVG / VBB’s priority should be to bring benefit to the riders!

Dear BVG / VBB
Please make this happen, there is no good reason not to publish your data.

Your U-Bahn may be well on time, but your data strategy is from the past. When you publish public transport data, it will be a huge success for you and Berlin.

Stefan Wehrmeyer – Berlin Moving Dots – A Call for Public Transport Data

Lurer du på hvordan systemet er bygget opp, les bloggposten A Mapnificient World.

Beskrivelse av deler av utviklingsprosessen finner du her: It’s Mapnificient.

Vi så forresten en enkel versjon av noe liknende (men for biler) på en dansk veikro i vår:
et kartutsnitt fra danmarkskartet med linjer som viser hvor langt man kommer på 30 min, 1 time osv

20 kommentarer

  1. Håper tanken på tjenester som dette ligger i bunnen når NRK utvikler sin planlagte nasjonale trafikkportal, omtalt i Aftenposten og hos Medietilsynet. Håper man benytter sjansen til å gjøre det så enkelt som mulig for utenlandske utviklere å inkludere norske byer i slike tjenester. Og at man gir tilgang til data for studenter og andre med tid og gode ideer for hvordan slik innformasjon pressenteres på en mest mulig nyttig måte.

    Svar på denne kommentaren

    • Erik Bolstad, redaksjonssjef for tjenester i NRK Nye medier (svar til Ivar Nesje)

      I fyrste omgang skal vi prøve å få samla så mykje data som mogleg og få så mykje som dette fritt tilgjengeleg for alle – deretter håpar eg at både vi og andre kan lage slike tenester 🙂

      Trafikkportalen er eit samarbeid mellom Statens vegvesen, Ruter, Trafikanten og NRK; det er altså feil å kalle det «NRKs trafikkportal».

      Før NRK får lov til å vere med på å lage slike tenester må vi søkje om førehandsgodkjenning frå Medietilsynet. Tilsynet held på å sjå på søknaden vår no, og skal vere ferdige med ei tilråding 5. juli. Deretter er det Kongen i statsråd (!) som avgjer om vi kan lansere trafikkportalen.

      Alle som vil kan sjå søknaden vår på medietilsynet.no/no/Nyheter/Nyheter/110426-NRK/

      Vi kjem ikkje til å svare på spørsmål og slikt før Medietilsynet er ferdige med søknaden, men tilsynet publiserer info fortløpande etter kvart som det skjer ting.

  2. Hvilket problem løser egentlig dette, bortsett fra for bankranere? En har jo som regel en destinasjon en vil til, er det ikke bedre å kunne spesifisere denne og heller få artig data rundt måtene å komme seg dit på?

    Men for all del, artig visualisering.

    EDIT: Ok, så på videoen (sry!) og da var det jo noen artige bruksområder likevel. 😉

    Svar på denne kommentaren

    • Eirik (svar til Harald)

      Tja, denne typen analyser er mye benyttet i forbindelse med etablering av nye butikker ol. Eksempler: Hvor mange kunder kan nå butikken innenfor 20 minutters kjøring? Hva er gjennomsnittlig inntekt til disse personene? Hvor gamle er de? Hvilken kjønn har de?

      Gjennom bonuskort sitter de store butikkjedene på detaljerte og ganske gode data om hvor folk bor, hvor mye de handler for, hva de handler osv.

    • Arnt Joakim (svar til Harald)

      Tenk deg at du er på forretningsreise til en storby og bare har noen få timer med «fri». Du vil utnytte denne tiden maksimalt. Ville ikke det da vært fantastisk å vite med en gang hvilke attraksjoner som faktisk er innen noen få minutters rekkevidde slik at du slipper å kaste bort tiden din på unødig reising eller planlegging?

      Kanskje er det tilfeldigvis en buss som går til en veldig spennende attraksjon om to minutter? Da vil du komme deg på denne så snart som mulig og ikke kaste bort tiden med planlegging og venting.

    • Mr.Hassan (svar til Arnt Joakim)

      Hei Arnt Joakim!

      Det var akkurat samme bruksområde eg ser for meg som mest nyttig for meg som privatperson.Mange bra applikasjoner og tjenester har kommet ut behov/ønsker og frigitte data.Savner t.d at mitt «lokale»-busselskap ikkje har frigitt trafikkdata på ein enkel måte i søkbarform fra mobiltelefoner.Greit å sleppe å ha med seg «bussbibelen»-deiras.Fra web fungerer nettsidene deiras ok,men fra mobil blir UIet alt for rotete til at eg bruker det.Kan alltid lage ein PDF o.l av dei mest brukte rutene eg bruker for så og overføre denne til mobil.

      Og er klar over at det «bare» er for noen å gå gjennom webbasen/bussbibelen manuelt for så og lage ein app. Men,når sted og tid dato finnes i elektronisk form hos busselskapet hadde det ikkje kostet dei så mykje energi og gjordt dei offentlige.Kunne til og med spart seg arbeid med å lage eigen app.

      Det store spørsmålet er kva vi skal gjere med alle den sparte tida vi får? 😉

      Når vi kan finne kortaste veg til nærmaste kaffe for å møte ein bekjent,nærmaste hotell,Kiosken med drivstoffutsal,nærmaste ledige parkeringshus,teater,kino,kor vi nærmast kan låne gratis bysykkel,unngå kø i trafikken,ledige taxi.korleis vi kan komme oss dit vil/skal uten å få geleén i augene etc.etc…

    • Mr.Hassan (svar til Arnt Joakim)

      Det orginale innlegget til Arnt Joakim er over,det er ein treighet ein stad som gjer at eg ikkje fekk bekreftelse på at artikkelen var sendt første gangen,får ikkje slettet den,svaret under er omlag det samme fritt etter hukomelsen pluss noen fleire døme.

      Hei Arnt Joakim!

      Det var akkurat det samme bruksområde eg også tenkte ville passet meg som privatperson etter å ha sett videoen.

      Det er kommet mange gode applikasjoner og tjenester ut av behov/ønske og frie data.

      Mitt «lokale»-busselskap kunne lært noko,dei kunne spart noen tre ved å ikkje sende ut bussbibelen til dei som ikkje ønskte det,om dei hadde gitt frigitt busstidene på ein annan måte,webgrensesnittet fungerer ok,men blir alt for rotete UI fra ein mobil,kan lage ei PDF fil o.l med dei viktiaste busstidene og datoane for meg,men om dei hadde frigitt datane på ein annan måte så ville kanskje ein sleppe å gå gjennom databasen på webmanuelt holdeplass for holdeplass.

      Det store spørsmålet er kva vi skal gjere med all den tida vi sparer? 😉

      Når vi kan finne ut raskere vei til kafén vi kan treffe våre venner og familie på,nærmaste ledige taxi,nærmaste ledige parkeringsplass,kor vi skal kjøre for å unngå kø,omkjøringsveger ved trafikkulykker,nærmaste kiosk med drivstoffutsal,nærmaste butikk med ølutsal,nærmaste utsal for nødprevensjon,nærmaste kino som viser filmen vi vil sjå,nærmaste blome-faghandel når vi har gløymd morsdag,valentinsdagen,bryllupsdagen,nærmaste hotell når du du er blitt tilgitt etc…Dette kombinert med værradarinfo,slik at du eller dama kan gjere alt dette over uten å ta på ytterjakka,vintersko og hua,og kva gjer ein ikkje for å ungå å få den dyre geleén ikkje skal renne ned i panna eller og ødelegge designerskoa som er så ekslusive at dei ikkje tåler vatn?

    • Trond Michelsen (svar til Arnt Joakim)

      Jeg synes egentlig det omvendte bruksområdet er bedre. Hvis jeg skal på konferanse, vil jeg bo på et hotell som er mindre enn x minutter fra konferansestedet. Da kan dette verktøyet hjelpe til med å finne aktuelle hotell.

      Hvis man også kan legge til flere lokasjoner, så hadde det vært enda bedre. F.eks. hvis du vil flytte og ønsker et sted som er i rimelig optimal avstand unna jobb for både deg og kona, samt skole/barnehage, butikk og kino. Kombiner så dette med et søk etter boliger som er til salgs.

  3. Kevin Brubeck Unhammer

    Kul dings. Men det som verkeleg høyrest fantastisk ut er jo GTFS. Tenk det då, å kunna sleppa unna grensesnitta til Tide, 177-agder, NSB osb., og i staden få ut sjølve data …

    Svar på denne kommentaren

    • Undersøkte tilgangen til strukturerte kollektivtrafikkdata i eget hjemfylke for noen år siden, for å se om jeg kunne transformere formatet til Google Transit API. Datafilene ble samet inn av Fylkestrafikketaten fra trafikkselskapene, men var ikke til bruk for andre enn den gammeldagse webapplikasjonen de (sikkert) hadde brukt noen millioner på å få et selskap til å lappe sammen fem år før. Jeg fikk ikke tilgang, selv om jeg kanskje kunne mast meg til det.
      Skulle gjerne sett et data.norge.no-initiativ for å få alle 19 fylkers trafikkdata nedlastbart til den eller de som klarer å det mest geniale søkeverktøyet.

  4. Artig ny tjeneste.
    Selve grunnideen er over 50 år gammel. Da franske historikere som Fernand Braudel ønsket å forklare hvor sakte all kommunikasjon i Europa og Kina var før telegrafens tid og hvordan det påvirket hele kulturen, plottet han inn raskeste reisetid med skip eller rytter på et Europa-kart slik at en kunne se avstand i tid-rommet. Kartet ble seendes ut som meteorologisk lufttrykkskart med iso-barer, bortsett fra at strekene anga alle byer som kunne kommuniseres med innen f.eks. to uker.

    Svar på denne kommentaren

  5. Super visualisering av reisetid! « next.kolumbus.no

    […] for tips fra @dalstroka , samt artikkel fra NRKbeta) Vi synes dette ser ut som en glimrende ide, og en elegant gjennomført […]

    Svar på denne kommentaren

  6. Børge / forteller

    Dette er veldig kult! Jeg har også sett en veldig liknende tjeneste tidligere, men som hadde en del andre data enn kollektivtrafikk. Men jeg husker desverre ikke lenger navnet.

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.