Hvordan stikker man seg egentlig ut i en jobbsøknad i det herrens sosiale-medie-år 2011? Kreative sjeler rundt omkring på planeten finner stadig nye og til dels både morsomme og fine måter å gjøre seg bemerket på. Teknologinettstedet Mashable har tatt en runde og funnet fram til de ti mest kreative sosiale-media-CV’ene. Vi falt for de tre mest analoge av dem.
1. Skal det være en boks?!
Vi forelska oss såpass i Omondi Abudhos «ideas in a box – inside-out» at vi lastet ned, printet, klippet, brettet og betraktet CV-en hans i tre dimensjoner.
Kanskje ikke den mest praktiske CV-en å levere fra seg på et jobbintervju, men en pappboks stikker seg iallefall kraftig ut i bunken med kjedelige A4-ark hos en potensiell arbeidsgiver. Ta en titt på prosessen med å sette sammen CV-en i galleriet under:
[SlideDeck id=’20370′ width=’100%’ height=’350px’]
2. Infographics
Et av de hotteste buzz-ordene om dagen er «Infographics«, eller kunsten å viste fram tall og informasjon ved hjelp av enkle figurer og grafer. Katie Briggs har valgt å lage hele sin CV som en infographic, noe som også garantert stikker seg ut i søknadsbunken.
3. En levende CV
Et alternativ for deg som kanskje ikke er den mest kunstneriske av deg, er T-skjorte-CV-en. En enkel og informativ tekst på forsiden. Hele CVen din printet på baksiden. Enkelt og greit.
Se resten av Topp-10-CV-er-lista hos Mashable.com
Harald Ulriksen
Jason Zimdars søknad til 37signals kan være verdt å nevne. Kanskje ikke like kreativt som klipp og lim men absolutt en bra presentasjon som også forteller hvorfor han vil jobbe hos 37signals, ikke bare hvem han er.
jasonzimdars.com/svn/
Kjell
Vel og bra med «kreativ» CV hvis man tydelig får fram hvem man er og hva man kan. Men i dag er det ikke så lett å «stikke seg ut i bunken» med noe iøyenfallende når de fleste søknader og CV skal sendes inn på et standard format via webcruiter eller lignende registrering. Men i noen situasjoner kan det nok funke å være ekstra kreativ, hvis man gjør det riktig.