nrk.no

Fem år med Twitter

Kategorier: Nettjenester & Nettkultur


Et av de ti største nettstedene på denne planeten fylte fem år mandag 21. mars. Selvfølgelig litt avhengig av hvordan du definerer fødselsdagen til en tjeneste på nettet. Men det var altså 21. mars 2006 at Jack Dorsey publiserte «just setting up my twttr».

Twitter ble lansert for folk flest i juni samme år. Tjenesten økte så jevnt og trutt men fikk sitt gjennombrudd under den store teknologikonferansen SXSW i 2007. Financial Post har en fin artikkel om Twitters start.


Slik så den første skissen til Twitter ut

Ifølge nettinformasjonsselskapet Alexa har Twitter nå en niendeplass på listen over verdens største nettsteder. Og en fjortendeplass om man ber om listen over de største nettstedene i Norge. Det er mange måter å måle trafikk på nettet, så alle slike lister og tall bør man ta som en indikasjon snarerer enn den absolutte sannhet, men stor har hvertfall femåringen blitt.

Det har skjedd mye siden Øyvind Solstad skrev om mikroblogging her på NRKbeta i 2007. Vi var tidlig ute, men ingen av oss i redaksjonen var først i Norge på Twitter. Det var Elisabeth Pihl. Og selve nettsiden vår @NRKbeta har twittret siden 28. juni 2007. Om du ikke husker hvor lenge du har holdt på eller hva som var din første melding finner du det her: My First Tweet.

Big in Norway?

Spør du TNS Gallup hadde Twitter ifølge deres interbussundersøkelse en ukentlig dekning i Norge på 7% i siste kvartal 2010. Med andre ord var 7% av norske internettbrukere innom Twitter en gang i uken på det tidspunktet. På samme tid hadde for eksempel Facebook 65% ukentlig dekning, YouTube 44% og Wikipedia 43%. Twitter er med andre ord stor, men ikke veldig stor når du måler ukentlig dekning i Norge.

Men er Twitter viktig?

På mandag var Dagsrevyen og kulturnytt innom vårt rotete lille NRKbetahjørne for å stille noen spørsmål i anledning Twitters femårsdag. Da de kom stillte jeg følgende spørsmål på Twitter:

Innen de var ferdige med praten hadde jeg over 20 svar. Og det enkleste svaret kom fra Patrick Damsted i Danmark:

@eirikso Det er vigtigt for nogle – og for andre slet ikke. Og det er hele værdien af Twitter 🙂

Og det er jo noe av det som kjennetegner twitter. Det blir det du gjør det til. Noen titter innom bare for å se hva andre skriver. Noen er svært aktive og skriver masse selv. Noen skriver om privatliv. Noen om jobb. Noen følger få utvalgte og har en twitterstrøm som er lukket for allmennheten. Og noen følger flere tusen og twittrer til like mange.

I følge TNS Gallup bryr altså 93% av nettbefolkningen i Norge seg lite om denne tjenesten. Hvertfall såpass lite at de ikke er innom i det hele tatt eller sjeldnere enn en gang i uken.

Men så er det slik at Twitters påvirkningskraft og viktighet ikke kan måles på bakgrunn av brukstall alene. Siden denne tjenesten mer enn noen annen har blitt et viktig verktøy for journalister. Som gjør at det som foregår på Twitter også løftes frem i andre og mer tradisjonelle medier. Enten publikum vet at det er der det kommer fra eller ikke.

Det klassiske eksempelet er bildet av US Airways Flight 1549 som nødlandet på Hudson River 15. januar 2009. Janis Krums var på en ferge på elven da flyet landet. Og tok et bilde da fergen var på vei bort for å redde passasjerene. Bildet ble postet sammen med en kort melding på Twitter. Og derfra gikk det verden rundt. Siden det var et av de første bildene tatt på nært hold.

Muligheten til nærhet og direkterapporter har ført til at journalister nå følger Twitter tett. Og med 200 millioner brukere globalt er det ikke helt usansynlig at en eller annen twitterbruker er i nærheten når det skjer noe.

Glenn Tegander sier det enkelt og greit i en av tilbakemeldingene jeg fikk da jeg spurte hva twitterfolket mente om tjenesten:

Hastighet

Eivind Kjellevold mener at Twitter er den absolutt raskeste måten å holde seg oppdatert på nyheter rundt i verden. Og jeg kan skrive under på at jeg ofte får de store nyhetene først via Twitter. Men det er flere grunner til det. Først og fremst handler det om min mediebruk. Som igjen handler om noe av det viktigste ved Twitter som tjeneste: Den er så utrolig velegnet for mobile enheter.

Nesten uansett hvor dårlig dekning jeg har på mobilen klarer den å hente de siste twittermeldingene. Derfor blir det den tjenesten jeg sjekker først på vei til jobb om morgenen.

Men jeg havner fort videre til de større mediehusene. Og så tilbake til Twitter. Tjenesten fungerer faktisk veldig bra sammen med rapportene fra de profesjonelle. Og ikke istedenfor. Ofte ender jeg med følgende bruk:

1. Sjekker Twitter og får vite at noe viktig har skjedd
2. Fordype meg og få overblikk gjennom de større mediehusene
3. Tilbake til Twitter for å finne andre vinkler og historier
4. Begynne på første punkt igjen…

Og selv om jeg følger alt for mange mennesker enn det jeg egentlig kan følge med på så har Twitter en evne til å la det viktige flyte opp til overflaten uansett. Muligens fordi republisering eller «retweeting» er en viktig del av systemet.

Hva med fremtiden?

Twitter eksisterte ikke for litt over fem år siden. Og hvordan vil det se ut om fem år? Det er selvfølgelig umulig å si. Fem år er veldig lenge i en verden der tjenester som for eksempel YouTube går fra å være ikke-eksisterende til å bli verd over 1,6 milliarder dollar på under et år. Johan Hallesby mener at Twitter er viktig, men ikke noe i nærheten av Facebook og Google. Og det er nok riktig, men Twitter er godt rigget for fremtiden. Ene og alene på grunn av en av de trendene som øker raskest i teknologiverden for tiden: Mobilt internettbruk.

Charles Arthur i The Guardian oppsummerer fremtiden for Twitter basert på denne trenden:

Presently 40% of tweets originate on a mobile device, a clue to its enormous usefulness; its text message-length 140-character format made it the first widespread web service to break free of the PC. And with 5.3 billion mobile phone users in the world, and 90% of the world’s population in reach of a mobile network, Twitter has a far better chance of reaching everyone first than Google, Facebook – or Microsoft with Windows.

De største jokerne her blir nettop hva de andre store aktørene gjør. Google feilet med sitt kjøp av Joiku, sin uklare Wave og bråkete Buzz. Facebook kjøpte Friendfeed uten å gjøre det til en bedre twitterkonkurrent. Men de har ikke gitt opp og alle ser at den kommunikasjonsformen som Twitter har skapt fungerer bra.

Eller er løsningen helt åpen?

Prinsippet om å utveksle korte meldinger i et relativt åpent system er enkelt. Og uavhengig av hva tjenesten heter har denne formen for informasjonsutveksling endret måten vi kommuniserer på. CNN oppsummerer godt fem måter Twitter har endret vår kommunikasjon. Kort fortalt:

1. Gjort en rask strøm av informasjon enda raskere
2. Fjernet kjendisfilteret
3. Skapt nye autoriteter
4. Styrket «toskjermsopplevelsen»
5. (Over)forenklet konversasjonen

Det viktigste ved akkurat Twitter er det faktum at det er der folk faktisk er. Men er denne formen for kommunikasjon så viktig at vi burde hatt et fullstendig åpent system? Status.net, tar sikte på å være det. Et fullstendig åpent system for mikroblogging. Og vi liker tanken, funksjonaliteten, åpenheten og systemet som sådan. Men selv om StstusNet med sin støtte for OpenID og OStatus er aldri så åpent og politisk korrekt så hjelper det ikke så lenge alle folkene og alt innholdet er på Twitter.

Men Twitter på sin side må fortsette å jobbe med forretningsmodeller og potensielle inntektskilder. En vanskelig øvelse. Må de ofre sin nåværende åpenhet og stenge tredjepartsklienter og løsninger for å tvinge på oss irriterende funksjoner som The Dickbar? Eller finner de andre og bedre løsninger?

Og vil en eventuell kjempetabbe fra Twitter drive oss over på StatusNet eller en kommende konkurrent fra Google eller Facebook?

28 kommentarer

  1. Geir-Tore Lindsve

    Sendte i går forespørsel til Jernbaneverket om API til sanntidssystemet deres. Fikk etter hvert svar om at app til Android er under utvikling og saken ble så lukket(!?)

    Jeg sendte så følgende melding ut på twitter i dag (twitter.com/lindsve/status/50100232880533504). Kun kort tid etter fikk jeg svar fra @Jernbaneverket og med bedre svar enn via kontaktskjema/epost i går. (API er på vei)

    Twitter FTW!

    Svar på denne kommentaren

  2. Espen Grimsgaard

    Med fare for å gå på en «640K ought to be enough for anybody»-smell så er min spådom at Twitter dør ut. Det når rett og slett ikke frem til massene og selv om mediafolk har omfavnet Twitter så er sønnen min på 11 år helt uinteressert, det samme er alle mine venner som er utenfor medie-/reklamebransjen.

    Jeg ser Geir-Tore nevner over her at det funker bra som en måte for å kontakte selskaper etc mtp support, men det tror jeg kun er fordi trafikken er såpass liten fra den kanalen. Som supportkanal fungerer det svært dårlig, mest fordi man har utrolig dårlig oversikt på Twitter i seg selv, men også begrensningen på antall tegn.

    Som kanal for publisering av nyheter/pressemeldinger etc syntes jeg derimot det virker bra. Da kan jeg selv velge hva jeg ønsker å følge, og jeg VET det er kort og konsist så kan jeg heller velge å lese hvis det fanger interesse.

    Svar på denne kommentaren

    • Eirik Solheim (NRK) (svar til Espen Grimsgaard)

      200 millioner brukere nå. Og i følge Financial Post 460 000 nye hver dag. Noen av dem er utenfor medie- og reklamebransjen.

    • Espen Grimsgaard (svar til Eirik Solheim)

      Jeg er forberedt på å måtte spise ordene mine 🙂 Jeg bare føler at ikke Twitter er der vi egentlig trenger, men kanskje en start på noe. Det kan jo tenkes Twitter utvikler seg i en eller annen retning som gjør det _enda_ mere attraktivt.

      Historien viser jo at slikt kan skje. AOL hadde vel 25-30 millioner brukere og forsvant sånn mer eller mindre. Altavista var verdens tøffeste søkemotor helt til Google kom. Myspace har måttet gjøre om konseptet litt etter at Facebook dukket opp. Det er en festlig dynamikk i dot-com bransjen 🙂

    • Jan-Arve Overland (svar til Eirik Solheim)

      Ja, og mange av disse er unge elever i videregående skole. Det siste året har twitter spredd seg som informasjonskanal og mange elever har knekt koden her.

  3. Jeg befinner meg langt utenfor medie/reklame-sfæren, og synes twitter er interessant fordi ting jeg synes er verdt å få med meg tilflyter meg fra kilder jeg ikke kjenner fra før, helt uavhengig av tradisjonelle redaksjoner.

    Det går nok over en måned i gjennomsnitt mellom hver gang jeg besøker twitter.com, men hvis jeg av den grunn regnes som «uinteressert» vil jeg tillate meg å protestere; jeg bruker jo en klient.

    Svar på denne kommentaren

  4. Jeg tror twitter kan bli noe av det største og viktigste på nett. Mail, facebook, hjemmesider, minside og twitter blir ett… En portal med twitringer som hoved-kommunikasjonsform. Men om det er Twitter eller andre som tar steget… det viser seg vel.

    Svar på denne kommentaren

  5. jeg tror twitter kan ha en mulighet til å ta igjen facebook på mange områder. allerede i fjor ble det vel på et tidspunkt meldt at det var like mange tweets per døgn som statusoppdateringer på FB (om jeg ikke husker feil).

    nå er det så klart *mye* annen aktivitet på FB enn statusoppdateringer, så trafikken (og ikke minst time on site) er så klart enormt mye større.

    men det er noen sentrale elementer som gjør at jeg tror twitter kommer til å bli brukt til andre ting enn FB:

    det ene er så klart at det er lagt til rette for å følge hvem du vil, og du slipper alt det «vennestyret». du kan følge med på en mengde folk som sprer innhold innen forskjellige felter. de som har noe å melde tiltrekkes twitter i større grad, og dermed vil de som er sugne på info følge etter.

    det åpne APIet gjør det mulig for andre aktører å tjene penger på klienter/tilstøtende tjenester på en helt annen måte enn FB. (man kunne i prinsippet laget en klient som kopierte kjernefunksjonaliteten til FB ved bruk av tweets.)

    listesystemet gjør twitter til en ekstremt effektiv infokanal.

    jeg uttaler meg bare ut fra min egen bruk, og hvordan jeg oppfatter andres bruk; ut fra det tror jeg FB kommer til å bli spisset som et sted å «henge med venner»/et semipersonlig rom, mens twitter blir det stedet man orienterer seg mot resten av verden/det offentlige rom.

    at det kan oppstå et «klasseskille», der twitter blir en «elitens kanal» er ikke umulig. men slik er det vel fra før; den som er mer opptatt av det mer trivielle og det rent sosiale, kommer vel maktmessig til kort for den som hovedsakelig oppsøker (og bidrar med) mer nyttig/samfunnsrelevant informasjon.

    på den andre siden er også twitter mer egalitært, så det er ikke godt å si. siden twitter er såpass populært blant folk med tyngde innen forskjellige områder (politikk, media, kultur, delvis næringsliv), tror jeg uansett at massene kommer etter her også.

    det avhenger så klart av at twitter 1) klarer å finne gode måter å tjene penger på tjenesten, og 2) klarer å heve kapasiteten (de sliter fortsatt tidvis med treghet i systemet).

    Svar på denne kommentaren

  6. Problem: Verken twitter, facebook, myspace, hotmail og andre sletter deg hvis du skulle få behov for anonymisering, eller bare føle det går over stokk og stein.

    Din konto går bare «passiv». Etter år-rekker med de rette tastetrykk og påfølgende bekreftelser via epost, ligger enda min profil på myspace.

    Altså skeptisk til alt som er tilgjengelig sjøl om eg peronlig ikkje vil det lenger.

    I mitt liv klarer eg å holde kontakten med alle de mennesker eg har behov for med en mobil, skype og epost. Alt annet é tidkrevende og dermed unyttig.

    Svar på denne kommentaren

  7. Twitter: Lytt og Lær | mortempo

    […] oppmerksomhet på godt og vondt. Eirik Solheim i NRKBeta har skrevet en utfyldende post om Twitter Fem år med Twitter, og Dagsrevyen hadde også ett innslag om tjenesten denne […]

    Svar på denne kommentaren

  8. Knut-Olav Hoven (NRK)

    Jeg er mer tro på den «distribuerte Twitter», altså tanken om at ingen sentral makt skal bestemme om man kan tweete eller ei, om hva man kan tweete om og med hvilken applikasjon du kan tweete med.

    Det viktigste med Twitter er meldingene som sendes igjennom mediet, ikke Twitter som produkt.

    Svar på denne kommentaren

  9. Mattis Folkestad

    Et deilig bruksområde for Twitter er kundeservice. Jeg har fått løst to floker denne uka ved å sende ut en forespørsel på twitter til to ulike firmaer og fått svar på under 20 minutter. Vanlig kundeservice pr epost tar vanligvis 2-3 dager, der dialogen gjerne spretter fram og tilbake et par-tre ganger før man får løst saken.

    Det at Twitter-folket er gjennomgående litt mer teknisk kompetente (bare en tese) gjør nok det enklere å kunne kommunisere direkte med brukerne. Man føler seg også mer tatt på alvor når man blir svart i et åpent forum. Vinn-vinn.

    Svar på denne kommentaren

  10. For noen dager siden var det noen som sendte meg en interessant artikkel: Twitter tells third-party devs to stop making Twitter client apps:

    That’s right, Twitter just told its third-party client application developer community that it is no longer wanted. Existing developers will face challenges going forward as Twitter takes back the platform. The company is adjusting the terms of service that govern its APIs in order to define stricter requirements for conforming with Twitter’s expectations regarding how the service is presented.

    Joda, det er jo «deres API, så de er i sin fulle rett til å gjøre hva de vil med det» osv. Men samtidig: jo mer åpent og tilgjengelig noe blir, jo større er ofte sjansen for at det blir utviklet spennende og nyskapende tjenester (som også API-tilbyderen vil tjene på).

    Nå skal det sies at jeg ikke kjenner saken veldig godt, så det kan være jeg har misforstått. Men kanskje noen med litt mer innsikt kan kommentere? Skyter Twitter seg selv i foten her, eller hva?

    Svar på denne kommentaren

  11. Happy 5th twittersary – fosseng.info

    […] It took 18 months before Twitter grew to 500 000 accounts. Today 500 000 new accounts are created and users publish more than 140 million tweets a day. According to the blog NRKbeta Twitter’s considered the world’s 9th website today. In Norway 7 % of web users use Twitter every week or more. […]

    Svar på denne kommentaren

  12. Dere må sjekke ut Diaspora*
    Open source desentralisert sosialt nettverk. Det er fortsatt bare i alpha, men det lover veldig godt. Som de selv skriver vil de ta personvernet på alvor. Det vil si at man selv velger hvem man deler med. Og med mulighet for #tags virker det som de satser på offentlige twitter-type meldinger også.
    http://joindiaspora.com

    Svar på denne kommentaren

  13. ZZZZZZzzz, twitter..

    Er vel egentlig min reaksjon. Selv som ganske teknologifreak. Bedrifter har ingenting der å gjøre, får man bedre respons der enn gjennom andre kanaler (noe som ofte skjer) er det en feil en plass.

    Twitter fyller ingen rom hos meg. Vil jeg vite hva venner driver med, prater jeg med dem eller så har man facebook. Vil jeg diskutere temaer har man nettfora med lenger poster.

    Svar på denne kommentaren

  14. Vi hämtar andan med lite intressant helgläsning « Uppdragsmedia – kundtidningar och redaktionell kommunikation

    […] vk.se | Västerbottens-Kuriren – BloggenBörja tjäna pengar med FS Data | FS Data BloggFem år med TwitterThe Monthly | Blev positivt överraskad av de här…Art of Cooking, Playful IKEA Cooking Product […]

    Svar på denne kommentaren

  15. Veckan som gick – Vecka 12 « Same Same But Different

    […] enligt Metro teknik (som i sin tur hämtat dem från ABC News). Vad sägs om en tweet från rymden? Också bra läsning om då, nu och framtiden. I Sverige har inte tjänsten slagit stort än, men det […]

    Svar på denne kommentaren

  16. kom forresten over denne på twitter nå, fra ei jente som kaller seg @GSkaar:

    «da skal jeg begynne å bli aktiv på twitter igjen, siden facebook har nå blitt sperra på skolen -.-»

    ting er i emning. teenagerne, som det heter på dansk, er nok på vei.

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar til Espen Grimsgaard Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.