Aldri mer distrahert!

Kategori: Journalistikk


Jeg har for siste gang i mitt liv blitt distrahert mens jeg skriver.

Når alt er spennende

Som jeg har snakket om tidligere i Nerdefelle #1: Research TK, er jeg en sucker for detaljer sucker for kunnskap, innhold, viten og detaljer. TK Til nå har skriveteknikken min vært å begynne med å skrive det første ordet og så skrive i vei til jeg kommer til etellerannet som må sjekkes, Da har jeg fyrt opp Google og stupt ut i det herlige og alltid forfriskende internettet. Og dermed har jeg gjort skriving, research og faktasjekk parallelt. Det gjør skriveprosessen til en spennende skogstur rundt på hele internettet på en gang, men det gjør at de mer innfløkte sakene blir enda mer innfløkte, ettersom de starter med en relativt enkel tanke / idé som sporer meg til å skrive, men som så grener avgårde i flere og flere retninger ettersom jeg stadig får nye tråder videre underveis.

Til slutt forsøker det jeg prøver å formidle å grene ut i et uendelig antall retninger, slik at jeg nærmest må sitte på kofferten for å få den igjen. Og den opprinnelige ideen er kanskje ikke lenger så klar som den var til å begynne med.

Doctorows løsning

Men nå har jeg begynt et nytt og bedre liv. Jeg plukket det opp via nettopp en slik Google-distraksjon som jeg snakker om over her, mens jeg satt og renskrev notatene etter en SXSW-session TK med Helen Ross TK som hadde sitert Cory Doctorow om distraksjoner i skriveprosessen. Jeg hadde ikke rukket å notere hele sitatet ordrett, så jeg googlet de sikre ordene jeg hadde fra sitatet + Doctorow, og vips fant jeg alle hans råd til skrivende surrehuer: TK Cory Doctorow: Writing in the age of distraction

Og som den lettdistraherte fyren jeg er, måtte jeg selvsagt skumlese hele saken. Og midt oppe i hans gode råd var løsningen på mitt hovedproblem – at internett ofte er enda morsommere enn det jeg holder på med:

TK

Hver gang du kommer til noe som må researches, faktasjekkes etc, ikke stopp. Bare skriv TK (som er en sjelden bokstavkombinasjon, ihvertfall i engelsk), deretter kan man, når man er i mål med hovedteksten søke gjennom dokumentet etter TK og ferdigstille detaljene.

Jeg har prøvd det i denne saken, og det går SINNSYKT mye raskere. Det er fem småting jeg trenger sjekke før jeg kan trykke publish; fire lenker som skal inn og en eksakt ordlyd som skal sjekkes. Bare småting. Men hadde jeg fyrt opp Google, ville jeg vært igang… Men ikke denne gangen. Nå er jeg ferdig. På rekordtid.

Jeg har latt TK’ene stå igjen i teksten, slik at dere kan se hvor små ting som skal til for å velte båten.

Har dere noen gode skrivetips dere har lyst til å dele?

13 kommentarer

    • Bente (svar til Henrik)

      Takk!!
      Jeg var inne i en ineffektiv og distrahert periode i skriving av masteroppgave, og disse to metodene var til stor hjelp!! Nå har jeg hatt ca 1,5 effektive uker og har virkelig kommet inn i stoffet, så det virker!

  1. Morsomt.

    Dette begynte jeg med da jeg tok hovedfag (den gang det het hovedfag).

    Problemet den gang var ikke så mye Internett, men at referanser måtte inn, og gjerne fra bøker som fortsatt sto på biblioteket eller lå hjemme.

    Brukte ikke Tj, men XX som er en ganske uvanlig bokstavkombo på norsk.

    Svar på denne kommentaren

  2. Hei.

    Dette bruker jeg ofte når jeg skriver i latex. Har todo{kommentar} skript som jeg bare slenger på hvis jeg f.eks skal koble mot kildeliste (som ikke er skrevet enda) eller vet det er småting jeg må redigere etterpå. Da får jeg opp en fin liste øverst i dokumentet med alle todoene så er det bare å klikke og redigere når jeg har skrevet ferdig. Er spesielt genialt om en er flere som skriver på samme dokument, så kan en annen gå inn og gjøre dine toDoer mens du gjør noe annet.

    Svar på denne kommentaren

    • Arne Skjærholt (svar til henriko)

      Kunne du ha delt LaTeX-snutten du bruker til dette? Jeg har en lignende makro, men den putter bare kommentarene i en marginpar. En egen innholdsfortegnelse for dem hadde vært herlig.

      Og hva angår kildelisten, må man jo bruke BibTeX. Gjerne i kombinasjon med Bibsonomy (evt. Zotero, Mendeley, eller noe annet som gjør samme nytten). Les artikkel/bok/whatever, putt inn i den store listen over ting jeg noen sinne har lest, kanskje sitere en gang det viser seg at det var nyttig.

    • fixme gjer alt det der.

      I preamble (merk: kommenteringsfunksjonen til NRKBeta fjernar bakoverskråstrek, hald ein spegel foran skjermen for å få rett skråstrek):

      /usepackage[author=]{fixme}

      (Fjern author= viss du vil at det skal stå namnet til den som la igjen kommentaren ved kvar kommentar)

      I dokumentet:

      /listoffixmes
      der du vil ha lista di, og så ein masse
      /fxnote{blah}
      i resten av dokumentet. Lag ein hurtigtast som skriv /fxnote{blah}, slå slepp du å tenkja på at det faktisk skal stå noko mellom krøllparantesane, og kan skriva endå fortare.

      (fixme har sjølvsagt masse val og innstillingar i tilfelle du vil sløsa vekk tid på å spara inn tid endå meir effektivt)

    • Har også brukt todo-pakken, og er helt enig i at å slenge på en \todo{husk bla-bla} gjør arbeidsflyten mye bedre.

      @Arne det er en pakke som jeg tror følger med nyere versjoner av TexLive (og sikkert de fleste andre nyere også). \usepackage{todonotes} i toppen og så \todo{whateva} rundtomkring i teksten. Hvis du ikke har den kan du google «todonotes.sty» så finner du den nok.

    • Jeg skriver hva jeg tror det er med TK etter, men ingen beskrivelse av hva som skal sjekkes.

      Jeg har bare brukt dette trickset noen få dager foreløpig, men de gangene jeg har støtt på det hittil, 5 ganger i saken du leser over her og 10 ganger i løpet av to timers jobbing nå hittil i morges, så er det stort sett stavemåte på et navn, sette inn en nettadresse, dobbeltsjekke et sitat, sånne ting. Da tar jeg det på feelingen med en TK rett etter og da er det ganske lett å forstå hva som skal justeres.

      PS: Jeg har begynt å bruke et tricks til; trickset min tidligere kollega Henrik anbefaler over her, å jobbe 90 minutter non-stop, med mailen avskrudd, som dagens første oppgave. Utrolig effektivt! Normalt ville jeg hatt på mailen, fått mail om ny kommentar og svart på kommentaren din på rappen, det ville sannsynligvis gjort skrivingen min mindre effektiv.

      PPS beklager muligens forvirrende bruk av begrepet «morgen», er på stipendreise til SXSW for å bli bedre på journalistikk, her er klokken 10:48.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.