nrk.no

To ting på en gang

Kategori: TV

Live Pitch
Live Pitch

I 2009 valgte NRK å vise et av historiens særeste TV-programmer. «Bergensbanen minutt for minutt» fylte over syv timer i et sammenhengende program på NRK2 og ble, mot alle odds, et kult-tv-program. En ekte snakkis. Ikke bare var dette et svært så sært TV-program, det viste oss også for første gang fenomenet som amerikanerne nå har døpt : «The Second Screen Experience»

The Second Screen Experience
The Second Screen Experience

Mer enn bare Twitter

Under «Bergensbanen minutt for minutt» brukte folk i stor grad Twitter og Facebook for å diskutere og «skravel» med hverandre under togturen, innholdet var perfekt for den slags, da en syv timer lang togtur på ingen måte fordrer at du konstant følger med på TV-skjermen.

Gjennom en rekke paneler og foredrag på årets SXSW-konferanse, har ulike deler av den Amerikanske TV-industien belyst fordeler, ulemper og utfordringer med «The Second Screen Experience». Allerede nå viser tall presentert av ROVI på SXSW at 46% av alle amerikanere ser tv med en eller annen form for enhet på fanget. (Mobil, Nettbrett, Lap-top).

OxygenLive
OxygenLive

Et nettsted som har spesialisert seg på merverdi mot reality-tv er OxygenLive. Nettstedet startet med enkle chatsider hvor fans av de ulike realityseriene i USA kunne gå inn i chatrommet og snakke sammen live når serien gikk, men har etter hvert også utviklet seg til å ha spill, avstemninger og ekstramateriale, som også er knyttet opp live til selve programmet.

OxygenLive har også utviklet en applikasjon for iPad og iPhone med samme funksjonalitet som nettsiden har og kunne fortelle at folk i gjennomsnitt bruker dobbelt så mye tid inne i applikasjonen for iPad, som på nettstedet.

OxygenLive App
OxygenLive App

Siden realitysjangeren ikke har noe manuskript er det lite man kan gjøre med programet på forhånd. Anderledes stiller det seg imidlertid med manusbaserte tv-serier. Et av de yngste skuddene på tv-serie-stammen i USA er Psych.

Under utviklingen av Psych har man jobbet både med å skape et univers på tvers av de ulike mediene allerede fra starten av, og har  i tillegg satt «The Second Screen Experience» sentralt når man har utviklet manus og historielinjer. Skaperne av Psych mener selv at de har tatt høyde for at folk har behov for å oppleve enda et lag med fortelling på toppen av historiene som fortelles på TV.

Psych App
Psych App

Ved å, samtidlig som du ser tv-serien live, også «følger med» på Psych i deres iPhone-applikasjon, Psych Vision, gis du tilgang til ekstramateriale, bilder og chatrommet. I tillegg er det hele bygd opp rundt et belønningssystem slik vi kjenner det fra spill-verden. Jo flere poeng du samler, jo flere credits får du, som du igjen kan bruke til å kjøpe Psych-effekter i Psych-butikken. I tillegg åpnes det nye dører i applikasjonen jo flere poeng man har.

Sjekk inn på en tv-serie.

En måte å få poeng på er å «sjekke inn på serien». Vi kjenner jo etter hvert «sjekk-inn-tjenester» godt fra både GoWalla, Foursquare og Facebook, da med innsjekking på fysiske steder. Hos Psych sjekker du inn at du faktisk sitter foran TV’en og følger programmet. På den måten får vennene dine vite at du følger med live, samt at Psych får reklamert for at det nå er på tide å benke seg foran TV’en igjen.

«Clicker» eller «Tagger»

MTV har også kastet seg på, og utviklet tjenesten «MTV Backchannel». Foreløpig er det kun realitydramaet «The Hills» som har egen «Backchannel» hvor man kan være med å spille samtidlig som man ser The Hills på TV.

Konseptet er relativt enkelt. Man melder seg inn i et «Room», hvor alle som ser den aktuelle episoden møtes. Her får man tildelt rolle som enten en «Clicker» eller en «Tagger».

MTV Backchannel
MTV Backchannel

«Taggerens» oppgave når TV-programmet starter er å skrive kommentarer, eller «tags» som hva som foregår i episoden. De ulike «Clickerne» klikker så på de «taggene» de liker og tror vil bli populære. Når en tag blir populær nok, rister og ekspolderer den og poengene til både «Taggere» og «Clickere» deles ut.

If a Tag gets popular enough, it will start to vibrate and then it will literally blow up! When that happens, it awards double points to the Tagger and every Clicker who selected that Tag. And that final Clicker who makes the Tag explode is awarded an extra special bonus!

Les mer om hvordan det hele fungerer og prøv selv på MTV Backchannel «How to Play».

Spennende muligheter rundt sport

Live Pitch
Live Pitch

Mint Digital har jobbet med «The Second Screen Experience» opp mot blant annet sport, og lansert iPad-applikasjonen LivePitch. Med LivePitch kan man under begivenheter som Fotball-VM få live statistikk under de ulike kampene på hver enkelt spiller på banen. Applikasjonen gir  statistikk som ballbesittelse, passninger, mål, taklinger, skudd, frispark og mye mer, sammen med muligheten til å sett spillere mot hverandre og lag mot andre lag. Alt dette i realtid i applikasjonen, mens fotballkampen går live på TV’en.

Boksprodusentene på banen.

Også firmaet ROVI, som produserer svært mye av softwaren som befinner seg i de ulike typene med set-top-bokser, har kastet seg på ballen. ROVIs «Chief evangelist», Richard Bullwinkle, hadde en rekke interresante innspill til hvorfor en «second screens» er en bedre plattform å utvikle både navigering, ekstra innhold, og reklame til, enn de tradisjonelle Set-Top-Boksene.

Data fra boksene ROVI lager navigeringssoftware for, viser at 86% av tv-seerne ikke vet hva de skal se når de setter seg foran TV’en, men starter å zappe vilkårlig rundt i tv-jungelen. I USA, hvor mange har 500+ TV-kanaler og velge i, er navigasjon og ikke minst muligheten til å oppdage godt innhold på tv-skjermen nesten blitt en umulighet. Selv her hjemme i Norge, hvor gjennomsnittet sitter med rundt 30-40 kanaler i sine grunnpakker, kan oppgaven av og til være vanskelig nok.

Bullwinkle peker på at man i lang tid har forsøkt å gjøre TV-en til en rik internett-basert enhet, men ikke på noe måte lyktes. Fjernkontrollen er rett og slett uegnet som navigeringsverktøy med mindre  det eneste du  skal gjøre er å bla igjennom kanaler. Det er fullt mulig å søke med en fjernkontroll, men mangelen på tastatur gjør at svært få benytter seg av muligheten.

Ved å utvikle applikasjoner til nettbrett mener Bullwinkle at man kan omgå flere av de problemene man i dag opplever med STB. Ved å legge alt fra navigering i kanaler, til reklame og deling av hva man ser, i ett nettbrett som allerede vet hvem du er, hva du liker og hvem vennene dine er, er det både penger, tid og ikke minst frustrasjon å spare.

Første skritt

«The Second Screen Experience» er et konsept som er veldig i startfasen, men det bor noe her som vi i NRKbeta synes er utrolig interessant. Det er spennede å se hvordan både teknologer, reklamefolk og programskaperne nå leker og eksperimenterer rundt konseptet.

Ett av dilemmaene rundt dette, er at brukeren må være i stand til å gjøre «to ting på en gang», og at det er brukeren selv som bestemmer hvor mye av oppmerksomheten som brukes på «primærinnholdet» på TV, og hvor mye man bruker på «den andre skjermen».

Mye av TV-innholdet i dag krever likevel ikke seerens fulle oppmerksomhet konstant, og noe av jobben vil være å finne ut på hvilket innhold en ekstra opplevelse passer inn, og hvor det er en dårlig idee.

15 kommentarer

  1. «If a Tag gets popular enough, it will start to vibrate and then it will literally blow up! When that happens, it awards double points to the Tagger and every Clicker who selected that Tag. And that final Clicker who makes the Tag explode is awarded an extra special bonus!»

    —————

    Eg må vere ærleg og seie at dette høyrest utruleg stakkarsleg ut. Og ja, akkurat dét er vel sagt om sånn cirka alle teknologiske nyvinningar sidan internettet og mobiltelefonen var på plass, men kom igjen! Me får tru (og vone!) at dette vert mest aktuelt for 8-13-åringar, og at det ikkje øydelegg gode TV-opplevingar.

    Det eg er mest redd for er at det har (dårleg) påverknad på TV-programmet i seg sjølv. Og på utviklinga av TV-seriar. Kanskje vil ein biverknad vere at seriar ikkje tørr gå så djupt som dei kanskje kunne eller burde – nettopp fordi det er -lagt opp- til at folk skal fylgje med på to skjermar.

    Sjå for dykk ein serie som «Six Feet Under» med eit slikt opplegg. Eller «Carnivàle». Eg skjelv ved tanken. Det høyrest kanskje søkt ut, men det er ei reell frykt. Dersom produsentar finn ut at det ligg pengar i dette konseptet (som me allereie ser at det gjer), vil ein kunne sjå ei utvikling der òg slike seriøse seriar vert trekt ned på dette nivået.

    Altså, eg er nok litt lite open for dette konseptet. Det kan jo òg utvikle seg i ei betre eller meir seriøs retning enn til dømes MTV ser ut til å klare (eg spyr littegrann kvar gong eg les sitatet ovanfor). Men berre òg konseptet om å sjå på to skjermar samstundes, trur eg kan øydeleggje utviklinga av visse typar seriar og program. Eit TV-liv utan «Six Feet Under» til dømes, kan eg nesten ikkje forestille meg.

    Kanskje er dette eit glimrande konsept for utviklinga av sports- og debattsendingar på TV?

    Svar på denne kommentaren

  2. Anne Authen (NRK)

    Og da vil jeg minne om at NRK hadde TV-prat for et år siden. Det har vi også skrevet om på NRKbeta: nrkbeta.no/2010/01/08/tvprat/. TV-prat testet vi bla. under Melodi Grand Prix og Hjernevask hvor man også kunne prate med Harald Eia. Det var en morsom opplevelse og jeg håper det er en tråd NRK vil ta opp igjen. Jeg har stor tro på konseptet! Synes ellers det høres kult ut at man nå også har trukket konseptet enda lengre. Det må testes 🙂

    Svar på denne kommentaren

    • tvpratlol (svar til Anne Authen)

      mener du den elendige applikasjonen man måtte knytte facebook kontoen sin til ?
      som ikke gav noen merverdi og ikke lot deg gjøre noe du ikke allerede kunne gjøre på facebook ?

      Ja, tvprat var jo kjempeutvikling.

      Spennende konsept og god ide som blir ødelagt av latterlige utviklere med et snevert verdenssyn.

      Synd egentlig..

  3. Vel, kan bare bekrefte at de ganger eg ser på NRK er programmene oftest så «innholdsrike» at eg bruker PC/laptop utenom for ikkje å dø av kjedsommelighet. Spesielt gjelder dette nyheter der de fleste spørsmål stilles igjen og igjen og igjen, men også debatter lider av dette. Kulturprogrammer bære for sterkt preg av ukultur som mote, mainstream-musikk og glorifisering av enkeltmennesker.

    Eg er rett og slett glad eg ikkje har TV fordi på den måten får eg besøkt mor og venner de ganger det er noe annet enn skitt og ukultur.

    Etter min mening har NRK blitt ødelagt i jakten på seertall og sløser vekk lisenspengene på utstyr som faktisk har gått på sendings-kvaliteten laus.

    Det er bare tre ting igjen på NRK som er verdt å titte på: Værmelding, Brennpunkt og True Blood 🙂

    Svar på denne kommentaren

    • Tshakko (svar til FrodeFF)

      Du har vel kanskje glemt Dr. House i High Definition på lista de over program som er verdt å se på.

    • Peter Zen (svar til FrodeFF)

      Enig i at NRK blir mer og mer «tabloid» og at kvantitet ofte ser ut til å vinne over kvalitet. Fint at vi har nett-tv og kan velge bort de (dessverre mange) dårlige programmene.

  4. Interessant observasjon!

    Trenger ingen krystallkule for å spå utviklingen?
    PC-brettet blir en fullverdig TV, med undersider med alle tjenestene (og mye mer) som dere omtaler. Å svitsje mellom to skjermbilder blir selvsagt ikke tilfredsstillende. I slike tilfeller flyttes selve TV-programmet over til storskjermen, mens du fortsetter å være interaktiv på brettet.

    Kan faktisk være dette som gjør at TV blir like vanlig i fremtiden?

    Svar på denne kommentaren

  5. Kai Aage Pedersen

    TV-prat er framleis i bruk. Er ei populær teneste når vi overfører 1. divisjon fotball på nett. Her kan du diskutera fotball med folk som ser på same kampen. Det er ganske stor aktivitet her og vi har etter kvart fått både video med grafikk, resultatservice og TV-Prat til å fungera godt i lag. Kampane blir overført uten kommentator – og TV-Prat har gjort dette til ei langt meir levande teneste.

    På ein av kampane i fjor var det heftig kurtise mellom to TV-pratarar som etter kvart mista heilt interessa for kampen. NRK fører folk saman, eller noko i den retning:-)

    Svar på denne kommentaren

  6. Har gjort dette siden jeg fikk meg min første laptop på begynnelsen av 2000-tallet. Sjeldent jeg kun har én enhet foran meg, må være på kino. Laptoppen ligger på senga når jeg spiller slik at jeg kan sjekke opp informasjon rundt spille, snakke med venner eller lese nyheter mens jeg venter på noe i spillet, det samme gjelder TV-sendinger, hvor jeg ofte søker opp informasjon relatert til det jeg ser på.

    Svar på denne kommentaren

  7. Serieguiden – en oppgave i interaksjonsdesign | Lubbenulv

    […] innhold til disse enhetene basert på hva brukeren ser på er et voksende marked og kalles for “the second hand experience”. Ved å gi seeren en nettside, “Serieguiden”, hvor all informasjon er samlet vil det […]

    Svar på denne kommentaren

  8. Applikasjonen som hører hva du ser på

    […] er imidlertid svært spennende kombinert med “The Second Screen Experience“, og vi gleder oss til å se hvordan man framover kan bruke teknologien fra IntoNow. […]

    Svar på denne kommentaren

  9. Fremtidens TV – Få meg på nett og ta på meg

    […] de viste på IFA hadde fokus på innhold som jeg heller vil se på skjerm nummer to. Vi har skrevet mye om trenden som går i retning av at flere og flere har en ekstra skjerm i fanget mens de ser på […]

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar til Tshakko Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.