nrk.no

Maurene i tåkehavet

Kategorier: Journalistikk & NRK

Over tåka er som kjent himmelen alltid blå. Ved Frognerseteren skinte solen om kapp med NRKs luftskip for tv-bilder fra oven. (Foto: Nina Didriksen)
Over tåka er som kjent himmelen alltid blå. Ved Frognerseteren skinte solen om kapp med NRKs luftskip for tv-bilder fra oven. (Foto: Nina Didriksen)

Denne saken ble opprinnelig postet på vårt intranett, men vi syns den var såpass fin at vi velger å poste den her.

Fire hundre NRK-medarbeidere og 35 kilometer kabel. Det er mye som skjuler seg i tåka i Holmenkollen.

Løypeinspeksjon eller noen som mistet kontaktlinseni startområdet? I bakgrunnen ligger, men skimtes ikke, kongetribunen. (Foto: Nina Didriksen)
Løypeinspeksjon eller noen som mistet kontaktlinseni startområdet? I bakgrunnen ligger, men skimtes ikke, kongetribunen. (Foto: Nina Didriksen)

– Morsomt. Det er fasitordet fra mange av dem som jobber i Holmenkollen under VM. Torget tok en tur til området en stille formiddag, denne dagen er det ikke øvelser før kl. 14 (men til gjengjeld var dét kvinnestafetten, behørig omtalt de fleste andre steder).

Her bor NRK. Bildet ble tatt før kvinnestafetten. (Foto: Nina Didriksen)
Her bor NRK. Bildet ble tatt før kvinnestafetten. (Foto: Nina Didriksen)

I det internasjonale pressesenteret sitter noen få sjeler bak oppkoblede pc-er og smarte telefoner. Vi tar i mot en smakebit på lokal svele med tyttebærrømme fra to kortreiste matdamer fra Morgedal, men skisportens vugge ser vi ikke. Derimot er det ganske hektisk aktivitet i brakkelandsbyen ved siden av pressesenteret. Her har ulike kringkastere leid kontorer under VM.

Travle dager for Ine-Yasmin Harazi på NRKs kontor i Holmenkollen. (Foto: Nina Didriksen)
Travle dager for Ine-Yasmin Harazi på NRKs kontor i Holmenkollen. (Foto: Nina Didriksen)

Ved skrivebordet for akkrediteringer og veldig mange andre oppgaver finner vi Ine-Yasmin Harazi, red.ass. og til daglig i Underholdning, nå utlånt til NRKs VM-tropp.

– Jeg hjelper produksjonslederen med dagakkrediteringer, smiler hun og overrekker et digert plastskilt vi må ha rundt halsen resten av dagen. –Jeg har aldri jobbet med sport før, men var med på Eurovision Song Contest, og synes slike store arrangementer er kjempespennende. Jeg ble spurt om å være med her. Det ville jeg veldig gjerne, og det har gitt mersmak, sier Ine-Yasmin, før en kjent stemme sekunderer fra venstre:

– Dette er virkelig morsomt. Men det er ganske lange dager, sier Olav Viksmo Slettan. – Jeg har heller aldri jobbet med sport før, men har vært med på mange prosjekter. Det blir en egen ”go”, legger han til, før han bøyer seg over notatene igjen.

Tåkekollen

Altså. Etter en flott vinter med stabil kulde, nydelige skiforhold og mye godt vær i Oslomarka åpnet ski-VM. Da senket tåka seg over Kollen. Snakk om ”perfekt” timing fra værgudene. Det må være utrolig irriterende for arrangørene og for dem som har forberedt lekre utsiktsbilder over hovedstaden. Resultatet har jo vi som tv-seere selv sett. Mye grått. Trøsten får være at humøret er godt.

Under et kort glimt av blå himmel sørger Bjørnar Brechan for at P1-folket slipper å få snø i nakken. (Foto: Nina Didriksen)
Under et kort glimt av blå himmel sørger Bjørnar Brechan for at P1-folket slipper å få snø i nakken. (Foto: Nina Didriksen)

Snøstudio

– Morsomt. Der var ordet igjen. Denne gangen utendørs, under et partytelttak dekket av is og rim. Kalle Turkerud og Dag Solheim i VM i P1-gjengen klager ikke over at de må stå ute hele dagen. –Litt rennende nese, sier Kalle. – Litt kalde tær, sier Dag, før Bjørnar Brechan feier taket fritt for snø og is.

Kalle Turkerud og Hanne Marie Brevik på jobb for VM i P1. (Foto: Nina Didriksen)
Kalle Turkerud og Hanne Marie Brevik på jobb for VM i P1. (Foto: Nina Didriksen)

 

- men hvor er Holmenkollbakken? Ikke mange meterne unna, men dessverre ikke synlig denne dagen, heller. (Foto: Nina Didriksen)
- men hvor er Holmenkollbakken? Ikke mange meterne unna, men dessverre ikke synlig denne dagen, heller. (Foto: Nina Didriksen)
(Foto: Nina Didriksen)
(Foto: Nina Didriksen)

– Hanne Marie og Bengt-Eigil er de sportskyndige her, sier Turkerud om sine programlederkolleger Brevik og Ruud. Sammen binder de sammen P1-sendingene på dagtid, med HF-reportere fra arena og distrikt, sportskommentatorer og alt annet som gleder lytterne.

På den rimete «studioveggen» henger kameraet som gjør at programlederne kan kommunisere med teknikken på Tyholt.

Dette er første gang P1 lager slik radio, og skal vi tro de medvirkende i Kollens luftige utestudio, har opplegget vært vellykket og tilbakemeldingene gode.

Over tåka er som kjent himmelen alltid blå. Ved Frognerseteren skinte solen om kapp med NRKs luftskip for tv-bilder fra oven. (Foto: Nina Didriksen)
Over tåka er som kjent himmelen alltid blå. Ved Frognerseteren skinte solen om kapp med NRKs luftskip for tv-bilder fra oven. (Foto: Nina Didriksen)
Noen kalde fakta:

114 kameraer (som Host Broadcaster)
35 000 meter kamerakabel er lagt ut i Holmenkollen
64 timer direktesendt radio og fjernsyn (i tillegg nasjonale sendinger)
82 kommentatorposisjoner
21 offisielle tv-rettighetshavere til ski-VM 2011
23 organisasjoner som representerer radio og/eller tv fra 15 ulike land vil ha en egen operasjon i Holmenkollen.

Vil du lese mer bak kulissene-stoff, avslører NRbeta en godt bevart hemmelighet i Lyden av en mann som flyr forbi

25 kommentarer

  1. Helt enig, jeg vil og gjerne høre mer om hvordan NRK lager all morroa. Som ble gjort om Vancouver og MGP!

    Hva med noen bakom-tv-reportasjer om hvordan radio og tv sendingene blir til?

    Svar på denne kommentaren

  2. Anders Hofseth (NRK)

    Denne gangen har vi ikke hatt kapasitet til å lage en sak som den dere etterlyser, men vi kommer med en sak som tar for seg deler av produksjonen om noen uker. Bare noen millioner andre ting som må bli ferdig først. Hold ut.

    Svar på denne kommentaren

  3. Lurer på en ting som dere i NRKBeta sikkert kan svare på. Jeg husker sendingene fra Vancouver i 2010, og det må sies å være noe av det vakreste som er sendt av idrett på tv. Samtlige sendinger på NRK1 i fantastisk og sylskarp HD ga sendingene en ny dimensjon, en ny æra i sport på TV om du vil, men til min skuffelse har ikke sendingene fra VM2011 levd opp til denne kvaliteten. Hva er greia? Er dette ett problem på min side eller har NRK valgt å legge seg på ett produksjonsteknisk billigere nivå enn hva deres Kanadiske kolleger gjorde?

    Svar på denne kommentaren

    • Anders Hofseth (NRK) (svar til Håkon)

      Har sjekket; her er svaret:

      NRK sitt produksjonsformat i HD er 1080i. I Hovedkontrollen konverteres 1080i signalet til 720p før det kodes for transmisjon. Dette gjøres for å utnytte tilgjengelig båndbredde på en best mulig måte.
      Det samme ble gjort under Vancouver-OL. Eneste forskjellen. er at produksjonsformatet i Vancouver var amerikansk standard – 60Hz istedet for 50Hz som bildefrekvens.

    • Christian (svar til Anders Hofseth)

      Er det noen grunn til at man velger å produsere i 1080i? Så lenge produksjonen skjer utendørs i dagslys eller i flomlys på kveldstid gjør det vel ikke noe at 720p50 krever noe mer lys. Ikke at alchemist gjør en dårlig jobb i HK, men er bare nysgjerrig på hvorfor man går via 1080i formatet.

    • Anders Hofseth (NRK) (svar til Jørgen)

      Det er ikke én kabel pr mikrofon /kamera nødvendigvis.

      Mikrofoner går f.eks. med enkeltkabler til en boks, deretter går de i en 12-parskabel til bussen.

      Kameraene går på fiber, hvordan disse slås sammen vet jeg ikke.

      Jeg var på noen vintersportsendinger for mange år siden, og kan love deg at selv en 20-meters kabel i meterdyp sne er noe skit å ha med å gjøre 😉 Kabelstrekking og nedrigg er mange dagers jobb for mange mennesker og mange scootere.

    • De fleste kameraene har en mikrofon koblet til og dette signalet blir sendt over fiberkabelen rett til produksjonsbussen.
      Alle kameraene har en kabel hver, med unntak av de trådløse kameraene. De har ironisk nok to kabler….

  4. Det er noen ting jeg lurer på som kanskje noen her klarer å svare på:

    Er det sånn at NRK produserer en «nøytral»/internasjonal sending som alle land har tilgang til og en som sendes på vår TV (med mer vekt på norske utøvere osv.)? Også har da de ulike landene sine OB-busser tilgang til det som er av kamerafeed og den internasjonale versjonen til NRK?

    Om jeg har rett i at andre nasjoners OB-busser har tilgang på hvert kamera, hvordan fungerer da tally/talkback/retur? Kun opp mot NRK sin HBC-buss?

    HD1 er vel beregnet på 20 kameraer, men Sonymikseren har kapasitet på 80, så har NRK som HBC 114 kameraer (ekskludert de eksklusive norske antar jeg), hvordan løses dette? Er beautycammene / de mindre brukte kanalene routet gjennom en separat mikser som mikses før HBC-bussens hovedmikser? Hvem er det som bruker OB-teams HD2 til denne produksjonen (antar den er leid inn, ja)?

    Svar på denne kommentaren

    • Anders Hofseth (NRK) (svar til Eirik)

      Jeg vet ikke svaret på alt, men jeg vet at det er flere busser som ligger «foran» HD1 og formikser endel av kameraene.

      Da jeg var oppom mandag, kjørte HD2 hopp i Midtstuen, mens HD1 kjørte langrenn i Holmenkollen. Jeg er ikke særlig sportsorientert, men har inntrykk av at det går ulike grener parallelt hele veien her. De trenger nok fort hver sin produksjonskjede – omrigg fra hopp til langrenn med flytting av kameraer og team ville fort tatt en stund og det er vel bare halvtimer mellom sendingene her…

    • Åsmund VT (svar til Eirik)

      Det stemmer at produksjonen er delt opp i en internasjonal/host og en nasjonal produksjon. Selve grenene er det host-produksjonen som står for, og denne produksjonen er den samme for alle rettighetshaverene.

      Nasjonalproduksjonen ligger stort sett ute med bildene fra host, og legger på kommentatorer. I tillegg har man egne kamera for å krydre med standups, intervjuer, innslag fra en studioposisjon og lignende. Typisk eksempel er når man går i split med internasjonal feed i en rute og et intervju i den andre.

      I tillegg tilbyr host gjerne enkelte iso-feeds (isolerte kamera). Her på ski-VM er det vel snakk om en fire-fem forskjellige beautybilder om jeg ikke husker feil. Vanligvis er dette rene enveis feeder uten samband eller tally til kameraet.

      Ellers stemmer det at det i utgangspunktet er en kabel per kamera, men at man ved større produksjoner bruker en eller flere busser ute i løypa som mikser en del kamera og sender dette til hovedbussen. Har ikke oversikt over detaljene for VM, men tror det var snakk om en buss ute i løypa og to i målområdet for langrennsproduksjonen (internasjonal), der den ene bussen i målområdet fungerer som en ren kamerakontroll-buss og den andre andre gjør produksjonen.

    • Ah, flott. Takk skal du ha. Mens jeg er inne på spørsmål til fjernsynsfaget, er det noen som vet hva LET-foto står for?

    • Anders Hofseth (NRK) (svar til Eirik)

      Lite produksjonsteam bestående av portabelt videokamera (i motsetning til filmkamera eller studiokamera på dolly), lydmann og evt en lysmann. Forkortelse for Light Electronic Team. (Electronic betyr da «ikke film».) Forkortelsen stammer fra BBC AFAIK.

    • Christian (svar til Eirik)

      Hei. Jeg hadde gleden av å jobbe i blant annet OB-Team HD2 under vm. NRK HD1 gjorde som det korrekt blir sagt langrenn, de fikk alle kameraene direkte inn til seg og gjorde hele den internasjonale miksen der. For å muliggjøre flere kamera var OB-Team sine HD6 og HD7 innleid for å levere 10-12 kamera hver inn til hovedbussen. HD6 stod sammen med HD1 under langrennsarenaen, HD7 stod ute ved Hefteyvillaen og tok seg av kameraene som var lengst unna. NRK HD2 gjorde norsk nasjonal sending. OB-Team HD2 gjorde all hopp i både Midtstubakken og Holmenkollen (ble flyttet etter en uke). OB-Team HD1 stod ved Universitetsplassen og produserte medaljesutdelingene.

Legg igjen en kommentar til Eirik Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.