nrk.no

Når nettskyen feiler

Kategori: Nettjenester

Googles App Status for 27.02.11
Googles App Status for 27.02.11

Mandag morgen våknet en rekke brukere av Googles nettjenester opp til en heller ubehagelig følelse av at noe var fryktelig galt. Tjenestene Gmail, Google-kalender og Kontakter var blitt resatt og alt innhold var sporløst forsvunnet.

Gmail Fail
Gmail Fail (Foto: Flickr (CC) av slworking2)

I følge Googles egen blogg ble 0,02% av deres brukere rammet av en feil under utrulling av ny programvare:

So what caused this problem? We released a storage software update that introduced the unexpected bug, which caused 0.02% of Gmail users to temporarily lose access to their email. When we discovered the problem, we immediately stopped the deployment of the new software and reverted to the old version

Også norske brukere rammet

I utgangspunktet høres ikke 0,02% av alle Gmail-brukere ut som en veldig alvorlig feil, men når Gmail, i følge Wikipedia, har 193,3 millioner månedlige brukere, vil det si at 38 660 Gmail-brukere opplevde det som vel må kunne beskrives som en blåmandag.

Google App Status Dashboard
Google App Status Dashboard

En av de rammede var norske Bjørn Kaupang. En ivrig Google-nettskybruker og profesjonell kitesurfer, som setter pris på tilgjengeligheten nettskyen gir ham gjennom årets mange reisedøgn.

Bjørn Kaupang
Bjørn Kaupang

– Sent søndag kveld/natt fikk jeg ikke kontakt med webmailen til Gmail, regnet med at det bare var et mindre brudd så tenkte ikke mer over det.. Det var først mandag morgen når all mail var borte fra mac, iphone og ipad at jeg begynte å stresse litt, sier Kaupang.

All mail var borte fra webgrensesnittet til Gmail, og redningsaksjonen Google satte igang innebar at de satte de rammede kontoene til «suspended».

– Når jeg prøvde å logge inn på webmailen fikk jeg beskjed om at mailkontoen min var blitt «suspended» grunnet at jeg hadde brutt Googles retningslinjer. Siden mailklienten min er satt opp med IMAP dro likegodt Google tilbake all mailen min fra den også, fortsetter Kaupang.

Selv om Google er et firma som i utgangspunktet har over middels med verktøy for å kommunisere med sine kunder både med en egen blog for Gmail og en status-side som viser hvordan det står til med de ulike tjenestene deres, rakk de ikke å informere godt nok før ryktene rundt mandagens kræsj begynte å svirre, noe Kaupang også fikk med seg:

– Etter noen paniske minutter fant jeg en sak hos Engadget.com som sa at det var ca 500 000 andre som opplevde det samme. De første ryktene gikk jo også på at google ikke hadde backup av mailene, noe som ville bety at alt var borte.

Les også: 150 000 Gmail-kontoer tømt for e-post

Alvorlig feil

Det viste seg at de første ryktene rundt feilen var noe overdrevet rundt antall rammede brukere, men at dette har vært en alvorlig smell for Google, kommer tydelig fram i deres egen blogpost om uhellet, der de blant annet forteller at de måtte ty til sine egne tape-backuper for å gjenskape data:.
Googles App Status for 27.02.11

To protect your information from these unusual bugs, we also back it up to tape. Since the tapes are offline, they’re protected from such software bugs. But restoring data from them also takes longer than transferring your requests to another data center, which is why it’s taken us hours to get the email back instead of milliseconds

Googles mandags-smell ser altså denne gangen til få en lykkelig utgang for alle brukerne, men hvordan oppleves det å bli «fratatt» mailen sin i dagesvis?

– Først fikk jeg panikk. Så er vel forbannet den rette beskrivelsen. Jeg har full forståelse at de ikke kan ha en oppetid på 100%, men 3 dager uten mail begynner å bli litt krise. Jeg har i utgangspunktet alt i skyen, da jeg regnet det som en sikrere løsning enn å ha egne backuper. Jeg har jo gamle backuper av macen, så jeg kunne klart å fått tilbake mye av mailen, men all jobb som skulle vært gjort de siste dagene har utgått, sier Kaupang som innrømmer at dette har vært en aldri så liten vekker.

Nettsky-tjenestene er kommet for å bli

Etter hvert lagrer svært mange, svært mye av sine data i nettskyen, og selv om Google på mandag viste at de ikke er ufeilbare, er de kanskje fortsatt tryggere enn egen personlig lagring på harddisker.

Cloud computing, eller nettskyen som fenomenet heter på norsk, ble omfattende omtalt i en egen episode av programmet Tekno her på NRK tidligere i år. Her har programleder Hanne Kari Fossum besøk av Eirik Solheim, redaktør i NRKbeta, Peter Flem, leder Cloud Computing DND og Chris Veløy for å diskutere akkurat nettskyen og dens muligheter og feller.

Tekno om Cloud Computing
Tekno om Cloud Computing

De fleste tjenester i det moderne nettet i dag bruker nettskyen for lagring, og Google har basert så og si alt av sine tjenester på denne filosofien, men også her pushes teknologien videre. Det er ikke kun data som nå befinner seg i skyen, det blir også mer og mer vanlig at applikasjoner kjøres herfra, uten at man trenger noe lokal programvare.

Hele Googles progampakke med regneark, presentasjonsverktøy og tekstbehandler fungerer på samme måte, og har lenge eksistert som nettsky-applikasjoner. Nå ser man imidlertid at andre programvareskapere også kommer etter med spennende tjenester.

Presentasjonsverktøyene Prezi og SlideRocket lar deg opprette, redigere og avvikle presentasjoner uten at du trenger annen software enn en nettleser. Firmaet SoHo gir Microsoft Web Office og Googles tjenestene konkurranse på kontorapplikasjoner. Et segment der også Evernote har blitt et populært alternativ.

Spotify og Wimp har allerede redefinert hvordan vi betrakter platesamlingen vår.

Også YouTube har nå fått en egen videoeditor i nettskyen, hvor du kan redigere dine egne videoklipp.

YouTube videoeditor
YouTube videoeditor

Siste skudd på stammen av tjenester i nettskyverdenen står spillbransjen for. Med tjenester som Onlive og Gaikai kan man nå spille avanserte dataspill rett i nettleseren sin. (Onlive krever kan også brukes med en egen boks) ITavisen har tidligere testet Gaikai og var greit fornøyd.

Cloud Computing ser definitivt ut til å være framtiden for mye og mangt, men etter Googles siste fadese sitter iallefall en Gmailbruker igjen en erfaring rikere:

– Jeg er har definitvt fått min lærepenge. Man kan på ingen måte satse på å ha alt liggende i skyen. Ihvertfall ikke det viktigste av alt man trenger for å gjennomføre jobben sin. Mail og annet viktig kommer til å bli backet opp lokalt oftere nå.

Å gi opp nettskyen helt er imidlertid ikke Kaupang klar for:

Jeg har jo mistet min andel med filer lokalt før, så jeg har fortsatt troen på at Google og andre aktører fortsatt er mer skikket enn meg til å lagre mye av mine data. Men videresending til en annen konto og lokal kopi av mailen skal på plass idet kontoen er opp igjen!

Hvordan ser NRKbetas lesere på bruk av nettskyen? Har dere udelt positive erfaringer med den, og føler at både data og programvare er tryggere i andres hender, eller tyr dere fortsatt til et kleskap fullt av harddisker?

12 kommentarer

  1. Når en driftsfeil på 0,02% hos gmail blåses opp i såpass stor grad vil jeg tro at google setter inn sitt for å hindre at det gjentar seg.

    Jeg har planer om å ta backup av bildene mine via Google, tror ikke jeg skifter mening på grunn av dette.

    Svar på denne kommentaren

  2. Personlig stoler jeg ikke 100% på skyen, så jeg har backup av all data jeg ville savne om jeg mister lokalt også. Man vet aldri om firmaene bak kan gå konkurs eller noe annet som gjør at jeg ikke vil få tilgang til dataene.

    Svar på denne kommentaren

  3. Bjarte Minde

    Jeg har mer tro på de store nettselskapene enn på meg selv og har enda ikke gått på en smell. Men jeg liker likevel å ha ting på minst to steder i tilfelle noen skulle dumme seg ut så jeg har backup av det aller meste fra nettskyen, hovedsaklig hos backupify.com/

    Svar på denne kommentaren

  4. Anders Brenna

    Fordelen med en stor nettskyløsning er at det er en internasjonal nyhet som får stor oppmerksomhet når noe går galt. Det presset tvinger Google til å levere, og de er bedre enn lokalt installerte og driftede løsninger som en følge av det.

    Hvor ofte har vi ikke ringt en bedrift og fått høre at de ikke kan gjøre noe fordi datasystemene er nede? Det når ikke nyhetsbildet, og derfor skjer det oftere.

    Svar på denne kommentaren

  5. Magnus Alvestad

    Hmm, 3 dagers nedetid for 0.02% er ikke mye. Til sammenligning vil ca 0.05% av GMails norske brukere oppleve at huset deres brenner i år.

    -Magnus

    Kilde: Brannvernforeningen

    Svar på denne kommentaren

  6. Jeg er skeptisk til hele nettskyen, og enda mer skeptisk til hvor populært det er blitt. Jeg skal inrømme at jeg bruker både Gmail og Yahoo mail, men det er kun fordi jeg trenger å ha lett tilgang til mailen min fra alle plattformer. Ellers bruker jeg bare nettskyen når jeg er nødt til å dele noe raskt.

    Jeg har ikke tro på den harddiskløse datamaskinen, der tanken er at alt skal lagres i skyen. F.eks. skjer det regelmessig at internettet er nede her hvor jeg bor. En sky-datamaskin vil da være like nyttig som en murstein når dette skjer. Joda, du kan jo ha den tilkoblet 3G/4G-nettet, men hva når du sitter på toget og kjører inn i en tunnel? Eller når du kommer til et område uten dekning? Du får jo også en sinnsyk telefonregning. Eller hva når online-tjenestene ikke funker som de skal?
    Jeg bruker stort sett Spotify til musikk, og det skjer også regelmessig at de har problemer. Og hver gang merker jeg hvor sårbart systemet er.
    Og det er ikke bare nedetiden som er et problem. Hacking er et vel så stort problem. Hva er mest interessant for en hacker å ta; PCen din eller hele Google Mail? Sistnevnte selvfølgelig. Den inneholder virktig informasjon om millioner av mennesker. PCen din inneholder kun info om deg. Det skjer jo innimellom at hackere får tak i hundretusener av passord til populære tjenester, og selger dem videre til kriminelle, eller legger dem fritt ut på hackersider. Men du føler deg sikkert trygg der du har alle sensitive dokumenter og private bilder lagret hos en annen.

    Jeg tror det er viktig å ikke bli avhengig av internett. For som all annen teknologi vil det være problemer innimellom. Noen ganger er det tjenestetilbyderen som skaper problemene, og andre ganger er det graveselskapet som graver i gaten. Og noen ganger er det hackerne som vil gjøre faenskap. Har du alt lagret lokalt, er du stort sett trygg. Har du alt på nettskyen er det all grunn til å skjelve i buksene.

    Konklusjon: Kjøp en eksern harddisk/SSD-disk. Nettskyen skal brukes til å dele, ikke til å lagre.

    Svar på denne kommentaren

  7. Cecilie Wian

    Noen dager har jeg sånne drømmer. Særlig dager inboxen er full av epost som krever mye tid og krevende, gjennomtenkte svar, og telefonen plinger stadig for å fortelle meg at jeg har enda en ny ulest melding. Men kryss i taket, det finnes mute, jeg slipper pådra meg manglende arkiv. Det ville jo bare gjort alt mye værre til slutt.

    Svar på denne kommentaren

  8. Hvis all epost forsvant …

    […] fjor opplevde 38 000 av Gmails brukere problemer, hvor epost og kontakter forsvant. Bjørn Kaupang, som vi snakket med den gang, var uten epost i 3 dager. Gmails brukere skal ha fått tilbake alle tapte data, men hendelsen […]

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.