Det sosiale nettet, Musikk og lyd, Nettkultur & Video

Lady Gaga liker Maria (10)


Twittermelding fra Lady Gaga: "Can't stop crying watching this. This is why I make music. She is the future.http://www.youtube.com/watch?v=xG0wi1m-89o"

Også Lady Gaga har et hjerte

Lady Gaga – en artist enkelte nok ser på som en kalkulerende forretningskvinne – skrev på Twitter torsdag:

Can’t stop crying watching this. This is why I make music. She is the future.


YouTube-lenke

@ladygaga på Twitter 17.02.11 12:15

Videoen viser 10 år gamle filipinsk-canadiske Maria Aragon som spiller piano og synger Lady Gagas siste single.

Hvis vi ser bort fra at Maria er en dyktig ti-åring med en vinnende fremføring, er det mest interessante med saken, slik NRKbeta ser det, at Lady Gagas reaksjon ikke er (slik mange andre bestselgende artister og deres plateselskaper kanskje ville gjort for noen år siden): Krev videoen fjernet, saksøk både foreldrene og tiåringen selv for uautorisert fremføring osv. Tvert imot går Lady Gaga aktivt ut og peker på henne og sier «Dette er bra! Dette rører meg. Det er derfor jeg lager musikk».

En ny tone

Enten man tror Lady Gagas reaksjon er et kynisk markedsføringsstunt (det HAR generert mye oppmerksomhet over hele verden de siste dagene, videoen er sett 7 692 930 ganger siden onsdag), eller man tror hun snakker fra hjertet uten baktanker, er det en ny måte å forholde seg til publikum på. Denne nye måten har langsomt modnet de siste årene. Flere artister begynner etterhvert å se at de er bedre tjent med at musikken deres høres og brukes og at de har oppmerksomhet, enn at de forsøker å klemme ut penger eller sette opp sperrer på ethvert punkt det er mulig å klemme ut penger eller sette opp sperrer.

Nå skal Lady Gaga og 10-åringen synge duett i Toronto i mars, i følge eCanadaNow.

We Like

Det er nok bra for businessen i det store bildet. Men det er også bra for oss – publikum – at artister i økende grad involverer seg i hvordan vi ønsker å bruke musikken deres – og i økende grad gir oss lov til å leke oss med den, uten at de dermed setter opp et myntinnkast ved hver eneste attraksjon.

Et annet ferskt eksempel er R.E.M.’s remix-prosjekt. Bandet har lagt ut alle enkeltlydsporene fra den nye singlen sin for nedlasting, slik at folk kunne lage egne remikser av den:

Fire up your laptops and get ready to remix your own version of «It Happened Today.» Jacknife Lee has just delivered all the multi-track files and we are posting them here for you to download, remix, reimagine, remake.

REMIX IT TODAY! | r.e.m. HQ

I skrivende stund kan du høre 187 remixer på It Happened Today Remix Project på SoundCloud.

Hvorfor gjør de det?

R.E.M, er et band som også tidligere har vist idealistiske trekk. Men vi skal absolutt ikke se bort fra at også Lady Gaga snakker sant når hun sier This is why I make music. Keith Richards er inne på liknende ting i sin glitrende selvbiografi Life, og norske musikere vi har snakket med sier det samme. De må selvsagt ha en inntekt å leve av som resten av oss. Men den viktigste grunnen til å lage musikk er ikke selve inntekten – det er det å få skape, å få opptre, å bli hørt og å bevege andre.

20 kommentarer

  1. Dette er jo gamle greier, Emilie Autumn skrev det samme etter at en guttegjeng på rundt 8-10 år gjorde en parodi på hennes «Thank God I’m Pretty», og Lady Gaga er egentlig bare en stor rip-off av Emilie Autumn, bare at hun er bedre kjent…

    Svar på denne kommentaren

    • Morsom sak!

      Fant videoen du snakker om her Emilie Autumn – Thank God I’m Pretty (Fan Made). Men den saken er nok i en litt annen skala… Videoen til disse guttene har ligget på YouTube i 3,5 år og har fått 46 577 views på de årene. Videoen til Maria Aragon har fått 3 ganger så mange views som dette på de timene som er gått siden jeg skrev denne saken. Nå er det 7 842 407 som har sett den. Og den har fått 58 692 kommentarer.

      Kanskje har det i lengre tid vært slik at artister av Emilie Autumn’s størrelse har hatt mer å vinne på å være publikumsvennlige enn artister som Lady Gaga har hatt (eller har trodd at de har hatt), og at de største nå tar etter det de mindre har testet ut og vist at virker.

      Vi får si det slik at nå bruker også de største artistene grep som mindre kjente artister allerede har brukt en stund.

      Svar på denne kommentaren

  2. «krev videoen fjernet, saksøk både foreldrene og tiåringen selv for uautorisert fremføring osv»… tåpelig ting å si synes jeg. jeg tviler ganske sterkt på at du kan finne ett eneste eksempel på artister som har saksøkt en ti år gammel jente/gutt for å lage en cover versjon, eller noe som helst liknende. dette her med fjerning av videoer på youtube dreier seg om når folk legger ut de faktiske sangene og musikkvidoene uten rettigheter. saksøking har det vel og vært lite av.

    flott gjort av lady gaga dette her, men det er nok nøyaktig det samme som alle andre artister med en pr agent hadde gjort. flere som har gjort lignende ting i det siste også (dvs gitt oppmerksomhet til folk som covrer sangene deres). som f.eks. her http://www.youtube.com/watch?v=Dwimc4cvUmQ

    Svar på denne kommentaren

    • Jeg har vært i overkant tabloid her, ja… 

      Har sittet og gjort research til en annen sak og lest om RIAA som har dratt 12-åringer for retten, om Prince som truet med å saksøke fans og andre umusikalske reaksjoner fra musikkbransjen i tiåret som har gått, og har hypotetisert en reaksjon utifra forrige paradigme i underholdningsbransjen.

      Marias fremføring av sangen, foreldrenes filming av fremføringen og publiseringen av denne er imidlertid brudd på både gjeldende rett og YouTubes retningslinjer og et krav om fjerning ville ført frem uten viderverdigheter. Jeg vil også gjette at en saksøking av henne og foreldrene kunne blitt avgjort i Lady Gagas favør.

      Men nå har mer og mer av musikkbransjen begynt å forlate sin bite hånden som mater deg-strategi – og det er jo hyggeligere for oss alle.

      Svar på denne kommentaren

    • William (svar til Bjørn)

      Enda bedre ville det vært å oversette til «Dette er grunnen til at jeg lager musikk», men med tanke på sten og glasshus er «fikk det riktig» en spesiell formulering… 🙂

      Ellers tenker jeg at dette ikke er noe nytt i seg selv, annet enn at det gir låta en god dose ekstra troverdighet og at jenta i videoen er over gjennomsnittet talentfull.

      Svar på denne kommentaren

      • Godt observert. Poenget med å skrive det slik er at formuleringen hører til i skoleoppgavebesvarelsesdiskusjonssammenhengen. Jeg tenkte det passet bra her. Men, du har helt rett, det er feil. Forøvrig hater jeg orddelingsfeil:-)

        Svar på denne kommentaren

  3. Ingjerd Jevnaker

    Dette er jo litt på samme måte som at Michael Jackson omga seg med «mini-me’s» som Omer Bhatti?

    Men ærlig talt, Lady Gaga kunne vel neppe kreve sangen fjernet – hun er jo selv et produkt av sine egne forbilder.

    Akkurat den låta der er jo direkte kopi av Madonna Express Yourself som jo også flere andre på YouTube har poengtert (men vi som legger merke til dette er vel allerede litt for gamle til å være Gaga-fans).

    http://www.youtube.com/watch?v=AUDSX9vyG20
    http://www.youtube.com/watch?v=YEnQNSCQrzQ
    http://www.youtube.com/watch?v=SXauHPWbarw

    Svar på denne kommentaren

  4. RADIOHEAD er et godt eksempel på at det er mulig å ha et mer inkluderende forhold til sitt publikum:
    «In Rainbows» (2007); betal det du ønsker eller last ned gratis.
    «NUDE» remixprosjekt (2008); det samme som REM nå gjør; legger ut enkeltspor slik at alle som vil kan lage sin egen mix og legge den ut på bandets site.
    Det jeg synes er det beste eksempelet; konsertopptak Praha 2009, publikums video-opptak (alt fra gamle mobiler til HD-kameraer) samlet inn og klippet sammen av fansen, lydsporet levert av RADIOHEAD. Bandet tar ikke en krone for dette. Videoen er gratis å laste ned og det er IKKE lov å videreselge den. Et kollektivt «labour of love» og det er en j**lig bra konsert!
    http://radiohead-prague.nataly.fr/Main.html.

    Svar på denne kommentaren

  5. Nine Inch Nails har vel gjort dette ganske bra før, ved å legge ut enkeltsporene av enkelte sanger på hjemmesidene sine slik at gud og enhvermann kan remixe dem, har vel også resultert i noen remixalbum i etterkant!

    Svar på denne kommentaren

  6. 1. Det er mye som tyder på at artister handler slik i sosiale medier nettopp for å øke markedsverdien sin. Såkalt dialog mellom artister/kjendiser og publikummet i sosiale medier er en teknikk som er kjent blant mikrokjendiser, som Youtube-baben iJustine.

    En amerikansk undersøkelse av kjendisers bruk av Twitter identifiserer flere ulike strategier (Marwick & Boyd 2010). Det Lady Gaga gjør her er på mange måter en publikumsanerkjennelse og vedlikeholdelse av fanmassen. Ved å anerkjenne en coverlåt på Youtube forteller «Lady Gaga» at hun setter pris på fansen og at hun følger med på det fansen foretar seg. Samtidig gir hun et håp om at andre talentfulle, men «vanlige» mennesker kan oppdages av henne. Twitter-kontoen hennes blir også mer interessant å følge. Det er vel liten tvil om at alt dette styrker båndene til fansen. Saken med Maria skaper dessuten publisitet i mer etablerte medier. I sum har nok de 77 tegnene vært effektive for å tjene noen ekstra dollar og nå ut til flere mennesker.

    Jeg skriver «Lady Gaga» fordi man aldri helt kan vite om det er artisten selv eller noen i hennes management-apparat som publiserer meldingene. Journalisten Cohen (2009) har kalt slik kvitring av «nærstående» for spøkelseskvitring.

    2. Jeg vil samtidig svare Hofseth om publisering av cover-låter. Jeg er ingen jurist, men har også gjort litt research. Youtube er et gråsoneområde fordi coverlåter på Youtube ikke passer tydelig verken i kategorien for såkalte mekaniske eller synkroniserte lisenser for videreformidling av åndsverk.

    Youtube har helt klart en interesse av å skyve ansvaret over på de som laster opp videoene (gjennom Youtubes retningslinjer). Rettighetshaverne har derimot en klar interesse av å holde Youtube ansvarlig for å få utbetalt en stor sum penger i stedet for tusenvis av småsummer. Så langt jeg har bragt på det rene har rettighetsorganisasjonen BMI frontet den sistnevnte linjen. Inntil ansvaret på området avklares virker det som at praksisen er at videoer stilltiende aksepteres, men at Youtube fjerner videoer dersom de får klage fra rettighetshaver(e). Men husk at plateindustrien ikke nødvendigvis er en part i dette – det er låtskriver(e) som er rettighetshaver(e).

    Svar på denne kommentaren

    • Det er ikke helt korrekt som du skriver Glenn at låtskriveren (i dette tilfellet Lady Gaga med en viss gjeld til Madonna) er den eneste rettighetshaveren. Lady Gaga har de ideelle rettighetene, men publiseringen av sangen (og dermed forvaltning av retten til å spille den inn) håndteres av Sony ATV som eies av familien til Michael Jackson og [trommehvirvel] plateselskapet Sony. 😉 Så de er med i loopen.

      Svar på denne kommentaren

    • Hans Petter Blom (svar til Lol?)

      Jeg lette etter et bilde av Lady Gaga med fine farger – og fant dette. Brukte det, uten at jeg så det var voksdukka til Gaga. Det er sannheten.

      Mvh. Hans Petter Blom, ansvarlig for voksdukkebildet på fronten til NRK.no.

      Svar på denne kommentaren

  7. Sony begynte allerede i 2001 eller 2002 (husker ikke eksakt) med å la brukere/menigmann remikse låter av store artister fra Sony-stallen, ved å legge ut remiks-kits bestående av samples og lydspor fra originalartistenes innspillinger. Folk kunne importere disse i Sonys eget musikkprogram Acid, eller i andre programmer, og delta i remikskonkurranser i regi av Sony, eller for å være korrekt, av Sound Forge (som skapte Acid-softwaren og som senere ble oppkjøpt av Sony). Dette driver de med enda:

    http://www.acidplanet.com/contests/?T=7348
    http://www.acidplanet.com/whatisap/

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Betalest