nrk.no

Imponerende trailer. Hva vil fremtiden bringe?

Kategorier: Film & Snacks


Den tekniske utviklingen gjør at mange fler både kan produsere og distribuere sitt innhold. Høykvalitetsutstyr kommer i hendene på unge og kreative sjeler. Og på grunn av nettet når de også ut med sitt innhold. Det gir motivasjon. Og det er da det begynner å bli spennende. Utstyret i seg selv er ikke revolusjonen. Den ligger i hva folk klarer å lage.

Med jevne mellomrom underviser jeg på høyskoler og universiteter. Og ser med egne øyne at studentene produserer mye bedre innhold enn det vi gjorde da vi surret med våre utdannelser før både nett og HD var tilgjengelig for folk flest.

Et område hvor vi tydelig ser fruktene av denne demokratiseringen er innen ekstremsport. Og når barna som har lekt med opptak og redigering siden før de kunne gå blir litt eldre og får penger mellom hendene får billedspråket og det visuelle uttrykket et solid løft.

Gang på gang ser vi klipp som imponerer. Og nå nylig måtte vi alle stoppe opp, lene oss tilbake og nyte to minutter med imponerende markedsføring av det som kan komme til å bli en av de feteste ekstremsportfilmene noen sinne.

Vi gleder oss til The Art of Flight!

Og vi ser lyst på fremtiden. Her er noen andre saker som ser på denne spennende utviklingen:
Ekstremkamera med Full-HD
Demokratiseringen i praksis
En ensom rytter med Canon 5D mk II

Har dere noen andre favoritter? Og kanskje spesielt: imponerende produksjoner som er gjort med lavt budsjett og enkelt utstyr? (For vi må innrømme at akkurat Art of Flight ikke på noen måte er en demokratisert lavbudsjettproduksjon…)

Oppdatering.
John Myrstad bekrefter at folkene her begynte i det små og tilfører litt mer bakgrunn i kommentarfeltet:

Det er ikke pengene som er utgangspunktet det er lidenskapen og viljen til å bruke teknolgien. Curt begynte også med budsjetter på noen hundre dollar og skrap fra jernvaren for å bygge dollies med skateboardhjul. Temmelig likt vår egen ex-skateboard fotograf, nå Cineflex fotograf, Espen Gjelsten som er i lufta over Ski-VM med Cineflexen til Fuglefjellet for NRK.

5 kommentarer

  1. Øyvind Solstad

    Enig – med utstyr som koster mindre enn en kvart Digibetaspiller kostet da vi studerte lager kidsa nå ting som ser fantastisk ut.

    Og traileren var sykt stilig.

    Men – dette er da et dårlig eksempel på denne utviklingen? En film med flere Red Bull-helikoptere i lufta, firehjulstrekkere på rekke og rad, sponset av Quiksilver?

    Dette er eliteserien, og noe av det dyreste du vil finne av produksjoner av denne typen. Det er helkommersielt og milevis fra amatørene.

    Som du selv sier – dette er alt annet enn en «demokratisert lavbudsjettproduksjon». Faktisk akkurat det motsatte.

    Svar på denne kommentaren

  2. Eirik Solheim (NRK)

    Nettopp. Som jeg selv sier. Dette er ikke en demokratisert lavbudsjettproduksjon. Men et eksempel på:

    «…når barna som har lekt med opptak og redigering siden før de kunne gå blir litt eldre og får penger mellom hendene får billedspråket og det visuelle uttrykket et solid løft.»

    Det er da det begynner å bli skikkelig spennende. Når mange års lidenskap og lek møter fete budsjett…

    Svar på denne kommentaren

  3. Hei Øyvind & Erik.

    Jeg anbefaler en titt på intervjuet med Curt Morgan i BrainFarm så ser en hvor han kommer fra. youtube.com/watch?v=YIWQWCxOyw4

    Det er ikke pengene som er utgangspunktet det er lidenskapen og viljen til å bruke teknolgien. Curt begynte også med budsjetter på noen hundre dollar og skrap fra jernvaren for å bygge dollies med skateboardhjul. Temmelig likt vår egen ex-skateboard fotograf, nå Cineflex fotograf, Espen Gjelsten som er i lufta over Ski-VM med Cineflexen til Fuglefjellet for NRK.

    Pengene finner talentet, nå skatere med Cineflex, for noen hundre år siden klassiske malere.

    thecreatorsproject.com/about er også verdt et besøk. Storkapitalen leter etter de kunstneriske talentene.

    mvh: John Myrstad

    NRK om Fuglefjellet/Ski-VM : nrk.no/nyheter/distrikt/more_og_romsdal/1.7426224

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar til Øyvind Solstad Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.