Løpsk datatrafikk – hundrelappene fløy…

Kategori: Mobil


Det kan virke som om enkelte telefoner til tider gjør masse datakommunikasjon i bakgrunnen uten at brukeren har oversikt over hva som foregår. I helgen kom jeg i skade for å krysse svenskegrensen noen timer. Telefonen min lå i sekken og som vanlig kom velkomstmeldingen fra Telenor med priser og info da telefonen byttet fra Telenor i Norge til Telenor SE.

Jeg har datakommunikasjonen påslått på telefonen min. Også når jeg er utenlands. For å kunne sjekke mail, motta MMS og gjøre andre enkle nettoppgaver. Jeg har god forståelse for hva som drar mye datatrafikk og er svært sparsommelig med video, lyd og tyngre nettsider. Jeg reiser ganske mye og har hatt god oversikt over databruken min så langt.

Jeg lot telefonen ligge i sekken og tok den ikke frem før jeg kom hjem til Norge. Da legger jeg merke til et par meldinger fra Telenor.

I løpet av den første halvtimen av mitt opphold har telefonen brent 200 kroner på 100 MB data. Kort tid etter runder den 320 kroner. Så kommer meldingen om at datatrafikk i utlandet er stoppet til jeg bekrefter med en SMS.



Med andre ord har telefonen kjørt på med heftig bruk av datatrafikk uten at jeg vet hva den har gjort. Det var tilfeldigvis ikke lenge siden jeg restartet telefonen fullstendig, så listen over programmer som eventuelt kjørte i bakgrunnen var ikke stor. Ingen Spotify, ingen NRK-app osv. Et av programmene som jeg nettop hadde kjørt var TomTom Navigator. Det var avsluttet og er jo forøvrig et av de programmene som faktisk viser om det er aktivt ved at du ser den lille posisjonsmarkøren på telefonen. Og datatrafikken fra TomTom er uansett lav. Programmet har kart og de fleste data i telefonminnet.

Kan epost ha vært synderen?

Jeg har aldri likt håndteringen av multitasking på iPhone. Jeg føler ikke at jeg på noen måte har oversikt over hva telefonen holder på med. Dobbeltklikk på knappen åpner en linje med de sist brukte programmene nederst. Uten noen indikasjon på om noen av dem faktisk gjør noe. Og etter noen dagers bruk blir denne linjen bare en horisontal liste over alle programmene mine.

Det eneste jeg klarte å komme frem til som eventuell synder er mailprogrammet. Der lå nemlig to epostmeldinger i exchange-utboksen. To store mailer som av en eller annen uforståelig grunn feilet hver gang telefonen prøvde å sende dem. Og for meg ser det ut som telefonen sender hele meldingen med vedlegg til serveren, for så å få en feilmelding. Når den prøver på nytt laster den tilsynelatende meldingen en gang til før den får ny feilmelding. Dette skjer igjen og igjen så lenge mailen feiler.

Og da er jo spørsmålet: Er det noen andre der ute som har hatt samme problemet og som eventuelt kan spore det tilbake til problem med utsendelse av mail?

37 kommentarer

  1. Har opplevd det samme med min HTC Desire. Den har forsøkt å sende ut en e-post med et vedlegg, noen den tydeligvis ikke klarte på svenskt mobilnett. Den loopet iallefall sendingen et par ganger, og utifra telefonregningen må det være synderen for endel megabyte i Sverige.

    Svar på denne kommentaren

    • Jens Christian (svar til Kristian)

      Med HTC-Android-telefoner er det enkelt å sjekke hvilket program som bruker nett, prosessor og delvis våkelås. Tast *#*#4636#*#*

      Det fungerer ihvertfall på HTC Desire HD, og er et glimrende verktøy for å avsløre batteri- og nettsyndere.

    • Karl-Martin Skontorp (svar til Jørn)

      4636 kan muligens ha sitt opphav i at tallene utgjør ordet INFO… gjør det hakket enklere å huske.

  2. Kan det være at mailen tryner pga. annen SMTP server i svenskt nett? Det er jo veldig vanlig (kommer an på hvilken e-postløsning man har) at man må bruke en SMTP server til nettleverandøren man er tilknyttet, og hvis denne ikke er lik på norsk og svensk telenor så vil mailen faile helt til man er tilbake i norge, noe som kanskje vil forklare gitte scenario?

    Svar på denne kommentaren

    • Vel,det har vært noen artikler i ulike nettaviser dei siste dager der eplebrukere har opplevd at mobilen genererer uforklarlig datatrafikk (gjerne i forbindelse med utenlandsreiser) mange som har kommentert artikkelene har gjerne vært raske med å kalle brukerne som dumme som ikkje har deaktivert datatrafikk eller satt eit tak,slik som du.Skrekk ekspempelt fra t.d Nettavisen,var ei rekning kom opp i 150000NOK.Noen forum har prøvd å finne noen felles nemnere som at datatrafikk/roaming virker slått på automatisk på noen ny epletelefoner,andre har sett på om det finnes felles applikasjoner som ein NRK applikasjon.

      Sjølv om fordelen med eplene er at greinene til ein viss grad skal være kontrollert for sjukdomer og råte,finnes det ein del ganger dyrefor i eplekkassene som selges i butikken for å bruke eit språklig bilete.Fordelen er at produsenten i dette tilfelle har stor kontroll på såing, høsting og resten av varelinja.Og i tilfelle feil på eplene og paiene enkelt burde kunne rette dette opp.

      Det finnes fleire epler i kurven som selges og sjølv om dei skal være lik på smak kan det være greit å vite kva du eter.

      Uten å ha sjekket,kom det ikkje ein ny firmware versjon?Er det noe i den som kan ha endret måten mobilen handterer datatrafikk,oppdateringsfrekvens etc.?

      Siden du ikkje bruker roboten,er ikkje Adobe flash player problemet;)
      Irriterende å ikkje få avinstallert,hindre automatisk oppdatering uten å ta ein hardreset:(

      Og til slutt vil eg bare minne på at alt for mange av Android brukerne nok trykker ok uten å lese kva rettigheter dei gir applikasjoner/spill.

    • Pål Andreassen (svar til John Kristian Aasen)

      Jeg også tenkte på dette. Er jo noe de har blitt enige om som tiltak for å hindre spredning av spam. Er noe herk for oss som beveger oss mellom ulike nettverk og ISP-er. I praksis tvinger de meg bruke webmail da jeg ikke kan bytte smtp-server hver gang jeg bytter nett.

      Men i dette tilfellet er det jo snakk om exchange, den bruker vel ikke smtp i det heletatt, men sin egen protokoll (activesync?) både på iphone og android.

    • Magnus Watn (svar til Pål Andreassen)

      Jau, Exchange skal fungere uavhengig av hvilket nett du er på…

      Eirik, du hadde vel ikke tilfeldigvis snøring på ca hvor mye mobilnettverksdata du hadde sent og mottatt, slik at du kan se om de mystiske megabytene ble sent eller mottatt? Litt «long shot» kanskje…

    • Et lite tips: Du kan på mange SMTP servere tilkoble deg med SMTP authentication. Sender du f.eks. mail fra Gmail konto (Eller Google Apps Mail) så kan du bruke Gmail sine SMTP servere.

    • Pål Andreassen (svar til Jarle)

      Noen ganger er nok det mulig. Men opplever også stadig at flere ISP’er har blokkert port 25 til andre enn sin egen SMTP server. Så da er autentisering ikke engang mulig.

      Hjemme har jeg Alt-i-boks via Skagerak Fibernett.

      Det får jeg ikke en gang kontakt med smtp.online.no:25 så autentisering fungerer ikke. Er jeg på nett hjemme kan jeg bruke smtp.sf-nett.no:25

      Men så fort jeg bruke 3G dongle, iPad 3G eller liknende kan jeg bruke smtp.online.no.

      Utrolig irriterende at de nesten «tvinger» folk til å bruke Gmail eller likende.

    • Jeg har for tiden fire forskjellige kontoer i bruk, alle disse støtter og/eller krever bruk av autentisering, med SSL på port 465. Denne porten er som regel ikke stengt selv om port 25 er (fornuftig) stengt, så da fungerer alt fint uavhengig av hvilket nettverk jeg bruker.

      Sperret SMTP er neppe problemet denne gangen, for klienten får ikke lastet opp mail og vedlegg dersom tilkoblingen sperres i nettet eller på serveren. Det går selvfølgelig litt data når klienten prøver å koble til også, men det normale er jo at det ventes litt mellom hvert tilkoblingsforsøk. For å komme opp i disse datamengdene må (mislykket) tilkobling ha blitt forsøkt hundretusenvis av ganger, kanskje millioner. Det burde sette spor i en logg et sted…

    • Karl-Martin Skontorp (svar til Pål Andreassen)

      Er port 25 sperret kan man forsøke 587 med autentisering istedet. Det er den såkalte «submission»-porten og er ment å brukes av mailklienter for sending av mail. Merk at man må bruke autentisering.

  3. Jeg har også hatt samme problemet. Har mobil via jobben, så jeg betaler vanligvis ikke selv, men siste regning var så høy at arbeidsgiver ba meg om å betale min del av kaka fordi jeg umulig kunne ha brukt så mye data i jobbsammenheng.

    Jeg pleier vanligvis å være pålogget wifi på jobb og privat, så datatrafikken pleier ikke å være høy, men dette forandret seg etter at jeg fikk min iPhone 4. Ett eller annet gjør at trafikken plutselig ble mye høyere.

    Det endte opp med at jeg måtte oppgradere abonnementet mitt for å slippe unna de skyhøye megabyteprisene til Telenor.

    Svar på denne kommentaren

  4. Ingjerd Jevnaker

    Fikk telefonregning på ca. 4000 kroner etter å ha sendt epost (men når man sender laster den også ned eksisterende mailer fra excnage) og sjekket google maps én gang under 1 ukes opphold i San Francisco. Det var en dyr lærdom som har medført at jeg skrur av omtrent ALT nr jeg er i utlandet (3G, roaming, the works).

    Svar på denne kommentaren

  5. Har hatt samme problem med en mobil i bedriften. Helt ny iphone 4 uten noen ekstra apps. Kun en e-post i utboksen med bildevedlegg som feilet. 15 000 kr for 3 dagers konstant datatrafikk. Men dette ble registrert som download data på iphonen. Det kan da ikke stemme?

    Svar på denne kommentaren

  6. Mail gjør alt for mye i bakgrunnen: Den prøver for hardt.

    Rett før jeg gikk ut i pappapermisjon skiftet jeg passord på jobben (inkl Exchange). Jeg glemte å skifte passord for Exchange på Iphone, og tenkte ikke så mye på det da jeg ikke hadde planer om å sjekke jobbmail i permisjon heller.

    Etter noe tid begynte Iphone’n (3GS) å lade seg ut fra fulladet til tom på rundt to timer, og blir veldig varm. Jeg sjekket grundig om det er noe som kjører i bakgrunnen, og rebooter gang på gang. Men telefonens batteri var like dårlig, og jeg var på vei til å sende den til service.

    I mellomtiden kjøpte jeg en backup-telefon. Dog oppdaterte jeg etter to uker Iphone’n med rett Exchange-passord grunnet påtvingende jobb — og vips var telefonen frisk! Mail hadde tydeligvis KONSTANT prøvd å koble seg mot Exchange (og stadig mislykkes).

    Til sakens opplysning har jeg push-mail etc alltid av, sjekker kun manuelt.

    Svar på denne kommentaren

  7. Siden det er omtrent samme tema, tenkte jeg å bare gjenta det tipset jeg la inn i en tidligere artikkel for litt siden:

    Har du en Android-telefon iallfall, er Spare Parts en veldig fin sak. Den gir deg tilgang til en del ting som ikke ligger åpent i de «vanlige» menyene, slik som detaljert oversikt over batteriforbruk, nettverkstrafikk, CPU-bruk osv (hvilke apps som bruker hva og hvor mye etc.). Særdeles praktisk for å finne ut av slike problem som dette 🙂

    Svar på denne kommentaren

  8. Opplevde samme med min iPhone4, men da ikke knyttet til utenlandsreise. I november og desember dumpet det ned 100 MB-pakker med data, som jeg ikke klarer å se hvorfor eller hvordan skal ha skjedd. Blant annet skjedde dette fra midnatt til kl 0700 om morgenen i ett av tilfellene. I denne perioden vekslet det mellom 100 MB-pakker med data og noen mindre. Totalt ble det nesten 1 GB totalt i stort og smått…

    Min eneste walk-around på problemet ble å endre abonnement til noen som har fri nedlasting av data, samt installere DataMan-appen, for å ha litt «kontroll».

    Svar på denne kommentaren

  9. Fikk leveret iPhone 4 sist tirsdag. Har fulgt med datatrafikken jevnlig den første uken for å sjekke (jeg trenger ikke spesielle dataabonnement med min bruk hvor 90% er innen Wi-Fi-rekkevidde.
    Helt «normalt» forbruk i starten, jeg tror jeg var oppe i drøyt tre megabyte innen søndag formiddag.
    Søndag kveld gikk jeg til sengs tidlig og startet to program for første gang: Star Wars academy (en gratis-greie) og NRK-fjernsyn.
    Jeg tviler på at NRK er synderen, men det var nå en gang de to.
    Star Wars ville laste ned «ett eller annet» på 30 MB da jeg ville starte spillet men brukte en liten time på å komme 10% i nedlastning. Jeg avbrøt og lukket programmet og slappet av med fjernsynet i stedet.
    Mandag morgen ser jeg at jeg har lastet ned 3 megabytes på det tidspunktet jeg startet Star Wars OG halvannen megabyte pluss 13 megabyte de siste femten minuttene før jeg satt meg på kontoret den morgenen. Deretter, mens jeg funderer over hva som er skjedd OG telefonen ligger pent i lommen i bergenstrafikken, laster den ned 42 + 41 + 87 megabytes i tre økter innen klokken er blitt 13.10.
    Om Star Wars «kun» kan surfe på datanettet vil det forklare noe av dette, men jeg har ingen snøring på hvordan jeg kan finne ut det.
    Jeg har nå slått av dataroaming, gitt.

    Svar på denne kommentaren

  10. Grunnen for at det er mulig å slå av all dataroaming med iPhone er nettopp denne. Bruk fornuft. La den alltid være av. Slå den på KUN når du trenger den (og husk at det koster skjorta med data i utlandet).

    Men en annen sak…. HVORFOR koster det skjorta i utlandet?
    Telefontrafikk kan jeg skjønne; det må kanskje tilbake til «hjemlands-operatøren» før det går tilbake på telenettet. Men… data? Og data til Internett? Sist jeg sjekket var internett forholdsvis verdensomspennende, så om du sitter på access i Trysil eller Kuala Lumpur så er det jo fanden meg samme internettet du skal ut på. Hvorfor koster det da 25 kr/mb visse steder i utlandet?

    Anti-internasjonalisering er noe av det teleoperatørene er best på. Kanskje nest etter film og musikkindustrien. One World my a$$.

    Svar på denne kommentaren

    • Pål Andreassen (svar til Even G)

      Har desverre en teleoperatør uten eget nett. Må defor roame også i Norge. Bedriften skulle lksom spare noen tusenlapper på å bruke dem i stedet for feks Telenor. Men det skal ikke mer enn et par utenlandsturer på en ansatt som glemer å slå av roaming før han eller hun setter seg på flyet før de innsparte pengene er borte igjen.

      Gikk i samme fella selv da jeg glemte å slå av roaming på danskeferia. Tror det kosta 26 pr. MB eller noe sånt. Da var exhange push, yr vær og alt annet dill som ikke koster mer enn et par øre hjemme plutselig veldig dyrt.

    • Hvis du f.eks. sitter med telefonen din i Frankrike og går til minip.no vil du se at du på nettet fremstår med din norske mobiloperatørs IP-adresse – selv om du er i utlandet. Trafikken må mao. gå via direktelinker mellom det lokale mobilnettet i Frankrike og din norske operatør før du entrer internett. Dette forklarer tildels den høye prisen. Årsaken vil jeg tro er bla. at den lokale franske operatøren ikke er interessert i å være ansvarlig for evt. misbruk av internett-ressurser for deg. Tryggere for den å sende trafikken hjem til din norske operatør og la de håndtere evt. klager på spam-utsendinger eller andre mer ulovlige aktiviteter en kan finne på å utføre på nettet.

  11. Som du sier selv så er e-posten din den mest sannsynlige synderen. Den vil generere mye trafikk når den prøver å sende eller motta mailer. Selv om det ikke er mailer i omløp vil den bruke litt trafikk på kommunikasjon med serveren.

    Hvis vi da i tillegg har et tilfelle med feil et sted vil telefonen din konstant prøve å oppnå kontakt med exchange-serveren. Som Espen nevner et stykke over her så merker du det fort på at batteriet fort blir utladet. Det kan være feil passord, serverfeil hos nrk eller noe annet.

    Alternativet til push-mail er jevnlige oppdateringer eller manuelt. Kanskje lurt å slå på manuell oppdatering i utlandet?

    Tips: Hør med mail-gutta på nrk om de kan sjekke loggene for da denne trafikken pågikk. Kanskje de ser en overvekt av rare meldinger fra din telefon?

    Svar på denne kommentaren

  12. Du sier at du blir forvirret av iPhones multitasking, så vidt jeg vet er det kun Apples egne programmer som kan kjøre i bakgrunnen. Multitaskings-bar som du får opp med dobbeltklikk er kun en liste over programmer du har kjørt i det siste. Det at de ligger der innebærer ikke at de har mulighet til å kjøre noe i bakgrunnen. Det iPhone gjør er å fryse apps og ikke slette det de har liggende i minnet (RAM) før det evt trengs til en app du åpner etterpå.

    Så dersom man har problemer med uønsket datatrafikk er det Apples egne programmer eller tjenester i iOS som er synderen (push f.eks).

    Svar på denne kommentaren

    • Audun:
      Det er en del programmer som kan gjøre ting i bakgrunnen. F.eks. spotify kan spille musikk mens du bruker telefonen til andre ting.
      En annen ting; jeg merker klar forskjell i batteriforbruk i forhold til hvilke programmer som ligger i bakgrunnen (på multitasklinja). Dersom feil programmer ligger åpne blir batteriet tomt uvanlig fort. Jeg er litt usikker på hvilke programmer det er, men mailprogrammet er jeg ganske sikker på at drar strøm når det ligger i bakgrunnen.

  13. Det er jo klart at dette har blitt den nye pengemaskinen for telefonselskapene. Aldri før har vi blitt loppet for slike sinnsvake beløp som nå.

    har samsung galaxy s selv og selv om den har android, så kan jeg faktisk ikke slå av dataroaming (det er en mulighet for det på telefonen, den derimot fjerner ikke en dritt og kostet meg 700 kroner første måneden). Jeg måtte inn og forandre på «tilgangpunktsnavn» hvor jeg måtte opprette et tomt tilgangspunkt sånn at ikke telefonen trakk hundrevis av kroner fra meg i Norge. Bakdelen er at MMSene mine ikke kan sendes ut fordi det går over det samme ><.

    Så man kjøper en telefon til 4000 som lopper deg for flerfoldige hundrelapper i måneden uten grunn.

    PS: noe som også er viktig å sjekke er om telefonen din logger seg av wifi etter så og så lang tid. telefonen min var satt opp slik at selv om jeg var på wifi så logget den seg av etter 10 min og fortsatte på mobilnett i stedet…. hvorfor i helvete skulle det for noen i hele verden være en god løsning? det er totalt latterlig og kan kun se grådighet som en begrunnelse.

    Så min nye mobil kan ikke send mms hvis jeg ikke sifter på dette tilgangspunktet og hvis jeg gjør det så bør jeg være 1000% sikker på at jeg er på et wifi, eller så blir telefonen helt vill og lopper meg før jeg får sendt mmsen.

    Flott utvikling….

    Svar på denne kommentaren

  14. Michael Onarheim

    Eirik: jeg har en lignende opplevelse.

    Jeg har en iPhone 3GS og har flere ganger opplevd problemer med mail appen. I alle tilfellene har jeg tatt noen bilder, lagt de til i en mail og forsøkt å sende mailen.

    Alt har tilsynelatene gått bra. Men så litt senere oppdager jeg at mailen ikke er blitt sendt. Derimot er den forsøkt sendt om igjen og om igjen. Hele mailen, med vedlegg, blir sendt. Så feiler den og forsøker på nytt. Det holder den på med helt til jeg stopper den.

    For meg virker det klart at det er en bug i mail appen.

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.