nrk.no

Elbil + app = snart sant

Kategorier: Forskning & Konferanser og messer


Snart kan du stikke i bilbutikken og app store og komponere en elbil etter ditt behov. Kanskje det er en elbil som ikke krever førerkort og som du kobler til nettet og laster ned tilbehør og oppgraderinger til. Dermed kan den gjøre mye mer, og snart også antagelig kjøre deg dit du ber om. Men ikke helt ennå.

Smarte hoder har lenge lett etter en god løsning som vil fungere i praksis og som kan friste investorer og forbrukere. De tradisjonelle bilfabrikkene har plutselig også blitt mye mer interessert. Nye lithium-ion-batterier med større rekkevidde gjør at bilkjøperne på kort tid er blitt mer interessert i en bil – som inntil nå mest er blitt sett på som et leketøy for (rik)folk som har trengt et miljøalibi.

Toppsjefen i Renault og Nissan, Carlos Ghosn, sa på internett-konferansen LeWeb i Paris onsdag, at bilfabrikkene trenger noe nytt. Noe som kan vekke folks lyst til å kjøpe ny bil. Det mener han ligger i å koble seg nærmere kulturen på nett, med mulighet for skreddersøm, eget preg og for eksempel ved å gjøre det mulig å få tilbehør til bilen i form av apps. Og da snakker vi om apps installert i bilen.

Vi er klare, hvis noen vil utvikle disse app’ene for oss, sa han til stor interesse fra netthodene i salen.

Marked+miljø

Vi trenger rett og slett å ”gjenoppfinne” bilen, å gjøre den attraktiv på ny, sa Ghosn. Han viste til at ny bil ikke lenger er det folk i verdens avanserte økonomier setter øverst på ønskelisten. I de sterkest voksende økonomiene i verden er fortsatt bil på toppen av folks ønskelister, men i vesten er det ikke lenger slik. Han medga at bilfabrikantene er interessert i dette for å selge flere biler, men også fordi de ser miljøpotensialet. Utskifting av bilparken er dermed i alles interesse, skal vi tro Ghosn.

Renaults nye toseter Twizy er kanskje den morsomste som er klar. Det vil si at den kommer i salg mot slutten av 2011, men den er allerede prøvekjørt og vist fram en rekke steder de siste par månedene. Til neste versjon er kanskje app’ene klare.

Fakta om Twizy

  • Twizy 75 med toppfart 75km/t
  • Twizy 45 med toppfart 45 km/t
  • Lengde: 2,32 m
  • Bredde: 1,19 m
  • Høyde: 1,46 m
  • Vekt: 450 kg inkl 100 kg batteri
  • Motor: elektrisk
  • Batteri: Lithium-ion
  • Motorkraft: 4-15 kW (5-20hp)
  • Rekkevidde: 100 km

Twizy kommer i to versjoner, hvorav den minste også skal kunne kjøres av folk uten tradisjonelt førerkort (selvsagt avhengig av lovgivning i hvert enkelt land). I tillegg skal du kunne stå i bilbutikken og designe bilens utseende (farger og dekormønster) selv. Visjonen for Twizy er en ultrakompakt bybil som skal tilby veigrep, kjøreegenskaper og beskyttelse på linje med vanlige småbiler, men samtidig skal den være mindre, mer fleksibel og appellere til moderne storbymennesker. Men det går på bekostning av en del av komforten. Passasjeren sitter tett bak føreren, med et bein på hver side (som på en motorsykkel), men begge riktignok i hvert sitt sete.

Og ja, det er trangt, og litt kronglete i starten. Og du kan glemme bagasjen. Dette er altså ikke feriebilen, men en super bybil for en liten myserunde. Utseendemessig er den litt science fiction, men den vekker også litt assosiasjoner til en handicapbil man kan se på gangveiene. Men klart mer sexy enn Reva og Buddy. Men altså foreløpig uten at app’er er på plass.

Kart-app først ute?

På LeWeb vant det lille israelske firmaet Waze prisen for beste nystartede teknologi-tjeneste. Waze lager en app (for Iphone, Android) som viser deg korteste vei fra A til B, og guider deg dit underveis. Du slipper å sjekke skjermen underveis og kan konsentrere deg om stemmen som sier hvor du skal kjøre/svinge.

Tjenesten er basert på egne kart samt at andre bilister melder fra hvor det er ulykker, fartskontroller, stengte veier eller andre hindringer. Tjenesten er allerede i drift, men ikke så utbygd i Norge ennå. Kartene har ikke mange detaljer, og brukerne er få. Men en fredag ettermiddag ser jeg at det er tett trafikk sydover på E6 fra Oslo, trafikken på Ring 3 går i 9kmt og det er full stopp i Grefsenveien.

Da Waze presenterte sin tjeneste på LeWeb fikk Di-Ann Eisnor stor applaus for sin presentasjon, og firmaet endte opp med den gjeve prisen for beste nye teknologi-tjeneste.

Eisnor sa til meg etter at tjenesten var presentert at hun gjerne ville utvikle en app som kan installeres i biler. – Det er bare å komme med bestillingen!

Her er Eisnors presentasjon (YouTube)

En super app jeg kunne tenke meg er denne: På vei hjem fra julebordet, ber du bilen kjøre deg hjem, mens du selv dupper i baksetet. Det ville vel vært noe?

Ghosn tenker enda lenger. I fremtiden kan det kanskje bli slik at bilens fremdriftsmekanisme er online og koblet til en slags pool, slik at du kan låne den ut når du ikke selv bruker bilen. Det ville være en mye bedre løsning enn dagens bildelingsordninger, mener Renault-sjefen.

Renault har også en annen elbil underplanlegging: Dezir, som kanskje blir den første med apps. Bildet er tatt fra en utstillingsmodell på leWeb.

8 kommentarer

  1. Kim Åge Martinussen

    Apps i biler er en interessant idé. Det gavner produsent fordi de ikke lenger trenger utvikle navigasjonssystem og kjørecomputer selv, og det gavner forbruker fordi det vil være mulig å skreddersy løsninger til eget behov.

    Det viktigste for å oppnå dette er at produsentene klarer å enes om en felles plattform slik at det blir reell konkurranse om apps.

    Svar på denne kommentaren

  2. Ja, latterlig design. Men Kia Pop er mye kulere enn dette. Framtid: Hva om vi en dag kan programmere el-bilene fra en Smartphone og så kjører den oss dit vi vil? I så fall: Kan jeg programmere den i edru tilstand men drikke tre lovlige glass vin før jeg setter meg inn? Jeg la jo opp turen mens jeg var edru, og det kan kanskje telefonen min registrere?

    Farvel, Oslo Taxi.

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar til Trond Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.