nrk.no

NRK til tjeneste

Kategorier: Internett,Journalistikk,Media,Nettjenester & NRK


dette innlegget stod på trykk i dagens næringsliv 2. desember 2010

Etter en tøff periode med finanskrise, nye bruksmønstre og sviktende forretningsmodeller, prøver store kommersielle medieaktører nå å sikre seg en ny markedssituasjon der det kan bli mulig å lukke tilbudet bak betalingsløsninger. Derfor ber de nå politikerne endre og begrense NRKs oppdrag.

Medietilsynet kom i sommer med en gjennomgang av NRKs eksisterende tilbud på nett. I høringsuttalelser og i den påfølgende debatten har det vært flere upresise og feilaktige påstander som vi ønsker å korrigere.

Oppdraget

Det blir hevdet at NRK går ut over grensene for sitt oppdrag. NRK-plakaten (PDF), sist revidert av Stortinget i 2009, sier at NRK har et teknologinøytralt oppdrag og understreker at det er innholdet, ikke medieplattformen, som er viktig. NRK skal formidle innhold av allmenn verdi på de plattformene der publikum ønsker å ta det i bruk: radio, TV, PC, mobil eller andre enheter med mange brukere. Internett er med sine muligheter for innholdsdeling, nyskaping og deltagelse et svært velegnet verktøy for NRKs oppdrag.

Tjenesteomfang

I debatten blir det blant annet hevdet at NRK driver 120 ulike nettjenester. Dette stemmer ikke. Bakgrunnen for dette misvisende antallet er Medietilsynets gjennomgang av NRKs tilbud på nett. Denne oversikten inneholder store tjenester som yr.no men også mye annet: som informasjonssider om Kringkastingsorkesteret og radiokanaler som NRK Båtvær. Dette kan neppe kategoriseres som tjenester på nett. I debatten blir 120 tjenester brukt som et tegn på omfang og markedsposisjon, og gir et villedende inntrykk av en størrelse NRK ikke har. En tjeneste skiller seg fra innholdsseksjoner, del-tilbud eller funksjonalitet; på størrelse eller ved å ha en frittstående profil i forhold til vårt øvrige tilbud. Det formålstjenelige er å legge Kulturdepartementets kriterier for forhåndsgodkjenning av nye tjenester til grunn for kategoriseringen. Det følger av disse kriteriene at terskelen skal settes høyt.

Vår vurdering er at NRK har fem større nettjenester: nrk.no, nrksuper.no, p3.no, yr.no og ut.no. I tillegg kan vi regne NRK Skole som er et oppdrag fra Kunnskapsdepartementet om å lage et supplerende tilbud av arkivinnhold for læreplanen i skolen. Disse tjenestene er hver for seg med på å oppfylle NRKs allmenkringkasteroppdrag ved å gi publikum tilgang til norske og internasjonale nyheter, spesialtilbud for barn og unge, og nyttetjenester som tilrettelegger for brukervalgt informasjon om vær, klima og friluftsliv.

Åpenhet om tjenester

Tilretteleggingen av nyttetjenester representerer en naturlig utvikling av tradisjonelt public service-innhold, en nyskaping som gir publikum innholdet på en mer brukervennlig måte takket være nye teknologiske muligheter. Yr.no er et svært godt eksempel på dette. En prosess for forhåndsgodkjenning av store nye tjenester hos allmennkringkastere vil gi enda større åpenhet rundt NRKs planer; nye vesentlige prosjekter vil gå gjennom en flere måneder lang offentlig prosess via Medietilsynet og Konkurransetilsynet. Kommersielle mediehus vil få rikelig anledning til å kommentere på, protestere på eller selv starte en liknende tjeneste i forkant av NRK. Stortinget har vedtatt en slik ordning for å sikre at de samfunnsmessige interessene blir ivaretatt, både i forhold til publikum og i forhold til de kommersielle aktørene i markedet.

Bedre norsk nettilbud

På samme måte som NRK har vært en pådriver for utvikling av radio, TV og norsk innhold, er vi nå med på å skape et bedre og nyttigere nettilbud for folket. Vi må anerkjenne at konkurransen er global og at forretningsmodellene i den norske mediebransjen er mer truet av internasjonale aktører enn av lisensfinansierte NRK. Vi har et stort land, men et lite språkområde. Norske nettbrukere eksponeres for stadig mer internasjonalt innhold som beriker, men også utfordrer norsk kultur, språk og identitet. Blant de 20 mest brukte nettstedene blant nordmenn, er kun 8 norske. Norge trenger sterke og gode norske nettilbud. NRK vil bidra til et bedre norsk internett.

9 kommentarer

  1. Eirik Havenstrøm

    Det er slik det alltid kommer til å være:
    Nettaviser klager over at dere har reklame og stjeler potensielle reklamepenger – dere fjerner det og som et resultat av dette får dere flere besøkende. Dere oppretter yr som faktisk fylte et behov for oss værglade nordmenn, som fører til at Storm pusser opp også kommer Pent.no (la oss finne et navn – noe som er motsatt av yr, noen forslag?). TV2 derimot mener NRK har så mange flere seere fordi dere får så mye i lisenspenger, i stedet for å lage fjernsyn med kvalitet som faktisk trekker seere for seg selv.

    NRK er en fantastisk bra kringkaster og det er nettopp satsningen på flere plattformer som gjør dere til det: Et knallsterkt produkt på fjernsyn, radio og Internett med et gjennomtenkt produkt og en kanal for de fleste målgruppene.

    Som jeg har sagt lenge: NRK og norsk fjernsyn hadde ikke vært som det er i dag uten TV2 og annen konkurranse. Det var på 90-tallet NRK skjerpet seg, programmerte og satset mer bevisst fremover. Det siste tiåret har dere kommet langt på vei og har fått en solid forankring i markedet nettopp fordi det har blitt satset riktig.
    Konkurranse er bra, og jeg tror at dere, som ikke er direkte avhengig av kommersiell inntekt, kan satse mer usikkert og innovere mer når det kommer til type innhold, form, og kanaler/plattformer – en stor motsetning til hva mange andre norske mediehus kan. Derfor trenger vi et NRK som kan satse på alle fronter og ikke bli politisk begrenset til å kun drive med enkelte aktiviteter.

    Svar på denne kommentaren

  2. Sindre Østgård

    Hei Eirik! Takk for innsiktsfull kommentar.
    Jeg er enig i at NRK har godt av konkurranse, akkurat som at mediebransjen har godt av konkurranse fra NRK. Mange sterke aktører driver hverandre til innovasjon. Jeg vil hevde at konkurransen med NRK har gjort TV2 til et bedre tilbud for folk flest fordi de har måttet satse på kvalitet.
    Spennende å se hva som skjer nå med nye eiere..

    På samme måte har yr.no trolig bidratt til vekst i næringsvirksomhet runt værdata: som eksempel har Storm doblet sin omsetning og tredoblet sitt overskudd etter at yr.no ble lansert. Det skyldes sikkert først og fremst godt arbeid fra Siri Kalvig og gjengen, men styrker kanskje også teorien om at NRK kan fremme, og ikke hemme, markedsutvikling gjennom å bidra med kvalitetstilbud.

    Svar på denne kommentaren

  3. Anders Ericson

    Uansett medium trengs det KVALITET på innholdet. Og her har NRK et gedigent konkurransefortrinn, men som de 6. desember risikerer å skusle bort. Nemlig redaksjonenes eget bibliotek. (jo, det er foreslått nedskåret, takk og farvel). Les mer her: norskbibliotekforening.no/article.php?id=2518

    og ikke minst innlegget til Pål M. Lykkja (lenke nederst) som tar for seg hva som faktisk er TRENDEN internasjonalt – å IKKE legge ned bibliotek

    Svar på denne kommentaren

  4. Vegard Guttormsen

    Jeg snakker for meg selv og mange i samme aldersgruppe som meg, i begynnelsen og midten av 20-årene. Det er vi som er den nye generasjonen av NRK-brukere, vi har helt andre behov enn tidligere generasjoner.

    Før følte jeg at NRK var upopulært blant vennegjengen, og hadde et stempel som en gammeldags media-tilbyder. Ila. de siste årene har jeg følt at NRK har lyttet veldig godt til publikum og tatt for seg og dekket behovene til alle målgruppene på en særdeles god måte!

    Jeg står opp om morgenen, får opp hvilket vær det er i dag med yr.no appen rett på telefonen min. Sitter meg på banen på vei til jobb, bruker nrk radioappen til å høre på p3-morgen for å komme i bedre humør.

    Når jeg er framme på jobb pleier jeg å stikke innom NRK Beta og nrk.no en tur for å oppdatere meg, og i mellomtiden har noen sendt meg en link til et kult band de fant på Urørt via facebook, som jeg sitter og hører på mens jeg jobber.

    Senere på dagen kommer jeg hjem, og etter jeg har laget middag går jeg innom NRK fra Xbox Media Center. Ser om det er noe greit på livestreamene, og ser igjennom ting som nylig er lagt ut. Finner jeg noe interresant er det bare å trykke play, så starter det på sekundet. Da er det bare å sette seg ned, starte og pause når man vil, like enkelt som å se på konvensjonelle TV-kanaler.

    Poenget mitt her er at det som enkelte subjektivt mener er ‘for mange’ tjenester, er grunnen til at jeg med glede betaler NRK-lisensen min og virkelig føler at jeg får god valuta for pengene! Satsningen er gull verd, og jeg føler dere virkelig setter en standard for framtidens media.

    Det eneste jeg har å utsette er at NRK nett-tv fortsatt har litt for dårlige menyer på nett, burde hatt en mye lengre RSS-feed for ‘recent’ kategorien og så ville jeg veldig veldig veldig gjerne hatt en 720p-stream i et annet format enn wmv. Ikke kan jeg bruke det på telefonen, og ikke er det en superstabil codec heller. Hva skjedde med de planlagte overgangene til en åpen standard?

    Svar på denne kommentaren

    • Eirik Solheim (NRK) (svar til Vegard Guttormsen)

      Takk for en veldig hyggelig tilbakemelding! Når det gjelder Nett-TV og overgang til H264 er dette et av de høyest prioriterte prosjektene i NRK akkurat nå. Og om ikke noe går fryktelig galt har vi ny versjon av Nett-TV ute i løpet av første halvdel av neste år.

    • Marius Krinnan (svar til Vegard Guttormsen)

      Må si meg enig med Vegard her.
      Jeg har ikke touchtelefon, men ellers synes jeg NRK er blitt mer og mer verdt lisenspengene de siste årene.
      Stå på!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.