Bakom Blindpassasjer: del 3

Kategorier: Film, NRK & TV

Kontrollseksjonen ombord i Marco Polo. Akeron, Elis og Leda snakker med byråkraten
Kontrollseksjonen i Marco Polo. Fra venstre: Akeron (Bjørn Floberg), Elis (Trini Lund) og Leda (Henny Moan). På skjermen: Byråkraten på Nexus (Ole-Jørgen Nilsen) Foto: Tore Halden, NRK © 1978

Sigurd Slembe, rekvisitør i NRK under innspillingen av Blindpassasjer, forteller i denne tredje delen av Bakom Blindpassasjer om hvordan Stjerneskipet Marco Polos kontrollseksjon og private soner -og alle de moderne innretningene der- ble skapt. Mange av tricksene som ble brukt går det an å gjøre selv med relativt enkle midler, dersom man lager film eller TV.

TV-serien vi snakker om ser dere her: Blindpassasjer i NRK Nett-TV

SJAKK MED EN MASKIN
Vi skrev muligens på et tidspunkt at det ikke ble brukt datamaskiner da Blindpassasjer ble laget. Det er ikke helt riktig. Akeron spiller jo et slag sjakk med en:

Kollega Asbjørn fortalte forresten at han hadde en far som jobbet i NRK og fikk være med og kikke i Studio 2 sommeren 1978. Asbjørn (som selv spilte sjakk) husker denne maskinen som det mest utrolige.

BIOMETRISK OVERVÅKING
Hvordan sette opp live-overvåking av fem romfarere:

KONTROLLSEKSJONEN
Stjerneskipdeler nå kr 29,90

FREMTIDENS VIDEOFORMAT
For å skape avstand til dagens teknologi, skapte Blindpassasjerfolkene et nytt videoformat:

Legg også merke til at det gammeldagse 4:3 formatet på billedskjermer er erstattet med et kvadratisk videoformat.

MINIATYRSENDERE
En rask innføring i hvordan man skaper miniatyr-radiosendere som kan monteres under huden for overvåkning av kroppsfunksjoner:

STASJON NEXUS
I Star Wars var fremtiden grimete, slitt og velbrukt. F.eks. Luke Skywalker’s Landspeeder:

Foto av original rekvisitt fra Star Wars. Bulkete og skitten.
Den originale Landspeeder'en fra Star Wars. Klikk på bildet for å gå til The Original Prop Blog
I Blindpassasjer, derimot var fremtiden ren, rolig og velfungerende – med unntak av kommunikasjonen med Stasjon Nexus:

RADIOVEKKERKLOKKEN
Da undertegnede så Blindpassasjer på ny, dro jeg kjensel på et objekt jeg selv har på nattbordet:

Vi tok en tur på rekvisittlageret for å se om den originale klokkeradioen fortsatt var der, men den har dessverre forlatt oss på et eller annet tidspunkt i løpet av disse 32 årene.

BIBLIOTEKET
Ethvert stjerneskip av noen størrelse må selvsagt ha et bibliotek. Her ser man hvordan det fungerer:

Rulletekst

BLINDPASSASJER PÅ NRK

Om Blindpassasjer:

Blindpassasjer: Kultserie fra 1978

Se Blindpassasjer:

Blindpassasjer i Nett-TV

Bakom Blindpassasjer:

Rekvisitør Sigurd Slembe forteller om design og effekter de skapte i 1978
Bakom Blindpassasjer: del 1 – hvordan interiørene ble skapt i Studio 2
Bakom Blindpassasjer: del 2 – om kjøkken, kretsløp og matforsyning
Bakom Blindpassasjer: del 3– om kontrollseksjonen og de private sonene
Bakom Blindpassasjer: del 4 – om Biomaten, Rossum og Det Fremmede Skipet

Medieomtaler fra 1978:

VG 3. november 1978: «Blindpassasjer» -TVs mest kompliserte produksjon
Programbladet nr 42/1978: Stjerneskipet Marco Polo og universets mysterier

Blindpassasjer-sak fra Filmpolitiet:


Lenke: Filmpolitiet Blindpassasjer 29102010

Dessuten:
Harald Eia ble vettskremt av Blindpassasjer

14 kommentarer

  1. Vil bare takke for alle tre delene med «Bakom Blindpassasjer». Interessant stoff både for oss som var ungdommer på 70-tallet og for dem som eksperimenterer med film og som har det som hobby i dag. Burde gi grobunn for den kreative 🙂

    Svar på denne kommentaren

  2. Ja, jeg husker også Blindpassasjer meget godt. Som ansatt i Hewlett Packard fikk jeg være med på en del av oppleggene i studio på Marienlyst. HP bordcomputer 9845B ble brukt som «sjakkcomputer» – med et sjakkprogram som var endel av datidens spillpakke. Og jeg hadde gleden av å programmere visningen av en DNA-sekvens på dataskjermen. Denne lille biten gav jo løsningen på gåten for enkelte av seerene. HP’s daværende avdeling for kjemiske analyseinstrumenter hadde også levert en del utstyr, der noe av vitsen var lyd og bevegelse i et «vitenskapelig» miljø. Jeg tror vi fikk dette bra til, den gangen.

    Men det mest fantastiske var å få rusle gjennom Marco Polo i studioet. Det så helt eventyrlig og samtidig realistisk ut, som f.eks blomsterhaven med en blanding av ekte og plasifiserte planter.

    Flott minne å ha!

    Med vennlig hilsen Tore Svein Olsen / HP Norge (dengangen)

    Svar på denne kommentaren

  3. Tore Svein Olsen

    Blindpassasjer igjen. Som jeg nevnte over så var jeg med som produktlevrandørens representant (HP) under innspilling av Blindpassasjer. Jeg husker at jeg spurte om å få et eksemplar av manus den gangen, og fikk det.

    Under rydding i garasjen i dag fant jeg TV-manuset i sin helhet – (1. side mangler). Er dette noe som nrk har, eller er interresert i å få tilbake?

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.