nrk.no

Bakom Blindpassasjer: del 1

Kategorier: Film,NRK & TV

To rekvisitører bak kulissene - foto fra produksjonen
Sigurd Slembe (til høyre) bak kjøkken-kulissene i Blindpassasjer. Til venstre rekvisitørassistent Børre Sveen. Foto: Tore Halden, NRK © 1978

Sigurd Slembe, rekvisitør i NRK under innspillingen av Blindpassasjer, forteller i denne første delen av Bakom Blindpassasjer om hvordan interiøret i Stjerneskipet Marco Polo ble skapt. Mange av tricksene som ble brukt kan dere gjøre selv med relativt enkle midler, dersom dere lager film eller TV.

Selve serien ser dere her: Blindpassasjer i NRK Nett-TV

Vi har i denne artikkelen eksperimentert med en ny embeddingsfunksjonalitet. For nettlesere og enheter som støtter HTML5 og H.264, vil dere få servert en HTML5-videospiller. Alle andre vil få en tradisjonell Flash-spiller. Under klippene har vi lagt til noe utfyllende informasjon. Savner dere noe, si ifra i kommentarfeltet, så skal vi forklare bedre. Denne nettsiden krever Flash. Vi kommer til å forsøke å gjøre innholdet tilgjengelig uavhengig av Flash når vi er ferdig med å klippe videoene, men inntil videre fungerer dessverre ikke siden på f.eks. iPad

Videoene vises i Flash. Dersom maskinen din ikke støtter Flash (gjelder f.eks. iPad), vil video vises som H.264 i en HTML5-spiller.

INTERIØRDESIGN

Sigurd nevner vakuumpressing av plast i klippet over. Make forklarer her hva det er, hvordan du lager din egen vakuumpresse og nevner at metoden også ble brukt til å lage blant annet storm trooper-kostymene i Star Wars.

PRODUCTION DESIGN

Cees (uttales ke:s), eller Cornelis Rijk van Ravens, som er hans fulle navn, hadde ansvaret for scenografien på Blindpassasjer. Han var dermed ansvarlig for hvordan interiørene skulle se ut og den som laget arbeidstegningene snekkere og andre fagarbeidere arbeidet etter. Dette klippet handler om hvordan han bevisst brukte farger for å fortelle ulike ting.

FLERKAMERA

AUTOMATISKE DØRER

Pinewood Studios
Klokken som ble brukt
James Bond-filmene det refereres til er The Spy Who Loved Me fra 1977, og Moonraker, som gikk i produksjon i august 1978, men som i hovedsak ble filmet i Frankrike.

HEISENE

EN INDIREKTE FORTELLING OM STØRRELSE
En viktig ting i filmfortelling, er å fortelle ting indirekte. Med et ganske enkelt grep fortelles her historien om et romskip som strekker seg over flere etasjer:

BYGGING AV FLERE ROM ENN DET ER PLASS TIL I STUDIO

Chroma key, også kalt for eksempel blåvegg har hjulpet oss å lage TV-effekter i mange mange år. Her brukes det i kombinasjon med en miniatyrmodell av et rom:

Her er en gjør-det-selv-forklaring, om det er noen som vil prøve seg.

NESTE DEL
I neste del skal vi ta for oss kjøkkenet ombord på Marco Polo – en effektiv affære!

Rulletekst

BLINDPASSASJER PÅ NRK

Om Blindpassasjer:

Blindpassasjer: Kultserie fra 1978

Se Blindpassasjer:

Blindpassasjer i Nett-TV

Bakom Blindpassasjer:

Rekvisitør Sigurd Slembe forteller om design og effekter de skapte i 1978
Bakom Blindpassasjer: del 1 – hvordan interiørene ble skapt i Studio 2
Bakom Blindpassasjer: del 2 – om kjøkken, kretsløp og matforsyning
Bakom Blindpassasjer: del 3– om kontrollseksjonen og de private sonene
Bakom Blindpassasjer: del 4 – om Biomaten, Rossum og Det Fremmede Skipet

Medieomtaler fra 1978:

VG 3. november 1978: «Blindpassasjer» -TVs mest kompliserte produksjon
Programbladet nr 42/1978: Stjerneskipet Marco Polo og universets mysterier

Blindpassasjer-sak fra Filmpolitiet:


Lenke: Filmpolitiet Blindpassasjer 29102010

Dessuten:
Harald Eia ble vettskremt av Blindpassasjer

Hvis dere tester noen av disse tingene, vil vi gjerne vite om det!

29 kommentarer

    • Henrik Lied (NRK) (svar til Petter Reinholdtsen)

      Hei, Petter.

      NRKs klippløysing har diverre kun støtte for video i H.264-format. Og desse videoane må av omsyn til rettseigarane ligge i denne løysinga.

    • Petter Reinholdtsen (svar til Henrik Lied)

      «NRKs klippløysing har diverre kun støtte for video i H.264-format.»

      Trist å høre. Tenkte en enkel konvertering og publisering som fil via HTTP kunne gjøres uten å endre på andre systemer. Hvorfor er det relevant hva klippløsningen til NRK støtter? Jeg aner ikke hva en klippløsning er i denne sammenhengen, så jeg forstår ikke svaret og hvorfor det er relevant for spørsmålet mitt. 🙂

      «Og desse videoane må av omsyn til rettseigarane ligge i denne løysinga.»

      Mener du at videoen må kodes i H.264 eller at videoen må komme fra «klippløsningen» til NRK? Hvis det siste, hva slags hensyn til rettighetseierne er det som gjør at det må komme derfra?

      Vennlig hilsen,
      Petter Reinholdtsen,
      som håper å forstå mer av problemstillingen hos NRK. 🙂

    • Anders Hofseth (NRK) (svar til Petter Reinholdtsen)

      Hei
      Beklager sent svar, har vært en litt bananas dag idag.

      Her er forklaringen: Det var ikke alle rettighetshaverne som ønsket at Blindpassasjer skulle være tilgjengelig for nedlasting, og da må vi formidle det via streaming istedet – ved hjelp av vår såkalte klippløsning.

      En løsning som den du foreslår, ville gjort det enkelt å laste ned filmen, og det har vi altså ikke tillatelse til å tilby. Jeg forstår at noen synes det er kjedelig, men dette er altså premissene vi har for å tilby Blindpassasjer, og de er vi nødt til å forholde oss til.

    • Hvis det er flash-videoene som ligger i artikkelen det er snakk om, så er det jo litt merkverdig da lenker til alle filene ligger åpent i kildekoden. Hvordan den måten sikkrer mot nedlasting bedre enn HTML5 vet nå ikke jeg.

      Da det er sagt er jeg for Flash inntil videre, da HTML5 ikke er ferdig enda…

    • Odin / Velmont (svar til Håvard)

      HTML5 fungerer godt. Flash er jo heller ikkje «ferdig», det vert vidareutvikla heile tidi. Slik er det med HTML5 òg. Mediadelen av HTML5 er sopass finalisert at han må vera bakoverkompatibel frå no av, so det finst ingen grunn til å ikkje bruka HTML5.

    • Odin / Velmont (svar til Henrik Lied)

      Lied: I fylgje netsida til Flipfactory so stør dei WEBM. So eg ville no tru at klypparkivet lett kan stø HTML5 i Firefox og Opera?

      Er det streamingtenaren de brukar for som ikkje stør WEBM? Det er jo
      godt truleg iom. at det er so nytt. Ogg+Theora hev gode løysingar, men
      eg forstår NRK sitt problem med at de hev eit gigantarkiv og ikkje vil
      transkoda det. Likevel synd, iom. at den nyaste Theora-eknoderen er
      like god kvalitet som dårlege hardware h264-enkodarar.

      Men iom. at Flipfactory stør WEBM, vil det då vera mogleg for NRK å
      støtta Firefox og Opera (og andre netlesarar som står i mot MPEG
      LA-regimet) når de har ei streamingløysing som tek WEBM? (Fluendo
      streaming server finst allereide, men eg gjeng ut i frå at de ikkje
      vil byta ut/leggja til meir teknologi).

  1. Odin / Velmont

    Ser veldig kult ut, men det fungerer ikkje i Firefox i Ubuntu med Adobe Flash.

    Flashvideo plar fungera på andre sidar (når eg slår yver frå Gnash til Adobe sin ekle versjon), so eg veit ikkje kvifor det ikkje fungerer her.

    Svar på denne kommentaren

    • Anders Hofseth (NRK) (svar til Odin / Velmont)

      Dette er teknisk la-a-ngt over hodet på en stakkars artikkelforfatter som blir like overrasket hver gang en maskin virker ;). Men med litt flaks kan resident guru Henrik svare på dette når «dagen@ifi» er over. Jeg tror planen hans var at det skulle spille som html5-video, men med flash som fallback.

      Uansett; det er kult. Worst case får du prøve å få sett det hos en venn, på jobb, skole e.l.

    • Odin / Velmont (svar til Anders Hofseth)

      Fungerte no, etter ein restart av Flash. Er difor me vil vekk frå Adobe Flash, han er ikkje heilt stabil og god. Dessutan er han jo proprietær.

      H264 sitt problem er jo at me må betala for å bruka han, og det er ganske leit og ugreitt for internett. Men til avspeling so har me ingen problem her i Noreg iom. at me ikkje har programvarepatentar (takk for det!), men at det finst i USA gjer det jo til eit faktisk problem for alle friprog-prosjekt baserte der.

    • Odin / Velmont (svar til Ole Andreas)

      I Firefox 3.6+ (og Chromium) køyrer Flash i ein eigen prosess, du kann senda han eit signal -HUP om å restarta. Eventuelt berre drepa prosessen og lasta sida på ny. Eller enno meir «slå flue med sleggja»; start netlesaren din omatt.

    • Flash proprietær?

      Det er vel kun utviklerverktøyene som følger med creative suite som er proprietære. Det blir som å si at bilder er proprietære fordi photoshop er det.

      Flash er et åpent filformat, hvem som helst kan bruke den åpne Flex SDK sammen med f.eks den åpne FlashDevelop3 for å skrive og kompilere open source flash programmer. Og siden flash er et åpent filformat, kan også hvem som helst utvikle sin egen flash player om de ønsker.

      Litt som at du ikke er bundet til adobe reader for å lese pdf, men kan bruke andre pdf lesere.

      Ustabil flash er akkurat det samme som ustabile programmer generelt. Det handler om at den som har skrevet programmet ikke har gjort en god nok jobb, ikke hva han har skrevet programmet i. Flash er så lett å sette seg inn i at mange klarer å skrive et enkelt program, men mangler kanskje noe innsikt i det de rører sammen en videoavspiller.

      Hos meg virker det som at video gjennom flash somoftest er mye mer stabilt enn html5 video.

    • Odin / Velmont (svar til Evil Even)

      Adobe sin Flash player er proprietær ja. Låst, lukka, ferdigkompilert og proprietær.

      For ei stund sidan dokumenterte dei Flash, og det gjer det mogleg å laga frie implementasjonar som Gnash og Lightspark.

      Men Adobe sin Flash player er og blir proprietær. Og dårleg. Å berre klaga på dei som brukar Flash vert for enkelt, folk lagar digre netsider med HTML, CSS og Javascript utan dei same problemene; og eg veddar på at det er mykje meir elendig kode der ute i gården. Likevel so Flash som heile tidi krasjar og tek 100% CPU, ikkje netlesarane.

    • Programmet «Adobe Flash Player» ja, men ikke «flash» i seg selv, det blir jo som å si at «film» er proprietær fordi windows media player er det. Alle kan jo lage sin egen Flash Player siden flash er en åpen spesifikasjon. Er ikke lenge siden det kom en flash player skrevet i javascript for iphone etc. Den var ikke spesielt bra, men den viste jo fint at flash er en åpen spesifikasjon.

      Jeg har benyttet Adobe Flash Debug Player en god stund, og det er overraskende mange uncatched errors som dukker fram i feilmeldingene i programmer skrevet i flash av relativt store kjente bedrifter. På samme måte som at web developer toolbar lett viser hvor mye javascript errors man også får gjennom kjente nettsider. Det blir for lett å si at det handler om playeren når man ser at problemene hovedsaklig ligger i slurvete koding.

      Folk lager jo digre nettsider i html5/css/javascript OG flash uten å ha noen av disse problemene. Det er jo ikke som om det er sort og hvitt. Noen ting er bedre i html, noen funksjoner blir raskere via javascript og enkelte ting er flash suveren på.

      Slik teknologien ligger an nå er flash en langt mere stabil måte å vise video på enn html5. Jeg ville foretrukket om nrkbeta benyttet flash først og så html5 for de som ikke har det enn omvendt.

    • Petter Reinholdtsen (svar til Odin / Velmont)

      «For ei stund sidan dokumenterte dei Flash, og det gjer det mogleg å laga frie implementasjonar som Gnash og Lightspark.»

      Det var dette markedsføringen til Adobe ville ha oss til å tro, men det er ikke riktig. De publiserte dokumentasjon av delere av Flash. De delene som ble publisert var allerede reversutviklet av Gnash, slik at prosjektene som lager alternative Flash-avspillere ikke fikk noe hjelp av dokumentasjonen. Definisjonen av programbibliotekene i Flash og protokollene som brukes for å streame mediainnhold, samt krypteringsbitene rundt avspillingssperrene (DRM) er fortsatt ikke publisert, og de som lager Gnash og Lightspark må dermed fortsatt reversutvikle for å lage alternative Flash-avspillere.

      Konklusjonen er at Flash som teknologi ikke er åpen, og langt unna å fylle definisjonen til en fri og åpen standard, digistan.org/open-standard:definition .

  2. Takk for en utrolig interessant artikkel!

    Jeg bare spinner videre i hodet mitt; hvordan hadde man gjort det i dag? Hadde man klart å bevare nøkternheten, den kjølige stemningen, roen, spenningen, eller hadde man ikke turt og heller satset på spektakulære lyd- og visuelle effekter for å sprite opp tempoet?

    Svar på denne kommentaren

  3. Fikk ikke embed til å fungere i Opera, men da jeg kopierte adressen fra kildekoden og åpnet i ett nytt vindu fungerte det. Ikke at jeg forstår hvorfor, men det er nå en mulighet for Operabrukere.

    Svar på denne kommentaren

  4. Anders Hofseth (NRK)

    Vi fikk en kommentar rundt måten streamet innhold er beskyttet fra nedlasting. Mange av oss som kan mer enn gjennomsnittet om systemer som dette, vet at det stort sett er mulig å lure ut ting med den nødvendige forkunnskapen.

    NRKbeta har dessverre måttet slette kommentaren.

    Hvis dere har lyst til at vi skal fortsette å tilgjengeliggjøre ting, er dere sannsynligvis best tjent med å respektere dette.

    Svar på denne kommentaren

    • Så noen skrev hvordan man kunne lagre streamen, og dere «var nødt til å slette kommentaren».

      Ja, gud forby at deres argumenter mot å legge streamen ut i vettuge formater skulle gjøres ugyldige.

      Er vel samme argumenter som dere brukte for tvprat osv.

  5. Får ikke video til å virke i firefox.

    Da min firefox ikke støtter H.264 regner jeg med at jeg skulle fått en videoavspiller i skrevet i flash.

    Etter å ha sett på koden til nettsiden ser jeg at video elementene har class=»jwplayer», regner derfor med at video elementet skulle ha blitt byttet ut med jwplayer for slike som meg. jwPlayer er en finfin videoavspiller i mine øyne, har aldri hatt problemer med den hverken på telefonen eller noen av pcene mine.

    script elementet før hver video derimot inneholder kun teksten: «Failed to load source for: nrkbeta.no/html5embed.php?id=blind3&url=%20http://klipp.nrk.no/pd/video/Programbank_Oslo_MPEG4/…»

    Jeg regner med at det er denne html5embed.php som skal finne ut om jeg skal få html5 video eller jwPlayer men at denne filen er endret eller fjernet, noe som medfører at siden ikke virker.

    Venner av meg som har sett klippene tidligere i dag som også bruker firefox sier at de ikke hadde noen problemer, så feilen må ha skjedd nå i kveld.

    Svar på denne kommentaren

  6. Elsket denne serien da jeg så den som 14-åring i ’78! Har nettopp sett 1. episode, og den er like spennende nå som da. Ser veldig lite film, og nesten like lite tv (et par timer i uka sånn omtrent), så jeg har faktisk ikke noen formening om hvor avlegs spesial-effektene er!

    Antagelig er datamaskinen min omtrent like avlegs for jeg finner ikke klippene som jeg har forstått skal finnes på denne siden. «HEISENE» står det ett sted – jeg antar at det er overskriften til et klipp om heisene på Marco Polo, men rett under kommer en ny tittel, «EN INDIREKTE FORTELLING OM STØRRELSE», ikke noe klipp. Eller er det jeg som er blind?

    – Mira

    PS Tusen hjertelig takk til alle som har arbeidet for at vi fikk gjensyn med denne tv-perlen!

    Svar på denne kommentaren

    • Eirik Solheim (NRK) (svar til Mira)

      Det virker som du har problemer med å få spillt av videoklippene i denne artikkelen. Har du tilgang til en annen datamaskin som du kan teste på?

      Hvilken nettleser bruker du?

  7. Forundrer meg litt at brorparten av kommentarene til denne artikkelen dreier seg om Flash og streamingteknologi. Får håpe dere får bedre dreis på publisering av videoer fremvoer, slik at man kan se bort fra distribusjonen, for innholdet var GULL! Takk for at dere deler disse fantastiske klippene med oss!

    Svar på denne kommentaren

    • Anders Hofseth (NRK) (svar til Torbjørn M)

      Hehe, du kan så si.

      Takk.

      Det er ikke alltid så lett å være sandkasse – det hender vi tester ting som ikke er helt klart for butikkhyllene. Kollega Henrik skulle sette opp et system som skulle fungere som erstatning for maskiner som ikke støttet Flash, men satte reserveløsningen som hovedløsning som et eksperiment, og det var det endel maskiner som ikke støttet. Nå er de to løsningene byttet om, slik at Flash blir førsteløsning – det fungerer sannsynligvis mer problemfritt for flere brukere pr idag.

  8. Ta den ring: Kultserie fra 1982

    […] Sigurd Slembe forteller om design og effekter de skapte i 1978 Bakom Blindpassasjer: del 1 – hvordan interiørene ble skapt i Studio 2 Bakom Blindpassasjer: del 2 – om kjøkken, kretsløp og […]

    Svar på denne kommentaren

  9. Om å spå fremtiden

    […] En bi-ting dukker opp: Vi morer oss over å se hvordan det tekniske er løst i selve filmen – når han trekker ut arket, foreksempel – det minner om det Sigurd Slembe fortalte oss om hvordan de lagde effektene i Blindpassasjer […]

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar til Om å spå fremtiden Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.