nrk.no

Spådommer om journalistikkens død

Kategorier: Det sosiale nettet, Journalistikk, Konferanser og messer & Media


Det å lage nyheter er i ferd med å bli en prosess, ikke et produkt en nyhetsredaksjon leverer fra seg. Jeff Jarvis, professor ved New York Graduate School of Journalism, er klar i sin prediken om journalistikkens framtid. Journalistikkens framtid kommer til å preges av entreprenørskap.

Innovasjon gir effektivitet

– Den tradisjonelle, trygge og oversiktelige avsender-metoden for å publisere innhold er på vei ut, enten vi liker det eller ikke, mener Jarvis, profilert blogger og foredragsholder når det handler om medieutvikling. – Og innovasjonen kommer til å føre til effektivitet, til at vi når ut til enda flere med det vi lager. Vi kommer til å se at nyheter ikke lenger skapes på en nyhetsdesk, men mer og mer i et økosystem, som en prosess mange deltakere er involvert i. For journalister og publisister kommer utgangspunktet til å dreie seg mer mot hva de ikke vet.

Journalisten som entreprenør

Jeff Jarvis mener, som flere andre medievitere som spår om medienes framtid, at journalistikken overlevelse først og fremst ligger i entreprenørskap og at dette må være et bærende element i moderne journalistskolering. Mark Glaser i Mediashift har også prediket dette i flere år.

Jeff Javis mener at hver journalist må knekke koden til sin metode for å være fleksibel og oppfinnsom i forhold til medieutviklingen, og bygge sitt eget nettverk for å lage det gode innholdet folk trenger. Flere med Jarvis peker også på at nettverk og communites overlapper hverandre, men at mediene ikke trenger å skape sine egne communities, men heller bruke krefter på å lage det Facebooks Mark Zuckerberg kaller «den elegante organisasjonen».

Jessica Clark er en annen som har skrevet om den nye utviklingen hvor hun peker på en nylig «a flurry of innovation» blant kringkastere, i sin artikkel «A Guide to Rising Public Media Networks in the U.S.».

Jeff Jarvis i dialog med deltakerne på Picnic-konferansen i Amsterdam. (Foto: Maurice Mikkers, CC-lisens)

Under den årlige mediekonferansen Picnic i Amsterdam, ble framtidens journalistikk i dagens skiftende medielandskap diskutert i regi av The European Journalism Centre. Jeff Jarvis er tydelig i sine spådommer: Journalistikken i sin tradisjonelle avsender-form er døende.

The Human Link

– Google ser innhold overalt, vi journalister tror innholdet kun er det vi lager selv. Vi må ut av dette avsender-tankesettet, utdyper Jarvis. Professoren er sikker på at den neste store bølgen i media er «the Human Link».
– Publikum preide å komme til mediet for å se det vi journalister laget. Så kom søket. Nå begynner ikke mediekonsumet med innholdsleverandøren lenger, men hos konsumenten.

En indikator på denne utviklingen er kraftige vekst i lenkeforkortning, mener Jarvis. Bit.ly brukes blant annet mye på Twitter, for å gi mer plass til å skrive i mikrobloggformatet. I sommer passerte Bit.ly fire milliarder klikk månedlig, noe som indikerer at folk deler stadig mer lenker med hverandre.
– Vi som lager innhold når bare ut hvis publikum sprer oss, poengterer Jarvis. – Det er premisset i journalistikkens nye økosystem.

Finansjournalist deler sitat fra foredrag på Picnic ´10.

Økosystem for nyheter

– Google News stjeler ikke fra Murdoch, slik han påstår. Tvert imot, de sender folk til de som laget nyhetene og øker trafikken deres, påpeker Jarvis. – Google sender fire milliarder klikk i måneden til nyhetsnettstedene, en milliard av disse er fra Google News.

Jarvis peker også på medienes behov for et nettverk, blant publikum som er aktive på sosiale medier og bloggere spesielt. – Vi trenger dette nettverket desperat, mener han. – Tiden da en artikkel var ferdig da den var publisert, er snart over. Vi trenger et nettverk blant publikum både for å finne, skape, spre og bearbeide innhold. Merkevarer kommer fremdeles til å spille en rolle, men jeg er usikker på hvor lenge det holder. Unge mennesker er ikke vant til å gå til merkevaren først, ofte har de jo ikke noe forhold til hvem som er avsender.

Betydningen av medienes troverdighet ser ut til å forsvinne i ditt bilde av den nye journalistikken, mener du virkelig at den er uvesentlig?
– Vi mediefolk har pleid å opphøye oss selv til bedrevitere og har satt oss opp på en pidestall som er lett å velte. Det er hva vi ikke vet, som er det viktigste for oss å fokusere på, for å være troverdige avsendere. Samarbeid med leserne er nøkkelen. Kommentarfelt er drepen. Vi pleier å invitere publikum inn for å kommentere når vi er ferdige med saken! «Se her kan dere mene hva dere vil, vi går i baren…» Kommentarfelt er en fornærmelse mot publikum, journalister har sett på dem som en kloakk for almenhetens ytringer, noe man ikke tar på alvor.

Hvordan mener du sosiale medier kan bedre kvaliteten og troverdigheten på journalistisk innhold?
– Twitter har forløst den inkluderende journalistikken! Noen journalister ber om innspill undeveis i arbeidsprosessen og det er en «beautiful thing». Vi journalister eier ikke kvaliteten og troverdigheten – prosess som arbeidsmetode og samarbeid med publikum er nøkkelen.

(Foto: Maurice Mikkers, CC-lisens)

3 kommentarer

  1. Nyheter på nett handler i liten grad om journalistikk, i min mening. Leserne er produktet som nettavisene selger til annonsørene, noe som igjen fører til haugevis med sjokk-overskrifter og pupper på forsiden av dagbladet og vg på nett. Sex = flere klikk = flere annonsekroner.

    Innholdet på nettsidene som ikke er nyheter er i større og større grad oversettelser av artikkler andre har skrevet, som «journalisten» har snappet opp i løpet av sin egen surferunde på nett. F.eks. spillsidene i dagbladet, der Snorre Bryne leser kotaku.com og poster en norsk versjon av det som står der en uke etterpå.

    Jeg får i større og større grad nyheter fra nyhetsaggregater som reddit.com, samt nettfora rettet mot mine spesialinteresser og hobbyer.

    Om norske nettaviser forsvant i morgen ville jeg ikke savnet de.

    Svar på denne kommentaren

  2. Papiravisen, skandalene, Facebook og folketdamp.no

    […] NRK beta har en interessant artikkel om sosiale medier og tradisjonelle medier der de omtaler meningene til den profilerte bloggeren Jeff Jarvis: […]

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.