nrk.no

Nett-TV for iPhone

Kategorier: Apps, Mobil & Nett-tv

Tilbakemeldinger nett-tv-app

NRKs Nett-TV har nå vært tilgjengelig som applikasjon for iPhone i noen uker og kommer etterhvert også for andre telefoner. Den har dessverre barnesykdommer.
NRK Nett-TV-app for iPhone

Litt over 50 000 har til nå lastet ned Nett-TV-applikasjonen for iPhone som vi lanserte for noen uker siden. Det er selvsagt et tall vi er veldig fornøyd med, men vi vet at potensialet er mye større. I antall brukere, men kanskje først og fremst når det gjelder funksjonalitet og brukervennlighet.

FUNKER IKKE BRA NOK
Tilbakemeldingene fra de som har lastet ned applikasjonen er varierende. Enkelte synes applikasjonen er genial, men mange andre mener noe helt annet:

Tilbakemeldinger nett-tv-app

Heldigvis får vi gode konstruktive tilbakemeldinger og det er helt nødvendig i arbeidet med å forbedre og videreutvikle applikasjonen. Vi har løpende dialog med leverandøren rundt forbedring av appen. Men i tillegg til problemer i selve applikasjonen, ser vi nå at vi også har interne problemer med video- og livestreamene våre. Vi er nå flere som jobber heltid med å få løst dette.

HYLLEVARE
Når man kjøper en ferdig applikasjon istedet for å utvikle den selv, tar man noen valg samtidig. Man sitter ikke i førersetet, men er passasjer og er bundet til de valgene leverandøren til en hver tid gjør. Vi kan løpende komme med tilbakemeldinger og ønsker, men det gjør også alle de andre kundene, og det er leverandøren som avgjør ny funksjonalitet og feilrettinger. Enkelte leverandører kan også være mer opptatt av nye enn eksisterende kunder. På pluss-siden kommer at en hyllevare vil være mer eller mindre klar til bruk idet man velger den, risikoene og blindveiene i utviklingsprosessen er noen andres problem og mye er allerede ordnet opp i. Det vil også være flere kunder som finansierer utviklingen, så om et produkt har mange kunder, vil leverandøren kunne putte flere utviklere på jobben enn vi har ressurser til.

Hovedgrunnen til at vi valgte å kjøpe en hyllevare, var for å kunne levere innholdet vårt til publikum på ulike nyere mobilplattformer langt tidligere enn vi kunne fått til på egen hånd – vi har for tiden svært mye krefter bundet opp i å få en ny nett-TV på plass våren 2011, slik vi tidligere har fortalt om i NRK Nett-TV – En litt gammel tiåring. Om vi skulle ventet på dette prosjektet, kunne det fort gått lang tid før vi hadde kunnet prioritere en brukbar mobilversjon av Nett-TV.

NRK – DER DU ER
Ett av NRKs grunnleggende prinsipper, er at vi skal være tilgjengelige der publikum er og mobilbruken har endret seg drastisk de siste årene. Våre ambisjoner på lengre sikt er selvfølgelig å ha det beste tilbudet, og for å få det til må vi strekke oss langt. Ser man på hva TV2, Sveriges Television eller BBC har fått til med sine mobiltjenester, ser man at vi har et godt stykke igjen. Vi har likevel valgt å fã ut en mindre-enn-perfekt applikasjon og høste erfaringer frem til vi har ressurser til å lage noe bedre selv.

HJELP OSS Å BLI BEDRE
I øyeblikket finnes applikasjonen for iPhone. Etterhvert som leverandøren blir ferdig, kommer det versjoner for Android og Nokia (series 60), som vil bli tilgjengelige gjennom Android Market og OVI Store.

Jeg håper de av dere som har lastet ned applikasjonen fortsatt har litt tålmodighet med oss. Vi vil gjerne ha dine kommentarer og feilmeldinger til dagens iPhone-app på mail til mobil [at] nrk.no.

I kommentarfeltet ønsker vi oss derimot svar på dette: Hva er viktig funksjonalitet for deg – som bruker – i en mobilapplikasjon for avspilling av TV-programmer?

37 kommentarer

  1. Personlig synes jeg at iPhone Appen fungerer greit, men det som irriterer er at når dere først skal inn på dette «nyere» mobilplattform markedet er at dere ikke forlangte en App som er universell og som er iPad klar. Potensiale for denne type app på iPad tror jeg er enormt.

    Svar på denne kommentaren

    • Håkon K. Olafsen (svar til Tor)

      Foreløpig har jeg ikke smarttelefon eller en nettfjøl, men det blir nok en iPad når neste versjon (med to kameraer) kommer til Norge. Jeg håper dere har greid å lansere en iPad app før det!

  2. Det viktigste for meg er å kunne se hele NRK1 og 2 hvorsomhelst og nårsomhelst. Dvs. i Norge og i utlandet. Slik at jeg kan holde meg oppdatert.
    Dernest ønsker jeg meg å kunne dele programmer og kommentarer med mine facebook venner og twitter følgere.
    Og jeg er så freidig at jeg ønsker å se hva de også liker.
    Til slutt vil jeg gjerne se hva alle brukerne liker best og deres kommentarer.
    Enda en til: og kunne gi kommentarer til det programmet som løper. Det er tjusan vanskelig å finne twitter-id eller mail der og da!
    Takk for at dere spør NRK. Det lover bra!

    Svar på denne kommentaren

  3. Dere spør: «Hva er viktig funksjonalitet for deg?». Den grunnleggende funksjonaliteten har dere. Fjern for all del irritasjonsmomentene ved appen deres før dere legger til noe nytt.

    For problemet med NRKs Nett-tv (og nett-radio)-app er brukervennligheten. Mobil-apps (i større grad enn skrivebords- eller sofa-apps – *host*ipad*host*) brukes svært ofte i kontekster der brukeren har dårlig tid. Derfor blir det viktigste å ha grensesnitt med minst mulig friksjon som gir kortest mulig vei til det brukeren er ute etter.
    Dette gjelder alle mobilplattformer. At mange iPhone-apps legger lista høyt når det gjelder brukeropplevelse, og slik setter dere i et dårlig lys, er en annen sak.

    På siden av dette: Hvorfor er det mulig for et annet NRK-prosjekt, YR, å lage en god iPhone-app, mens det ikke går for dere?

    Svar på denne kommentaren

  4. Jeg tror Nett-TV for iPad ville slått ann mye bedre. Er dette noe dere planlegger å lansere i november (eller når iPad kommer offisielt til Norge)?

    Å se på tv på en så liten skjerm som iPhonens fungerer kanskje til nyheter og korte programmer. iPadens skjermplass tror jeg kan åpne for behagelig titting av lengre programmer på en device.

    Svar på denne kommentaren

    • Har ikke brukt Nett-tv appen noe særlig, men jeg så forrige Apple-jippo på iPhone. Hovedsaklig fordi jeg ønsket å snakke med en kompis på MSN samtidig og sjekke Engadget o.l. samtidig. Det funket faktisk ganske bra. Har også sett endel film og serier på iPhone på toget. Det er litt verre, men det går.

  5. Hvilken leverandør bruker dere for utvikling av appen?

    Forøvrig veldig enig i at fremtidens nett-TV bruk vil fokuseres rundt iPad og andre «padder», men synes særlig at god live-stream funksjonalitet til smarttelefon er viktig. Det er ikke alltid det er gunstig å dra frem en «stor» Ipad på farten…

    Ps. Dere ber brukerene om tålmodighet, noe som er langt lettere når det åpnes opp for toveis-kommunikasjon som dette. Bra!

    Svar på denne kommentaren

  6. Hei!

    Kva avtale har dere med utvikleren/ene??
    Har dere satt utvikling eller kjøp av tilgang i eksisterende app. ut på anbud?

    Har advokatene til NRK tatt ferie?
    (vedrørende å sette opp avtaler..)

    Med så lite innflytelse på appen,burde dere ikkje betale penger for den (les: Det finnes mykje anna å bruke lisens pengene på..)

    EG veit at ein del i NRKbeta redaksjonen har epleprodukt,men synest det er merkelig at dere velger å lansere app. for den platformen før andre platformer..Om dere ikkje har tenkt å ta betalt for appen. Eller er det med tanke på testing av videoformat støtte ref. prosjektet med ny Nett-TV løsning dere har valgt å spise heile eplet?

    Det finnes noen epletelefoner (modeller) ,men siden Android er «gratis» og mange forskjellige produsenter har lansert telefoner med det OSet,så ville eg tru dere kunne treffe fleire av NRK sine Nett-TV konsumenter enn «BARE» dei som er glade i frukt.

    For meg virker dere litt som at dere er blitt tatt til fange som gisler..

    NRK er ein så pass stor Medialeverandør at dere burde kunne stille krav til eksterne utviklere med tanke på funksjonalitet,bugfikser etc..

    Å kunne smykke seg med at ein har laget Nett-TV app. for NRK til frukt og Android platformen burde være vært mykje prestisje for mange utviklere.

    Og synest ikkje at ein avtale med youtube var så dumt,stort videonettsted og som fungerer på dei fleste nyere platformer..

    Og viss ikkje dere ikkje har så mykje tid til å utvikle egene apper kvifor ikkje benytte seg av løsninger som t.d MotherApp ( http://developer.motherapp.com/ )?

    Dvs pusher t.d video til apper som fungerer på både eple og robottelefoner.Ved å hente info fra eksisterende webside..?

    TED.com er eit stor videonettsted. På ROBOT markedet finnes det ein app. som bruker MotherApp teknologien og den viser videoer uten problem på min mobiltelefon.

    Svar på denne kommentaren

    • En av tingene som kommer på kjøpet med å kjøpe hyllevare, er at hvilke telefoner som støttes i hvilken utrullingsrekkefølge, er det leverandøren som bestemmer.

      Vi skulle ønske vi kunne budt på alle operativsystemer samtidig, men vi synes det blir feil å ikke tilby iPhoneversjon fordi Androidversjonen ikke er klar ennå.

      For leverandøren betyr det nok endel at iPhone er mye større enn Android i markedet. Om vi ser på bruksstatistikken for alle NRKs tjenester, er for eksempel iPhone 13 X større enn Android.

      Men det er ikke slik at hvilket verktøy NRKbeta-folk velger å bruke er utslagsgivende for teknologivalg i NRK.

    • Hei Anders!

      Trur vi «snakker» litt over/under kvarandre..For du svarte vel,egentlig ikkje på spørsmåla i kritikken min.

      Eg skjønner at leveranndøren dykk har valgt bestemmer det meste ang. utrullinga. Men,kritikken min gjaldt dette :

      Kvifor valgte dere å gå for ein «hyllevare»? Det er greit at dere ikkje ville bruke tid på å utvikle den sjølv men,dere kunne satt prosjeket dere ønsket (les:gi oss skattebetalere lett tilgang til innholdet dere produserer på alle plattformer..Og denne gangen stod mobilelefoner på dagsorden..) ut på anbud.

      Og NRK kan ein kanskje i denne samanhengen samaligne med NORGESGRUPPEN eller REITANGRUPPEN.DVS at dere er såpass store at dere kan fortelle produsentene og leverandørene kva dere vil,ønsker eller overhodet ikkje vil ha i butikkene!

      Så må leverandørene kjempe om gunsten og tilpasse seg etter kva GRUPPENE vil selge i butikkene og drive inovasjon og presentere dei for REITAN og CO.

      Og om eg går i nesten kva som helt butikk for å kjøpe ei hyllevare så har eg val muligheter..

      I den butikken dere har vært i virker det nesten som om det kun var ei vare,resten var utsolgt.

      I ein dagligvarebutikk kan ein velge mellom eit hav a shampoer,kaffi,toalettpapir eller ketchup for å nemne eit tilfeldig utval.

      Det er noen spesialproduserte for den smale gruppen (t.d dei kresne) ,noen for dei prisbeviste, og for noen som ikkje er så nøye på kvalitet eller pris t.d

      NRK burde kanskje tenke på å «selge» NETT-TV løsninger for den gemene hop altså for folk flest,så får vi andre heller ønske oss at det av og til kan bli vist litt smale programserier.

      Og tilslutt om dere ønsker tilbakemeldinger på forbedringer/ønsker til applikasjonen kva med å legge ut ein video som går igjenn om viser kva funksjonalitet som ligger i den eksisterende applikasjonen?Slik at vi som ikkje har epletelefoner kan komme med ønsker før evt. robot-appen kommer?

      Og når dere har lansert appen for elpet så synest heller ikkje eg at dere skal vente med å lansere den,men for meg virker det som om noen kan ha tenkt : «Shit,TV2 har lansert ein app,da må vi også gjere det..»

    • Som Andreas skriver, kommer vi selv til å utvikle en nett-tvløsning for mobil når den nye nett-tv’en med tilhørende ny infrastruktur er på plass.

      Men mens vi venter har vi kjøpt en hyllevare til å fylle hullet i mellomtiden. Skulle vi spesifisert, stilt krav og satt ut på anbud som du foreslår, ville dette neppe vært på plass før dagens nett-tvløsning er død og poenget falt bort.

      Derfor har vi kjøpt en (viser det seg) ikke optimal løsning for å fylle et hull i vår utvikling og samle erfaringer før vår egen løsning (som baserer seg på den nye nett-tv-løsningen) med tiden kommer.

      Begge løsninger har svakheter, de tydeligste kanskje hhv ventetid og tilpasninger, men vi har altså valgt hyllevare.

    • Hei Anders!

      Ok,kjøper den no:) Som midlertidig løsning og for å hente erfaringer til egen app. som fungerer med den kommende Nett-TV løsningen får eg heller bite i det sure eplet .. 😛

      Eg har iallefall allerde begynnt å glede meg til Jul neste år..Har funnet ut kva eg ønsker meg,ønskeliste til Julenissen (Hans-Tore?) bør eg vel kanskje begynne å skrive no? 😉

      (Jada,veit han «kun» har det overordnede ansvaret og ikkje kan/bør/skal detaljstyre alt.. 😉 )

      P.S : Vær så snill og gjer den APP2SD vennlig.Ikkje mykje internminne på Desire,og er elles så pass fornøyd med den at eg ikkje trur eg skifter den ut med det første..Veit eg kan roote (eller på andre måter fikse det) den men,orker ikkje nye runder med ROM-sjuka.

  7. Nå har jeg en Android telefon og ikke en iPhone så denne appen har jeg ikke testet. Det som er viktig for meg er hovedsaklig:
    1. At den virker, alltid. Ikke bare av og til, men alltid.
    2. At kvaliteten er god. Altså at dere enten tilbyr adaptiv streaming eller EDGE/3G/WiFi kvaliteter.

    Ellers hiver jeg meg på at dette kan bli knallbra på iPad og Android baserte pads.

    Svar på denne kommentaren

  8. Vel for å svare på spørsmålet ditt først:
    1. Best mulig bilde på minst mulig båndbredde og maskinvare.
    2. Aplikasjonen MÅ (helst) huske hvilken video jeg har sett om jeg ser på noe fra arkivet OG den må huske hvor jeg var om appen eller mobilen klikker og også spør meg om jeg vil fortsette der jeg var når den funker igjen. 🙂
    3. Gjerne funksjon for å dele med sosiale medier.
    4. automatisk pause når mobilen ringer eller en klikker på les melding når en sms kommer inn.
    5. Streaming (spesielt i direktesendinger hvor en ikke kan pause og vente på buffer) burde kontinuerlig sjekke at båndbredden er konstant og så endre kvalitet om det skulle bli store endringer i positiv eller negativ retning.

    MEN så… hva med heller å utvikle slike ting selv (noe dere sier at kan skje i fremtiden) og så selge den dere utvikler selv som hyllevare (eller white-label prudukt)til alle andre… 😛

    Svar på denne kommentaren

  9. Synes det er veldig vanskelig å finne f.eks. Dagsrevyen i denne appen. Har jeg startet en kanal må jeg gå ut av programmer for å bytte kanal. Ofte bare for å få info om desverre kan vi ikke vise…… Hva er vitsen med en slik app når det er så life dere kan vise på nettet?
    F.eks FBI hadde en ekstra sending. Den fant jeg ikke her. Måtte på PC en for å finne den.

    Svar på denne kommentaren

  10. 1: Så god kvalitet som mulig på videoen. Som Pål A. sier: adaptiv streaming eller EDGE/3G/WiFi-kvaliteter
    WiFi bør også komme i flere kvaliteter. Pål sier også at det må virke, alltid. +1 for den.
    2: Søkefunksjon av det bedre slaget, som kommer med forslag mens jeg skriver. Jeg vil finne det jeg er ute etter umiddelbart.
    3: Innhold. Finner jeg det på nett via pc, må jeg også finne det på mobil.

    Svar på denne kommentaren

  11. Det jeg ønsker meg mest er å kunne installere appen på iPhonen min. Men den er ikke tilgjengelig i USA, dessverre. Er dette pga. lisensproblemer med programleverandøren? Om ikke, så ser jeg ikke hvorfor dere kan tilby meg nett-tv på PC-en min, men ikke på telefonen.

    Svar på denne kommentaren

    • Hei Henrik

      Grunnen til at vi ikke er tilgjengelige utenfor Norge er at vi har for få rettigheter til det, og at vi heller ikke har gode nok system for å plukke opp hvem som er hvor i forhold til rettighetene våre. Dette blir det jobbet med i forbindelse med i nett-tv prosjektet vårt.

      Mvh
      Andreas

  12. Bjørn Asle Valde

    Denne kommentaren gjelder ikke nett-tv men radio-tv appen på iPhone. Jeg har brukt NRK radio-app på en iPhone 3GS og det virker ikke som om den er multitasking-aware. Når jeg switcher til et annet program fader radio ut. Dette er relativt enkelt å endre med iOS 4 multitasking, men krever selvsagt at source endres litt. Å høre på radio er noe som helt naturlig kombineres med andre aktiviteter på den mobile enheten. Håper dere prioriterer å få endret dette raskt, det er ganske kjapt å gjøre det i source og vil øke funksjonalitet betydelig.

    Svar på denne kommentaren

  13. Har testet NRK app’en på iPhone – både radio og tv. Syntes det hele fungerer helt ok rent teknisk, designmessig er det hele lekkert.

    Som andre også har nevnt, fremtiden må jo bli på iPad – har selv brukt den i et halvt år og den er glimrende for sitt bruk. Bare venter på at den skal bli mer «norsk» med apps fra NRK, TV2 og aviser.

    At forlagsbransjen lukker øynene og later som om media som iPad ikke finnes og derfor nekter å lage e-versjoner av norske bøker er så fullstendig respektløst og arrogant at man nesten får lyst til å troppe opp på Sehested Plass og fortelle de ansvarlige hva man mener om maktmennesker som har glemt å stille klokken frem de siste 5 år.
    Kan bare håpe på en snarlig utskifting av de ansvarlige, jo før jo heller.

    Så derfor all ros til bedrifter som NRK og TV2 som ligger langt frem i å bruke de nye teknologiene, og til Aftenposten som virkelig satser tungt på å tilpasse dagens nettutgaver til bruk på IPhone og iPad! Jeg er takknemlig

    Svar på denne kommentaren

  14. Tykkjer det er flott at NRK kjem seg ut på den mobile arenaen med ein sånn Nett-TV applikasjon.

    Diverre synest eg den er alt for dårleg. Programma stoggar og må omstartast, er ikkje alt som går å starte i det heile (er ei stund sidan eg har merka akkurat dét) og å navigere rundt inne i applikasjonen er ikkje heilt enkelt.
    – om ein samanliknar den med til dømes SVT sin app (http://itunes.apple.com/no/app/svt-play/id343544214?mt=8) ligg NRK sin langt etter i funksjonalitet og brukarvenlgheit.

    Svar på denne kommentaren

    • Kjell O' (svar til Kjell O')

      Vonar de vil oppdatere appen ofte med nye funksjonar og betre løysingar 🙂

      Eg er virkeleg ein spend brukar.

  15. Hei,
    nrk tv app’en for iPhone fungerer veldig bra synes jeg, men ikke over lengre perioder. Har flere ganger forsøkt å se feks hele nytt på nytt, det fungerer ca 15-20 minutter og så virker det som det går inn i en loop, dvs man ser de siste par minuttene om igjen og om igjen. Dagen etter er det i orden igjen. Har dere en maks grense for hvor lenge man kan se tv per dag?

    Svar på denne kommentaren

    • Hei Helge

      Det er såpass mange ting som spiller inn i forhold til hvilken telefon man har, hvilke andre ting som er installert, operatør osv, så den mest praktiske løsningen er å ta kontakt med NRKs Publikumsservice: info@nrk.no

      På generelt grunnlag kan jeg si at feilen du opplever ikke er vanlig.

    • Jeg har samme problem. Jeg vil si at det er relativt vanlig at jeg har dette problemet. Et søk på spodtronic loop gir en del treff med folk som har loop problemer. Det gjelder ikke bare tv men også radio, og det gjelder ikke bare iPad platformen!

  16. Idag har eplegiganten sluppet den lenge etterlengtede iOS 4.2 med Airplaystøtte. Dette gjør det mulig å sende filmer fra en iOS 4.2-enhet (les: iPhone, iPad og iPod Touch) til dit Airplay-støttede lyd/bildeanlegg. Eksempelvis benytter jeg selv Apple TV (2. gen.) og kan nå spille av lyd via Apple TV’n til TV’n min. Her kan jeg også velge å streame filmer som er lagret på iPhonen min (i iPod), men denne må først ha blitt synkronisert dit via USB-kabel (tungvindt).

    Så til sakens kjerne: App’en NRK Nett-TV lar seg *ikke* streame via Airplay annet enn med lyd. – Og jeg som trodde at vi endelig kunne se repriser fra NRK på Apple-TV’n.

    Når kommer oppgradering av denn App’en som muliggjør dette fantastiske kvantespranget for digitalisering av TV’n??

    Svar på denne kommentaren

    • Jeg lurer også på dette, spesielt nå som jeg har erstattet Express med med Apple TV 2: Vil det komme mulighet for å streame bildet, og ikke bare lyden?

  17. Er generelt veldig fornøyd med appen. Men savner støtte for video over airplay! Håper det kan komme på plass kjapt! Jeg tror airplay har potensiale til å forandre måten vi ser TV på, og jeg tror det er viktig at nrk er på høyden i forhold til denne utviklingen.

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.