Dagbladet.no lanserte ny forside idag, der den viktigste nyheten er at de fjerner høyrespalten (som har vært ganske tynn og lite brukt), midtstiller siden og lanserer nye annonseformater.
Redesignet er egentlig ganske fint på mange måter og følger opp en lang Dagbladet-tradisjon med store bilder, store titler og rent inntrykk, men la ihvertfall i formiddag stakkars Dagbladet vidåpen for angrep fra smakløs reklamedesign.
Vi er veldig klar over at medier trenger en inntektsside, og det å legge om til mer eksklusive reklameformater er ikke noen dårlig idé, men når man legger opp til at hvilkensomhelst bannerdesigner kan bli designsjef for en dag kan det fort komme litt skjevt ut, tenker vi.
Hva tenker dere?
jarle
en avis bør vel først og fremst se ut som… en avis? dette ser først og fremst ut som… en reklamebrosjyre? Fysjameg!
Gaute Heggen
No gler eg med enda meir til reklamefritt nrk.no. Kræsjen med rødt og rosa gjorde dette heilt j**lig!
galfisk
Vet ikke hva dere snakker om, den nye siden til Rema 1000 var jo grådig stilig.
Kjetil
jeg gikk helt glipp av rema1000 reklamen pga adblock. Ellers la jeg merke til ett par «tomme» felter nedover siden, antar det ville vært noe reklame der også.
Det er vel også en tendens med mindre/ingen ingress… for å lettere lure lesere inn på artikkelen med en luretittel?
Rolf Valle
Ja, db.no ble sikkelig lekker med adThwart i Chrome, og går VG en høy gang 🙂
jan banan
Bra tips!!! adThwart 🙂
Lars C. Krogenæs
Takk for tips om adThwart, ble veldig behagelig å lese db nå, i forhold til uten. Lignet jo mest på nettsidene til Fritjof A…..
Roger Moen
galfisk: Ja, gøy å se at Rema 1000 bruker nyheter som trekkplaster på sidene sine.
Dan-Raoul Husebø Miranda
Dette illustrerer veldig godt hvorfor jeg blokkerer reklame. Jeg har ikke noe imot å støtte en god sak, men når den slår meg i trynet med rosa bleiebomber så synes jeg ikke at det er verdt det lengre…
Forøvrig; Dagbladet fortsetter en god tradisjon med ryddig, fin nettside, i motsetning til f.eks. VG som slår deg i trynet med inntrykk og tekst. Et velkomment redesign! (om de bare får fikset litt mindre flashende reklamer)
Anniken
Adblock plus og Firefox er det eneste som duger når man skal navigere på norske nettaviser. Alt annet blir seig bannersmørje og pop-up-mas. Det er ikke det at jeg ikke unner Dagbladet & Co annonseinntektene, men for meg blir dagens redesign og bannerbonanza bare enda en bekreftelse på markedskroner og designfokus neppe går en lys og felles fremtid i møte.
Roy Nilsen
Dagbladet sin nye side minner meg om reklameavis som går rett fra postkassa til avfallsorteringen her hjemme- Ikke pent etter mitt syn…
Sturle Sunde
Eg er ikkje ofte innom Dagbladet (eller VG). Men med unnatak av at litt store bilete på framsida gjer at ein må bla langt for å få oversyn over alle sakene, tykkjer eg ho ser heilt grei ut. Eg brukar sjølvsagt adblock. Utan adblock ser dei fleste aviser ut som postordrebrosjyrer frå 80-talet, og det kan vere vanskeleg å finne nyhende der i det heile.
Arne
Så det er sånn den faktisk ser ut? Selv syntes jeg den så litt tom ut, med mye hvite marger… ^_^
Det er sjelden jeg har vært gladere og hatt så lite dårlig samvittighet for å ha Adblock Plus integrert med Firefox’en
Sissel
Håper ikke at det skal bli vanlig at reklamen deler forsiden på den måten den gjør no. Ødelegger hele inntrykket.
KnutStut
Det må unektelig være litt kult å designe reklamebannerne som definerer forsiden til dagbladet.no
Bjarne
Flere enn jeg som ikke er gira på å ha nettleservinduet større eller lik 1551 for å ikke ha horisontal scrollbar?
Håkon K. Olafsen
Når jeg sitter på laptop med 1440px bred skjerm ble det scrolling nederst, ja. Ikke en fan av maksimerte vinduer, og har selvfølgelig tabs på en vertikal liste i Opera, som medfører at jeg har igjen ca 850px til nettsider.
O!
Blokkerer alle reklame server på gateway nivå så jeg må si at siden så veldig ren og pen ut uten reklame.
Anbefaler alle andre å slenge på Adblock til f.eks firefox eller google litt hvis man ønsker å blokkere i proxy server inn til selskapet sitt.
Magnus Revang
Dagbladet er hissig på å redesigne, men før de gjør noe med hva de velger ut som toppsaker så hjelper det ikke noen ting. Design er innpakning, og pakker du inn søppel så er det fortsatt søppel.
Når en sak som «Anne Kat kom med kjæresten på komi-prisen» får ligge i nesten 12 timer på topp plassering sist søndag så sier det sitt om avisen som har dalt fra å være akademikerenes prefererte til en daglig versjon av Se & Hør. Dagbladet vet ikke lenger hvem de skal henvende seg til og det er det største problemet deres.
Magne Thyrhaug
@Magnus
Jeg synes virkelig ikke dette er et argument som holder mål. «Jeg liker ikke innholdet, så designet er dårlig».
Det er mange år siden dagbladet ble en fullstendig tabloid-avis. Hvis du skal vurdere designet opp mot noe dagbladet /ikke er/ blir det helt feil.
Hva er det dagbladet selger på? Store bilder og attraktive tabloid-artikler. Hvem leser dagbladet? De som vil ha lese tabloid-aviser. Du må gjerne kalle avisen søppel, noe jeg selv også gjør, men designet treffer, i alle fall i mine øyne, veldig bra for hva Dagbladet er i dag.
Magnus Revang
Innholdet er det aller viktigste hos Dagbladet.no, hadde de hatt et godt innhold så hadde designet vært mindre viktig. Nå må de kompensere for dårlig innhold ved å ha de største bildene, billigste overskriftpoengene og de lettest fordøyelige «nyhetene».
Hvis du mener man kan ta innholdet ut av diskusjonen og bare diskutere designet så blir det kun en subjektiv vurdering. De aller fleste vil reagere positivt eller negativt basert på om de likte eller ikke likte sist design. Dagbladet sitter med webstatistikk opp etter ørene og hvis designet scorer bedre på de suksessparameterene dagbladet har satt opp er det en suksess.
Mitt poeng er at det er ikke designet som avgjør om db.no blir oppfattet som dårlig eller bra, det er tekst, overskrifter og bilder – altså innholdet, ikke innpakningen.
Min personlige mening er at en runde med hva slags nyheter som skal prioriteres i forhold til den posisjonen de ønsker å ha hadde vært billigere og mer effektfult.
Martin
I hvilken grad tar den nye forsiden i bruk CSS og nyere HTML-standarder for å kunne se bra ut på mange forskjellige plattformer samtidig?
Jeg tror svaret er «i svært liten grad». Gjeldende forside inneholder over 800 syntax-feil (validator.w3.org). Skal man se på siden med en mobil plattform, så finnes det en egen versjon (!) for iPhone/iPad (iVER2 eller noe).
Det virker som db.no kunne lært mye fra Håkon Wium Lie.
Andre Eide
Toppmenyen, tips-telefonen og søket kommer bedre frem i det nye designet. Antakelig tre ting Dagbladet anser som svært viktig.
Problemet ligger for meg i selve søkefunksjonen. Søk som inngang til et nettsted er genialt, men Dagbladet har i likhet med flere andre norske nettsteder en altfor svak søkefunksjon. Jeg tror veldig mange gir opp å bruke den etter kort tid.
Dersom søket forbedres, gir det fremhevede fokuset på søkeboksen, atskillig mer mening.
John O Long
Det ser ikke så bra ut. DB ble plutselig mer kulørt presse. Men det er jo et bra tilbud fra Rema da. Jeg kommer til å hamstre. (ærlig talt)
Økonomisk værmelding «Tankeløse Plukk
[…] værmelding Mens debatten raser hjemme på berget om tabloidenes omlegging til reklamebrosjyrer midtstilt innhold, leser vi heller […]
Fredrik Graver
ABP ftw!
Føler et lite stikk av samvittighet når jeg bruker AdBlock; skjønner jo at mediene som leverer gratis innhold på nett må få inntekter et eller annet sted men med slike annonser som det Rema 1000 eksempelet orker jeg ganske enkelt ikke navigere til siden ellers.
Slår ABP av for sider jeg ønsker å støtte (som BoingBoing, NRKbeta, XKCD, osv.)
Anders Hofseth (NRK)
Takk for indirekte skryt. 🙂 Men akkurat NRKbeta ser vel ganske like ut med og uten AdBlock?
Fredrik Graver
😀 jo, akkurat på denne siden er det nok mer prinsipielt… og det spørs hva jeg ville gjort hvis dere begynte med digre flash-bannere 😛
Vegard
AdBlock er en stor uting. Hvis du blir provosert av reklamen syntes jeg du heller skal protestere ved å ikke benytte deg av nettsiden.
Det jeg derimot kan godta i forhold til AdBlock er blokkering av reklamer som er så dårlig skrevet/tungt skrevet at de har et impact på ytelsen min. Nettsider skal ikke være en tung ting å drive…
Ketil
Redselsfult! De har ikke fjerna høyremargen for å få bedre plass til nyheter, men for å få bedre plass til den glorete altomspennende reklamen! Takk gud for AdBlocker! Men så er det redaksjonelle innholdet til dagbladet bunnslam uansett da, så det er jo ikke alltid så lett å se hva som er reklame og ikke 😉
Roy Halvor Frimanslund
Reagerte på hovedsakelig 2 ting.
1. Finn nettside Rema 1000 har fått
2. Siden spør brukerne hva de mener om siden, men krever betaling fra brukerne for å la dem få lov å si meningen sin? stopp knappen var enkel å finne.
Olaf Helmersen
Dette var bare en ren vederstyggelighet, æsjæsjæsj.
Harald
Hva hvis det hadde gått an å logge inn og få sin egen versjon av dagbladet? Muligheter for å filtrere og prioritere nyheter etter hva en syns er interessant kunne jo vært en kjekk måte å få folk til å bruke sida enda mer.
Eksempel:
Første rad: Nye nyheter
Andre rad: Nye sportsnyheter
Tredje rad: Nye anmeldelser
Filter: Utelat alle artikler som handler om lady gaga, elin tvedt og annen kjendisdrit.
Andre Eide
Her tror jeg du er inne på noe viktig, og man trenger strengt tatt ikke innlogging for å kunne tilby dette heller. Nettsiden kan selv huske hva vi har lest, hva som er nytt siden sist etc, i f.eks en cookie.
Utfordringen blir nok i stor grad teknisk. For det er atskillig lettere å tilby samme forside til alle. Men, takler man det økte trykket på serverene, åpner det seg mange nye muligheter.
Ny Dagbladet-forside del II
[…] Som vi skrev tidligere idag, har Dagbladet fått ny forside i formiddag. La oss snakke mer om den! […]
George
Dagbladet burde nok ha retningslinjer for reklamer de skal publisere, og om de allerede har det, strengere regler. Dessverre kan det føre til at kundene går et annet sted for å reklamere, men litt stolthet må det gå an å ha.
Håkon Eggebø
synes det var utrolig synd med den nye forsiden, jeg har alltid likt å kikke innom dagbladets nettavis, men vist det forsetter i samme rema 1000 sjanger så tror jeg, jeg finner en plass å lese
Palme
Synes det ble meget bra på min 42″ 1024×768 skjerm. Adblock er et must uansett, så jeg er meget nøgd med det nye designet.