nrk.no

Ny Dagbladet-forside

Kategorier: Design & Media

Ny Dagbladetforside

Ny Dagbladetforside

Dagbladet.no lanserte ny forside idag, der den viktigste nyheten er at de fjerner høyrespalten (som har vært ganske tynn og lite brukt), midtstiller siden og lanserer nye annonseformater.

Redesignet er egentlig ganske fint på mange måter og følger opp en lang Dagbladet-tradisjon med store bilder, store titler og rent inntrykk, men la ihvertfall i formiddag stakkars Dagbladet vidåpen for angrep fra smakløs reklamedesign.

Vi er veldig klar over at medier trenger en inntektsside, og det å legge om til mer eksklusive reklameformater er ikke noen dårlig idé, men når man legger opp til at hvilkensomhelst bannerdesigner kan bli designsjef for en dag kan det fort komme litt skjevt ut, tenker vi.

Hva tenker dere?

38 kommentarer

  1. jeg gikk helt glipp av rema1000 reklamen pga adblock. Ellers la jeg merke til ett par «tomme» felter nedover siden, antar det ville vært noe reklame der også.

    Det er vel også en tendens med mindre/ingen ingress… for å lettere lure lesere inn på artikkelen med en luretittel?

    Svar på denne kommentaren

  2. Dan-Raoul Husebø Miranda

    Dette illustrerer veldig godt hvorfor jeg blokkerer reklame. Jeg har ikke noe imot å støtte en god sak, men når den slår meg i trynet med rosa bleiebomber så synes jeg ikke at det er verdt det lengre…

    Forøvrig; Dagbladet fortsetter en god tradisjon med ryddig, fin nettside, i motsetning til f.eks. VG som slår deg i trynet med inntrykk og tekst. Et velkomment redesign! (om de bare får fikset litt mindre flashende reklamer)

    Svar på denne kommentaren

  3. Adblock plus og Firefox er det eneste som duger når man skal navigere på norske nettaviser. Alt annet blir seig bannersmørje og pop-up-mas. Det er ikke det at jeg ikke unner Dagbladet & Co annonseinntektene, men for meg blir dagens redesign og bannerbonanza bare enda en bekreftelse på markedskroner og designfokus neppe går en lys og felles fremtid i møte.

    Svar på denne kommentaren

  4. Eg er ikkje ofte innom Dagbladet (eller VG). Men med unnatak av at litt store bilete på framsida gjer at ein må bla langt for å få oversyn over alle sakene, tykkjer eg ho ser heilt grei ut. Eg brukar sjølvsagt adblock. Utan adblock ser dei fleste aviser ut som postordrebrosjyrer frå 80-talet, og det kan vere vanskeleg å finne nyhende der i det heile.

    Svar på denne kommentaren

  5. Så det er sånn den faktisk ser ut? Selv syntes jeg den så litt tom ut, med mye hvite marger… ^_^

    Det er sjelden jeg har vært gladere og hatt så lite dårlig samvittighet for å ha Adblock Plus integrert med Firefox’en

    Svar på denne kommentaren

    • Håkon K. Olafsen (svar til Bjarne)

      Når jeg sitter på laptop med 1440px bred skjerm ble det scrolling nederst, ja. Ikke en fan av maksimerte vinduer, og har selvfølgelig tabs på en vertikal liste i Opera, som medfører at jeg har igjen ca 850px til nettsider.

  6. Blokkerer alle reklame server på gateway nivå så jeg må si at siden så veldig ren og pen ut uten reklame.

    Anbefaler alle andre å slenge på Adblock til f.eks firefox eller google litt hvis man ønsker å blokkere i proxy server inn til selskapet sitt.

    Svar på denne kommentaren

  7. Dagbladet er hissig på å redesigne, men før de gjør noe med hva de velger ut som toppsaker så hjelper det ikke noen ting. Design er innpakning, og pakker du inn søppel så er det fortsatt søppel.

    Når en sak som «Anne Kat kom med kjæresten på komi-prisen» får ligge i nesten 12 timer på topp plassering sist søndag så sier det sitt om avisen som har dalt fra å være akademikerenes prefererte til en daglig versjon av Se & Hør. Dagbladet vet ikke lenger hvem de skal henvende seg til og det er det største problemet deres.

    Svar på denne kommentaren

    • Magne Thyrhaug (svar til Magnus Revang)

      @Magnus
      Jeg synes virkelig ikke dette er et argument som holder mål. «Jeg liker ikke innholdet, så designet er dårlig».

      Det er mange år siden dagbladet ble en fullstendig tabloid-avis. Hvis du skal vurdere designet opp mot noe dagbladet /ikke er/ blir det helt feil.

      Hva er det dagbladet selger på? Store bilder og attraktive tabloid-artikler. Hvem leser dagbladet? De som vil ha lese tabloid-aviser. Du må gjerne kalle avisen søppel, noe jeg selv også gjør, men designet treffer, i alle fall i mine øyne, veldig bra for hva Dagbladet er i dag.

    • Magnus Revang (svar til Magne Thyrhaug)

      Innholdet er det aller viktigste hos Dagbladet.no, hadde de hatt et godt innhold så hadde designet vært mindre viktig. Nå må de kompensere for dårlig innhold ved å ha de største bildene, billigste overskriftpoengene og de lettest fordøyelige «nyhetene».

      Hvis du mener man kan ta innholdet ut av diskusjonen og bare diskutere designet så blir det kun en subjektiv vurdering. De aller fleste vil reagere positivt eller negativt basert på om de likte eller ikke likte sist design. Dagbladet sitter med webstatistikk opp etter ørene og hvis designet scorer bedre på de suksessparameterene dagbladet har satt opp er det en suksess.

      Mitt poeng er at det er ikke designet som avgjør om db.no blir oppfattet som dårlig eller bra, det er tekst, overskrifter og bilder – altså innholdet, ikke innpakningen.

      Min personlige mening er at en runde med hva slags nyheter som skal prioriteres i forhold til den posisjonen de ønsker å ha hadde vært billigere og mer effektfult.

  8. I hvilken grad tar den nye forsiden i bruk CSS og nyere HTML-standarder for å kunne se bra ut på mange forskjellige plattformer samtidig?

    Jeg tror svaret er «i svært liten grad». Gjeldende forside inneholder over 800 syntax-feil (validator.w3.org). Skal man se på siden med en mobil plattform, så finnes det en egen versjon (!) for iPhone/iPad (iVER2 eller noe).

    Det virker som db.no kunne lært mye fra Håkon Wium Lie.

    Svar på denne kommentaren

  9. Toppmenyen, tips-telefonen og søket kommer bedre frem i det nye designet. Antakelig tre ting Dagbladet anser som svært viktig.

    Problemet ligger for meg i selve søkefunksjonen. Søk som inngang til et nettsted er genialt, men Dagbladet har i likhet med flere andre norske nettsteder en altfor svak søkefunksjon. Jeg tror veldig mange gir opp å bruke den etter kort tid.

    Dersom søket forbedres, gir det fremhevede fokuset på søkeboksen, atskillig mer mening.

    Svar på denne kommentaren

  10. ABP ftw!

    Føler et lite stikk av samvittighet når jeg bruker AdBlock; skjønner jo at mediene som leverer gratis innhold på nett må få inntekter et eller annet sted men med slike annonser som det Rema 1000 eksempelet orker jeg ganske enkelt ikke navigere til siden ellers.

    Slår ABP av for sider jeg ønsker å støtte (som BoingBoing, NRKbeta, XKCD, osv.)

    Svar på denne kommentaren

    • Fredrik Graver (svar til Anders Hofseth)

      😀 jo, akkurat på denne siden er det nok mer prinsipielt… og det spørs hva jeg ville gjort hvis dere begynte med digre flash-bannere 😛

    • AdBlock er en stor uting. Hvis du blir provosert av reklamen syntes jeg du heller skal protestere ved å ikke benytte deg av nettsiden.

      Det jeg derimot kan godta i forhold til AdBlock er blokkering av reklamer som er så dårlig skrevet/tungt skrevet at de har et impact på ytelsen min. Nettsider skal ikke være en tung ting å drive…

  11. Redselsfult! De har ikke fjerna høyremargen for å få bedre plass til nyheter, men for å få bedre plass til den glorete altomspennende reklamen! Takk gud for AdBlocker! Men så er det redaksjonelle innholdet til dagbladet bunnslam uansett da, så det er jo ikke alltid så lett å se hva som er reklame og ikke 😉

    Svar på denne kommentaren

  12. Roy Halvor Frimanslund

    Reagerte på hovedsakelig 2 ting.
    1. Finn nettside Rema 1000 har fått
    2. Siden spør brukerne hva de mener om siden, men krever betaling fra brukerne for å la dem få lov å si meningen sin? stopp knappen var enkel å finne.

    Svar på denne kommentaren

  13. Hva hvis det hadde gått an å logge inn og få sin egen versjon av dagbladet? Muligheter for å filtrere og prioritere nyheter etter hva en syns er interessant kunne jo vært en kjekk måte å få folk til å bruke sida enda mer.

    Eksempel:
    Første rad: Nye nyheter
    Andre rad: Nye sportsnyheter
    Tredje rad: Nye anmeldelser

    Filter: Utelat alle artikler som handler om lady gaga, elin tvedt og annen kjendisdrit.

    Svar på denne kommentaren

    • Andre Eide (svar til Harald)

      Her tror jeg du er inne på noe viktig, og man trenger strengt tatt ikke innlogging for å kunne tilby dette heller. Nettsiden kan selv huske hva vi har lest, hva som er nytt siden sist etc, i f.eks en cookie.

      Utfordringen blir nok i stor grad teknisk. For det er atskillig lettere å tilby samme forside til alle. Men, takler man det økte trykket på serverene, åpner det seg mange nye muligheter.

  14. Dagbladet burde nok ha retningslinjer for reklamer de skal publisere, og om de allerede har det, strengere regler. Dessverre kan det føre til at kundene går et annet sted for å reklamere, men litt stolthet må det gå an å ha.

    Svar på denne kommentaren

  15. synes det var utrolig synd med den nye forsiden, jeg har alltid likt å kikke innom dagbladets nettavis, men vist det forsetter i samme rema 1000 sjanger så tror jeg, jeg finner en plass å lese

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar til Dan-Raoul Husebø Miranda Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.