nrk.no

Ny Dagbladet-forside del II

Kategorier: Design & Media

Rema 1000 har fått ny nettadresse og oppdatert designet sitt: http://www.dagbladet.no/

db.no bortsett fra reklame

Som vi skrev tidligere idag, har Dagbladet fått ny forside i formiddag. Den mest umiddelbart iøynefallende endringen er at de har færre, men mer synlige annonser. Når annonsene er smakfulle, slik de for eksempel var i presentasjonen av forsiden man kunne se i papirdagbladet idag, er dette kanskje ikke bare en positiv endring for annonsørene, men også for Dagbladets uttrykk og for leserne.

Men slik var det ikke da de lanserte idag. Premièren kom skjevt ut fra hoppkanten med en bleieannonse som fullstendig overdøvet alle andre endringer og fikk folk til å twitre ting som:

Rema 1000 har fått ny nettadresse og oppdatert designet sitt: http://www.dagbladet.no/

Ja, Db.no ser helt klart ut som en rosablogg av en 14-åring med bleika hår, brunkrem og ballerinasko

Dersom Dagbladet har råd kunne de kanskje kjøpt litt annonseplass på dagbladet.no for å få skvisa inn en nyhet eller to

Men ellers, da?

Om vi ser forbi den iøynefallende toppannonseplassen, er de andre endringene de gjør faktisk minst like interessante: De stripper bort alt på høyre og venstre side og har kun navigasjon helt øverst og helt nederst på siden. Alt du ser på siden utover dette er i konstant endring. Dette er en designfilosofi som skiller seg fra de vanligste norske modellene, og kanskje er det et klokt grep å gjøre for å skille seg tydeligere fra hovedkonkurrenten VG – som jevnt og trutt er rundt 70% større enn Dagbladet, målt i ukentlige brukere. Det stiller strengere krav til å levere en god forside daglig, det stiller strengere krav til at artikkelsidene driver trafikk videre til annet innhold og det stiller strengere krav til at journalistikken som ligger i bånn fungerer. Men skjer alt dette, kan det godt hende Dagbladets lesere (også de uten adblock) vil bli mer fornøyd når de styggeste annonsene er blitt luket vekk.

Hvordan de har tenkt rundt toppmenyen, kan du lese på Medialaben

Så tilslutt et spørsmål:
Hvis vi ser bort fra reklamen og journalistikken det ledes inn til og BARE fokuserer på måten Dagbladet velger å røkte forsiden som hovedinngang til innhold på, hva tenker dere om Dagbladet-måten å veilede leserne på, kontra for eksempel VG-måten, NRK-måten og Dagsavisen-måten (for å ta noen ulike)?

12 kommentarer

  1. Hvis man klarer å skyve «hesteskoannonsen» på toppen til side, og klikke seg rundt på db.no så har de tatt et steg i riktig retning! Bruk noen minutter på det, gå så på vg.no, da tror jeg mange skjønner hva jeg mener…

    Flott at de har fjernet linker/valg som ingen bruker.
    Større bilder, mer luft mellom elementene og en mer helhetlig nettavis!

    Svar på denne kommentaren

  2. Savner linker til de som linker til db.no (norske nettaviser kan godt lære seg normen til bloggsamfunn på dette området). Ellers veldig bra at de har rensket opp mye av bling og dilldal som skitnet til designet.

    Synd man ikke kan kommentere artiklene (eller designet) uten å måtte gi dem en femmer.

    Dagbladet har fortsatt en lang vei å gå, de må lære seg å behandle brukerne med den respekt de fortjener først. Å be om at folk skal betale for å gi dem bidrag (i form av kommentarfelt), som jo heller ikke er betryggende mtp. personvern, gjør at de ikke frister å BRUKE som nettsted, jeg begrenser meg til å lese der inntil de makter å ta bedre hensyn.

    Svar på denne kommentaren

  3. TV 2 eller Nettavisen har vel hatt disse svære reklameannonsene en stund, der de tar opp hele toppen av skjermen eller helt rundt innholdet?

    Tror bare det vare akkurat denne reklamen til Rema 1000 med knæsj-rosa som gjorde at folk reagerte så kraftig…

    Svar på denne kommentaren

  4. Synes siden klarer seg fint uten sekundærnavigasjon, men hva med en form for visuell nyhetskategorisering som en del av kjerneinnholdet? Farger og/eller symboler kunne indikere artiklenes tilhørighet til hovednavigasjonen; nyheter, sport, kultur, kjendis, reise, debatt og magasinet?

    Kanksje kunne man trengt en diskret «back to top» link i ny og ne så man ikke risikerer scrolle-finger-krampe? 🙂

    Savner óg mer interaktivt innhold på forsiden. Større format og luftigere layout oppfordrer til bruk av rikere media enn kun bilder og tekst.

    Svar på denne kommentaren

  5. Med AdBlock aktivert og bleiemas ute av syne er den nye forsida brillefin. Er dog litt uenig i bruken av enorme bilder og overskrifter. Det er fint når jeg sitter og glor på 24″ skjerm, men litt i største laget når jeg bruker laptopen (1366 x 768 på 13″).

    Svar på denne kommentaren

  6. Alf Otto Fagermo

    Jeg er enig med deg, Anders, at Dagbladet bruker litt for mye stor skrift og store bilder.
    Det blir nesten som de er en nettavis for de med enten digre skjermer med store oppløsninger, eller folk med EKSTREMT nedsatt syn. Må jo nesten bruke zoom ut-funksjonen i Firefox for å bla på siden.
    Ellers er det kjekt at Dagbladet endelig har midtstilt siden sin og går en litt annen vei enn alle andre.

    Svar på denne kommentaren

  7. Bjarte Aune Olsen

    @Alf Otto Fagermo: Aftenposten midtstilte først, tror jeg, da de relanserte sine sider for en tid tilbake. Selv synes jeg egentlig det ser litt rart ut med midtstilling. For meg får det sidene til å se mer ut som blogger enn nettaviser.

    Dagbladet har allerede nå, dagen etter lansering av ny design, sluttet med midtstilling av forsiden: twitpic.com/2kjjxe Lurer på hva som fikk dem til å angre på det etter så kort tid?

    Legger også merke til at jeg bare kan lese én sak av gangen når jeg har forsiden maksimert på en 24″ skjerm. Det kan da umulig innby til videre lesning at man må skrolle over en hel skjermhøyde for å få lest et par overskrifter? Hvis jeg ikke er interessert i akkurat hovedsaken mister de meg jo umiddelbart.

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar til Anders Hofseth Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.