nrk.no

Klok kommentar: Slik unngår du suksess på nett

Kategorier: Det sosiale nettet, Internett, Kommentar & Nettjenester


NRKbeta-leser Helge Brekke har sagt noe i kommentarfeltet som er såpass klokt at det fortjener å løftes frem. Tema er Google Wave og hvorfor det aldri ble noen suksess:

Med tanke på hva man leser i kommentarene over her, og egen erfaring (både med beta-testing uten noen å teste det med, samt idémyldring med venner da de fikk invites og senere grafiske samarbeidsprosjekter) ville en bedre lansering av google wave vært å dele ut invites til en og en bedrift, en og en skole; folk som trenger å ha idémyldringen digitalt.

Hadde de spredd det på en slik måte, per bedrift og skole, med muligheter for å invitere folk inn for å se og delta i chatten, ville man fått et større fokus på hvordan produktet kunne brukes effektivt, og mindre forvirring om hvordan det ikke er et sosialt medie.

For å si det med et klart bilde;

Du åpner ikke et Hotell & Konferansesenter ved å gi enkeltpersoner en øl og be dem gå rundt og se på hotellrom og store tomme konferansesaler alene.

Det virker (som mange andre gode tanker) nærmest selvinnlysende når man ser det skrevet, men dette er en feil som gjøres om og om igjen når ting lanseres og det er på en måte hyggelig å se at også giganter som Google roter det til for seg selv.

Ting på nett må få vokse og spre seg organisk.

Vi har tidligere vært inne på liknende ting her på NRKbeta, blant annet i Hvem definerer formen på nettet og Kommentarene og den store festen.

7 kommentarer

  1. Et meget godt poeng fra Helge. En slik utrulling ble vel gjort i praksis da Facebook startet. Da tok de universitet for universitet, og ventet med videre utrulling til servere etc var skalert.

    Trist med Wave, for jeg støter nesten daglig på gode bruksområder. F.eks når man bygger hus slik vi har gjort – stadig nye eposter med beskjeder mellom oss som er byggherrer, byggmester og underleverandører. En wave pr del av huset ville vært mye mer oversiktlig og lett å dokumentere hva som er gjort/avtalt.

    Svar på denne kommentaren

    • Anders Hofseth (NRK) (svar til Magne G.)

      Spennende lesning, Magne !

      Jeg tror likevel fortsatt at en ukontrollert lansering med påfølgende råte er nok til å ødelegge en ellers god idé, uavhengig av hvilke standarder leverandøren har og at dette ikke bare er et symptom.

  2. Vegard Aspelund

    Godt skrevet av Helge.
    Det ble som et sosialt medium som som bare var sosialt for noen få, og som ofte ikke var sosiale sammen. Kommer uansett ikke på mange prosjekter, som er blitt store, hvor man ikke har vist hvordan det skal brukes. Teknologien er god så den kommer sikkert til bruk en gang.

    Svar på denne kommentaren

  3. jeg kan iallfall si at vi prøvde å bruke det på jobb med enkelte prosjekter, uten at det noen gang tok av – det kokte bare bort i kålen. for min del så var det kanskje det at det egentlig bare er marginalt mer oversiktlig enn mailutveksling, og da ble terskelen litt for stor for å lære seg et nytt grensesnitt. (muligens, har ikke tenkt så mye over det.)

    det jeg egentlig mente over, er nettopp det at måten google lanserte wave på, er et symptom på at de ikke forstår det sosiale, men er gode på applikasjons-/nyttesida.

    skulle de laget en god sosial applikasjon, burde de starta i (sosialt) behovs-enden, og ikke med spørsmålet «hvordan ville vi designa mail hvis vi gjorde det i dag». aktig.

    uansett trist at noe som kunne blitt veldig bra blir kvelt i fødselen.

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.