nrk.no

30 minutter Facebook – daglig

Kategorier: Det sosiale nettet & Forskning


Norge er på verdenstoppen i bruk av Facebook med 62 prosent av norske nettbrukere innom ukentlig.

Facebooksjef Mark Zuckerberg. Foto: Eirik Solheim / NRK

Nå har vi fått tall som forteller at norske medlemmer i gjennomsnitt bruker 30 minutter daglig på Facebook. Bant yngre brukere i gruppen 15 – 29 år er det tilsvarende tallet 45 minutter.

Tallene kommer fra TNS Gallups Interbuss-undersøkelse som spør nordmenn om deres bruk av nye medier. Undersøkelsen er gjennomført blant et representativt utvalg nettbrukere fra 15 år og oppover.

I følge undersøkelsen bruker norske nettbrukere i gjennomsnitt 108 minutter på Internett. Og 30 av disse minuttene oppgir de å bruke på Facebook.

Antall brukere i sosiale medier

Facebook er det suverent største nettsamfunnet i Norge med nesten 2/3-deler av nettbrukerne innom ukentlig, men nordmenn er også aktive i mange andre sosiale medier. Dog med en helt annen utbredelse enn Facebook. I tabellen under har vi satt opp antallet ukentlige brukere av de vanligste konkurrentene til facebook.

Twitterbruken flater ut

Det var mange som spådde at Twitter skulle bli det store nye sosialet nettstedet etter Facebook, men etter en høylytt inntreden i det norske medielandskapet i 2009 har bruken av mikrobloggtjenesten nå flatet ut på ca 6 prosent ukentlig dekning. Så selv om Twitter får uforholdsmessig mye omtale i hovedstrømsmediene er det lite som tyder på at tjenesten vil få samme utbredelse som Facebook. I en tidligere kommentar har jeg stilt spørsmål om Folk egentlig vil delta.

Også på mobil

TNS Interbuss-undersøkelse forteller også 19 prosent av Facebook-brukerne at de besøker tjenesten ukentlig eller oftere fra mobiltelefonen. Det gjør trolig Facebook til Norges mest populære mobilsite.

37 kommentarer

  1. Kan en egentlig stole på TNS-tallene? Er det basert på folks egenrapportering? Tviler på at folk sitter med stoppeklokke mens de surfer på «andre sosiale nettsteder».

    Tidligere har TNS-tallene kun omfattet aktører som betaler for å bli undersøkt for gi annonsekjøpere beslutningsgrunnlag for antall lesere for kjente nettaviser, dermed har ikke-kommersielle nettsteder som Wikipedia ikke blitt undersøkt.

    Svar på denne kommentaren

  2. Disse tallene er garantert for lave, da de er egenrapporterte. Folk aner rett og slett ikke hvor mye tid de bruker på forskjellige ting når de bruker Internett.

    Hvis man skal få noe som helst ekte, troverdige tall, må man installere programvare til å holde styr på dette.

    Tipper en god del folk hadde blitt overrasket over hvor mye tid går med til forskjellige nettsentriske aktiviteter!

    Svar på denne kommentaren

  3. Eistein Guldseth

    Hei, Jonas. Her kan du se tall om tidsbruk på online spill mm.

    Førsteamanuensis Berit Skog ved NTNU forsker på bruk av sosiale medier, og skriver om det hun kaller De digitale trendsetterne. Hun tar utgangspunkt i spørreundersøkelser hun har utført på The Gathering, og kommer med en god del spennende funn som absolutt burde interessere alle som jobber med sosiale medier, spill og trender blant de unge.

    “Bruk av dataspill og nettsamfunn gir nye sosiale møteplasser. Dette skjer ved at en samarbeider på dataspill, og også ved at en ivaretar interessefellesskap og vennskap ved å delta i nettsamfunn. Den teknologiske utvikling har gitt utvidede referanserammer for forståelsen av sosiale relasjoner. Å være sosial er eksempelvis ikke ensbetydende med å møtes ansikt-til ansikt.”

    Rapporten er definitivt verdt å lese, og kan lastes ned her:

    intern.forskning.no/dokumenter/TG10.rapport.pdf

    Svar på denne kommentaren

  4. iacob prebensen

    Takk for kommentarer og spørsmål.

    Tilbringer helgen på en hytte i Sverige, så jeg rekker bare noen kjappe kommentarer fra mobilen.

    @Jonas Jeg skal se hva jeg finner, vi har nok noen tall på dataspillbruk, men jeg er usikker på hvor spesifikke de er.

    @carlchristian Hva som ligger i den kategorien er opp til respondenten, da dette er et av alternativene på spørreskjemaet. Blogging tror jeg vi har noen tall på. Sjekker på mandag.

    @Frank @George og @Jon Man bør møte alle undersøkelser med en god porsjon skepsis. Dette er en spørreundersøkelse og man er derfor prisgitt respondentenes oppriktighet, hukommelse og forståelse av spørsmålene.

    Likevel ser vi at tallene er rimelig stabile fra gang til gang og på tvers av ulike undersøkelser.

    For at feilkilder i undersøkelsen skal få betydelige utfall i en stor undersøkelse som dette, med over tusen respondenter må de peke systematisk i en retning. Det er det lite som tyder på.

    At tallene virker lave for nrkbetas lesere bør ikke overraske, da dette er et landsrepresentativt gjennomsnitt.

    For selv om de fleste vi kjenner har to bein, har gjennomsnittsnordmannen færre.

    Man kunne ideelt sett supplere denne typen undersøkelser med trafikkdata og softwareovervåking av den enkeltes pc, men den typen undersøkelser har også sine svakheter.

    Er jeg på Facebook dersom jeg er logget inn på en inaktiv fane i Firefox, mens jeg ser Dagsrevyen?

    I tekniske undersøkelser må den type spørsmål defineres i softwaret man benytter. I spørreundersøkelser overlater man vurderingen til publikum.

    Hvilken metode som er best er ikke gitt, men om man kombinerer dem over til vil man etterhvert få et rimelig godt bilde av virkeligheten.

    @eistein Takk for lesetips om onlinespill.

    Svar på denne kommentaren

    • Petter Høie: hvordan kan de tallene dine stemme når dere teller 1,5 millioner brukere i oslo ?

      Erling Løken Andersen:
      Biip.no har mer enn 1 bruker.

      Jeg tror de som legger fram denne statistikken har hodet litt i ræva.
      All spilling, all irc chatting og alle stengte fora står nok for en betraktelig større del enn denne undersøkelsen viser.
      200 000 nordmenn betaler månedlig for wow kontoer, men de bruker dem ikke ?
      forumportal.se har 400 000 unike norske ipadresser på besøk i uka, men det er ingen brukere ?

      Bullshitstats.

    • Iacob Prebensen (svar til Skeptisk)

      Det handler nok mer om at mange av dem som er registrert på wow og denslags er under 15 år, og følgelig ikke kommer med i denne undersøkelsen.

    • Iacob Prebensen:
      Gjennomsnittlig alder i wow er 23,4 år.
      Greit å sjekke slikt før man kommer med påstander om at «de fleste» er under 15 år.
      De fleste wow spillerne er faktisk godt over 20.
      Jeg tror derimot heller at de som har gjennomført undersøkelsen ikke har tenkt på MMO’s som «sosiale nettmedier», heller ikke påfølgende forum og communities.

      Biip har kanskje lavere gjennomsnittsalder, men 0 brukere over 15 ? doubtful.

      Anders Hofseth: Har noen vært ufin ?
      Tallene er helt på jordet, om det er pga spørreundersøkelsens utforming, eller måten den er gjennomført vites ikke, men statistikken er feil.
      Om noen faktisk tror på denne statistikken så trenger de virkelig å trekke hodet ut av ræva.

      1,5 millioner facebookbrukere i oslo er jo faktisk et godt poeng i denne saken, men tallet var 1,6 millioner.
      Og de forsvarte seg med at det var ip-posisjonerings tall, at det var 600 000 facebookbrukere i trondheim ble aldri forklart…

    • Anders Hofseth (NRK) (svar til Anon)

      Jeg sikter til det å antyde at noen som mener noe annet enn deg har hodet i ræva. Dette banaliserer debatten og kommer fort også i veien for andres vurdering av din modenhet og dermed kvaliteten på det du sier.

    • Anders: ja pga min kommentar om at de som har lagt fram statistikken har hode i analen, så stemmer ikke argumentet om at biip.no har minst 1 bruker over 15.

      Det er nøyaktig 627332 nordmenn som bruker steam/battlenet/msn/aol/skype/oc/irc/forums/egne blogger i løpet av en uke (særlig)

      Oh, er msn et sosialt nettmedie ?
      Er steam et sosialt medie ?
      Er battlenet,xbox live,psn osv ikke sosiale nettmedier ?
      (Tar gjerne en diskusjon på om msn er et sosialt nettmedie eller ikke)

      Hvorfor er ikke disse mediene nevnt ?
      De fleste tenker nok ikke over at dette er sosiale nettmedier, hvorfor er et evig godt spørsmål, men jeg tror at denne statistikken som er lagt fram her har store mangler.

    • Iacob Prebensen (svar til Skeptisk)

      @skeptisk Da har jeg fått huet ut av rumpa og skal forsøke å svare deg etter beste evne.

      – Takk for info om wow. Har du en kilde på det tallet?

      – I undersøkelsen er det ikke spurt om onlinespill konkret under sosiale medier. Men en del respondenter definerer kanskje onlinespilling som sosiale medier, og svarer derfor på «andre sosiale medier» (17 prosent ukentlig dekning)? Det samme gjelder sikkert tilhørende forum og communities.

      – Biip har ikke 0 brukere over 15 år, men 0 prosent ukentlig brukere. Dersom vi tar med månedlige og sjeldnere brukere, stiger tallet til 6 prosent. Det utgjør 219000 personer totalt.

      – Og som nevnt over, dette er en spørreundersøkelse med de feilkildene det gir. Andre metoder har andre feilkilder.

    • Anders Hofseth (NRK) (svar til Skeptisk)

      Hei Skeptisk
      Vi er glade for at du bidrar med tall og info. Glem likevel ikke å oppføre deg normalt høflig i kommentarfeltet.

      Anders Hofseth, på vegne av NRKbetaredaksjonen

  5. Som ivrig bidragsyter til Wikipedia er tallene svært interessante, ikke minst at vi som driver folkeopplysning når så høyt opp blant nettsteder som ellers stort sett er underholdning.

    Sett i forhold til den massive bruken av Wikipedia så er det ellers påfallende å se hvor lite det offentlige, bedrifter osv engasjerer seg. Det er svært mye å hente i å forbedre artikler på Wikipedia, da vår synlighet på Google er ekstremt god!

    Med vennlig hilsen
    Ulf Larsen
    Frivilig bidragsyter, Wikipedia

    Svar på denne kommentaren

  6. Facebook-annonsene bommer fullstendig på meg

    […] nettbrukere sier de bruker 30 min Facebook – daglig. Dette avspeiler seg også etterhvert i hvor bedrifter putter markedsføringspengene sine: I USA […]

    Svar på denne kommentaren

  7. Erling Løken Andersen

    Disse tallene er garantert for lave, og jeg stiller meg tvilende til hvordan undersøkelsen blir gjennomført.

    Biip.no står oppført med 0 ukentlige brukere, og allikevel registrerer vi selv at mellom 45-50.000 unike mennesker logger inn i uka (nå om sommeren, som er lavsesong for nettsamfunn).

    Dette tallet understøttes av offentlige tall fra TNS Gallup sin egen ukesliste, som viser at Biip.no har i overkant av 100.000 Unike Besøkende i uka (cookie- og IP-baserte tall).

    Mvh,
    Erling Løken Andersen
    Daglig leder, Biip.no AS

    Svar på denne kommentaren

    • Ja, men 45-50 000 utgjør mindre enn to prosent av Internett-befolkningen, og når mange av Biip-brukerne er under 15 år, kan det kanskje forklare hvorfor tallene blir enda lavere her.

  8. Hvor er vennene dine nå?

    […] det kommer muligens flere til å gjøre ganske snart, når de 62% av Norges befolkning som ifølge Interbuss bruker Facebook ukentlig kan begynne å si “her er jeg”. Idag lanserte Facebook tjenesten Facebook Places, som […]

    Svar på denne kommentaren

  9. Ett knippe med nyheter « Norske bibliotekblogger

    […] 62% av norske internettbrukere er innom Facebook ukentlig. Vi bruker i gjennomsnitt 30 minutter daglig på Facebook. I aldersgruppen 15 – 29 år er det tilsvarende tallet 45 minutter. 19% av Facebook-brukerne besøker nettstedet via sin mobiltelefon. Kilde: NRKBeta. […]

    Svar på denne kommentaren

  10. Sosiale medier-skolen for lærere, del 2: Facebook | Sermo Consulting

    […] er Facebook smart? Fordi elevene bruker det, hele tida. En gjennomsnittlig norsk Facebook-bruker tilbringer 30 minutter på nettstedet daglig. Som et enkelt Google-søk avslører, finnes det nok av skoler som alltid eller i perioder har […]

    Svar på denne kommentaren

  11. Hva er sosiale medier 2 | Jobstep.no

    […] og det er det eldre segmentet, bestående av brukere på 35 eller mer som øker mest. Norge er på verdenstoppen i bruk av Facebook med 62 % av norske nettbrukere innom daglig. Med våre 2.3 millioner brukere er […]

    Svar på denne kommentaren

  12. Er LinkedIn uinteressert i det norske markedet? « Synlighetsbloggen

    […] er sannsynligvis det mest prestisjetunge sosiale nettverket vi har. Med kun 109.000 ukentlige brukere og 344.000 registrerte norske profiler er det langt mindre en Facebook og omtrent på størrelse […]

    Svar på denne kommentaren

  13. Brukertallene i sosiale medier | Sosialkommunikasjon.no

    […] (53-47) her, sterkest blant de eldre. En Gallup-undersøkelse fra 2010 viste at vi bruker 30 min i snitt pr dag, unge under 30 år bruker 45 min. Vi har dessverre ikke sett nyere tall her. Siden […]

    Svar på denne kommentaren

  14. Manpower i sosiale medier | Janike Lai

    […] litt sjeldnere videoer. Facebook er verdens største nettmøteplass og en undersøkelse gjort av TNS Gallup viser at flertallet av brukere bruker 30min på Facebook hver […]

    Svar på denne kommentaren

  15. Hva driver vi med? – Sosiale medier – Anders Holmefjord Lillevik

    […] Et vanskelig spørsmål å besvare, men det er mulig å drøfte. Ser man på statistikken brukte nordmenn i 2010 gjennomsnittlig 30 minutter daglig på Facebook, ifølge en artikkel fra NRK. […]

    Svar på denne kommentaren

  16. Er Facebook en god markedskanal? | MikalsenUtvikling

    […] er altså på Face hver eneste dag! Ved å videre se på at i gjennomsnitt bruker nordmenn 30-45 minutter på facebook hver eneste dag, er det ikke vanskelig å forstå at alle forskjellige typer mennesker […]

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar til Eistein Guldseth Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.