nrk.no

Google Wave ble for uforståelig

Kategorier: Kommentar & Nettjenester


Dette er en kommentar. Den bygger på skribentens egne analyser, meninger og vurderinger.

I fjor lanserte Google med brask og bram Google Wave, et verktøy som ikke helt var mail, ikke helt var chat, ikke helt var wiki, men et ellerannet midt imellom.

Produktet var etter sigende designet utifra tanken «Hvis mail skulle blitt oppfunnet idag, hvordan ville det sett ut?» Resultatet var oppfinnsomt, uvant … og ekstremt forvirrende.

De fleste meldingene folk skrev gikk i retning «Hva skal vi bruke dette til?» eller:
Litt forvirrende foreløpig

Da NRKbeta testet Wave i fjor, skrev Marius Arnesen Jeg skjønner ikke bæra…. Og dette ble sannsynligvis Google Wave’s bane. Når man lanserer et produkt som publikum ikke helt skjønner hvordan de skal bruke eller hva de skal bruke til, har man et dårlig utgangspunkt – uansett hvor innovativt produktet er.

Fredrik skrev dengangen i en kommentar:
google wave was built to show younger people how older people feel when they attempt to use the internet.

Og nå melder altså Google at de stanser utviklingen. Produktet har ikke blitt tatt i bruk og da er det ingen grunn til å peise på videre.

SUNK COST ERROR

Et begrep vi er glade i her i NRKbeta, er sunk cost errorå fortsette å pøse penger inn i mislykkede prosjekter fordi man allerede har tapt så mye på prosjektet at man mener det må reddes – selv om det åpenbart er dødsdømt. Ved å stoppe utviklingen har Google vært voksne og fornuftige. De har imidlertid gjort erfaringer og utviklet komponenter de kan bruke til andre ting, selv om hovedproduktet vil forsvinne i løpet av året. Google har også tilgjengeliggjort endel av komponentene som Open Source, slik at andre kan bygge videre på utviklingen deres. Det liker vi :).

Google er en bedrift som utvikler mye og legger ned mye, og det er endel av filosofien deres. Det som gjør Google Wave spesielt, er at de brukte såpass mye ressurser i forkant til å snakke om Wave – og da kunne det fort gått prestisje i det.

Kikker man på Google Trends, ser man hvordan det daler:

Eirik Solheim poengterer at veldig mye av oppmerksomheten rundt Wave kommer lenge før E i trendkurven, som viser punktet hvor Wave gikk ut av Invite Only…

Keep It Simple Stupid

Selv om vi er tilhengere av at produktutvikling gjøres modig og er tilhengere av den japanske devisen Fall 7 times, stand up 8, tilbyr vi Google følgende visdomsord fra Erik Bolstad, yr.no’s far: Vi skal ikke utvikle funksjoner som er vanskelige å snakke om. Forklaringen er at dersom det ikke er lett å forklare hva noe er og hvordan det skal brukes, er sjansen stor for at ting ikke vil bli forstått og brukt.

Eller er det noen av NRKbetas lesere som fant noe det kunne brukes til og fortsatt bruker Google Wave?

37 kommentarer

  1. Jeg brukte det i forbindelse med et skoleprosjekt, hvor prosjektmedlemmene bodde spredt og det var behov for et felles online samlingssted – hvor Wave var til mye hjelp! Synd det legges ned.

    Svar på denne kommentaren

  2. Morten Sickel

    Har aldri kommet så langt at jeg har tenkt på å se noe mer på det, om enn det i og for seg hørtes spennede ut.

    Forresten, et godt norsk begrep for «Sunk cost error» er «å kaste gode penger etter de dårlige».

    M.

    Svar på denne kommentaren

  3. Eirik Havenstrøm

    Det var et bra eksperiment fra Googles side – og det de nå mest sannsynlig gjør er å implementere Wave-teknologien inn i Google Docs. Et tekstdokument i Docs med bedre logg/historie og mulighet for å legge til elementer som man kunne i Wave vil være én mulig måte å gjøre det på. Om de skulle gjør dette vil jo dette resultere i et produkt ganske likt Wave

    Svar på denne kommentaren

  4. Paul K Egell-Johnsen

    Jeg hadde lyst til å bruke Wave, men ingen andre ville leke med meg, så da … 🙂

    Jeg liker diskusjoner med tråding. Jeg opplever stadig på chat at folk ikke forstår hva jeg svarer på, eller at jeg rekker å stille spørmål og så kommer svaret etter lang tid.

    Sammenhengen forsvinner lett mao.

    De wavene jeg har kikket innom var dog ikke mer enn fancy forum, og var ikke enklere å orientere seg i. Problemet med trådet løsning er at det tar stor plass, viktige ting kan skje flere steder, og så mister man lett oversikten. Timeline funksjonen lettet ikke på det, og det er ingen måte å se siste innkomne endring.

    De mangler en slags autorativ stemme som en wiki klarer å formidle.

    Jeg gikk inn nå for å se hva det var jeg ikke likte med GUIet. For det første ser det ut til at alle søk kun foregår på waves jeg alt er medlem av. Jeg forsøkte å finne ut hvordan jeg skulle finne waves jeg ikke er medlem av, men fant det ikke ut via GUIet.

    Jeg orker ikke løfte headsettet her på jobb for å se på youtube video for å kanskje finne det ut.

    Jeg synes map gadgeten var enkel å bruke, enklere enn i maps.google.com (selv om det er enkelt der også), men når man ikke kan dele et kart utenfor waven, blir det ofte meningsløst.

    Wave manglet en god beskrivelse, og kanskje war grensesnittet «underwhelming». Hvis det var meninga å erstatte chat/mail/forum så manglet funksjoner som video- og lydchat.

    Det ser heller ikke ut til at man kan bruke HTML, det betyr at embedding av ting må gjøres via gadgets, og da er det jo opp til entusiastene å lage det.

    Jeg laget en wave for en idémyldring, men ingen var særlig interesserte, eller så var ikke de riktige folkene på Wave.

    Det hadde kanskje fungert bedre om de hadde snikinnført det via google chat, sånn litt etter litt. Gadgets i chat kunne vært interessant, om man hadde en mulighet til å gjøre dem persistent. Eller som Eirik Havenstrøm sier i Docs.

    Jeg tror at dèt vil fungere bedre, for da får Waven fokus, en autorativ stemme, man jobber med noe som skal utvikles. Slik Wave framstod var det lett å miste fokus, chat funker faktisk bedre til det meste.

    Jeg prøvde forøvrig mindmapping i Wave, og den laget mindmaps, men det var ikke slik at jeg kunne knytte noder i waven til punkter i mindmappen. Det samme problemet oppstod når jeg forsøkte å lage kart.

    Det understreker igjen problemet med fokus og muligheten for å følge en autorativ tanke igjennom waven.

    Svar på denne kommentaren

  5. «dersom det ikke er lett å forklare hva noe er og hvordan det skal brukes, er sjansen stor for at ting ikke vil bli forstått og brukt»

    Forklar på en enkel måte til meg hvordan Twitter fungerer og hvorfor det er en tjeneste jeg bør bruke? 🙂

    Svar på denne kommentaren

    • Karl (svar til Yngve)

      Så har ikke Twitter tatt spesielt mye av heller, utenom blant journalister (og politikere, som tror de må være med på alt som er nytt).

    • Helge (svar til Karl)

      Med tanke på hva man leser i kommentarene over her, og egen erfaring (både med beta-testing uten noen å teste det med, samt idémyldring med venner da de fikk invites og senere grafiske samarbeidsprosjekter) ville en bedre lansering av google wave vært å dele ut invites til en og en bedrift, en og en skole; folk som trenger å ha idémyldringen digitalt.

      Hadde de spredd det på en slik måte, per bedrift og skole, med muligheter for å invitere folk inn for å se og delta i chatten, ville man fått et større fokus på hvordan produktet kunne brukes effektivt, og mindre forvirring om hvordan det ikke er et sosialt medie.

      For å si det med et klart bilde;

      Du åpner ikke et Hotell & Konferansesenter ved å gi enkeltpersoner en øl og be dem gå rundt og se på hotellrom og store tomme konferansesaler alene.

    • Morten Rand-Hendriksen (svar til Helge)

      @Helge: Jeg tror (ihvertfall i utgangspunktet) det var det de prøvde å gjøre, men invitasjonene kom på avveie og så startet alt kaoset.

  6. Wave var et fantastisk produkt for dem som trenger det. Min mening er at det er veldig mange proffisjonelle brukere som kunne byttet ut dagens verktøy(stort sett mail men også chat og news groups) og fått en ryddigere og mer oversiktlig kommunikasjonshværdag.

    Google WAVE har 2 elementer som gjør det vanskelig å innføre i hværdagen:
    Det er vankelig å forklare, fordi folk samenlingner det med dagens eksisterende tjenster som ikke er tilpasset våre behov. Vi har tilpasset oss «dagens eksisterende tjeneste» fordi det i lang tid har vert eneste tilgjengelig tjeneste på markedet.
    Det andre negative elementet er at det fungerer bare om alle andre(eller i det minste dine kollegaer) bruker tjenesten, dette kan samenlignes med Facebok og vennene dine.

    Svar på denne kommentaren

  7. Haakon G. Eriksen

    Prøvde å bruke google wave til å samarbeide om noen småting, og det var ikke det at det ikke funket, men det ga oss ikke så skrekkelig mye som vi ikke hadde fra før i kombinasjonen wiki/e-post heller. Jeg _tror_ vi «skjønte greia», men det var kanskje ikke en såpass mye bedre løsning på det problemet vi hadde at vi orket å bytte. Og der lurer jeg på om ikke vi har en del av problemet, at det ikke var en stor nok forbedring i forhold til de tingene folk hadde fra før at de gadd å sette seg inn i og begynne å bruke en ny ting. Folk er treg materie, og det å få flyttet over flere mennesker til noe som krever at alle har det for at det skal funke er ekstra vanskelig. Hvorfor tror du e-post fortsatt finnes? Det er ikke det at det ikke finnes bedre ting, men e-post er et slags minste felles multiplum for elektronisk kommunikasjon.

    Sånn semi-apropos er et av mine favoritt-sitater fra det forrige året da det var ganske opplagt at ikke google wave kom til å leve helt opp til hypen: «Hva skal jeg med en iPad?» «Tjah, du kan jo bruke google wave på den?» 🙂

    Svar på denne kommentaren

  8. Eivind Nordengen

    Jeg og noen kamerater begynte å bruke wave i skolesammenheng i vinter, og vi brukte det aktivt frem til skoleslutt. Vi fikk flere og flere med oss og hadde masse prosjekter vi samarbeidet på. Det er trist at det nå skal legges ned, siden dette faktisk var et nyttig produkt.

    En måte å forklare hva det er (på en enkel måte): et verktøy hvor man kan samarbeide med andre om forskjellige prosjekter.

    Svar på denne kommentaren

  9. Google Wave er uforståelig?
    Det kan ikke være pga grensesnittet for du finner ikke et avansert grensesnitt hos Google.
    Hvis du lurer på hva det kan brukes til så er det bare fantasien som setter grenser. Kan ikke folk bruke sitt eget hode? Min mor sa at man må lære seg å være selvstendig…*kremt*

    Svar på denne kommentaren

  10. Jeg og en vennegjeng på 15-20 fine folk har brukt og bruker Wave (mange ganger) daglig til det meste. (Når jeg tenker meg om tror jeg jeg har blitt venner med noen av dem fordi vi har blitt kjent der)
    Vi har helt klart brukt det til MYE tant og fjas, men samtidig har vi også brukt det i jobbsammenheng – perfekt for brainstorming på tvers av bransjer og bedrifter. Alt fra korrektur til diskusjoner til tekniske spørsmål til youtube-klipp, fra teite historier, til neglelakkdiskusjon til planlegging av impulsive lunsjer og gjennomtenkte fester. Vi har hyppige poller hvis vi er uenige og skal vi møtes et sted tar det to sekunder å slenge inn et kart.

    Da det kom ble det hypet opp til tusen. Mens det føltes som om «resten av verden» metawavet og forkastet det fordi det ikke skjedde noe som helst der, fant vi en form og ikke minst innhold å fylle det med.
    Kult å se i kommentarene at det er flere som har funnet sin måte å bruke det på. Jeg har hatt timesvis med moro og kommer til å fortsette med det så lenge det varer.

    Svar på denne kommentaren

    • Arild L (svar til Andreas)

      Tanken om DAB dukket også kjapt opp hos meg når jeg leste definisjonen av sunk cost error.

      Som så mange andre skjønte jeg aldri helt hvordan Wave kunne være til nytte for meg. Vi prøvde den litt på jobb, men det tok aldri av. Wave vil med andre ord ikke bli savnet.

      Men Google har garantert lært mye nyttig gjennom Wave som vi temmelig sikkert kommer til å se igen fremover.

  11. SÅ vanskelig er det da ikke å forklare hva Google Wave er – Google har rett og slett tatt gamle gode IRC (internet relay chat) i den ene hånda, og vanlig «tråd-forum» i den andre hånda og KLÆSJ! Der satt de sammen gitt. Instant chat-mulighet samtidig som det er et live brukerforum som gir mulighet til å skravle med dem som er online der og da – eller ved tid og anledning uten å spole av i forumdiskusjonens hovedtema og etterhvert digresjonstema, ettersom det hele logges og samtidig live oppdateres.

    Svar på denne kommentaren

  12. Jan Erik Gulliksen

    Wave ble ikke ferdig.
    Wave ble ikke tilgjengelig for massene i lang nok tid.
    Wave ble ikke pressentert med gode eksempler og tips.
    Wave hadde ingen store bjellekuer.
    Wave manglet noen funksjoner for å få en bedre oversikt i en raskt voksende wave/blip.

    Tror at Wave ble for åpent, slik at man mistet oversikten.
    I «invite»-perioden hadde man få kjente å spille ball med. Når Wave kom ut av «invite»-perioden har man ikke klart, å få utviklere/brukere til å komme igang igjen, for å se på potensialet.

    Jeg hadde virkelig hatt lyst til å se om man kunne ha brukt Wave som et forum. Men jobber fortiden i et prosjekt som ikke gir meg rom for dette nå.

    Jeg kommer til å være mer forsiktig i fremtiden å legge ned noen resursser på Google-ting hvis de ikke har lengre horisont.

    Svar på denne kommentaren

  13. Jeg har benyttet meg av Wave i forbindelse med skoleprosjekter, og synes det har fungert utmerket som et kollaborasjonsverktøy i gruppearbeid. I motsetning til epost har man følelsen av å «føre en samtale» samtidig som at kontinuiteten er mye bedre enn noe lynmeldingsverktøy. En annen fordel er at du kan legge til personer i etterkant, og de kan lese hele scrollbacken kronologisk, slik at man slipper å bruke noe tid på å sette vedkommende inn i diskusjonen.

    Jeg tror dette kunne blitt et nyttig verktøy for bedrifter og skoler etterhvert som det ble mer modent. Kanskje Google har planer om å implementere funksjonaliteten i et annet verktøy, eller under et annet navn.

    R.I.P.

    Svar på denne kommentaren

  14. Jostein Austvik Jacobsen

    Jeg bruker Google Wave for å lage TODO-lister og møtereferater siden det er en fin og raskt tilgjengelig mal på startsiden der. Nå må jeg vel flyttet dette over i Google Documents eller noe sånt.

    Litt synd at det ikke tok mer av. Kanskje de kunne kalt det for noe annet enn det intetsigende «Wave» ?

    Svar på denne kommentaren

  15. Jeg har brukt Wave siden de begynte å dele ut invitasjoner til Developer Sandboxen. Med kjempeflaks og god innsats ved å melde interesse tidlig så fikk tre av fire på kontoret invitasjoner da, noe som sikkert hadde en påvirkning på hvor raskt vi kunne begynne å teste Wave i forskjellige situasjoner.
    Etter dette testet vi det både internt (for kommunikasjon rundt enkelte temaer, korrektur og strukturering av dokumenter, og deling av grafiske utkast), og eksternt. Vi klarte også å få både samarbeidspartnere og kunder til å logge seg inn og følge med.

    En enorm fordel vi fant med å få en kunde inn på Wave var muligheten for å raskt kommunisere tekniske detaljer eller finne ut av forespørsler om funksjonaliteter. Jeg tenker da på den typen kommunikasjon som er enklere å kommunisere med tekst enn per telefon, og som ellers ville strukket seg over 10-20 mailer. Ved å kunne invitere andre til samtalen uten at de plutselig mottok en mail av typen «RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: FW: RE: FW: Jeg lurte på en ting…» (You know what I mean…).

    Relativt nylig (i mai mener jeg det var) så ble Wave integrert i Google Apps, noe som gjorde det hele enda mer attraktivt for de av oss som allerede bruker denne løsningen. Vi tolket dette som et svært positivt tegn om at de kom til å jobbe videre med Wave, og integrere det enda tettere med de øvrige produktene under Google Apps.

    Personlig synes jeg det er svært synd at de nå har bestemt seg for at Wave ikke fikk nok brukere raskt nok. Tidsrommet mellom de åpnet portene for alle og nå er i mine øyne ikke på langt nær nok tid. Jeg tror at dersom de hadde ventet ett år til så hadde brukerbasen hatt potensiale for å bli veldig mye større, hovedsaklig ved hjelp av «early adopters» (som jeg mener vi var) som ønsket å teste dette sammen med andre i en forretningssammenheng.

    Svar på denne kommentaren

  16. Morten Rand-Hendriksen

    Jeg tror Waves fall hovedsakelig handler om at det ble markedsført, eller adoptert, av feil brukergruppe. Her i nordamerika var det fullstendig kaos når invitasjonene ble sendt ut og alle som var eller ville være noe i sosiale medier bare måtte ha en invitasjon. Problemet var at disse folka overhodet ikke visste hva Wave var, hvordan det skulle brukes eller hva det skulle brukes til. Ikke overraskende førte dette til at de aller fleste av dem som hadde tilgang prøvde en, eller kanskje to ganger for så å gi opp.

    Wave var og er fortsatt et ypperlig samarbeidsverktøy. Problemet er at de som brukte det tenkte på det som en slags avansert versjon av Twitter eller email.

    For en full analyse ta en titt på min artikkel Social Media Killed Google Wave.

    Morten

    Svar på denne kommentaren

  17. Klok kommentar: Slik unngår du suksess på nett

    […] Helge Brekke har sagt noe i kommentarfeltet som er såpass klokt at det fortjener å løftes frem. Tema er Google Wave og hvorfor det aldri ble […]

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar til Eivind Nordengen Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.