nrk.no

Den Store Hjernen er fantastisk

Kategorier: Design & Forskning

wordle over kommentarer

wordle over kommentarer

Dere får ha oss tilgitt om vi maser for mye om Den Store Hjernen, men vi klarer ikke å slutte å være fascinert av hvor godt den funker til en del ting.

Onsdag spurte vi dere: Fungerer cover flow?

Til nå har hepp, Didrik, Henrik, Dan, Jørn, Kenneth, Thomas, Torgeir, Knut Helge, Håvard, Martin, Fredrik, Fredrik, Erik, Pål, Håvard, Håkon, akarlsen, Kris, Vages, Magnus, Ken og Øyvind svart reflektert og velbegrunnet og allerede i går morges kunne vi beslutte at cover flow er ikke noe for Nett-TV. Det gikk altså mindre enn 24 timer fra vi satt med et ubesvart spørsmål til vi hadde et godt nok grunnlag til å ta en beslutning.

Vi har fått mange svar: 23 personer kommenterer. Det er et godt tall på NRKbeta, særlig på såpass kort tid og på en sak som vel kan sies å være ganske smal. Dere er verdens kuleste lesere!

Så er det selve innholdet i kommentarene, hvor godt fungerer de som svar på det vi lurer på? Vi lurte opprinnelig på om noen kjente til systematiske analyser av cover flow. Det var ingen som viste til slike, de øste heller fra egen erfaring og oppfatning. Men utifra svarene vi fikk så vi at vi trengte ikke egentlig vitenskapen her, erfaring og «synsing» var tydelig nok.

Det stykket arbeid våre lesere har gjort hadde det vært svært tidkrevende å gjøre internt hos oss. Vi ville neppe klart å finne alle inngangsvinklene og ikke minst: Svarene kommer fra folk som BRUKER Nett-TV OG vet hvordan slike ting bør fungere UTEN å være farget av hva som er mulig, hva vi allerede har tenkt, hva vi måtte ha investert av ressurser, hva som måtte være av interne forhold etc. Det blir jo nesten som å ha et helt konsulentfirma inne. Forhåpentligvis føler publikum at de får såpass mye igjen i form av en bedre tjeneste at de ikke føler at vi snylter på deres fagkunnskap.

Dette er kommentarene litt nedkokt:

lag user-cases
mye eyecandy
lite brukbart
fungerer dårlig for hele program
vanskelig å navigere i
bedre med liste
søkbarheten er elendig
vanskelig å få oversikt
et skritt tilbake
lag sanntidssøk
uforholdsmessig mye tid på animering
valgte “cover” overskygger forrige og neste
mye ventetid
trenger heller noe som hjelper å se igjennom og finne så raskt som mulig
coverflow best til inspirasjon
plassen blir brukt for dårlig
Ytelsen blir for dårlig
se på spotlight eller iTunes Store for inspirasjon
lag søkesystemer hvor man får resultater etter hvert som man skriver
en sidescroller lik den på Apple.com/mac være et mulig valg
eller en mer tradisjonell liste med store bilder eller rutenett med bilder
savner statisk lenke til siste Dagsrevyen, siste Aktuelt og siste Redaksjon1
slippe å bla gjennom undermenyer – komme til siste utgave ved hjelp av bookmarks/speed dial
coverflow fungerer i iTunes fordi du vet hva du har, og hva du leter etter. I nett-TV kjenner man ikke bildene og må stoppe opp ved hvert
meningsløst med coverflow for å navigere mellom 15 episoder av samme TV-serie med samme cover
irritasjonsmoment når de ulike bildene ikke laster fort nok
dårlig måte å bla i innhold på – null oversikt
ser ikke bra ut
coverflow best egnet til begrenset utvalg, f.eks. anbefalte programmer
SVT Play mangler god oversikt over innholdet – iPlayer og iTunes Store bedre – brukere vil “kjøre seg fast” i coverflowen
coverflow funker så lenge det komplementerer mer effektive måter å dykke inn i arkivet på, som “nyeste”, kategorier og søk
usystematisk
bare rot når man kjapt skal lete etter noe bestemt
Liker bedre “bildekarusell” som feks. http://www.tv.com/
ønsker faste linker til det mest populære på nett-tv som feks. siste nyhetssending
Gjør søkefunksjonen bedre. Med autocomplete.
Søk på f.eks. Dagsrevyen eller True Blood bør gi stor link til samleside med alt til programserien over de andre resultatene
Tar mye plass
Er uoversiktlig og et dårlig forsøk på fancy
Kan være egnet til inspirasjon hvis man ikke vet helt hva man vil se
Å lage en løsning som kan gi inspirasjon til programvalg er en god idé
UNNGÅ fancy animasjoner som:
– tar tid
– går fort – ubehagelig å se på
– hakker og ser dårlig ut
Prøv å få til en løsning med:
– Mange program
– enkel filtrering
– Mulighet til å hoppe
Omtrent alle andre navigeringsmetoder gir bedre oversikt og er enklere i bruk
Funker bedre på enheter med touchskjerm, hvor å “flippe” videre er mer naturlig
Coverflow funker greit som highlights på nett-TV-forsiden, men ikke mer enn det
Se på Hulu.com
Ikke gjør alt for store forandringer på dagens format. Kategoriseringen og arkivet deres funker bra
Gjør Nett-TV-forsiden enklere og mer oversiktlig
Sjekk Voddler
Bruk litt energi på å vise relevante videoer til det man har sett
Spar oss for antall klikk for seneste Dagsrevyen
én fast url for siste video av f.eks. Dagsrevyen
Gjerne RSS med dagsrevy med noe annet enn podcast-format video
Ikke bruk Flash
Coverflow blir mye klikking
Grid-visning bedre løsning på å navigere i ukjent innhold, der griden inneholder “bunker” av klipp
Hvordan best mulig åpne/se nærmere på bunker og gå tilbake til gridvisningen av ulike programmer, er et spørsmål
TV-programmer husker man som regel ikke med en visuell referanse
Hva med en liste hvor du kan klikke frem et raskt preview på noen sekunder?
Søking på stikkord er ønskelig – finne en norge rundt-episode med Tempo mopeder f.eks.
Coverflow en mer logisk måte å bla i et tilbud på touch-enheter enn med tastatur
For en stor oversikt er thumbnails og rutenett mer oversiktlig

I sannhet en bred analyse!

Så langt fryd og gammen. Er det da ingen skjær i sjøen ved denne måten å jobbe på? Joda. Noen små.

Det viktigste er retning. Publikum kan fortelle hva som er viktig for dem, men spør du mange nok, vil de gjerne i såpass mange ulike retninger at summen av retninger blir null. Man må derfor ha en sterk og tydelig visjon i bånn om hvor man har tenkt seg og tåle at ikke alle kan bli fornøyd. Swope’s saying I cannot give you the formula for success, but I can give you the formula for failure-which is: «Try to please everybody” er minst like viktig på nett som den var for ham på papir.

Forhåpninger er også en skummel ting. At vi har krefter til å spørre hva dere ønsker dere, betyr ikke at vi har krefter til å oppfylle ønskene, uansett hvor gode de er. Eller, når vi spør om ett råd og dere kommer med 10 gode forslag, gir det oss ikke nødvendigvis ressurser til å realisere alle forslagene. Dette kan fort oppleves som skuffende for dere og det kan også være deprimerende for prosjekter med begrensede ressurser å få innspill til 10 kule ting de vet de ikke har tid til å lage når de egentlig bare behøver ett svar. Alt dette er ting som kan balanseres og er (internt ihvertfall) en slags luksusproblemer. Det er likevel bra å vite om for alle parter.

Hvem som svarer er også verdt å ha i bakhodet. Brukerne som tar seg bryet med å svare, særlig når spørsmålene blir litt tekniske, er ikke representative for alle brukere. De vil ofte være mer engasjert, mer teknisk interessert, ha mer erfaring og kan av og til ha sansen for løsninger mindre avanserte brukere ikke vil forstå. Iikke nødvendigvis et problem så lenge man er oppmerksom på det, men det kan også hende at svar en «vanlig» bruker ville kommet med ikke er representert overhodet. Ett eksempel: Hadde vi igår spurt NRKbeta-brukerne hva er en bra nok nettleser til å besøke NRK.no, ville sannsynligvis ingen svart Microsoft Internet Explorer 6. Likevel var det flere som brukte IE6 på NRK.no igår (3,8%) enn Safari 4 (2,5%), som sikkert en del av dere ville svart. Selv her på NRKbeta, var det 1% som brukte IE6 igår…

Men så lenge man vet om disse tingene, oppveies de godt av alle fordelene. Så tusen takk til verdens beste lesere, håper dere vil hjelpe oss med ting som dette i fremtiden også.

5 kommentarer

  1. Fredrik Stai

    Det er stas å kunne bidra – ingen tvil om det.

    For de som ikke har en godt besøkt blogg eller 100 followers på twitter, men har lyst til å spørre «Den Store Hjernen» noe, anbefaler jeg vark.com

    Jeg har fått utrolig nyttige svar på alt fra reise til Beirut (ble koblet opp med en Nordmann som bodde der) til rettskriving på svensk. Ofte tar det bare noen minutter før man får svar.

    Svar på denne kommentaren

  2. Øyvind Solstad

    Og så er det med at da de spurte bøndene om hva de ville ha, så svarte de en bedre hest – ikke en traktor.

    Folk vet som oftest ikke hva de vil ha, nettopp fordi de ikke kan se for seg hva de bedre alternativene er.

    Men det funker bra å spørre om noe så konkret som coverflow – til en gruppe som faktisk vet hva cowerflow er.

    Svar på denne kommentaren

  3. Frank Eivind Rundholt

    Jeg leste kommentarene i det orginale innlegget om coverflow, og synes det var mye bra der. Noe dere tydelig også synes.

    Og jeg er sikker på at lesere av NRKbeta kommer til å hjelpe ved senere anledninger. Vi har jo faktisk mulighet til å være med på å påvirke, og det er jo gøy.

    Svar på denne kommentaren

  4. Et kjapt ønske. Kategorier er bra, men enda bedre er forskjellige kategorier (eller views på databasen som man kan kalle det internt). For det jeg ønsker er jo selvfølgelig å bla igjennom katalogen etter ÅR.

    En av de andre leverandørene som har mye historisk video er C-SPAN, men deres nye søkemotor er litt overkill igjen – men så vanvittig kult at man kan finne videoer av hvem som helst når som helst.

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar til Frank Eivind Rundholt Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.