Bybanen i Bergen minutt for minutt.

Kategorier: Fildeling, NRK & Video


Inspirert av suksessen med den syv timer og 16 minutter lange filmen om Bergensbanen, følger nå filmen om Bybanen i Bergen.

I går kveld gikk programmet på Nrk 1, og skal vi tro seertallene, er bybanen med sine ca: 400.000 seere mer poulær enn fotball-VM i Sør-Afrika.

Her kan du lese mer om historien bak bybanen.

Nå som sist, tilbyr vi dere frontkameraet fra hele turen via bittorrent med CC-lisens, så dere kan gjøre nesten hva dere vil med den.

Torrenten finner du her.

For å laste ned filmen, må du bruke bittorrent. Om du aldri har gjort dette før, har vi en pedagogisk innføring her på NRKbeta; bittorrent for din bestemor.


39 kommentarer

    • Ole K (svar til Eirik)

      Nå er forhåpentligvis ikke bergensere dårligere fotgjengere enn andre, men jeg må innrømme at jeg skvatt en del ganger da jeg så på. Stakkars de som er trikkesjåfører der, hvis det er hverdagen deres – de må jo kjøre med hjertet i halsen hele tiden…

      Det jeg forøvrig fant litt rart, var hvor «åpen» skinnegangen var. Flere steder gikk den jo helt inntil fortauet, uten noe som helst skille – ikke et gjerde, ingen hekk, ikke engang en liten grøft. Det virker jo helt horribelt spør du meg!

    • Har vel noe å gjøre med at traseen har vært under bygging i et par år, og mer eller mindre ferdig mange steder, så folk er vant til at man ikke trenger å se seg for der.. men nå vet alle at banen er åpnet 🙂

    • akarlsen (svar til Eirik)

      det var litt ekstremt, ja 😛
      spesielt hun me barnevogna som holdt på å bli påkjørt!
      synes det var litt rart, ja, at det var så åpent mange steder. de burde sette opp rekkverk.

    • akarlsen (svar til Eirik)

      og utenfor den Kiwi-butikken! Håper de setter opp skilt på innsiden med «Se opp for tog når du har handlet!»

    • Helt vanlig QuickTime Player på en Mac Pro.

      Kvalitetsmessig ser ikke filmen helt god ut i forhold til størrelsen på fila. Skal jeg tippe så vil enkoder som bruker en nyere utgave av x264 gi bedre kvalitet, og jeg er ikke sikker på om det vil gå så mye treigere.

    • Det har du nok rett i.
      x264 er noe vi forsker på i ledige øyeblikk, og noe vi nok kommer nærmere tilbake til ved en senere anledning.

      Den kontinuerlige bevegelsen fremover i filmen er nok uansett ingen enkel oppgave for noen enkodere.

      -i tillegg har vi for å få så jevne bevegelser som mulig, kodet den i 50fps, som selvfølgelig også påvirker filstrøelsen en god del.

    • Nicolai Syvertsen (svar til Jon Ståle Carlsen)

      Fint om dere bruker 25fps i video om kilden uansett ikke er mer enn 25fps ellers ender du opp med like bilder (duplicate frames).
      Dette kan enkelt sjekkes ved å spille av video ett og ett bilde om gangen (step). Er det endring bare annenhvert bilde så har du konvert opp frameraten.

    • Jeg får også feil i noen tunneler, det samme gjorde jeg med Bergensbanen som dere publiserte tidligere i år. Feilen oppstår kun i områder som er nesten helt sorte.

      Feilen oppstår i QuickTime for Windows, versjon 7.6.6(1671). HVis jeg spiller av filen i Nero ShowTime så oppstår ikke feilen.

  1. Var svært underholdende, mest fordi bybanen nesten: kræsjet med en varebil, kjørte på en barnevogn og en gjeng med barn.

    Bergensere må nok raskt venne seg til bybanen, ellers blir det nok noen dødsfall det første året…

    Som Ole K trekker frem, er det flere steder det burde vært en bedre markering at «her kommer det et slags tog kjørende så hold deg unna».

    Bybanen virker jo større og tyngre enn trikkene vi er vant med i Oslo.

    Svar på denne kommentaren

  2. 2,2 milliarder for mindre enn 10 Km med kollektivt!!!
    Veldig fornuftig bruk av skattepenger, heldigvis har Trondheim tatt til vettet og ikke kaster bort pengen på slik stormannsgalskap.

    Svar på denne kommentaren

  3. Jeg har et litt off-topic spørsmål. Hva har dere gjort for å få en video på 27 minutter på Youtube? Er noe som er eksklusivt for store selskaper som NRK osv, eller er det noe som hvem som helst kan få til?

    Svar på denne kommentaren

  4. I tillegg til alle som vimset i nærheten av banen når den nærmet seg sentrum så ble jeg overrasket over antall ganger som banen kjørte (sakte riktignok) forbi et stoppsignal. Virker ikke som om signalanlegget er helt ferdig ennå 😛

    Svar på denne kommentaren

  5. Bortsett frå at bybana heile tida køyrar på raudt og køyrar den halvparten av bergensarane på turen inn mot Bergen, så var det ikkje noko alvorleg gale med denne karusellen.

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.