nrk.no

Såpeopera 2.0

Kategorier: Det sosiale nettet & Markedsføring


Denne reklamefilmen er såpass lang at det ville kostet en arm å sende den på TV. Men ettersom den er underholdende, med humor i slekt med Will It Blend og klassiske Tango Blackcurrant fra 1997, kan avsenderen basere seg på at den sprer seg av seg selv til de riktige menneskene og at disse sprer den videre fordi den har høy egenverdi.

I tillegg til at filmen ironiserer over facebook-grupper og trender i tiden, har de skapt en Felix-sjefkarakter ikke ulik de to sjefene vi ser i WillItBlend og Tango Blackcurrant, (førstnevnte ekte den andre skuespiller, såvidt vi vet – les mer om filmen her). Felix-sjefen kan i prinsippet bære en lengre serie om manusene holder.

I den andre enden av skalaen, har vi filmer som Dyson Air-filmen
der menneskene ikke synes, bare ideene deres.

Den er mer i Honda Cog-tradisjonen og prøver å late som den er laget for moro skyld, men for oss som driver med slikt, er det ganske lett å se at det har kostet MYE å lage den.

Begge typene filmer fører til at mange gjør seg selv (eller bedriftens teknologisandkasse i dette tilfellet) til lydige merkevarezombies og videresender reklamen til venner under radaren og guarden mange har oppe overfor ukjente avsendere.

Det blir på en måte reklamefinansiert underholdning, men med TV2 vasket vekk fra regnestykket og erstattet av forbrukeren selv. Og selve produktet er underholdningen. Akkurat dette siste er i og for seg ikke noe nytt, begrepet såpeopera stammer fra den gangen såpefirmaene selv lagde radioshowene – og det er 70-80 år siden.

Vi venter spent på den første norske webserien med et produkt midt i fortellingen.

3 kommentarer

  1. Hei Anders!

    Dette er vel ein trend ein har sett ei stund og som nok vil fortsette å bre om seg og utvikle seg.

    Ein form for viral-markedsføring,om ein kan få forbrukerne til å reklamere for (også inderekte) for produktet/ene/tjenestene sine er nok det vært meir enn ein god del TV-reklamer.

    Men,kva versjonsnummer vil du gi til da ein spilte av reklame så fort i ein kino (bilder inne i sjølve filmen) film at auget ikkje oppfattet kva den såg men,hjernen oppfattet det og «alle» løp og kjøpte Coca-Cola eller popcorn i nærmeste kiosk etter filmen?

    Eller produktplasseringer i filmer?I den seinare tid (når ein er oppmerksom på det) er ein del produktplasseringer såå tydlige at ein veldig lett legger merke til produktet.Mens, i noen filmer går produktene igjenn fleire ganger i kullissene som blir/blei brukt i filmene..

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar til Mr.Hassan Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.