nrk.no

Facebooklureri, VGTV, vinyl og Wimp

Kategori: NRK


Enkelt og greit – en oppsummering av noen teknologisaker fra resten av NRK-universet:

Slik blir du lurt på Facebook
Ny Facebook-trussel spres på nettet. Hundretusener har allerede gått i fella.

VGTV klar for vanlige TV-skjermer
VGTV tar nå skrittet fra å være en ren nettkanal til å kunne sees også på vanlige TV-skjermer.

Eksplosiv økning i vinylsalget
I fjor økte salget av vinylplater i Norge med 70 prosent. Vi kjøper dobbelt så mye vinyl som svenskene.

Wimp – nå også på iPhone
Nå kan også brukere av Wimp få tilgjengelig musikken sin på mobilen, uten å ha tilgjengelig nett.

Utfordrer Spotify og Wimp
Ny svensk streaming-tjeneste tar opp kampen om kundene til Spotify og Wimp.

Og så må dere ikke glemme at NRK.no/katta har mye stoff for dere som er over middels interessert i teknologi og vitenskap.

Som alltid et lite spørmål til slutt: er dette en brukbar artikkel i NRKbeta-sammenheng? At vi tar en liten runde og gir dere som følger NRKbeta tettere enn resten av NRK-universet en liten linksamling av det som kan ha interesse?

4 kommentarer

  1. Jeg synes det reduserer verdien av NRKbeta om dere lager artikler kun for å markedsfører andre NRK-produkter. Nå vet jeg ikke om dere linker fordi det er en god sak, eller fordi det er en NRK-sak. Dermed havner alle linkene i NRK-sak-skuffen i hjernen min.

    Så, lag gjerne en linkpost, men link til alt dere synes er interessant rundt på nettet, og ikke bare andre NRK-saker.

    Og, skriv litt mer om linken, så man skjønner hva saken dreier seg om, og så kan klikke dersom man vil lese mer. For eksempel:
    – Facebook-saken: Skriv hva trusselen er og hvordan folk går i fella
    – Vinylsaken: Skriv nivå, ikke bare endring. Om salget øker fra 1000 til 1700 plater er det en ikke-sak, om det er fra 100000 til 170000 er det interessant.
    – Streaming: Få i alle fall med navnet på den svenske tjenesten

    PS: Denne vinylsaken henger jo ikke på greip. Salget har, i følge tallene i artikkelen, stupt fra 92000 i år 2000 til 14000 i 2007. Så var det en liten økning i 2008 og 2009 så vi er oppe på 36000. Dette er altså en ‘Eksplosiv økning’ og ‘en jevn stigning i salget de siste årene’. Morsomt.

    Greit at NRK velger å konkurrere med tabloidene, men jeg håper NRKbeta legger lista adskillig høyere.

    Svar på denne kommentaren

    • Eirik Solheim (NRK) (svar til Morten)

      Takk for nyttig og konstruktiv tilbakemelding. Det er akkurat slikt vi trenger når vi gjør små eksperiment som dette.

  2. Syntes dere har vært flinke til å lage gode informative artikler i lang tid, men denne er jo egentlig bare en lenkesamling, trur dere kan heller lage dere en blokk på siden her hvor dere kan lenke til nyheter i nrk nettverket som dere syntes vi som leser nrkbeta burde se med en liten kommentar også heller fortsette å bruke denne delen til mer utarbeida artikler. 🙂

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.