nrk.no

Grand Produksjon

Kategori: NRK

ESC: Pressesenter
ESC: Pressesenter

Enhver som måtte begi seg ut mot Fornebu Arena i disse dager er heldig nok til å få oppleve en av Norgeshistoriens største TV-produksjoner på nært hold. Kun OL på Lillehammer i 1994 har vært større, og området rundt arenaen bærer tydelig preg av den teknologiske galskapen som utspiller seg her ute.

ESC: Didrik på scenen med steady-cam operatører
ESC: Didrik på scenen med steady-cam operatører

Ivar Sundal har fått den nokså tungtveiende tittelen «Technical Manager», noe som i praksis betyr at han har ansvaret for at alt det tekniske spiller som det skal. Kilometervis med kabel, to HD-produksjonsbusser, 23 kameraer, en lysrigg fra himmelen, 48 kommentatorbokser, mikrofonlogistikk og greenroom er bare noen av ingrediensene i Eurovision-suppa.

– Jeg har jobbet med dette siden August nå, så det er et svært omfattende prosjekt, sier Sundal.

 

Noe av det vanskeligste med å produsere et show av dette kaliberet i en arena som ikke er skreddersydd for TV-produksjon, er signalgangen.

– Man kommer jo ikke bort i fra at bussen står på utsiden av arenaen og alt av signaler både inn og ut må gå i kabler over en distanse på 150-200 meter. Når vi vet at et vanlig HD-signal på en coax-kabel stopper etter 70-80 meter, har det vært en utfordring å finne gode løsninger rundt akkurat signalgangen, sier Sundal.

ESC: Panorama av stadionen
ESC: Panorama av stadionen

Løsningen på HD-signalgangen ble et router-system fra firmaet Riedel hvor HD-signalene multiplexes inn på en fiberkabel, og deretter distribueres over hele arenaen til de som måtte trenge det via ulike routere.

Eurovision-arenaen.

Fornebu Arena er bygd om til den perfekte musikkfestivalarena for anledningen. Inne i arenaen befinner scenen seg, green-room, sminkerom, garderober, frisører, lyskontroll, lydkontroll og 18000 stoler for publikum. Utenfor arenaen har man bygd en brakkeby med kontorer, et eget område for strøm, diverse produksjonskontorer, to tv-busser, en lydbuss

Lysmuren

Lysriggen består i år av ca 2000 LED-paneler og gir, i motsetting til lys-veggen fra Moskva i fjor, en mer kunstig og kunstnerisk følelse. Lysriggen dekker hele bakveggen av scenen, og  strekker seg også langs vegger og tak inn i selve salen. Lysriggen er montert av det tyske firmaet PRG mens det er programert og opereres av et britisk team med lysdesignansvarlig Al Gurdon i spissen.

HD1

ESC: NRKs HD1
ESC: NRKs HD1

Produksjonsbussen HD1 er flaggskipet i NRK hva busser angår. Vi fikk Sundal til å gi oss en kjap rundtur gjennom bussen:

Strømsluk

ESC: Strøm
ESC: Strøm

Det kreves enorme mengder strøm for å holde det gigantiske tekniske maskineriet i sving:

– Det har vært veldig vanskelig å beregne strømmen som trengs til et slik arrangement, spesielt før lysriggen er ferdig bygget og på plass, sier Sundal. – Bare lysriggene alene drar i gjennomsnitt 1 megawatt, og har et maksforbruk på ca 2 megawatt.

Totalt har vi en kapasitet på 8 megawatt her ute, men bruker i snitt rundt 4-5 megawatt, de overskytende megawattene er backup, forteller Sundal.

Kamerajungel

ESC: Kamerakran
ESC: Kamerakran

23 kameraer er i sving i forbindelse med produksjonen, fire kraner, to steady-cams og en wirecam som strekker seg helt bakerst si salen, tvers over scenen og inn på Greenroom.

– 23 kamera er ikke superimponerende i tv-produksjon da det er vanlig å bruke langt flere i sportsproduksjoner, men i underholdningssammenheng er dette ganske mye, sier Sundal.

Inne i den enorme arenaen blir selv den største kranen, med en teleskopisk arm på 15 meter ganske så liten.

ESC: Scenen
ESC: Scenen

Dobbelt opp av alt

Utenfor arenaen står to fullverdige HD-produksjons-busser. HD1, som er NRKs eget flaggskip, og en backup-buss fra OB-Team. Tanken er at hvis noe går galt i hovedbussen, skal man enkelt kunne flytte personellet over i backup-bussen, og sømløst fortsette derfra.

ESC: Brakker
ESC: Brakker

– Tanken er at man ved å ha to busser ikke trenger å miste noe tid i forhold til artistene under prøvene hvis noe skulle gå galt i hovedbussen, sier Sundal. Under semifinaler og finalen har man muligheten til å klippe seg over i opptakene fra generalprøven mens man bytter buss, og på den måten være i stand til å kjøre showet som normalt ut mot publikum, mens man i verste fall bytter produksjonsbuss.

Surroundlyd

Lyden produseres i en egen lydbuss og man har valgt å gå for produksjon i såkalt 5.1 surround, noe som betyr at de med hjemmekinoanlegg vil kunne nyte årets Eurovision i seks lydkanaler hjemme i stua.

ESC: Mikrofoner
ESC: Mikrofoner

Logistikken rundt mikrofoner er i seg selv et lite økosystem. Artistene sluses gjennom en «lydløype» hvor de blir påmontert monitorøreplugger så de kan høre seg selv synge og får utlevert de riktige mikrofonene og myggene. Etter endt opptreden må man gå den samme løypa tilbake, og avlevere utstyret.

– I utgangspunktet dekker vi rundt 100 trådløse kanaler, men det er en viss sirkulasjon av utstyr  for å dekke alle delegasjonene, sier Sundal.

ESC: Mygger
ESC: Mygger

Konsekvensene av den svært komplekse logistikken rundt trådløse frekvenser gjør at alle journalister og kamerateam som ankommer Fornebu Arena får streng beskjed om å ikke bruke trådløse mikrofoner og mottakere.

ESC: Forbud mot all trådløse sendere
ESC: Forbud mot all trådløse sendere

MCR.

Utenfor bussen i et par brakker ligger Master Controll Room (MCR). Her samles alle signalene inn og ut til arenaen, samt all innkomne videosignaler fra de ulike landenes representanter som skal avgi landets stemmer. Signalet går i utgangspunktet ut til verden via store satellitt-disker, men det eksisterer også en backup via fiber.

ESC: Teknisk kart
ESC: Teknisk kart

Pressesenter

Det er i alt ventet rundt 2000 pressefolk til Fornebu arena i forbindelse med Eurovisionen, og det er i den forbindelse satt opp et gedigent pressesenter på utsiden av stadionen. Her finnes arbeidsrom for pressen, intervjurom, kantine, lounge og er også stedet hvor alle pressekonferansene avholdes.

ESC: Pressesenter
ESC: Pressesenter

Funfacts om ESC.

– Eurovision har gått på lufta hvert år siden 1956 og er dermed det tv-showet som har gått lengst i hele verden.

– Rundt 120 millioner mennesker vil følge ESC live på TV den 29. mai 2010

– Det er rundt 5000 akkrediterte mennesker i forbindelse med ESC. 1000 delegasjonsmeldemer fra 39 ulike land, 2000 journalister, 500 akkrediterte fans, 500 crew-medlemmer og 500 frivillige.

– Strømgeneratorene vil bruke rundt 300 000 liter diesel i løpet av produksjonen.

– Det er totalt 4 kilometer med strømkabel på området.

– Scenen og lysene henger fra taket i over 750 ulike kjettinger.

– Det er mer enn 4500 lyskilder i scene riggen.

– Crew kantina vil servere mat døgnet rundt og ender totalt opp på 13000 luncher, 12000 middager og 2500 nattmåltid.

– Hotellreservasjoner teller mer enn 40 000 netter tilsammen

– Mellom 150 og 200 scemi-trailere med utstyr vil lastes av på Fornebu Arena.

– Scenen er 973 kvadratmeter. Catwalk og backstage inkludert.

– Rundt 300 TVer, monitorer og projektorer er spredt ut over området.

58 kommentarer

  1. «live på TV den 29. juni.» 29. mai kanskje?

    Kult å se alt det tekniske arbeidet som ligger bak dette sirkuset av en event! Blir dette den første egenproduserte NRK-sendingen i HD med 5.1-lyd?

    Svar på denne kommentaren

    • Steffen (svar til Jørgen)

      Triaxen ender vel opp i en CCU og ut fra den igjen kommer det HD-SDI som igjen går til nevte Riedel-ruter. Det som går inn i rutersystemet ett sted kan hentes ut igjen hvor som helst.

    • Michael (svar til Petter)

      Alle kameraene her inne går over fiberkabel og inn i ruteren og så videresendt til begge bussene.

    • Jørgen (svar til Dan)

      Det var det jeg tenkte også, men triax kan vel ikke bare splittes uten videre?

    • Christian (svar til Jørgen)

      Hei.

      Alle kameraene i bruk under ESC gãr på en spesiell type hybrid fiberkabel (untatt tre kameraer som er trådløse). Dette er normal kamerakabel for hd-produksjoner. Tanken er videre at om man bytter fra NRK sin HD1 til OB-Team sin HD2 vil kamerakablene fysisk flyttes fra en tilkobling til en annen. Dette tar naturligvis noen minutter. Derfor er det slik at HD2 har 5 egne kameraer i salen i tillegg til at vi har bilde parralellt fra 4 andre. Dette gjør det mulig å overta med en lettversjon av produksjonen inntil alle folk og alt utstyr er koblet over.

      Det nevnte systemet fra Riedel brukes til distribusjon av kommunikasjon og lyd/bilde inne i salen og rommene rundt.

      Hilsen Christian
      (teknisk leder for HD2 under ESC)

    • Jørgen (svar til Christian)

      Takk for svar! Veldig interessant å se hvordan OB-teknikken fungerer på et så stort arrangement.

    • Rolf Valle (svar til Christian)

      Det hadde vært interessant å sett video fra det velorganiserte kaoset som oppstår om et slikt bytte må skje. Regner med dette er noe som skjer fra tid til annen som de også har øvd seg på noen ganger?

  2. Kan dere slutte å ta opp intervju med DSLR? Klarer ikke å fokusere på hva som blir sagt i intervjuet når bildet er så pent å se på.

    Uanset en interessant artikkel, artig å se hvor utrolig penger, jobb og utstyr som ligger bak! 🙂

    Svar på denne kommentaren

    • Marius Arnesen (NRK) (svar til avlogget)

      Jeg er redd vi ikke kan det altså 😉 Hele reportasjen er skutt med Canon 5DII og jeg er overrasket over hvor greit det gikk å henge på noen rundt, spesielt
      med tanke på manuell fokus.

    • Marius Arnesen (NRK) (svar til Bjarte)

      Hehe… Det kan kanskje se slik ut, men det er nok innendørs bruk av sendere som er problemet. Fornebu Arena er jo i praksis en betongkloss. Vaktholdet er også noen av det strengeste jeg noensinne har sett på et norsk arrangement, og
      det til og med før publikum har ankommet. Å få
      med seg sende utstyr inn er i seg selv svært vanskelig.

      I tillegg har lydgutta der inne en aldri så liten «konkurranse» gående om hvem som klarer å huke flest med sendeutstyr, så radioscannerne
      sittet løst 🙂

  3. Kult å se hvor mye teknikk som ligger bak dette arrangementet. Snakket om backup løsninger i går, og det ser ut som dere er forsikret. Er alt velstand og planlagt, eller er det noe som fortsatt går litt på slump under sending?

    Svar på denne kommentaren

  4. Superkult å se video av en så stor produksjon!

    Men jeg blir nysgjerrig på mer. Hva slags lydmiksere blir det brukt under produksjonen? Tenker på både FOH i salen og til TV-produksjonen. Hvordan blir lyden distribuert via de forskjellige mikserene? MADI?

    Takk igjen for at dere deler denne kunnskapen. NRKbeta er knall!

    Erik

    Svar på denne kommentaren

    • Åsmund VT (svar til Erik)

      Husker ikke 100%, men mener det sitter en Studer vista både i HD1 og HD2. Har ikke peiling på hva FoH og monitor har å leke seg med. Men om du kikker på linken til gorken så mener jeg at det sto litt om lyden en av dagene. 🙂

    • Bjarne (svar til Åsmund VT)

      I bildet ovenfor ser vi fire Midas Pro6 i FOH, men det er nok ikke alt, nei. 😉 Gleder meg for øvrig til å lese om showet i neste måneds utgave av Lighting and Sound! (www.lsionline.co.uk)

    • Bjarne (svar til Erik)

      Vet at OB-Team har Studer Vista i sine HD-busser. De har for øvrig vært klar for å sende DD 5.1 i nesten to år. 😛

    • Aleksander (svar til Erik)

      Midas XL8 til monitor og PRO6 til FOH ser det ut til. Utover dette blir det vel brukt GrandMA til lys. 🙂

  5. Kjempeinteressant å få slik innsikt i produksjonen. Jeg sliter med fra før å kun legge merke til det tekniske under slike sendinger – og det blir ikke bedre nå :p

    Hvilke steadycam-løsninger og trådløs overføring av disse bilder er det som brukes? Og hvilken type intercom?

    Svar på denne kommentaren

  6. Nydelig og se at det ble skrevet en slik artikkel. Jeg ønsket meg dette både på facebook og via mail til dere.

    Jeg vil tro jeg er over snittet interesert i produksjon av slike events, og dette hjalp meg masse i å forstå hvor stort og nøye dette er. Kunne ønske jeg deltok i noe slikt en gang.

    Når jeg er ferdig utdannet må norge vinne i ESC igjen! 😀

    Svar på denne kommentaren

  7. Frank Eivind Rundholt

    God og interessant artikkel.

    En ting er å skulle trekke alle kabler osv. ved oppsett. Men du verden for en jobb det må være når alt skal pakkes ned i riktige kasser.

    Svar på denne kommentaren

  8. Fet sending i kveld, men altfor mye nærbilder. Savnet flere lengre skevenser med kranbilder slik at man så hele lysriggen. Trodde også wirekameraet skulle fly fra scenen og over til green-room?

    Hadde ventet mer luftige bilder.

    Svar på denne kommentaren

    • Åsmund VT (svar til Dan)

      De lar vel «wirekameraet» (som visstnok faktisk er en rail) få spare litt av godsakene til finalen tenker jeg 🙂

    • Jeg satt også med en følelse av at de sparte litt på kruttet, og håper de klemmer til enda mer under finalen 🙂 Men fyttirakkern så vakre bilder vi fikk uansett…

  9. Var ikke 5.1 lyd på NRK jo 🙁

    Måtte til SVT for å finne det – en helt annen lydopplevelse (selv om den såkalte musikken absolutt ikke var verdig…..)
    Dårlig at NRK ikke kan se til å sende 5.1, SVT har jo gjort det i mange år!!! Dårlig NRK!

    Svar på denne kommentaren

    • Rune (svar til Eirik)

      Opplevde det samme som deg Eirik. Men vet ikke hva som er årsaken til dette. Ikke sikkert det er på grunn av NRK. Kan være på grunn av kabel-tv leverandøren. I mitt tilfelle er det Canal Digital. Fikk også 5.1 via SVT. Noen som faktisk vet årsaken til dette ?

  10. Veldig spennende lesning. Jeg har fått kjennskap til KK-arbeid. Er det bare en eller er det flere som sitter å gjør KK under denne produksjonen? Kanskje litt vanskelig å holde styr på 23 kameraer alene tenkte jeg 🙂

    Svar på denne kommentaren

    • Jørgen (svar til Martin Ø)

      Da jeg var på tur i HD1 for en stund siden, hørte jeg at det var 3 stk som skulle gjøre KK i bussen med 8-9 kameraer hver.

  11. «Lyden produseres i en egen lydbuss og man har valgt å gå for produksjon i såkalt 5.1 surround, noe som betyr at de med hjemmekinoanlegg vil kunne nyte årets Eurovision i seks lydkanaler hjemme i stua.»

    Skjedde med det. Følgte med sist semi-finale og da fikk jeg bare 2.0 lyd på min mottaker via NRK HD 🙁

    Svar på denne kommentaren

  12. Geir Gundersen

    Jeg var litt skuffet over nett-tv’n under MGP finale sendingen.

    Selv hadde jeg ikke muligheten til å være i nærheten av en tv, så fant ut at jeg skulle prøve å se det direkte på nett-tv, da jeg befant meg i nærheten av et ntnu-nett. (jeg brukte ledning, og ikke wifi)

    Problemet mitt var at det rett og slett ikke virket. I silverlight så ville det ikke engang starte, og ved å bruke wmv (flip4mac) så klarte bufferen ikke og holde seg full, så det ble ofte stop, pixel-forstyrrelse, og lyd-drop problemer.
    Er jo litt rart å se at Nadia får 8 bit knallrødt ansikt og stemmen til Erik ^_^

    Litt info.
    Brukte en MacBook (Core 2 Duo, 10.5.8).
    Jeg prøvde med både Silverlight og WMV (via flip4mac) på disse nettleserne: Chrome, Firefox, Flock, Opera, Safari, Shiira, Sunrise. Alt var oppdatert til siste versjon.

    Nå til det rareste av alt. Streamen ment for utenlandsbruk virket prikkfritt !?

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.