Enhver som måtte begi seg ut mot Fornebu Arena i disse dager er heldig nok til å få oppleve en av Norgeshistoriens største TV-produksjoner på nært hold. Kun OL på Lillehammer i 1994 har vært større, og området rundt arenaen bærer tydelig preg av den teknologiske galskapen som utspiller seg her ute.
Ivar Sundal har fått den nokså tungtveiende tittelen «Technical Manager», noe som i praksis betyr at han har ansvaret for at alt det tekniske spiller som det skal. Kilometervis med kabel, to HD-produksjonsbusser, 23 kameraer, en lysrigg fra himmelen, 48 kommentatorbokser, mikrofonlogistikk og greenroom er bare noen av ingrediensene i Eurovision-suppa.
– Jeg har jobbet med dette siden August nå, så det er et svært omfattende prosjekt, sier Sundal.
Noe av det vanskeligste med å produsere et show av dette kaliberet i en arena som ikke er skreddersydd for TV-produksjon, er signalgangen.
– Man kommer jo ikke bort i fra at bussen står på utsiden av arenaen og alt av signaler både inn og ut må gå i kabler over en distanse på 150-200 meter. Når vi vet at et vanlig HD-signal på en coax-kabel stopper etter 70-80 meter, har det vært en utfordring å finne gode løsninger rundt akkurat signalgangen, sier Sundal.
Løsningen på HD-signalgangen ble et router-system fra firmaet Riedel hvor HD-signalene multiplexes inn på en fiberkabel, og deretter distribueres over hele arenaen til de som måtte trenge det via ulike routere.
Eurovision-arenaen.
Fornebu Arena er bygd om til den perfekte musikkfestivalarena for anledningen. Inne i arenaen befinner scenen seg, green-room, sminkerom, garderober, frisører, lyskontroll, lydkontroll og 18000 stoler for publikum. Utenfor arenaen har man bygd en brakkeby med kontorer, et eget område for strøm, diverse produksjonskontorer, to tv-busser, en lydbuss
Lysmuren
Lysriggen består i år av ca 2000 LED-paneler og gir, i motsetting til lys-veggen fra Moskva i fjor, en mer kunstig og kunstnerisk følelse. Lysriggen dekker hele bakveggen av scenen, og strekker seg også langs vegger og tak inn i selve salen. Lysriggen er montert av det tyske firmaet PRG mens det er programert og opereres av et britisk team med lysdesignansvarlig Al Gurdon i spissen.
HD1
Produksjonsbussen HD1 er flaggskipet i NRK hva busser angår. Vi fikk Sundal til å gi oss en kjap rundtur gjennom bussen:
Strømsluk
Det kreves enorme mengder strøm for å holde det gigantiske tekniske maskineriet i sving:
– Det har vært veldig vanskelig å beregne strømmen som trengs til et slik arrangement, spesielt før lysriggen er ferdig bygget og på plass, sier Sundal. – Bare lysriggene alene drar i gjennomsnitt 1 megawatt, og har et maksforbruk på ca 2 megawatt.
Totalt har vi en kapasitet på 8 megawatt her ute, men bruker i snitt rundt 4-5 megawatt, de overskytende megawattene er backup, forteller Sundal.
Kamerajungel
23 kameraer er i sving i forbindelse med produksjonen, fire kraner, to steady-cams og en wirecam som strekker seg helt bakerst si salen, tvers over scenen og inn på Greenroom.
– 23 kamera er ikke superimponerende i tv-produksjon da det er vanlig å bruke langt flere i sportsproduksjoner, men i underholdningssammenheng er dette ganske mye, sier Sundal.
Inne i den enorme arenaen blir selv den største kranen, med en teleskopisk arm på 15 meter ganske så liten.
Dobbelt opp av alt
Utenfor arenaen står to fullverdige HD-produksjons-busser. HD1, som er NRKs eget flaggskip, og en backup-buss fra OB-Team. Tanken er at hvis noe går galt i hovedbussen, skal man enkelt kunne flytte personellet over i backup-bussen, og sømløst fortsette derfra.
– Tanken er at man ved å ha to busser ikke trenger å miste noe tid i forhold til artistene under prøvene hvis noe skulle gå galt i hovedbussen, sier Sundal. Under semifinaler og finalen har man muligheten til å klippe seg over i opptakene fra generalprøven mens man bytter buss, og på den måten være i stand til å kjøre showet som normalt ut mot publikum, mens man i verste fall bytter produksjonsbuss.
Surroundlyd
Lyden produseres i en egen lydbuss og man har valgt å gå for produksjon i såkalt 5.1 surround, noe som betyr at de med hjemmekinoanlegg vil kunne nyte årets Eurovision i seks lydkanaler hjemme i stua.
Logistikken rundt mikrofoner er i seg selv et lite økosystem. Artistene sluses gjennom en «lydløype» hvor de blir påmontert monitorøreplugger så de kan høre seg selv synge og får utlevert de riktige mikrofonene og myggene. Etter endt opptreden må man gå den samme løypa tilbake, og avlevere utstyret.
– I utgangspunktet dekker vi rundt 100 trådløse kanaler, men det er en viss sirkulasjon av utstyr for å dekke alle delegasjonene, sier Sundal.
Konsekvensene av den svært komplekse logistikken rundt trådløse frekvenser gjør at alle journalister og kamerateam som ankommer Fornebu Arena får streng beskjed om å ikke bruke trådløse mikrofoner og mottakere.
MCR.
Utenfor bussen i et par brakker ligger Master Controll Room (MCR). Her samles alle signalene inn og ut til arenaen, samt all innkomne videosignaler fra de ulike landenes representanter som skal avgi landets stemmer. Signalet går i utgangspunktet ut til verden via store satellitt-disker, men det eksisterer også en backup via fiber.
Pressesenter
Det er i alt ventet rundt 2000 pressefolk til Fornebu arena i forbindelse med Eurovisionen, og det er i den forbindelse satt opp et gedigent pressesenter på utsiden av stadionen. Her finnes arbeidsrom for pressen, intervjurom, kantine, lounge og er også stedet hvor alle pressekonferansene avholdes.
Funfacts om ESC.
– Eurovision har gått på lufta hvert år siden 1956 og er dermed det tv-showet som har gått lengst i hele verden.
– Rundt 120 millioner mennesker vil følge ESC live på TV den 29. mai 2010
– Det er rundt 5000 akkrediterte mennesker i forbindelse med ESC. 1000 delegasjonsmeldemer fra 39 ulike land, 2000 journalister, 500 akkrediterte fans, 500 crew-medlemmer og 500 frivillige.
– Strømgeneratorene vil bruke rundt 300 000 liter diesel i løpet av produksjonen.
– Det er totalt 4 kilometer med strømkabel på området.
– Scenen og lysene henger fra taket i over 750 ulike kjettinger.
– Det er mer enn 4500 lyskilder i scene riggen.
– Crew kantina vil servere mat døgnet rundt og ender totalt opp på 13000 luncher, 12000 middager og 2500 nattmåltid.
– Hotellreservasjoner teller mer enn 40 000 netter tilsammen
– Mellom 150 og 200 scemi-trailere med utstyr vil lastes av på Fornebu Arena.
– Scenen er 973 kvadratmeter. Catwalk og backstage inkludert.
– Rundt 300 TVer, monitorer og projektorer er spredt ut over området.
Pio
«live på TV den 29. juni.» 29. mai kanskje?
Kult å se alt det tekniske arbeidet som ligger bak dette sirkuset av en event! Blir dette den første egenproduserte NRK-sendingen i HD med 5.1-lyd?
Marius Arnesen (NRK)
Takker. Fixet nå 🙂
AndersE
Er egentlig ikke noe fan av denne konkurransen, faller liksom litt utenfor min musikksmak, men nå fikk jeg nesten lyst til å se grunnet det tekniske.. :S
gorken
Fin artikkel, og utvilsomt et spennende tema for oss som er over middels interessert i TV-produksjon.
Anbefaler også denne bloggen m-m-pr.com/index.php/eurovision-diary/ som omhandler riggingen av scene, lys og lyd til ESC.
Dan
Ingen porno i verden slår slike artikler. Elsker det!
Jørgen
Helt enig med Dan, men jeg lurer på en ting:
Kameraene går over triax-kabel (så vidt jeg kan se på kamerakrana) til HD1, hvordan får HD2 signaler?
Steffen
Triaxen ender vel opp i en CCU og ut fra den igjen kommer det HD-SDI som igjen går til nevte Riedel-ruter. Det som går inn i rutersystemet ett sted kan hentes ut igjen hvor som helst.
Petter
Kameraet på krana er et HD-kamera som går på fiberkabel.
Michael
Alle kameraene her inne går over fiberkabel og inn i ruteren og så videresendt til begge bussene.
Jørgen
Interessant! Fordeler ruteren kommunikasjon, rødlys og KK fra begge bussene samtidig?
Åsmund VT
Dette er ikke helt presist, se kommentaren til Christian litt lengre nede.
Dan
Men KK trenger tilgang til kameraets CCU, så signalet må vel splittes før CCU? (Om de flytter KK over til HD2)
Jørgen
Det var det jeg tenkte også, men triax kan vel ikke bare splittes uten videre?
Christian
Hei.
Alle kameraene i bruk under ESC gãr på en spesiell type hybrid fiberkabel (untatt tre kameraer som er trådløse). Dette er normal kamerakabel for hd-produksjoner. Tanken er videre at om man bytter fra NRK sin HD1 til OB-Team sin HD2 vil kamerakablene fysisk flyttes fra en tilkobling til en annen. Dette tar naturligvis noen minutter. Derfor er det slik at HD2 har 5 egne kameraer i salen i tillegg til at vi har bilde parralellt fra 4 andre. Dette gjør det mulig å overta med en lettversjon av produksjonen inntil alle folk og alt utstyr er koblet over.
Det nevnte systemet fra Riedel brukes til distribusjon av kommunikasjon og lyd/bilde inne i salen og rommene rundt.
Hilsen Christian
(teknisk leder for HD2 under ESC)
Jørgen
Takk for svar! Veldig interessant å se hvordan OB-teknikken fungerer på et så stort arrangement.
Rolf Valle
Det hadde vært interessant å sett video fra det velorganiserte kaoset som oppstår om et slikt bytte må skje. Regner med dette er noe som skjer fra tid til annen som de også har øvd seg på noen ganger?
Eirik
Er enig med Dan, elsker disse artiklene! Keep ’em coming! Dette er prestisje for NRK, det er det ingen tvil om.
avlogget
Kan dere slutte å ta opp intervju med DSLR? Klarer ikke å fokusere på hva som blir sagt i intervjuet når bildet er så pent å se på.
Uanset en interessant artikkel, artig å se hvor utrolig penger, jobb og utstyr som ligger bak! 🙂
Marius Arnesen (NRK)
Jeg er redd vi ikke kan det altså 😉 Hele reportasjen er skutt med Canon 5DII og jeg er overrasket over hvor greit det gikk å henge på noen rundt, spesielt
med tanke på manuell fokus.
Rolf Valle
Jeg merka meg at han som satt inne i bussen lukka laptopen for ikke å vise at han egentlig holdt på med… Kanskje han satt og spilte på google.com/pacman/ 😉
Bjarte
Skal man kuppe showet foran millioner av tv slaver, er det altså bare å ta med seg noen trådløse mic’er….???
Marius Arnesen (NRK)
Hehe… Det kan kanskje se slik ut, men det er nok innendørs bruk av sendere som er problemet. Fornebu Arena er jo i praksis en betongkloss. Vaktholdet er også noen av det strengeste jeg noensinne har sett på et norsk arrangement, og
det til og med før publikum har ankommet. Å få
med seg sende utstyr inn er i seg selv svært vanskelig.
I tillegg har lydgutta der inne en aldri så liten «konkurranse» gående om hvem som klarer å huke flest med sendeutstyr, så radioscannerne
sittet løst 🙂
Terje Pedersen
Lurer på om slik kupping med trådløs mic på store tv-events har skjedd noe sted, noen som vet?
Ola
Kult å se hvor mye teknikk som ligger bak dette arrangementet. Snakket om backup løsninger i går, og det ser ut som dere er forsikret. Er alt velstand og planlagt, eller er det noe som fortsatt går litt på slump under sending?
Grand Produksjon | Einar Thorsen
[…] External link […]
Erik
Superkult å se video av en så stor produksjon!
Men jeg blir nysgjerrig på mer. Hva slags lydmiksere blir det brukt under produksjonen? Tenker på både FOH i salen og til TV-produksjonen. Hvordan blir lyden distribuert via de forskjellige mikserene? MADI?
Takk igjen for at dere deler denne kunnskapen. NRKbeta er knall!
Erik
Åsmund VT
Husker ikke 100%, men mener det sitter en Studer vista både i HD1 og HD2. Har ikke peiling på hva FoH og monitor har å leke seg med. Men om du kikker på linken til gorken så mener jeg at det sto litt om lyden en av dagene. 🙂
Bjarne
I bildet ovenfor ser vi fire Midas Pro6 i FOH, men det er nok ikke alt, nei. 😉 Gleder meg for øvrig til å lese om showet i neste måneds utgave av Lighting and Sound! (www.lsionline.co.uk)
Bjarne
Vet at OB-Team har Studer Vista i sine HD-busser. De har for øvrig vært klar for å sende DD 5.1 i nesten to år. 😛
Aleksander
Midas XL8 til monitor og PRO6 til FOH ser det ut til. Utover dette blir det vel brukt GrandMA til lys. 🙂
Joakim
For komplett liste over teknisk utstyr inne i hallen, sjekk ut denne linken
m-m-pr.com/index.php/eurovision-diary/208-Equipment-list
Dillemikk
Blir det 5.1 lyd via RiksTV også. eller bare parabol?
Henrik Juhlin
Mycket intressant läsning! 🙂 Tack NRK Beta för artiklar som denna!
Daniel
Kjempeinteressant å få slik innsikt i produksjonen. Jeg sliter med fra før å kun legge merke til det tekniske under slike sendinger – og det blir ikke bedre nå :p
Hvilke steadycam-løsninger og trådløs overføring av disse bilder er det som brukes? Og hvilken type intercom?
Eirik
Blir det 5.1 lyd på NRK SD også? har ikke tilgang til nrk hd enda (kun vanlig get pvr boks…)
Sjur
Nydelig og se at det ble skrevet en slik artikkel. Jeg ønsket meg dette både på facebook og via mail til dere.
Jeg vil tro jeg er over snittet interesert i produksjon av slike events, og dette hjalp meg masse i å forstå hvor stort og nøye dette er. Kunne ønske jeg deltok i noe slikt en gang.
Når jeg er ferdig utdannet må norge vinne i ESC igjen! 😀
Frank Eivind Rundholt
God og interessant artikkel.
En ting er å skulle trekke alle kabler osv. ved oppsett. Men du verden for en jobb det må være når alt skal pakkes ned i riktige kasser.
Dan
Fet sending i kveld, men altfor mye nærbilder. Savnet flere lengre skevenser med kranbilder slik at man så hele lysriggen. Trodde også wirekameraet skulle fly fra scenen og over til green-room?
Hadde ventet mer luftige bilder.
Åsmund VT
De lar vel «wirekameraet» (som visstnok faktisk er en rail) få spare litt av godsakene til finalen tenker jeg 🙂
ad
Jeg satt også med en følelse av at de sparte litt på kruttet, og håper de klemmer til enda mer under finalen 🙂 Men fyttirakkern så vakre bilder vi fikk uansett…
Eirik
Var ikke 5.1 lyd på NRK jo 🙁
Måtte til SVT for å finne det – en helt annen lydopplevelse (selv om den såkalte musikken absolutt ikke var verdig…..)
Dårlig at NRK ikke kan se til å sende 5.1, SVT har jo gjort det i mange år!!! Dårlig NRK!
Rune
Opplevde det samme som deg Eirik. Men vet ikke hva som er årsaken til dette. Ikke sikkert det er på grunn av NRK. Kan være på grunn av kabel-tv leverandøren. I mitt tilfelle er det Canal Digital. Fikk også 5.1 via SVT. Noen som faktisk vet årsaken til dette ?
Håvard
Mener å huske å ha lest et sted at NRK ikke støtter 5.1 enda.
Robert
Ja, det trengs mye back-up når man skal sende til hele europa live. Ikke rart det blir dyrt.
Jeg hadde foretrukket fotball VM, personlig.
Åsmund VT
Når vi først er inne på hva som skjer bak kamera så kan kanskje denne være av interesse:
nrk.no/programmer/tv/melodi_grand_prix/1.7093568
Martin Ø
Veldig spennende lesning. Jeg har fått kjennskap til KK-arbeid. Er det bare en eller er det flere som sitter å gjør KK under denne produksjonen? Kanskje litt vanskelig å holde styr på 23 kameraer alene tenkte jeg 🙂
Jørgen
Da jeg var på tur i HD1 for en stund siden, hørte jeg at det var 3 stk som skulle gjøre KK i bussen med 8-9 kameraer hver.
Eirik
Jeg regner med at det blir lagt ut en egen stream med bilde og lyd fra RK under finalen? 🙂
Terje
Det lå ut en stream fra inne i HD1 under sendingen tirsdag. Nå i dag ligger det bilde fra backstage ser jeg.
eurovision.tv/esctv
Peder
Til info, så heter det steadicam, ikke steady-cam
Roy Bjørnesset
Spennende å lese om hva son skjer under produksjon av showet. Og hvilke teknisk utstyr man bruker for å lage et slikt stort show.
Sjur
«Lyden produseres i en egen lydbuss og man har valgt å gå for produksjon i såkalt 5.1 surround, noe som betyr at de med hjemmekinoanlegg vil kunne nyte årets Eurovision i seks lydkanaler hjemme i stua.»
Skjedde med det. Følgte med sist semi-finale og da fikk jeg bare 2.0 lyd på min mottaker via NRK HD 🙁
Sigbjørn
Kanskje et lite intressant spørsmål; hva slags kamera har dere brukt på youtube-filmen? Kul kvalitet!
Marius Arnesen (NRK)
@Sigbjørn: Alt i artikkelen er skutt med Canon 5D mark II 🙂
Frank
Må gratulere NRK med en fabelaktig finale. Men jeg var ganske sikker på det, da NRK leverer veldig bra kvalitet i alt de gjør.
Melodi Grand Prix 2010
[…] NRKBeta, som det NRK beskriver for deres sandkasse for teknologi, har vist oss litt av det teknologiske det finner du ved å trykke her. […]
Geir Gundersen
Jeg var litt skuffet over nett-tv’n under MGP finale sendingen.
Selv hadde jeg ikke muligheten til å være i nærheten av en tv, så fant ut at jeg skulle prøve å se det direkte på nett-tv, da jeg befant meg i nærheten av et ntnu-nett. (jeg brukte ledning, og ikke wifi)
Problemet mitt var at det rett og slett ikke virket. I silverlight så ville det ikke engang starte, og ved å bruke wmv (flip4mac) så klarte bufferen ikke og holde seg full, så det ble ofte stop, pixel-forstyrrelse, og lyd-drop problemer.
Er jo litt rart å se at Nadia får 8 bit knallrødt ansikt og stemmen til Erik ^_^
Litt info.
Brukte en MacBook (Core 2 Duo, 10.5.8).
Jeg prøvde med både Silverlight og WMV (via flip4mac) på disse nettleserne: Chrome, Firefox, Flock, Opera, Safari, Shiira, Sunrise. Alt var oppdatert til siste versjon.
Nå til det rareste av alt. Streamen ment for utenlandsbruk virket prikkfritt !?
Lars
Fakta på laurdag: MGP behind the scenes
Fikk desverre ikke med meg dette programmet. Blir det lagt ut som torrent? Blir det evt. sendt i reprise for oss nerder?