nrk.no

Den som bryr seg vinner

Kategorier: Konferanser og messer & Markedsføring


Gary Vaynerchuk har tatt familiens vinforretning til helt nye høyder ved hjelp av nett og sosiale medier. Han bryr seg, svarer på all epost og banner mye.

Han er genuint interessert i mennesker, jobber hardt og var på Gulltaggen for å dele litt av sin kunnskap og erfaring. Mange av de beste presentasjonene jeg har sett blir gjort helt uten slides. Og Vaynerchuks forestillingen i Oslo i slutten av april var en slik. Entusiasmen skinner tydelig gjennom når han prater.

Han forteller den klassiske amerikanske historien. Den fattige familien reiser fra Belarus Hviterussland til USA og jobber seg oppover. Han er sine foreldre evig taknemlig og tror at deler av hans suksess og pågangsmot skyldes at han selv måtte tjene penger til sin Nintendo, sine reiser og det meste av det han ønsket seg. Han har alltid vært en kremmer og da vennene samlet på fotballkort drev han med kjøp og salg av fotballkort osv.

Den beste forretningsmodellen han kan huske å ha vært borti var den gangen han gikk rundt i nabolaget og plukket blomster i folks hager. Som han så solgte til dem som eide hagen. Oppfinnsom og frekk med andre ord.

Han fikk fart på familiens vinforretning først og fremst ved å starte Wine Library Tv. En liten videoføljetong der han setter seg ned og smaker og prater om vin. I hans arbeid legger han vekt på at etter at opptakene og publiseringen var ferdig fulgte 12-18 timer med jobb ute på nettet for å delta i diskusjonen rundt hans videoer og produkter. Slik økte han sitt publikum og skapte trofaste seere.

Dette er litt av vår erfaring med NRKbeta også. Bruk tid på å delta i kommentarfeltet. Bruk tid på å oppsøke blogger og forum som skriver om deg. Og delta i debatten der også.

Vaynerchuks råd til kommersielle aktører er at man bør bli en del av nettverket i stedet for å prøve å selge til det:

«Become part of the community, don’t try to sell to the community.»

Han la også vekt på at søk etter produktet ditt på Facebook og på Twitter er viktigere enn søk i Google. Det er i de sosiale nettjenestene at folk sier sin umiddelbare og direkte mening.

Det kan høres slitsomt ut å bruke så mye tid på å følge opp diskusjoner osv. Men Vaynerchuk mener at det er mye billigere å drive markedsføring på denne måten enn med tradisjonelle metoder. Direktekontakt er viktig. Treff heller færre men riktigere mennesker for ditt produkt. De kan så hjelpe deg videre. Før kunne en person kanskje spre ditt budskap videre til femten mennesker. Nå kan noen av dem spre det videre til flere tusen.

Han er også opptatt av tydelighet og enkelhet. Han mener at kunder ikke liker valg. Gjør det enkelt. Gi dem færre valgmuligheter og salget går opp.

Gary Vaynerchuk har også sitt eget lille forskningsprosjekt gående når han er ute og reiser. Han prøver alltid å sette seg ved siden av den eldste personen han finner på tog og fly. Og ser han gamle mennesker prøver han å få en prat med dem. Han vil vite hva som har gjort dem lykkelige. Hva de ville gjort mer av om de kunne leve om igjen?

Ingen av dem han har snakket med ville hatt mer penger. De ville hatt mer tid til å gjøre det de brenner for. Og mer tid til familien. Nå er nok ikke menneskene Vaynerchuk møter på sine reiser et representativt utvalg av verdens befolkning. Vi snakker nok i stor grad folk som har hatt det helt greit rent materielt uansett. Omtrent som de fleste av NRKbetas lesere… At vi skal følge lidenskapen og pleie familie og venner er vel kanskje et av vestens mest repeterte og tydelige råd, men kan alltid være greit å ha i bakhodet likevel.

Om det skulle være noen rød tråd gjennom Gary Vaynerchuks forestilling måtte det være det at folk og direkte relasjoner er viktigst. Svar på eposten din og snakk med publikum og kunder før du tar deg tid til å grave deg ned i søkemotoroptimalisering og dyre reklamekampanjer.

Som han sier selv: «Giving a shit is going to win!»

11 kommentarer

  1. Hehe..Regner med at ordtaket hans var meint å ville bli oversatt til norsk (om det ikkje vart gjengitt som her i Engelsk) som : Yt så vil du vinne (alle som har tilbringt litt tid til på Porsgrunn veit,at drit ikkje bare skjer men,krever innsats og tid ;). Og ikkje oversatt til : Gi søren og vinn,men er glad Engelsk er beholdt og at ein ikkje har satt vekk «jobben» til noen av firmaene som oversetter filmene som vises på TV 😉

    Men,tilbake til Gary sitt budskap :

    EG er enig med han, dette synet til «markedsføring» på internett har eg hatt lenge,og er ikkje noko nytt men, meir Same shit diffrent cow (for å holde oss i dritmetaforer og mimre litt til eit kjendt ordtak på 90-tallet 😛 ) til det ein har visst eller forstått tidligare.

    Nylig var kundeservice for ein «stor» kjend eletronikk firma i Noreg aktiv i ein tråd (forum) for ein «populær» ny mobiltelefon.Dei deltok i diskusjonen ang. mobilen før den var lansert og svarte på forventet realise-dato og anna nyttig informasjon.Dei stod fram med «fullt namn å bilete», men diskuterte mobilen,leveringstider,spesifikasjoner etc med dei andre int. brukererne uten å skrive «Hei!DU MÅ kjøpe mobilen hos oss».Dette likte mange av brukerne av dette store forumet med teknisk int. personer.Så det er/var nok fleire enn meg som har/skal eller tenker på å kjøpe mobilen og mulig andre gadgets i framtiden hos dei.Da ein fekk eit positivt inntrykk av kjeden når ein kunne diskutere med kundeservice på ein heilt anna måte enn å ringe eller sende dei epost.

    Svar på denne kommentaren

  2. Høres ut som gode råd for alle som har mye trafikk og kommentarer på sin blogg eller nettside.

    Selv trenger jeg ikke å bruke 19 timer på oppfølging etter et innlegg, men tar gjerne jobben om det noensinne skulle bli behov for det ;-D

    Syntes dette innlegget var informativt og bra!

    Svar på denne kommentaren

  3. ~SerendipityCat~ » Dette likte jeg –> “Den som bryr seg vinner”

    […] –> “Den som bryr seg vinner” May 15th, 2010 Goto comments Leave a comment En post hos NRK beta om Gary […]

    Svar på denne kommentaren

    • Eirik Solheim (NRK) (svar til Frank Johan Karlsson)

      Takk for den også. Har fikset det nå. Om ikke annet hadde jeg hverftall skrevet det konsekvent feil gjennom hele artikkelen… 🙂 Nå skal det være rettet.

    • Eirik Solheim (NRK) (svar til Yngve)

      Hehe. Det er vel ja takk, begge deler… Både bra innhold og kontakt med leserne. Men XKCD er jo som vanlig inne på noe. Uten spennende innhold tror jeg ikke du når så langt selv om du sitter 18 timer og svarer på kommentarer osv… 🙂

Legg igjen en kommentar til Yngve Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.